Také v IDG si pospíšili a prosincové číslo Gamestaru vydali již v druhé polovině listopadu. Doufejme, že lednové číslo vyjde ještě před vánocemi, abychom i přes svátky měli co číst. Pojďme se ale podívat, co je obsahem čísla prosincového.
I nové číslo časopisu Gamestar se na první pohled nijak neliší od čísel předešlých. Nová redakce provedla v koncepci časopisu poměrně zásadní změny, které se (soudě podle reakcí v dopisech či na webových diskusních serverech) většině čtenářů nelíbily.
Gamestar zůstává se 100 stranami rozsahově nejmenším časopisem mezi pravidelně vycházejícími českými papírovými časopisy o počítačových hrách na platformě PC. Protože se ale jeho cena příliš od konkurenčních časopisů neliší, je otázkou, co jiného Gamestar nabízí, aby získal nové čtenáře a udržel si staré.
Troufám si tvrdit, že nic. V poslední době se všechny tři magazíny svou koncepcí, podobou i obsahem k sobě blíží a v případě Gamestaru prakticky není nic, co by ve srovnatelné či lepší podobě nenabízela konkurence. Nabídka Gamestaru tak osloví pouze ty, kterým záleží na každé koruně, a samozřejmě také věrné fanoušky, kteří jsou ochotni se za svůj milovaný časopis bít do krve.
V době před vánocemi je herní trh zpravidla zavalen velkým počtem kvalitních i průměrných her a redaktoři herních časopisů mají rozhodně z čeho vybírat. To se většinou odráží i v rozsahu recenzí v časopisech. V prosincovém Gamestaru je však recenzím věnovaných pouze 22 stran, což je nejen výrazně méně než v konkurenčních časopisech, ale dokonce méně než v minulých číslech Gamestaru...
V podstatě jedinou výhodou Gamestaru oproti ostatním časopisům tak zůstává poměrně výhodné čtvrtletní předplatné časopisu, které vás přijde na 99 Kč. Díky zmatkům s pouze 11 čísly časopisu za rok je dokonce výhodnější než předplatné roční (musíte ale věřit, že dostanete opravdu tři čísla za čtvrt roku).
Rozeberme si nyní jednotlivé rubriky časopisu (a CD) podrobněji.
Obálka: vcelku podařená, dostatečně přehledná, upoutá na první pohled. Podstatné informace (hra čísla, plná hra, dema na CD atd.) zde jsou, možná by nezaškodil obsáhlejší výčet recenzí.
Obsah: Na dvou stranách, přičemž celou jednu stranu zabírá obrázek ze hry čísla (Aliens vs. Predator 2). Mírně nepřehledné je rozdělení obsahu na recenze a zbytek – přimlouval bych se za opětovné spojení.
Editorial: Bez komentáře.
Extra: Smysl této rubriky mi stále uniká a nikde v časopise (ani v předchozích číslech) není popsáno, čím se tato rubrika liší od standardních preview (snad jen ještě menším podílem textu a většími obrázky). Jinak obsahově jsou oba články docela slušné.
Novinky: Tradičně nepřehledné. Obrovské titulky, obrovské obrázky, podivné členění článků na stránce, různé barevné podklady – to vše přispívá k dojmu přeplácanosti a nepřehlednosti. Obávám se, že při zběžném listování časopisem může neznalý čtenář tuto rubriku považovat za reklamní blok a zcela ji přeskočit. Novinkám zásadně chybí jednotný koncept a grafický vzhled.
Reportáže: Čtyřstránkový popis předvedení konzole Xbox v Cannes ještě ujde (i když textu je zde odhadem asi na stránku a čtvrt a příliš informací v něm nenajdete), reportáž z Invexu je pouze mlácení prázdné slámy, smrdící sebechválou a skrytou reklamou.
Preview: Vcelku obstojně zpracované tři preview na pěti stranách. Podíl textu je vcelku rozumný, také informační hodnota je slušná.
Recenze: Úvodní dvě strany zavánějí zbytečným plýtváním místa. Systém hodnocení a redakční desatero bych uvítal v prvním čísle časopisu (resp. v prvním čísle po změně redakce), neustálé opakování je podle mne zbytečné. To stejné kategorie řadím i druhý editorial, seznam recenzi (uvedený již v obsahu) a představení redakce. Recenzí pro PC je pouze 9 (!) na 22 stranách, což je málo i při 100 stranách časopisu. Hry jsou již tradičně přehodnoceny (průměrné hodnocení 81%), i když před vánocemi není o kvalitní tituly nouze. Rubriku doplňuje jedna recenze pro PS2.
