Žánr: 3D akce
Minimální konfigurace: procesor 200 MHz, 128 MB RAM, 4x CD-ROM, 3D grafická karta, DirectX 8.0, Windows 9x
Doporučená konfigurace: procesor 400 MHz, 256 MB RAM, 4x CD-ROM, 16MB 3D grafická karta, DirectX 8.0, Windows 9x
3D akcelerace: ano (Direct3D)
Multiplayer: LAN (IPX, TCP/IP), Internet
Jazyk: čeština
Domovská stránka: http://www.venom3d.com/
Výrobce: GSC Game World (http://www.gsc-game.com/)
Distributor: TOP Distributor (http://www.topcd.cz/)
Taktické vojenské akce se v poslední době těší velké oblibě jak u fanatických hráčů 3D first person stříleček, tak i u té části hráčské komunity, kterou už omrzelo "rambovské" pobíhání a kropení všeho, co se hýbe. Oblibu taktických her, kde ovládáte skupinu více vojáků a kde pečlivé naplánování akce a koordinace členů týmu je mnohem důležitější než kadence střelby, odstartovaly již před několika lety Delta Force, popř. Rainbow Six. České fanoušky potěší, že ani domácí tvorba se ve světě neztratí a tituly Hidden & Dangerous a Operation Flashpoint se dostaly na čelní místa herních hitparád.


Poměrně neznámá ukrajinská vývojářská firma GSC Game World (dalším jejím výtvorem je vcelku kvalitní real-timová strategie Cossacks: European Wars) nás bez nějaké rozsáhlé reklamní kampaně obšťastnila dalším titulem z výše popsaného taktického soudku. Ačkoli se hra původně měla jmenovat Venom, distributor nakonec zvolil přece jen údernější a akčnější Codename Outbreak.
V herním průmyslu většinou platí, že čím větší očekávání fanoušků, čím větší reklamní kampaň a čím bohatší přísun informací před vydáním hry, tím větší zklamání poté, co hra vyjde. Někdy to platí i naopak - občas vyjde hra, o které předtím skoro nikdo nevěděl, od celkem neznámého týmu, a rázem se zařadí mezi špičku ve svém žánru. A mezi takovéto hry určitě patří i Codename Outbreak.
Příběh je prostý, vcelku neoriginální a v obměněné podobě byl použit již mnohokrát nejen v počítačové hře, ale i ve filmu či sci-fi literatuře. Na Zemi dopadne v roce 2012 meteorit, který sebou přinese mimozemský život. Ten se zde vyvine v organismy jako vystřižené z Vetřelců - po vylíhnutí z vejčitého zárodku je schopen celkem rychlého pohybu, napadá lidi a přisává se jim na zátylek. Poté pronikne do tkáně a napojí se na mozek - od této chvíle se napadený člověk stává pouhou loutkou v rukou cizích organismů.


Nyní už vám může být jasné, co se stalo s vědeckou základnou, která mimozemské organismy zkoumala, a proč se po chvíli odmlčela i vojenská jednotka, která byla vyslána, aby prozkoumala, co se v základně přihodilo. Řada je tedy na vás, respektive na šestičlenné speciální jednotce. Vašim úkolem je samozřejmě zničit všechny vetřelce, na které narazíte, stejně jako infikované vojáky a civilisty, a přitom ještě zjistit, na co vědci přišli těsně předtím, než se jim situace vymkla z rukou. V konečném důsledku tak vlastně zachráníte celý svět, který by byl bez vaší pomoci zcela jistě ovládnut mimozemskými organismy.
Čeká na vás celkem 14 misí se zvyšující se obtížností. Zatímco v několika prvních se seznamujete s ovládáním, objevujete základní taktické prvky a zjišťujete slabá místa vetřelců, později samozřejmě začne přituhovat. Pokročilejší mise vám zaberou klidně i několik desítek minut či dokonce několik hodin čistého času. Je to díky velké rozloze hry (autoři uvádějí aktivní plochu několik desítek kilometrů čtverečních), propracovanému scénáři a značnému množství nepřátel, na které při plnění svých úkolů narazíte. Některé mise jsou navíc variantní.


