Čtenáři naostro: Vreco odpovídá na vaše dotazy!

Čtenáři naostro: Vreco odpovídá na vaše dotazy!

Za kolik jste prodal BonusWeb? Proč jste zavedli placenou sekci? Není fronta download serveru jenom reklamní trik? Jaký je průměrný plat redaktora? Jaký je váš vztah ke společnosti Playman? Proč útočíte na Cenegu? Kdy se oženíte? Jak jste přišel k vaší přezdívce? Odpovědi zakladatele BonusWebu jsou tady!

Na vaše otázky tentokrát odpovídal zakladatel BonusWebu – Zdeněk „Vreco“ Polách – současný šéfredaktor zpravodajství Mobil Media...


DOTAZY K BONUSWEBU:

[?] Byl BonusWeb.cz před vstupem do skupiny Mobil.cz výdělečný?

[!] Ne, nebyl. Ostatně jako většina projektů v té době. Na druhou stranu náklady tehdy se s těmi současnými nedaly vůbec srovnávat.

[?] Za kolik jste prodával BonusWeb Mobil Serveru (Mobil Media)? Je-li to nějaké obchodní tajemství, tak zkuste stanovit alespoň přibližně, např. převodem na počet návštěv v luxusním nevěstinci :-).

[!] Smlouva o prodeji pochopitelně obsahovala klauzuli o mlčenlivosti, takže částku říct nemohu. Nicméně, BonusWeb byl prodán Mafře coby součást společnosti Mobil Media a.s. a já jsem dostal peníze ve výši svého podílu v ní. Možná kdybych prodával BonusWeb zvlášť, dostal bych méně, možná víc, kdo ví. Každopádně i přesto, kdyby to nemusel být nutně luxusní nevěstinec, tak si myslím, že bych tam rok mohl chodit den co den. Ale nevím, nikdy jsem v takovém podniku nebyl, takže ani neznám ceny a jen tipuju.

[?] Když jste nyní šéfredaktorem zpravodajství Mobil Media, kolik pracovního času věnujete BonusWebu? Kolik hodin denně pracujete? Jaký je váš denní časový harmonogram?

[!] BonusWebu věnuju v průměru tak hodinku až dvě denně, jak kdy. Stejně jako ostatním projektům. Celkem jsou tři, zbytek mojí pracovní doby zabere papírování. A pokud jde o hraní, když už mi na něj zbyde trocha času, hraju pro zábavu, ne pro psaní článků, takže si to užívám. Když chci odpočívat, lehnu do postele, zapnu PlayStationa a hraju fotbal, když mám náladu sedět u počítače, tak hraju hokej nebo RTCW v multiplayeru přes internet.

[?] Jaký byl skutečný důvod zavedení BW Profi? Proč je obsah tak málo exkluzivní? Chtělo by to recenze, obrázky nebo informace, které opravdu nenajdeme v době vydání nikde jinde, jinak to nemá smysl. A počtem předplatitelů se neohánějte...

[!] Přišli jsme s tímto nápadem proto, že ekonomicky nebylo možné dále chod serveru udržet. Přenos dat dělal 7-8 TB měsíčně a my nejsme internetový provider, abychom to měli zadarmo a případně ještě vydělávali na „připojení zdarma“.

Pokud jde o články, nesouhlasím s vámi. Spousta z nich jsou věci, které jinde nenajdete – například kvalitně zpracované profily firem či osobností, nebo první dojmy z her, které jsme v Česku viděli či hráli jenom my. A neřekl bych, že to nikoho nezajímá. Vezměte si třeba teď náš nášup materiálů z E3 a první dojmy z her, o kterých ostatní čeští herní autoři jen četli – my je hráli. Nebo teď Shadow Vault, nová hra od slovenských Mayhemů. Pár hodin poté, co ji Mayhemové oznámili, jsme vydali první dojmy – protože jsme ji viděli a hráli o několik týdnů dřív a známe ji ještě pod pracovním názvem Trinity. Takže bych neřekl, že nemáme exkluzivní informace. A jenom o obrázcích to podle mě není.

[?] Při zobrazení vysokého počtu uživatelů ve frontě vašeho download serveru (mimo verzi Profi) začne stahování vždy téměř okamžitě a plnou rychlostí – není to jenom reklamní trik? V posledních týdnech však dochází k problémům, kdy během stahování přenos padá a na disku zůstane jen neúplný soubor.

