ZombiU – WiiU vás vyděsí (recenze)

Barevné květinky a optimismus nejsou v kurzu. Teď je na řadě děs, tma a zombie.

ZombiU pro WiiU je survival horor a rozhodně v něm nečekejte roztomilé zombie s Mariovskými kníry nebo pestrobarevné duhy. Tohle je drsná, atmosférická, temná hra, která si zaslouží hodnocení 18+. A ne, z dané škatulky jí rozhodně nediskvalifikuje fakt, že je pro konzoli od Nintenda.

Představte si, že se v Londýně vypukla epidemie, jež změnila téměř všechny obyvatele v zombie. S několika malými výjimkami, do nichž se samozřejmě počítáte i vy. A tentokrát nejde o žádnou záchranu světa a nalezení léku na infekci, popřípadě vymýcení zombie hrozby. Váš cíl je prostý: přežít a uniknout z  nepřáteli prolezlého města. To s sebou nese jak prolézání anonymních supermarketů, tak tour po poničených památkách Anglického města, které se zombie infekcí získávají ještě větší šmrnc.

Váš cíl je prostý: přežít a uniknout z  nepřáteli prolezlého města

Design úrovní je potom na velmi vysoké úrovni a potěší svou variabilitou (úzká prostranství a temné kobky versus větší náměstí a prostornější místnosti), povedeným umístěním různých lekaček (jež sice jsou předskriptované, ale jejichž lokace se náhodně mění) a vyděsí pečlivě vycizelovaným obrazem zkázy. Rovněž je skvělé, že si můžete postupným prolézáním oblastí odemknout různé zkratky, jež pak značně usnadňují návraty do již prozkoumaných lokací.

Jak se to vlastně hraje?

Základním ovládacím i designovým prvkem ZombiU je pak využití obou obrazovek Wii U – jak té televizní, tak displaye na novém herním ovladači. Na první zmiňované vidíte celou dobu herní scénu z pohledu první osoby, míříte pistolemi a dalšími palnými zbraněmi, prozkoumáváte okolí atd. jako v klasické FPS. Na druhém displayi potom děláte vše ostatní. V prvé řadě hlavně sledujete jakýsi zombie radar, který vám neustálým pípáním a ukazováním červených koleček dává najevo, kde v okolí jsou nějaké známky života.

Vedle toho se po aktivaci speciálních kamer rozmístěných v dané úrovni promítne i její mapa, která vám ve velké míře pomůže jak při průzkumu, tak při taktickém ústupu před vlnou zombií. Na gamepadu mimo toho také ovládáte inventář a provádíte další interakce s prostředím. Třeba poklepáváním odstraňujete závory ze dveří, lehkou minihrou odemykáte zámky, nebo gamepad používáte jako puškohled.

TIP: Pokud vás zajímá, jak infekce postupovala, sledujte oficiální komiks.

Pozitivní je také možnost stisknutím tlačítka vzít gamepad a provést jím důkladný sken blízkého okolí – na jeho obrazovce se vám při této aktivaci zvýrazní předměty, nemrtví i různé kontejnery, které po stisknutí tlačítka odhalí, jestli v sobě skrývají něco, co by se vám mohlo hodit.

Gamepad skvěle doplňuje dění na velké obrazovce a pokud by nebyl přítomen, byla by atmosféra i hratelnost ZombiU poloviční

Gamepad skvěle doplňuje dění na velké obrazovce a pokud by nebyl přítomen, byla by atmosféra i hratelnost ZombiU poloviční. Neustálé přesouvání pozornosti mezi dvěma displayi s sebou totiž logicky nese rizika a díky tomu neuvěřitelně podporuje pečlivě budovanou atmosféru strachu a beznaděje. A tu nejvíce umocňuje právě senzor a mapa, nehledě na to, že bez těchto dvou prvků by hra nešla v současné podobě ani hrát.

Survival horor ve své nejčistší podobě

Jak asi z úvodu i celkové nálady textu tušíte, z města neuniknete za pomoci neustálého mačkání virtuální spouště, ale jen tehdy, pokud použijete kradmý postup a naučíte se pořádně ohánět kriketovou pálkou. Tu musíte nejdříve napřáhnout a až pak jí udeřit do tváře přibližujících se monster, což sice je na první pohled trochu pomalé a neohrabané, ale do pomalé atmosféry hry to sedí. A na střelné zbraně zapomeňte skoro úplně. Nábojů je totiž nedostatek, a pokud chcete v drsném světě plném zombíků uspět, budete jich muset i spoustu nehlučně zabít, abyste je pak mohli obrat o cenné zásoby.

Jakmile spatříte větší skupinku zombií, což je cokoliv od dvou, maximálně tří jedinců, je nejrozumnějším řešením útěk a/nebo použití některých nečistých triků, jako je třeba hod světlice a následné zapálení seběhnuvšího se hloučku za pomoci molotov koktejlu. Větší počet nemrtvých totiž znamená téměř jistou smrt, která v případě ZombiU nastává po jednom jediném pořádném kousnutí zombie. Po smrti však nenastává konec hry, ale znovuzrození v kůži jiné postavy a jedna jediná šance na získání vybavení, které měla původní postava u sebe. Pokud tuto šanci propásnete, máte smůlu a navždycky o zbraně, jídlo, náboje a zkušenosti přicházíte.

To s sebou přináší intenzivní a neustálý strach o život, který je největší na začátku hry, resp. chvíli po něm. To je totiž doba, kdy nastřádáte první vybavení a jeho ztráta vás nejvíce bolí (i když přijít o takovou útočnou pušku také není nic příjemného). Postupem hrou získáte i drobnou berličku v podobě jednorázové záchrany před kousnutím (v jaké podobě nechci spoilovat), takže nebudete pravděpodobně umírat tak často. I tak je ale každá zombie rizikem, každý temný kout vyvolává obavy a každá mrtvola může vstát a kousnout vás…

Modlou je atmosféra

Hlavní však nejsou podružné prvky, ale atmosféra. Ze ZombiU čiší strach, neustálý děs o život a permanentní smrt mu dává mnohem větší šmrnc. Osobně jsem se při hraní přistihl, že už radši jdu spát, místo toho, abych si dal jeden další level. Co kdyby tam můj opečovávaný charakter (asi patnáctý v řadě) zemřel? To je konečně pořádné sžití s charakterem!

Po smrti máte jen jeden pokus na zabití svého zombifikovaného alterega a pokud se to nepovede, o zbraně, jídlo a náboje navždy přicházíte

Jediné, co brání dokonalému vžití do hry je někdy trochu slabší grafická stránka – přestože hra občas nabídne spektakulární výhledy, občas se zapomene a předhodí slabší texturu nebo unaví stejnobarevným tónem několika po sobě jdoucích lokací. Drobnou výtku pak musím směřovat i k ovládání, které je někdy lehce neohrabané a neintuitivní: takové míření zbraní na blízko je potom opravdu peklo.

V celku je ale ZombiU skvělou hrou, kterou by si neměl nechat ujít žádný fanoušek survival hororu. Skvělou atmosférou, povedeným level-designem, ozvláštňující širokou plejádou zbraní, krátkými akčnějšími pasážemi, v nichž jde o život, a hlavně perfektním využitím nové herní platformy totiž zaujme každého hráče. Jen tak dál, hry pro WiiU!

Dostupné pro: Wii, Wii U
Žánr: Akce | survival-horror z pohledu první osoby
Výrobce: Ubisoft Montpellier | Webové stránky hry