Dnes vám přinášíme odpovědi Zdeňka Houba, spolutvůrce adventury Posel smrti, jejíž recenzi jsme vám nedávno přinesli...
Otázky ohledně samotné hry:
[?] Jaká je klíčová pozitivní vlastnost Posla smrti, kvůli které by si hráči měli titul koupit?
[!] Nejsilnějšími prvky hry jsou příběh a atmosféra. Kdybych měl určit jeden, který převládá, musel bych říci příběh, i když oba prvky jdou ruku v ruce a doplňují se.
[?] Využívá Posel smrti 3D grafickou kartu nebo jede v klasickém 2D režimu?
[!] Posel smrti 3D akcelerátory nevyužívá, pro běh hry stačí 2D grafická karta.
[?] Jaké jsou minimální hardwarové nároky?
[!] CPU 400 MHz, 64 MB RAM, 4MB grafická karta, zvuková karta, Windows 9X / ME / 2000 / XP a 2 GB volného místa na HDD.
[?] V jakém 3D programu je vytvořena grafika hry? Kdo je jejím autorem?
[!] Veškerá grafika je vytvořena ve 3D Studio Max, autory grafiky jsou Michal a Pavel Pekárek. Jako perličku uvedu, že Michal vyhrál celoroční soutěž grafiků o nejlepší renderovaný obrázek v časopisu Pixel.
[?] Kolik lidí pracovalo na hře a jak dlouho?
[!] Šest lidí na plný úvazek, po dlouhé tři roky :-).
[?] Má hra nějakou ochranu CD typu SafeDisc?
[!] Ano, hra je chráněna systémem Starforce.
[?] Na kolika CD se hra distribuuje?
[!] Na dvou CD v DVD obalu a v klasické krabici, obsah obou balení je stejný.
[?] Neobával jste se při volbě žánru určitých problémů při shánění distributora? Jak to vůbec s distribucí hry vypadá v zahraničí?
[!] Stejně jako Posla bohů, Posla smrti u nás distribuují Future Games. Distributora jsme nemuseli hledat, s Future Games máme dobré zkušenosti spolupráce, takže nebyl důvod se ohlížet po jiném distributorovi. Se zahraničními partnery probíhají jednání, ale to je spíš otázka pro našeho distributora.
[?] Proč je cena tak vysoká, když jde jenom o obyčejnou, téměř na koleně udělanou adventuru? Podívejte se na Poldu nebo Brány Skeldalu. Více než 600 Kč bych za to nedal, přece jenom to je český produkt, a jak známo, i česká hudba je levnější než zahraniční.
[!] Ps byl vyvíjen v nejlepších profesionálních programech a studiích. Vývoj stál několik milionů korun, tedy se nejedná o produkt vytvořený „na koleně“. Označení „obyčejná adventura“ taky není na místě, v čemž nám dávají za pravdu zatím všechny vydané recenze. Posel smrti je srovnatelný se světovou konkurencí na poli adventur, proto je cena podobná jako u těchto titulů. Srovnání s Poldou nebo Branami Skeldalu nebudu komentovat :-).
[?] Kolik kusů Posla smrti podle vás prodáte?
[!] Čistě můj osobní odhad je okolo 10.000 kusů u nás.
[?] Bude Posel smrti někdy jako plná hra českého herního magazínu (např. Levelu)?
[!] Pokud ano, bude to otázka minimálně tří let.
[?] Proč má Posel smrti „exkluzivitu“ pro Level nebo BonusWeb (Profi) na recenzi a demo Posla smrti? Myslím, že recenze (demo) je vaší reklamou, a platit za tuto exkluzivní reklamu se mi zdá nějak podivné, nemyslíte?
[!] Recenze byla pro BW exkluzivní asi týden, do doby, než vyšla recenze v Levelu. V podstatě to byl krok, jak zpřístupnit recenzi alespoň části čtenářů, jinak by nebyla dostupná do vydání v Levelu vůbec. Proč mají exkluzivitu zrovna BW a Level je zřejmé, tvoří špičku magazínů o hrách u nás. Demo je ke stažení přístupné všem, vždy minimálně z našich stránek.
Otázky ohledně jiných projektů a konkurence:
[?] Jak byl obchodně a hráčsky úspěšný Posel bohů? Co bylo důvodem k vývoji pokračování? Kolik lidí pracovala na Poslu bohů a kolik na Poslu smrti?