[!] Ne, není. Byla to chyba, kdy jsme špatně počítali počet lidí připojených na server. Nyní už by to mělo být v pohodě. Každopádně alespoň vidíte, že výpady o tom, že fronty vytváříme uměle a proto nejde stahovat, nejsou pravdivé – šlo vám stahovat okamžitě.

Pokud jde o padání, může se to stávat u serveru #1, který testujeme. Proto jsou v současné době k dispozici dva free download servery.

[?] Budete nějak na BW upravovat diskusní fóra? Jsou trochu nepřehledná a uživatelsky nepřívětivá...

[!] To slyším poprvé. Nicméně pokud máte ten pocit a zároveň máte nějakou představu, jak byste chtěl, aby vypadaly, tak mi to můžete poslat do mejlu, můžeme o tom zapřemýšlet nebo udělat další volby zobrazení.

[?] Jaký je průměrný plat redaktora BW? Jaké jsou odměny externistů?

[!] Není to nic světoborného, na druhou stranu si nemyslím, že by kluci v redakci nějak živořili. Od doby první profesionální redakce do dneška ten plat vzrostl skoro o polovinu a pokud vím, je zhruba stejný jako v papírových magazínech.

[?] Proč dochází k pravidelným obměnám redakce? Odešli bývalí redaktoři kvůli vaší nesnesitelné povaze?

[!] Protože je tahle otázka spíše na předchozí redakci než na mě, zeptal jsem se Alenky, co mám odpovědět. Říkala, abych odpověděl, že odešli za lepším. Každopádně se jich můžete zeptat sám, oni vám na tohle odpovědí lépe než já. BTW: co je podle vás nesnesitelná povaha? :o)


KONKURENČNÍ A JINÉ VZTAHY

[?] Jaký je váš vztah k distribuční společnosti Playman? Proč má doména Playman.cz stejná DNS jako váš Mobil.cz? Proč design Playman.cz vytvořil Upirsoft – autor prvního designu BW? Proč v reklamních kampaních na serverech rodiny iDNES tolik protěžujete hry od Playmana? Jste snad nějak finančně zainteresován ve struktuře této firmy?

[!] Můj vztah k Playmanům je přátelský. Jednoho ze spolumajitelů znám od vzniku BonusWebu. Když jsme začínali, jedna z jeho firem nám zaplatila náklady na Quake párty, kterou jsme pořádali ve zlínském Virtonu.

DNS jsou stejná proto, že web Playmanu hostuje v redakčním systému Genesis. Ten je nabízen komerčně k pronájmu a nabídku dostaly všechny české společnosti jak na stránky, tak na ishop. Playman ji využil.

Proč si Playman zaplatil stránky u Upíra je otázka spíše na majitele Playmana, nemyslíte?

V reklamních kampaních neprotěžujeme nikoho :o) Každý má tolik reklamy, kolik si zaplatí. To je jako byste se mě zeptal, proč tolik protěžujeme Eurotel. Prostě proto, že platí :o)

Playman je s.r.o., jeho vlastnickou strukturu i výši podílů najdete na www.justice.cz

[?] Proč útočíte na Cenegu a její aktivity?

[!] Neútočím na Cenegu jako firmu, jen na pár věcí, které se mi nelíbí. Upozorňuju na věci, o kterých si myslím, že jimi podvádí hráče, své partnery a snaží se o to získat v některých věcech zpět dřívější monopolní postavení. A jak to tady vypadalo si určitě vzpomenete sami. Mě je jedno jak podniká do doby, pokud na to nedoplácí někdo jiný. Ostatně pana Pavlíčka považuji za schopného podnikatele a vážím si ho i přesto, že o Ceneze nepíšu vždy pozitivně.

[?] Jsou recenze BW opravdu objektivní? Neexistují žádné tlaky na recenzenty (ze strany vedení redakce nebo distributorů či prodejců)? Reagují nějak distributoři na vaše recenze nebo je jim to jedno? Jaký je váš vztah k Petru Vochozkovi a Illusion Softworks? Protežujete jejich hry? Jaký máte názor na spolupráci vývojářů a herních časopisů? Myslíte, že je to ku prospěchu věci?

