Definice a zdravý rozum nám říká, že se dosavadní díly série Commandos řadí do skupiny akčních strategií. I když tomu tak docela není. Opuštěn byl zavedený systém zisku zdrojů, správy velkého území. Naopak, k dispozici jste dostali skupinku vraždících mašin v podobě špičkových vojáků, které jste museli provést světem hrůzy, smrti a boje. Dobrodružství však ještě neskončilo a tak na naše PC míří další díl Commandos s pořadovým číslem tři.
Byť na světlo světa pronikly první materiály a informace týkající se třetího dílu série Commandos již na letošní výstavě E3, oficiálního ohlášení tohoto dílka jsme se dočkali teprve nedávno. Mezi hráči i herní novinářskou populací to vzbudilo velké nadšení, není se konec konců čemu divit - předchozí dva tituly této série si získaly patřičné renomé, celosvětový úspěch i uznání z řad největších škarohlídů. Nechejme však minulost minulostí. Pojďme se raději koutkem očka podívat do budoucnosti, která by nám měla nabídnout perlu v podobě v tomto odstavci již dosti omílaného titulu Commandos 3.
Návrat krále
Jak se stalo zvykem a zaběhlou tradicí, opět se podíváme na skutečná bojiště druhé světové války a jiná místa s ní související. Celkově hráč navštíví více než 20 rozmanitých lokací na území několika evropských států, opět bude mít k ruce až šestici různých charakterů. Nesetkáme se kupodivu v oblasti spolupracujících postav zřejmě s žádnou významnou novinkou, co se týče různorodosti povolání už autoři vyčerpali studnici nápadů a tak žádné další nechystají. Přibudou však nové skilly - vlastnosti, schopnosti těchto vojáků, které vám tak v mnoha případech nabídnout další možnost řešení vzniklé situace.
Oba díly série Commandos se pyšnily propracovanými úkoly a designérsky geniálně navrženým prostředím. Nejinak tomu samozřejmě bude i u trojky. Jak se nechal slyšet hlavní designér hry, Ignacio Perez, nový díl by měl být mnohem dynamičtější. Co více, každý úkol, který musíte splnit, bude odlišný od těch předchozích i nadcházejících. V hráčích to má vyvolat pocit, že neví co je dále čeká a nemine. Je to vskutku dobrá myšlenka, nepochybuji o tom, že pozadu nezůstane ani její hmatatelné zpracování.
Krom těchto zajímavostí je velký důraz kladen na příběh. Samotná hra se dělí do třech velkých příběhových pasáží (potažmo zřejmě i kampaní), přičemž ta první vás zavede na předměstí Stalingradu. Uniknout vám nemůže ani návštěva ostře sledovaných hranic mezi Francií a Německem, co více, zúčastníte se i vylodění spojeneckých vojsk v Normandii. V případě dalších informací jsou zatím autoři skoupí na slovo, nových, konkrétnějších podrobností se prý dočkáme především na oficiálních stránkách hry. Nuž, uvidíme.
Není žádným tajemstvím, že při navrhování příběhu, náplně i průběhu samotný misí, si vývojáři ze společnosti Pyro Studios tak trochu vypomáhali použitím existující válečných a dokumentárních filmů, či eventuelně jiných materiálů. Byť prý tato "závislost" není podle mnoha zástupců firmy tak hrozivá a v případě Commandos 3 se využití podobných zdrojů očekává jen v minimu případů, rozhodně tento fakt příznivě přispívá k historické věrohodnosti her, která byla vždy na poměrně vysoké úrovni.
Trojka a použití pojízdných prostředků
Skvostným okamžikem v životě vašich vojáků bylo použití nějakých dopravních prostředků. Ulevilo se tak bolavým nohám, na řadu přišel odpočinek. Avšak doposud byly všemožné vehikly určeny spíše ke zpestření dané pasáže hry, jejich přímý význam byl nulový. To se v případě třetího dílu od základu změní. Nejenže by se měl počet těchto situací, tedy okamžiků, kdy budete ovládat nějaké vozidlo, podstatně zvýšit, navíc budou tyto příjemné chvilky mít i další význam související s danou herní situací. Těžko spekulovat nad jejich konkrétnějším využitím, přesto to skýtá nevídané možnosti. Uvidíme, jak se jich samotní vývojáři zhostí.
Jistě vás zajímají také změny na straně druhé, nepřátelské fronty a nepřímých vojenských kolegů. Tou hlavní je především zvýšení počtu různorodých charakterů a jejich schopností. Krom toho však ve hře potkáte i několik bossů - sám jsem osobně velmi zvědavý na jejich zpracování, pokud se chtějí autoři držet fyzikálních zákonů, pak je úloha vytvořit silného a těžko zlikvidovatelného vojáka (alespoň taková je má představa pravého a nefalšovaného bosse) pěkně tvrdým oříškem.
O umělé inteligenci všech postav se myslím není třeba dále bavit. Vždy byla na vysoké úrovni, jistě budou podniknuty takové kroky, aby ani třetí díl nebyl v ničem odlišný. V souvislosti s herními postavami bychom se pochopitelně měli dočkat i několika nových zbraní, zejména výbušnin.
Perlička v podobě multiplayeru
V superlativech se zatím hovoří o multiplayeru. V přípravě je hned několik módů, které by měly hráčům připravit obrovské překvapení a reálnou možnost strávit u hry další desítky hodin i po projetí všech singleplayerových misí. Krom jiného si tak budete moci vyzkoušet mód Deathmatch a zřejmě také Capture the Flag, to vše v novodobém podání Commandos 3.
Pokud jste čekali v případě vizuálního zpracování nějaký revoluční skok, budete zřejmě zklamání. Ne revoluce, ale evoluce vládne případu jménem Commandos 3. A tak se opět dočkáme dalších krůčků k samé dokonalosti herního enginu. Novinky se tak týkají zejména grafických efektů, reálně vypadající výbuchy či ladně se vlnící vodní hladina může hře zcela jistě jen a jen prospět. Kompletně nový je systém využití efektů světelných a světla vůbec, všechna prostředí by měla být opět malinko detailnější.
A jak je to s termínem vydání? Jak nám potvrdili na přímý dotaz samotní autoři ze společnosti Pyro Studios, aktuální datum je měsíc červen příštího roku. Snad se nedočkáme nějakých zbytečných odkladů, které by tento termín posunuly dále, do vzdálenější budoucnosti. Byť není rozumné vynášet tak brzo jistotou prošpikované soudy, dle mého názoru již teď není třeba pochybovat o tom, že třetí díl bude bomba a plnohodnotným nástupcem těch dvou předchozích.