7
Fotogalerie

Counter-Strike aneb 16 let historie

Přemítání o akčním kultu jménem Counter-Strike není jednoduché. O to více, že kult stále aktivně žije.

Věřím, že mi dáte za pravdu, když začnu tím, že jen malá část mladších čtenářů tohoto článku zažila ten pravý start této veleúspěšné značky. Je to již 16 let, co se ve Valve rozhodli, že jejich modifikace je natolik úspěšná, že ji přetvoří do plnohodnotné hry. Tím začal „život“ CSka a postupně přicházely verze od bety až po nejznámější 1.6, která se stále hraje ve velkém.

Určitě každý, kdo někdy CSko hrál ví, že je to pořádný žrout času a je složité se od něj odtrhnout, ať už jste rekreační hráč na „Public serverech“, máte partu kamarádů, se kterou hrajete „mixy“, nebo jste to brali už natolik vážně, že jste se zúčastnili nějaké LAN párty. Poslední zmíněná možnost už ale klesla v této verzi hry na minimum, jelikož ji již z 95% nahradil nástupce CS:GO, o kterém později.

2a06e7830556200cca7c72173d539a92.jpgcounter-strike-source-screenshot-ME0001275057_2.jpgmaxresdefault.jpg
V jednoduchosti je síla. Žlutá barva a věrná M16. 

CSko si získalo srdce hráčů hlavně kvůli své geniální jednoduchosti z hlediska prostředí, ve kterém hrajete, obtížnosti, kterou určuje to, proti komu hrajete, hardwarové nenáročnosti a hlavně multiplayeru. Není přece nic krásnějšího, než po škole, práci nebo čemkoliv jiném vzít partu kámošů a jít si proti sobě zastřílet. Mohl bych vám jen vyprávět o promrhaných školských hodinách, kde jsme po dlouhé době přesvědčili učitele IT, že si můžeme udělat vlastní vysnívanou LAN party. A v tom je kouzlo a síla tohoto titulu.

Na zápasech vždy bylo HLTV, které představovalo jakéhosi imaginárního hráče ve spectu, na kterého jste se napojili a byli součástí zápasu

Pojďme se vrátit k tomu e-sportu, ve kterém CSko dominovalo a stále dominuje se svým novým přírůstkem. Není určitě tajností, že v tomto odvětví se točily a stále točí velké peníze a turnaje jako CPL, DreamHack či ESWC určitě každý z vás zná, i když jenom z doslechu. Tam totiž odstartovala novodobá podoba sportu, která se doufejme bude rozšiřovat. CSko bylo také super odreagováním i při pasivním hraní z pozice diváka. Na zápasech vždy bylo HLTV, které představovalo jakéhosi imaginárního hráče ve spectu, na kterého jste se napojili a byli součástí zápasu. Tuto „featuru“ dnes nahradilo GoTV. A upřímně vám řeknu, ty emoce i nervy, které jste občas cítili přes obrazovku jsou mnohdy větší, než u finále některých sportovních pohárů, a hráči to více cítí a váží si toho.

counter-strike-global-offensive-5.jpg

Rozebrali jste si tu naši milovanou 1.6ku, tak pojďme na další díly. Následně přišel ne moc podařený Condition Zero, který měl přinést do hry singleplayer. Ten si většina hráčů vyžadovala, avšak nebyl to takový úspěch, jaký si Valve vysnilo a hra zapadla. V roce 2004 vývojáři představily nový engine Source, na kterém kromě Half-Life 2 běžel i nový díl Counter-Striku s příhodným označením Source. Ten byl o dost úspěšnější oproti Condition Zero a dostal se i na úroveň velkých turnajů, dokonce tuzemských. Vzpomeneme například Invex, Mezihernové turnaje, Mistrovství republiky atd. Další díru do světa ale Valve udělalo s novým dílem, a tím je Global Offensive.

Toto pokračování vyšlo oficiálně ve druhé polovině roku 2012 pod tíhou obrovské nenávisti jak ze strany „1.6kařů“, tak ze strany hráčů Source. Bylo to prostě něco, s čím Valve zamýšlelo pohřbít původní milované CSko a začít novou éru. Vznikala různá videa, z úst různých profesionálních hráčů se valilo, že nikdy nepřestoupí na CS:GO a zůstanou věrní originálu, ale nátlak byl obrovský. Postupně tedy CS:GO vytlačilo 1.6ku i Source a vzpomínané dva díly se hrají už jen mezi věrnými fanoušky nebo na veřejných serverech.

counter-strike-global-offensive-officially-lands-on-linux-skips-beta-stage-459590-3.0.jpgmaxresdefault (1).jpg
S každým dalším dílem se Counter-Strike měnil, své kořeny ale nikdy nepodvedl.

Pokud se máme zaměřit na hlavní rozdíly, tak těmi jsou kromě celé filozofie hry především grafika, hratelnost, zvuky i obtížnost. Někdo říká, že nové CS:GO je lehčí, mě to tak nepřijde. Je to otázka názorů a klidně můžete podiskutovat v komentářích. Nicméně největší změnou kromě hry samotné jsou určitě skiny. Ty do hry přinesly takovou vlastní ekonomiku, která vydělává neskutečné peníze a mimo jiné pomáhá financovat turnaje a rozvoj e-sportu. Někdo je fanouškem skinů a dává větší části své výplaty nebo kapesného do jejich nákupu, zato jiný hráč si pořád žije v tom klasické světě CSka a schválně hraje bez skinů. Na jednom se ale shodneme určitě. Je to veliké oživení hry a podle mého názoru jedna ze zásadních věcí, která pomohla tomuto titulu vystřelit.

counter-strike-global-offensive-m4a1s-skin.jpg
Skiny jsou hnací silou hry i komunity, zdaleka ne všichni ale vizuální droze propadli.

Doufejme tedy, že ta sláva CSku zůstane, bude se nadále rozvíjet a jednou se e-sport dostane i do hlavních vysílacích časů na komerčních i veřejnoprávních médiích. Že jednou na něj budeme spoléhat při sázení jako na fotbal nebo hokej a že se stane to, po čem jsme vlastně celou dobu toužili a pomáhali to budovat. A samozřejmě to nejpodstatnější, v co musíme doufat je, že to Valve zase nějakým dalším updatem nepokazí.

Určitě si přečtěte

Články odjinud