ZZT – nejlepší pařba bez grafiky?

Když jsme se v Bleskovkách před časem zmínili, že hlavní programátor u Epic Megagames, Tim Sweeney je mimo jiné také autorem nejpopulárnější ASCII/ANSI hry ZZT, zakrátko se v naší redakční schránce objevil dotaz, co to ty ASCII/ANSI hry vlastně jsou. Tak tedy, pokud pro vás nádherná 3D grafika není rozhodující veličinou při posuzování kvality hry, měli byste ZZT poznat.
Na sklonku minulého a v průběhu letošního roku se stalo více než módní záležitostí vyhlašování nejúspěšnějších filmů a písniček uplynulého století. Asi nejsem sám, koho napadlo, že podobný titul by se mohl udělit i v kategorii počítačových her. Titul hra století by byl trochu nadnesený, ale hra desetiletí už tak přehnaně nezní. Pokud bych takový titul uděloval já, získala by jej buď budovatelsko-obchodní strategie Transport Tycoon (mnozí jistě znáte), nebo hra ZZT (tu zná patrně málokdo).

Jako ASCII/ANSII jsou označovány hry, které běží v textovém módu a místo reálné pixelové grafiky používají znaky z ASCII tabulky – vše ve hře je tedy vytvořeno ze znaků, které lze do počítače nějakým zadat přímo přes klávesnici. Tímto bych chtěl varovat také všechny náruživé „hráče“, kteří v nových hrách dokáží ocenit jenom grafiku – tou ZZT rozhodně nevyniká, ale pokud hledáte hru s vynikající hratelností, u které se dokážete bavit dlouhé hodiny, ba dokonce dny a neomrzí vás, pak jste na správné adrese.

O co ve hře jde? Záleží na konkrétním příběhu, který zrovna hrajete. Těch může být neomezené množství, protože program obsahuje také velmi oblíbený editor, ve kterém můžete vytvářet svá vlastní dobrodružství. Většina autorů směruje svá dílka do žánru RPG, ale najdou se i tací, kteří v ZZT dokáží vytvořit docela slušnou adventuru či dokonce střílečku.

ZZT – The Voyage of 4 – jeden z levelů vytvořených hráčiZZT – Uvítání v levelu Town of ZZT

ZZT byla první hrou Tima Sweeneyho a později se stala také prvním titulem, který u Epic vydali. I v době svého vydání (1991) měla hra velmi primitivní grafiku a zvuky (svět tehdy šílel po zvukové kartě Adlib, jak si jistě mnozí vzpomenou a ZZT jede přes PC Speaker – ten je ale možné vypnout, naštěstí) a tak nehrozilo, že by jí potkal nějaký velký komerční úspěch, ale přesto se stala velmi úspěšnou a to zejména díky zmíněnému editoru, který umožňuje vytvářet vlastní levely. Základní funkce editoru jsou velice jednoduché a bez problémů je pochopí i začátečník, který je s hrou ve styku pouze několik hodin. Stejně tak si s editorem může vyhrát pokročilý „budovatel“, který využije všech možností, které mu nabízí – namátkou například tvorbu podmíněných dialogů atd.

Po nějaké době se objevilo i pokračování v podobě Super ZZT, které sebou přineslo nějaká vylepšení, ale v zásadě svého předchůdce nepřekonalo. Původní ZZT tak i nadále zůstává synonymem pro hru s možností takřka dokonalé zábavy.

ZZT – V bludištiZZT – editor levelů

Hra má velmi početný okruh příznivců, kteří se stále zabývají vytvářením nových levelů. Na internetu není problém najít mnoho stránek, které se o této hře zmiňují nebo se jí dokonce plně věnují. Jedna z nejvýznamnějších sídlí na adrese www.zzt.org. Zde si můžete stáhnout nejenom obě verze hry, které jsou v dnešní době již samozřejmě šířeny jako freeware, ale také mnoho levelů od různých autorů, ke kterým tu naleznete i recenze a hodnocení od lidí, kteří si je stáhli. K dispozici je také diskuzní fórum, v němž si můžete vyměňovat názory na ten či onen level a podělit se se svými zkušenosti s ostatními hráči.

Váš názor Další článek: Ovladače: nové DirectX a novinky nVidie

Témata článku: , , ,