Jak již bylo řečeno, k dispozici máte celkem 6 vojáků tří specializací - námořník, odstřelovač a pyrotechnik. Specializace zde nehraje příliš velkou roli - i ostatní vojáci ovládají všechny dovednosti, byť ne (aspoň ze začátku) na stejné úrovni. U každého vojáka je uvedeno celkem 6 vlastností - rychlost, reakce, přesnost, síla, výdrž a zdraví. Kromě zdraví (které ubývá s každým zásahem a pokud klesne na nulu, voják umírá) nemají ostatní vlastnosti podstatný význam na schopnosti vojáka, i když rozdíly lze najít (např. větší úspěšnost střelby při odstřelování). Navíc se po úspěšně dokončené misi vlastnosti vylepšují (podobně jako v RPG hrách), takže po několika misích mají stejně všechny hodnoty na 100%. Protože do každé mise si vybíráte pouze dva vojáky, je výhodnější neměnit mezi misemi složení komanda a pouze oba vojáky rovnoměrně zapojovat do akce. Pro snazší začátek doporučuji mít v týmu aspoň jednoho odstřelovače.
Úkoly, které plníte, jsou rozmanité. Někde máte za úkol pouze vyčistit oblast od nepřátelských jednotek, jindy se staráte o evakuaci "nenakaženého" vědce či naopak zničení důležité nepřátelské osoby. Často se také seznam úkolů mění v průběhu mise, poté, co objevíte důležité informace či dosáhnete výrazného postupu. Prakticky pořád jste tak udržováni v napětí, stereotyp se tentokrát nekoná. K rozmanitosti přispívá i často měnící se prostředí - pohybujete se jak na otevřených prostranstvích lesních porostů, džungle či pouště, tak ve vojenských základnách, vědeckých laboratořích či komplexu podzemní pevnosti, dokonce navštívíte i letadlovou loď. Dosyta si užijete pohybu v systémech větracích šachet, plavání a potápění v bludišti kanálů či šplhání po žebřících. Navštívíte jak americké vědecké zařízení, tak ruský vojenský tábor, raketový komplex v Kazachstánu či leteckou základnu na Blízkém východě.


Protože v týmu máte pouze dva vojáky, nemusíte se obávat, že hraní se zvrhne ve složité taktické plánování. Autorům se podařilo najít zlatou střední cestu, kde je plánování, taktika a spolupráce vyvážena s čistou adrenalinovou akcí. Ve hře ovládáte pouze jednoho vojáka, druhý vás následuje (pokud mu nepřikážete jinak), napodobuje vaši činnost (běh, plížení atd.) a kryje vás. Mezi oběma vojáky se můžete libovolně přepínat. Ačkoli lze teoreticky všechny mise dohrát i s jedním mužem, znamená smrt jednoho vojáka v drtivé většině případů neúspěšný konec. Svého parťáka ovládáte pouhými čtyřmi klávesovými zkratkami (Kryj mě, Drž pozici, Zaútoč, Nestřílej) a tato sada vám překvapivě vystačí prakticky na celou hru. Umělá inteligence je v této hře na poměrně vysoké úrovni a až na malé detaily (např. šplhání po žebřících) nelze mít k chování spolubojovníka žádné zásadní připomínky. Jeho pomoc nejvíce oceníte v případě, kdy vás napadne rychle se pohybující vetřelec nebo se dostanete do křížové palby nepřátel. A pokud se váš spolubojovník někde zapomene či se dostane do obtížné situace, můžete se na něj přepnout a situaci vyřešit osobně.
Bohužel (pro vás) a bohudík (pro kvalitu hry) jsou také nepřátelé vybaveni slušnou inteligencí. Přes otevřená prostranství přebíhají, využívají terénních překážek ke krytí, vzájemně spolupracují atd. Na rozdíl od některých jiných her promptně reagují, když uslyší výstřel, zahlédnou podezřelý pohyb či se vedle nich zhroutí voják zasažený vašim odstřelovačem. Jednotliví vojáci, civilisté či vetřelci sice většinou pro vaše komando nepředstavují vážnou překážku, problém ovšem tkví v tom, že často narazíte na větší počet vojáků, navíc hájících strategické pozice. Musíte se tak vypořádat s hlídkovými věžemi, bunkry, patrolujícími vojáky, dokonce i s vojáky pálících po vás z bunkru nebo z tanku.
Ani vaši vojáci samozřejmě nejdou do boje s holýma rukama. K dispozici mají rozsáhlý arzenál, obsahující několik typů automatických pušek, z nichž ta nejlepší, M-38-R, funguje jako obyčejný samopal, brokovnice, odstřelovací puška, granátomet, laserová puška, raketomet, vrhač světlic a pokladač min. Přepínání zbraní je tak vyřešeno pouhým přetočením zásobníků a jedinou vaší starostí je mít pro požadovaný druh střelby dostatek nábojů. Kromě pušky patří k nezbytné výbavě ochranný a maskovací oblek v několika úrovních odolnosti a třech modifikacích (město, džungle, poušť), přístroj pro noční vidění, medkit atd.
Každý voják má v závislosti na své síle určenu hmotnost výzbroje a výstroje, kterou může nést. Na začátku mise si tedy můžete zvolit, jestli použijete lehčí brnění, ve kterém se navíc váš voják může rychleji pohybovat, a naberete plné kapsy nábojů, nebo si navléknete těžký oblek a ostatního vybavení si vezmete méně. Munici lze doplňovat prošacováním padlých nepřátel, někdy tak narazíte i na injekci s anestetiky, které mohou částečně vylepšit vaše zdraví.


