Čtenáři naostro: Odpovědi „Posla smrti“ Zdeňka Houba

Čtenáři naostro: Odpovědi „Posla smrti“ Zdeňka Houba

Má hra nějakou ochranu na CD? Proč je její cena tak vysoká, když jde jenom o obyčejnou, téměř na koleně udělanou adventuru? Vyjde někdy jako plná hra časopisu? Proč má hra „exkluzivitu“ recenze pro Level a BonusWeb? Chystáte 3D akci podobnou Vietcongu? Máte rád houby? Odpovědi spolutvůrce Posla smrti Zdeňka Houba jsou tady!

Dnes vám přinášíme odpovědi Zdeňka Houba, spolutvůrce adventury Posel smrti, jejíž recenzi jsme vám nedávno přinesli...

Otázky ohledně samotné hry:

[?] Jaká je klíčová pozitivní vlastnost Posla smrti, kvůli které by si hráči měli titul koupit?
[!] Nejsilnějšími prvky hry jsou příběh a atmosféra. Kdybych měl určit jeden, který převládá, musel bych říci příběh, i když oba prvky jdou ruku v ruce a doplňují se.

[?] Využívá Posel smrti 3D grafickou kartu nebo jede v klasickém 2D režimu?
[!] Posel smrti 3D akcelerátory nevyužívá, pro běh hry stačí 2D grafická karta.

[?] Jaké jsou minimální hardwarové nároky?
[!] CPU 400 MHz, 64 MB RAM, 4MB grafická karta, zvuková karta, Windows 9X / ME / 2000 / XP a 2 GB volného místa na HDD.

[?] V jakém 3D programu je vytvořena grafika hry? Kdo je jejím autorem?
[!] Veškerá grafika je vytvořena ve 3D Studio Max, autory grafiky jsou Michal a Pavel Pekárek. Jako perličku uvedu, že Michal vyhrál celoroční soutěž grafiků o nejlepší renderovaný obrázek v časopisu Pixel.

[?] Kolik lidí pracovalo na hře a jak dlouho?
[!] Šest lidí na plný úvazek, po dlouhé tři roky :-).

[?] Má hra nějakou ochranu CD typu SafeDisc?
[!] Ano, hra je chráněna systémem Starforce.

[?] Na kolika CD se hra distribuuje?
[!] Na dvou CD v DVD obalu a v klasické krabici, obsah obou balení je stejný.

[?] Neobával jste se při volbě žánru určitých problémů při shánění distributora? Jak to vůbec s distribucí hry vypadá v zahraničí?
[!] Stejně jako Posla bohů, Posla smrti u nás distribuují Future Games. Distributora jsme nemuseli hledat, s Future Games máme dobré zkušenosti spolupráce, takže nebyl důvod se ohlížet po jiném distributorovi. Se zahraničními partnery probíhají jednání, ale to je spíš otázka pro našeho distributora.

[?] Proč je cena tak vysoká, když jde jenom o obyčejnou, téměř na koleně udělanou adventuru? Podívejte se na Poldu nebo Brány Skeldalu. Více než 600 Kč bych za to nedal, přece jenom to je český produkt, a jak známo, i česká hudba je levnější než zahraniční.
[!] Ps byl vyvíjen v nejlepších profesionálních programech a studiích. Vývoj stál několik milionů korun, tedy se nejedná o produkt vytvořený „na koleně“. Označení „obyčejná adventura“ taky není na místě, v čemž nám dávají za pravdu zatím všechny vydané recenze. Posel smrti je srovnatelný se světovou konkurencí na poli adventur, proto je cena podobná jako u těchto titulů. Srovnání s Poldou nebo Branami Skeldalu nebudu komentovat :-).

[?] Kolik kusů Posla smrti podle vás prodáte?
[!] Čistě můj osobní odhad je okolo 10.000 kusů u nás.

[?] Bude Posel smrti někdy jako plná hra českého herního magazínu (např. Levelu)?
[!] Pokud ano, bude to otázka minimálně tří let.

[?] Proč má Posel smrti „exkluzivitu“ pro Level nebo BonusWeb (Profi) na recenzi a demo Posla smrti? Myslím, že recenze (demo) je vaší reklamou, a platit za tuto exkluzivní reklamu se mi zdá nějak podivné, nemyslíte?
[!] Recenze byla pro BW exkluzivní asi týden, do doby, než vyšla recenze v Levelu. V podstatě to byl krok, jak zpřístupnit recenzi alespoň části čtenářů, jinak by nebyla dostupná do vydání v Levelu vůbec. Proč mají exkluzivitu zrovna BW a Level je zřejmé, tvoří špičku magazínů o hrách u nás. Demo je ke stažení přístupné všem, vždy minimálně z našich stránek.