[!] Myslím si, že všechny recenze vyjadřují názor autora na danou hru bez ohledu na jakékoliv vnější vlivy. Za sebe mohu říct, že z GameStore nejsou žádné vlivy – rozlišujte vydavatele a prodejce. GameStore je úplně jedno, jaké hry bude prodávat, tam je prioritní prodávat. Jedině čeští distributoři mají zájem na tom, aby se dobře prodávaly jejich hry oproti konkurenci –z jejich strany ale žádné tlaky na recenzenty nepřicházejí. A neumím si představit, že by nějaká taková firma riskovala svou pověst nabídkou úplatku, případně že by autoři riskovali svou pověst kvůli pár korunám.

Můj vztah s Petrem Vochozkou je přátelský. Neznamená to ale, že bychom jejich hrám dávali lepší hodnocení. Možná víc informujeme o věcech ze zákulisí v žurnálu, ale to proto, že jejich vývojové týmy máme takříkajíc po ruce a hlavně české hry táhnou. Žijeme v ČR, BonusWeb je český magazín, kdo jiný by tedy měl nabízet detailní informace o vývoji českých her? V jiných státech na úrovni ČR to funguje podobně. Na hodnocení v recenzích to ale nemá žádný vliv, autoři dávají hodnocení objektivně v rámci celého herního trhu podle svého nejlepšího svědomí. Ostatně Vietcong je toho důkazem.

[?] Proč si myslíte, že na Tiscali Games tamní recenzent přechválil hru Enter the Matrix?

[!] Zřejmě se autorovi recenze hra líbila. I když, pokud se podíváme na jiné hry, které Tiscali ohodnotilo 84%, tak bych řekl, že opravdu trošičku ustřelil.

[?] Proč jste se šéfredaktorem Tiscali Games nyní nepřátelé? Co jste si provedli? Myslíte si, že je BonusWeb lepší než Tiscali Games?

[!] Na tuhle otázku nedokážu odpovědět. JD je zvláštní člověk, museli byste ho znát. My dva osobně jsme si asi neprovedli nic, alespoň o tom nevím, to nepřátelství začalo v době SimCity 4 kauzy, kterou jsem tehdy odmítl aktuálně řešit, protože jsem ležel doma se zápalem plic. Pravda, pak jsem se k tomu nepostavil čelem jako chlap, nicméně si nemyslím, že by to mělo být příčinou tak vyostřených vztahů a textů ze strany Tiscali Games vůči BW či mě osobně.

A k poslední otázce, ano, opravdu si myslím, že jsme lepší než Tiscali :o)

[?] Proč BW tvrdil, že byl jako jediný český web na E3? Vždyť Doupě tam mělo také svého člověka a totéž Tiscali Games...

[!] A můžete mi prozradit, kdo z Tiscali tam byl? JD všude tvrdí, že je jediný, kdo ten web dělá. On byl ale v ČR. Žádného jiného Čecha z Tiscali Games jsem tam neviděl. Pokud jde o Doupě, že tam budou jsme nevěděli. Človíček, co tam byl, se totiž zaregistroval za společnost Computer Press s pracovním zařazením programátor, nikoliv jako redaktor Doupěte. Každopádně ano, fotil a posílal info pro Doupě, takže to byla naše chyba a tímto se kolegům z Doupěte veřejně omlouvám.


DOTAZY ODJINUD

[?] Kdy už skončíte s kariérním postupem a konečně se oženíte, abyste věděl, „zač je toho loket“? :-)

[!] Tak to fakt nevím :o). Svatbu zatím neplánuju a ještě jsem ani nenašel tu pravou. Momentálně žiju hledáním a nákupem nového bytu, ženský budu řešit, až je budu moct vodit jinam než do malé pronajaté garsonky :o)

[?] Kde jste přišel k tak podivné přezdívce? Je to nějaká zkratka nebo je to „kapsa“ ze Slovenštiny?

[!] Ani jedno ani druhé. Jak už psal někdo v diskusi u otázek, přišel jsem k ní na vandru ve dvanácti. A protože se mi líbila a zároveň se dala používat i ve starších hrách, které povolovaly pro jméno 5 znaků, tak jsem si ji nechal a zvykl jsem si na ni natolik, že jsem ji začal používat i na internetu. Navíc mi přišla originální a je fakt, že jsem dodnes nepoznal žádného jiného Vreca. :o)


Třináctý interaktivní rozhovor máme za sebou... dalším hostem bude prodejce počítačoých her a videoher, takže zůstaňte Doupěti nadále věrni a již brzy se u nás setkáte se čtrnáctými Čtenáři naostro, ve kterých si budeme kromě jiného povídat o pohledu na herní trh v ČR očima prodavače her!

Určitě si přečtěte

Články odjinud