Grafické stránce prakticky není co vytknout. Engine vyvinutý tvůrci hry výborně zvládá jak pohyb po otevřeném prostranství, tak vykreslování interiérů, budov i rozsáhlých lesních porostů. Realisticky zvládá efekty při ničení skleněných ploch (např. okna či obrazovky monitorů), výbuchy, stopy po výstřelech atd. Poměrně věrohodně je ztvárněn pohyb hustým porostem i plavání pod vodou. Vše se celkem plynule hýbe i na pomalejších počítačích.
I zvuková a hudební stránka nijak nezaostává. Šustění křovin při plížení, výkřiky, výstřely, komunikace nepřátel, kroky vojáků znějící různě na různých typech povrchu, to vše přispívá k fantastické atmosféře a skvělé hratelnosti. Hudba při hře zní prakticky pouze při boji, ale o to více stupňuje napětí. Ovládání je vcelku standardní, výhrady bych měl pouze k nešikovné práci s inventorářem a k nepříliš rychlému nahrávání pozic.
A jak se to vlastně hraje? Bez přehánění můžeme říct, že fantasticky. Díky měnícímu se prostředí, různorodým úkolům, perfektně navrženým misím a velkému množství nepřátel se ani na chvíli nenudíte. Kvůli obrovské početní převaze nepřátel nelze bojovat stylem "utíkej, kličkuj a střílej na vše, co se hýbe", jak je zvykem ve většině 3D akcí. Způsob hry lze nejsnáze přirovnat k již postaršímu, přesto stále špičkovému titulu Thief - většinou se plížíte, ukrýváte se a pěkně potichu likvidujete jednoho nepřátele za druhým. Výhodou je zůstat neviděn, protože při poplachu se vyrojí větší množství nepřátel a vám nezbývá než se někam zašít a počkat, až rozruch přejde. Odstřelovací puška se bezpochyby stane nejčastěji používanou zbraní, jak kvůli svému dostřelu, tak hlavně pro skvěle zpracovaný zoom, s jehož pomocí většinou můžete nepřítele zlikvidovat dříve, než vás vůbec spatří. Partyzánský způsob boje uplatníte jak ve venkovním prostředí, tak v interiérech.
Českého hráče navíc určitě potěší fakt, že u nás se Codename Outbreak prodává v kompletní české lokalizaci (včetně dabingu) a za lidovou cenu. Škoda jen, že některé technické mušky a mírné koncepční zjednodušení zbytečně sráží hru z nejvyšších stupínků. Přesto se jedná o kvalitní hru, která by rozhodně neměla zůstat stranou pozornosti fanoušků akčních her.
Grafika: 8/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 9/10
Povedená taktická akce s vhodně zvoleným kompromisem mezi realističností a zábavou. Povinnost pro ty, kteří sní o kariéře v speciálních jednotkách, pro ostatní záruka mnoha hodin dobré zábavy.
Celkové hodnocení: 8/10