[!] Přímý prodej byl 4000 kusů, dále se prodalo mnohem více v edici Game4U. Hráčsky byl Posel bohů celkem úspěšný, hlavně mezi fandy žánru, kteří přimhouřili oko nad zastaralou grafikou. Důvodem k vývoji další adventury byla hlavně motivace vytvořit kvalitní adventuru a také nás naše práce samozřejmě hodně baví. Na Poslu bohů pracovalo pět lidí a na Poslu smrti šest lidí.
[?] Jaký bude váš další projekt? Nějaká 3D akce ve stylu Vietcongu?
[!] Příští projekt bude také adventura, žánrově podobná Poslu smrti, co se týče atmosféry a temného příběhu. Tím ale podobnost končí, děj bude úplně nový. 3D akci zatím nemáme v plánu.
[?] Co říkáte na československou konkurenci? ...Illusiony a jejich Mafii a Vietcong, Zimu s Poldy a Bloodlinem, 7FX s Team Factorem, Altary s Original War a UFO, Cauldron s Chaserem, 3D People s Cultem, Outsider Development s Callsign Charlie, Mayhem Studios s Empire of Magic, Cypron Studios s Gods atd.? Zaujala vás některá z domácích her v poslední době (kromě Posla smrti)?
[!] Obecně se dá říct, že se u nás a u našich sousedů vytvořily nebo připravují čím dál kvalitnější tituly. Nejvíc mě zaujala skvělá Mafie a z ostatních věřím projektům Vietcong, UFO, Chaser, a RPG Cult.
Další dotazy:
[?] K čemu byste přirovnal hudbu z obou her? Kde berete inspiraci pro její skládání?
[!] Inspirací je mi děj samotný, nebo určitá situace ve hře a grafika. Inspiraci dobře podpoří také poslech klasické hudby nebo filmových soundtracků. Hudba v Poslu bohů je čistě herní „soundtrack“ v Poslu smrti už pak scénická hudba, podkreslující dramatické a důležité momenty, a filmy ve hře, což je nejen působivější, ale také nutnost vzhledem k hutnému ozvučení hry.
[?] Publikujete někde na internetu ukázky své práce?
[!] Zatím jsem neměl čas vyrobit svoje stránky, ale určitě to mám v plánu (až se dílo podaří, odkaz určitě propašuju na stránky našeho distributora nebo stránky Posla smrti). Několik hudebních ukázek je na stránkách Posla smrti v sekci „ukázky“.
[?] Jaké jsou vaše oblíbené filmy, knihy, hry (počítačové/deskové/RPG) a obecné způsoby relaxace?
[!] Z filmů určitě Braveheart, Amadeus, Aliens, Věc… Na knihy mi nezbývá čas, takže z autorů, které jsem rád četl kdysi dávno, určitě E. A. Poe. Z her je to IMHO stále nepřekonané izometrické RPG Baldur’s Gate a všechna pokračování téhle ságy. Jeden z osvědčených způsobů relaxace je nicnedělání při filmu nebo hudbě, v rozumné míře doporučuji.
[?] Má v době konzolí ještě klasická adventura smysl? Jak podle vás vypadá průměrný hráč adventur?
[!] Určitě má, spousta hráčů stále žánr adventur vyhledává, zvláště těch v klasickém 2D provedení. Hráč adventur vypadá jako každý jiný, nemyslím že by hraní adventur zanechávalo nějaké viditelné následky :-).
[?] Jaký je váš soukromý adventurní TOP 10?
[!] Nebudu vypisovat přímé pořadí, ale nejlepší adventury, které mám v paměti, jsou: Curse of Enchantia, Monkey Island 1, Hook, Broken Sword 1 a 2, Gabriel Knight 2, Under a Killing Moon, Pandora Directive, Full Throttle, Phantasmagoria.
[?] Máte rád houby?
[!] Ty jedlé :-).
Osmou sérii „Čtenářů naostro“ máme za sebou. V diskusním fóru můžete reagovat na odpovědi Zdeňka Houba, ten se k nim může vyjádřit. Rovněž na oficiálních stránkách hry http://www.futuregames.cz/poselsmrti/ je možno položit další dotazy, na které Zdeněk odpoví.
Příští pátek – 11.4. – bude v již osmém pokračování „Čtenářů naostro“ osoba z distribuční firmy. Šli jsme podle abecedy, a tak jsme po CD Projektu a společnosti Cenega oslovili Dynamic Systems, ti ovšem s námi vůbec nekomunikovali. Zato lidé od Playmana byli velice ochotní, a tak nezapomeňte v pátek navštívit www.Doupe.cz, abyste mohli Petru Kučerovi, zástupci této firmy, položit libovolný dotaz!