Otázky ohledně jiných projektů a konkurence:

[?] Jak byl obchodně a hráčsky úspěšný Posel bohů? Co bylo důvodem k vývoji pokračování? Kolik lidí pracovala na Poslu bohů a kolik na Poslu smrti?
[!] Přímý prodej byl 4000 kusů, dále se prodalo mnohem více v edici Game4U. Hráčsky byl Posel bohů celkem úspěšný, hlavně mezi fandy žánru, kteří přimhouřili oko nad zastaralou grafikou. Důvodem k vývoji další adventury byla hlavně motivace vytvořit kvalitní adventuru a také nás naše práce samozřejmě hodně baví. Na Poslu bohů pracovalo pět lidí a na Poslu smrti šest lidí.

[?] Jaký bude váš další projekt? Nějaká 3D akce ve stylu Vietcongu?
[!] Příští projekt bude také adventura, žánrově podobná Poslu smrti, co se týče atmosféry a temného příběhu. Tím ale podobnost končí, děj bude úplně nový. 3D akci zatím nemáme v plánu.

[?] Co říkáte na československou konkurenci? ...Illusiony a jejich Mafii a Vietcong, Zimu s Poldy a Bloodlinem, 7FX s Team Factorem, Altary s Original War a UFO, Cauldron s Chaserem, 3D People s Cultem, Outsider Development s Callsign Charlie, Mayhem Studios s Empire of Magic, Cypron Studios s Gods atd.? Zaujala vás některá z domácích her v poslední době (kromě Posla smrti)?
[!] Obecně se dá říct, že se u nás a u našich sousedů vytvořily nebo připravují čím dál kvalitnější tituly. Nejvíc mě zaujala skvělá Mafie a z ostatních věřím projektům Vietcong, UFO, Chaser, a RPG Cult.


Další dotazy:

[?] K čemu byste přirovnal hudbu z obou her? Kde berete inspiraci pro její skládání?
[!] Inspirací je mi děj samotný, nebo určitá situace ve hře a grafika. Inspiraci dobře podpoří také poslech klasické hudby nebo filmových soundtracků. Hudba v Poslu bohů je čistě herní „soundtrack“ v Poslu smrti už pak scénická hudba, podkreslující dramatické a důležité momenty, a filmy ve hře, což je nejen působivější, ale také nutnost vzhledem k hutnému ozvučení hry.

[?] Publikujete někde na internetu ukázky své práce?
[!] Zatím jsem neměl čas vyrobit svoje stránky, ale určitě to mám v plánu (až se dílo podaří, odkaz určitě propašuju na stránky našeho distributora nebo stránky Posla smrti). Několik hudebních ukázek je na stránkách Posla smrti v sekci „ukázky“.

[?] Jaké jsou vaše oblíbené filmy, knihy, hry (počítačové/deskové/RPG) a obecné způsoby relaxace?
[!] Z filmů určitě Braveheart, Amadeus, Aliens, Věc… Na knihy mi nezbývá čas, takže z autorů, které jsem rád četl kdysi dávno, určitě E. A. Poe. Z her je to IMHO stále nepřekonané izometrické RPG Baldur’s Gate a všechna pokračování téhle ságy. Jeden z osvědčených způsobů relaxace je nicnedělání při filmu nebo hudbě, v rozumné míře doporučuji.

[?] Má v době konzolí ještě klasická adventura smysl? Jak podle vás vypadá průměrný hráč adventur?
[!] Určitě má, spousta hráčů stále žánr adventur vyhledává, zvláště těch v klasickém 2D provedení. Hráč adventur vypadá jako každý jiný, nemyslím že by hraní adventur zanechávalo nějaké viditelné následky :-).

[?] Jaký je váš soukromý adventurní TOP 10?
[!] Nebudu vypisovat přímé pořadí, ale nejlepší adventury, které mám v paměti, jsou: Curse of Enchantia, Monkey Island 1, Hook, Broken Sword 1 a 2, Gabriel Knight 2, Under a Killing Moon, Pandora Directive, Full Throttle, Phantasmagoria.

[?] Máte rád houby?
[!] Ty jedlé :-).


Osmou sérii „Čtenářů naostro“ máme za sebou. V diskusním fóru můžete reagovat na odpovědi Zdeňka Houba, ten se k nim může vyjádřit. Rovněž na oficiálních stránkách hry http://www.futuregames.cz/poselsmrti/ je možno položit další dotazy, na které Zdeněk odpoví.

Příští pátek – 11.4. – bude v již osmém pokračování „Čtenářů naostro“ osoba z distribuční firmy. Šli jsme podle abecedy, a tak jsme po CD Projektu a společnosti Cenega oslovili Dynamic Systems, ti ovšem s námi vůbec nekomunikovali. Zato lidé od Playmana byli velice ochotní, a tak nezapomeňte v pátek navštívit www.Doupe.cz, abyste mohli Petru Kučerovi, zástupci této firmy, položit libovolný dotaz!

Určitě si přečtěte

Články odjinud