Zoo Tycoon: zvířátka, zvířátka přicházejí! (recenze)

Na nový Tycoon jsme čekali opravdu hodně dlouho, a ten nový nás táhne rovnou do ZOO. Jak se zábavné centrum zvířátek vývojářům povedlo? To se dozvíte v naší recenzi.

Další z řady Tycoonů se nám tentokrát snaží vnutit, že vám umožní postavit si vlastní snové zoo. Tak nějak se mi v podtitulu hry nabízí přidat "zoo snů, bez hranic - s hranicemi". Tento Tycoon na to jde totiž trošku jinak a snaží se více přizpůsobit dětskému publiku, které může mít s více komplexními tituly problémy. Jelikož se jedná o hru určenou především pro nejmenší hráče, je to řekněme logický krok. Nicméně ne všechna „zjednodušení“ se povedla podle představ.

Hrátky s omezením

Pro projetí desítkou velmi zdlouhavých tutoriálů, kde ale pochopíte vše, co je k hraní potřeba, už se můžete plně vrhnout do stavění vlastní zoologické zahrady. Čeká na vás jakási kariéra, sada výzev a klasický sandbox mód. Hned po prvních minutách hraní vám však bude jasné, že hra ždíme ze stařičké konzole naprosté maximum, takže se připravte na pár kompromisů. Zvířátka a samotné zoo jsou vymodelovány velmi pěkně a detailně, po mapě se můžete rychle pohybovat ve stylu GTA, jenže...

Každá mapa má svou limitaci na velikost prostoru a v momentě, kdy ho dosáhnete, máte smůlu a víc už prostě nepostavíte. To bohužel platí i pro sandbox mód, kde by měly být teoreticky neomezené možnosti. Bohužel tomu tak není. Ostatně pomyslné vození za ručičku od autorů je vidět na každém kroku. Při stavění jakékoliv atrakce nebo výběhu totiž nemáte žádnou možnost, jak regulovat její velikost.

Rozumím cílu autorů, kterým je zjednodušení hry, ale neměli by zapomínat, že se stále jedná o Tycoon

Zkrátka jen jednu z nabízených možností vyberete a někam posadíte. Cesta se k nové atrakci postaví sama, což notně snižuje možnosti různého taktizování a stavitelští nadšenci budou nevěřícně lapat po dechu. Rozumím cílu autorů, kterým je zjednodušení hry, ale neměli by zapomínat, že se stále jedná o Tycoon. To, co tento herní styl dělá řekněme tak zábavný je fakt, že si můžete takřka vše postavit přesně tak, jak vy chcete. Zde jste o to ochuzeni.

Jak už bylo zmíněno výše, ve hře narazíte na několik výzev, které mají často i nějaké ty vedlejší úkoly. Mimo samotného stavění zoo, starání se o zvířátka, aby byla šťastná, sem tam uděláte fotku pro místní noviny a tím splníte bonusový úkol. Tyto vedlejší mise však plnit nemusíte a můžete se plně koncentrovat na ty hlavní. Bohužel, na displeji není uveden momentální stav úkolů, tedy jestli jste je splnili, nebo ne, což je přinejmenším frustrující.

Do práce, a rychle

Další výtka směřuje k nesmyslnému časovému limitu na každou výzvu. Jedním dechem také musím dodat, že některé limity jsou opravdu šibeniční a upřímně řečeno si moc nedovedu představit malého caparta, jak se s nimi pere. Rodiče by se tak měli obrnit hroší trpělivostí. Kampaň je potom prakticky totéž v bledě modrém, jen vás netlačí časový limit a cíle jsou trošku na delší dobu.

Mezi hlavní úkoly však nebude jen "něco rychle postav a vydělej peníze". Často se po vás bude chtít také vyšlechtit nového potomka nebo spustit nějaký výzkum. K tomu vám pomůže výzkumné centrum. Ačkoli v jádru se jedná o dobrý nápad, je opět svázán spoustou omezení. Tak například vaši laboranti můžou vždy bádat jen nad jedním úkolem, což je vzhledem k časové tísni velmi nepříjemné.