Dopisy čtenářů: Stále beze změn. Otiskovány jsou pouze veskrze kladné dopisy, případně kladné dopisy s malým náznakem kritiky, která je však v odpovědích redakce bagatelizována nebo přímo ignorována. Ačkoli v odpovědích je již několik měsíců slibováno, že podle reakcí čtenářů budou v konceptu časopisu prováděny další změny, stále se nic neděje a redakce nebyla dokonce ani schopna sestavit jednoduchou anketu, která by názory čtenářů shromáždila.
Hudba, Multimédia: Dvě zbytečně zaplácnuté stránky...
On-line: Vcelku pěkný článek o on-line RPG Runescape.
Hardware: Rubrice vévodí (na poměry herního časopisu) kvalitně provedený test základních desek pro procesory Athlon, jako doplněk zde najdete popis jedné počítačové sestavy, recenzi optické myši a pěkný článek o Athlonu XP.
ČKD: Bez komentáře.
Návody: Druhá část rozsáhlého návodu na Commandos 2. Škoda jen, že takových návodů není více. Zato strana věnovaná tipům a trikům do různých her působí dojmem snůšky útržkovitých informací z různých zdrojů, neuměle přeložených a s velmi malou informační hodnotou.
Obsah CD: zde asi není co zkazit, přesto si dvě drobné výtky neodpustím: rozsah čtyř stran se mi jeví jako zbytečně velký, umístění až na konci časopisu je zase nelogické – mnohem rozumnější je umístění obsahu CD hned za obsahem čísla na začátku časopisu – tam ho budou čtenáři hledat nejdříve.
CD1: Engine je průměrný, graficky nevýrazný a místy i nepřehledný. Obsahově se jedná o standardní cover CD, najdete zde jak demoverze (pouze osm, celkem 372 MB), tak patche, videa, trainery a sharewarové programy. Rubrika Češtiny je opět prázdná. Databáze cheatů, návodů a internetových odkazů je určitě praktická, bohužel některé návody na CD chybí (např. Civilization: Call to Power nebo Gabriel Knight 3). Zajímavé je, že všechny soubory na CD v adresáři Návody mají datum z roku 1999 – návody na novější hry zde asi nenajdete. Jako největší nedostatek ale považuji absenci databáze článků v časopise (a dem na CD). Celkově působí CD dojmem, jako by se o něj nikdo zvlášť nestaral, pokud možno s minimem námahy ho naplnil čerstvým obsahem a vypustil do světa. A to na CD zbývá ještě asi 50 MB volného místa...
CD2: Vcelku slušná střílečka Mortyr. Škoda jen, že stejná hra vyšla minulý měsíc tohoto roku v edici Game4U.
Čtenáři, kteří očekávají zásadní změny v koncepci časopisu či vyslyšení aspoň některých jejich připomínek, budou opět zklamáni. Gamestar se rozhodl jít cestou odstranění všeho, čím se liší od konkurence, a jen čas (a zájem či nezájem čtenářů) ukáže, jestli je tato cesta správná.
Obsah Gamestaru 35 (12/2001)
Extra: Chrome, Earth and Beyond
Reportáže: Xbox, Invex Show 2001, Haribo Game Show
Preview: Hitman 2: Silent Assassin, Project IGI 2: Mercenary Force, Chaser
Recenze PC: Aliens vs. Predator 2, Flight Simulator 2002, Project Eden, Zoo Tycoon, Evil Twin: Cyprien’s Chronicles, Matt Hoffman’s Pro BMX, Patrician 2, FIFA 2002, Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor
Recenze PS2: Grand Theft Auto 3
On-line: Runescape
Hardware: Mainbordy s Athlonem, Athlon XP
Návody: Commandos 2
Obsah CD1
Dema: Ghost Recon, ZOO Tycoon, Rally Trophy, Empire Earth, FIFA 2002, Takeda, Moon Tycoon, Pocket Tanks
Patche: Diablo II 1.09b, Independence War 2 v2.0, Max Payne 1.02, SWAT3: Elite Edition 2.0.1 beta, Codename Outbreak 1.0, Commandos 2: Men of Courage, Rogue Spear: Black Thorn 2.61, Aliens vs. Predator 2 1.0.9.2, Arcanum 1.074, KISS Psycho Cirkus 1.13
CD Star: Mapy pro ZOO Tycoon, Mapy pro Sudden Strike
Videa: Microsoft Flight Simulator 2002
Programy: Crimson Editor, FTP Commander, ICQ 2001b, Detonator XP v21.83 W95/98, Detonator XP v21.83 W2000/XP
Trainery: Alone in the Dark: The New Nightmare, Civilization III, Project Eden, Micro Track, Star Wars: Rebellion, Stronghold (GameWize32 1.3)
Obsah CD2
Plná hra: Mortyr 2093 - 1944