Dobrou zprávou pro nadšence stavění je určitě fakt, že když jsou zvířátka ve výběhu hladová, stačí k nim dojit a dát najíst jen jednomu z nich a ostatní se zázračně nasytí také

Čím déle jsem hru hrál, tím jsem měl větší pocit, že tento Tycoon mě spíš nutí se starat o zvířátka jako tamagoči, než stavět. Připravte se tak na různé ukazatele, jestli jsou zvířátka čistá, nasycená a tak dále. Dobrou zprávou pro nadšence stavění je určitě fakt, že když jsou zvířátka ve výběhu hladová, stačí k nim dojit a dát najíst jen jednomu z nich a ostatní se zázračně nasytí také. Jak říkám, pro vyznavače spíše stavitelských Tycoonů je to dobrá zpráva, ale určitě bych nechtěl být v kůži rodiče, který tento fakt musí vysvětlit své malé ratolesti.

Krmení ručně

Hra se také chlubí možností použití Kinectu. To využijete právě třeba při krmení zvířat, která můžete pomocí Kinectu a kamerky nakrmit „ručně“. To stejné platí i o mytí, kdy držíte v rukou pomyslnou hadici a kropíte zvířátka. Nechybí ani hlasové příkazy a bohužel nechybí ani problémy s nimi spojené. Často totiž reagují špatně nebo nezaznamenají přesně to, co jsem chtěl říct. To stejné bohužel platí i o pohybovém senzoru, takže jsem se po chvilce velmi rád vrátil ke klasickému ovladači.

Ten funguje překvapivě velmi dobře. Ačkoliv jsem zvyklý na ovládání myší, už po chvilce jsem se s hrou a jejím ovládáním velmi sžil. Sem tam však máte pocit, že vám autoři z nějakého důvodu hází klacky pod nohy. To platí třeba o stavění, kupříkladu když se po vás chce postavit čtyři lavičky vedle sebe. Po proklikání v menu, naleznutí té správné lavičky a jejím usazení tu totiž není žádná možnost „klonovat“ vámi zvolenou možnost. Pro každou další musíte proklikat stejným menu opět a znovu, což je zdlouhavé a působí jako velká ztráta času.

Na druhou stranu když vás pak autoři odmění různými hrátky například s medvídky, které právě sprchujete hadicí, a oni se roztomile převalují, i tomu největšímu nekňubovi se zkrátka musí na tváři vyloudit alespoň malý úsměv.

Běhání po své zoologické

Velmi se mi líbilo, jak byl zpracován třeba pohyb po mapě. Stačí jen oddálit kameru a vybráním nové destinace se na ní okamžitě objevíte. Pokud se chcete trošku pokochat vlastní zoologickou zahradou, stačí zapískat na prsty (pomocí tlačítka „X“) a vedle vás přistane buginka, kterou se můžete po celé mapě pohybovat. Jelikož se jedná o hru pro děti, samozřejmě zde nikoho nemůžete přejet á la GTA. To podotýkám jen tak pro jistotu.

Grafické zpracování, je jak jsem již zmínil, asi na maximu momentálních konzolí, takže zvířátka jsou nesmírně roztomilá a hraní s nimi je opravdová zábava, kterou si vaše děti užijí. Bohužel si grafický kabát vzal svou daň na občasném lagu či výrazně sníženém počtu snímků za vteřinu. Není to zásadní problém, ale nutno ho zmínit jako negativum.

X360
Dostupné pro: X360, Xbox One
Žánr: Simulátory | Obchodní simulátor
Výrobce: Frontier Developments
Začátek prodeje: 22. listopadu 2013
  • Pěkné grafické zpracování
  • Rozomilá zvířátka a radovánky s nimi
  • Občasné lagy
  • Všudypřítomné limitace

Pokud si hru pořídíte s tím, že si chcete spíše pohrát se zvířátky, sem tam něco postavit a smíříte se s nepříjemnými limity od autorů, hru si užijete. Určitě se jedná o jeden z těch lepších Tycoonů a i zkušenějšího hráče na pár hodin dokáže zabavit. Jestli u něj ale dokážou hráči sedět desítky hodin, to si nemyslím.