Když se vaří poctivý guláš, základ je vždy stejný – cibule, sladká paprika a pořádný flák masa. Podobně je o i s počítačovými horory, kde na nákupním lístku nesmí chybět tma, prostory izolované od civilizace, zvuky stovek malých cupitajících nožiček, jež jsou připevněny k tušené zubaté části monster, a v první řadě osamělý hrdina bojující o záchranu své vyvolené.
„Co se stalo s posádkou?“ se brzy transformuje v „Co se stalo z posádky?“
Electronic Arts v návrhářském supermarketu nakoupili všechny tyto, aby hráčům představili klasiku žánru zpestřenou několika zajímavými nápady.
Specialitu z vesmírného guláše má vytvořit dokonalá souhra napětí a herních prvků, mezi nimiž drží čelní pozice porcování nepřátel, jež zde není pouze na efekt, netradiční zbraně a jejich schopnosti.
Tma je jen nedostatek světla...
Jako izolované, depresivní prostředí tvůrci zvolili plechovou krabici. Co na tom, že má několik kilometrů na délku a je plná nejmodernějšího technického vybavení. Plechovka se jmenovkou USS Ishimura je obrovskou kosmickou lodí, na které jednoho dne utichly hlasy tisícičlenné posádky. Hráč se ocitne v roli člena záchranného týmu Isaaca Clarka (trochu do očí bijící odkaz na mistry sci-fi Isaaca Asimova a Arthura C. Clarka), ovšem jen co stihne přistát na postiženém korábu, výsadková loď končí v troskách a jeho kolegové záchranáři pohřbeni vesmírným tichem. Otázka „Co se stalo s posádkou?“ se brzy transformuje v „Co se stalo z posádky?“, nicméně nelze si sednout a v šíleném pekle lodi si prohnat kulku skafandrem. Někde uprostřed spletitých palub možná žije Isaacova přítelkyně, členka původní posádky.

Zde béčkovost vtahující do děje končí a na povrch začínají vystupovat fragmenty, které posunují Dead Space na vyšší úroveň, než je pouhá kopie titulů Resident Evil nebo The Thing, k nimž se hra stylem blíží nejvíce. Ačkoliv je USS Ishimura z většiny ponořena do temných tónů s převažující barvou rezavějící oceli, při navrhování lodi autoři nevsadili pouze na stísněné chodby. Isaac začne ihned po havárii prozkoumávat hlubší prostory lodi dodávající hře ponurou atmosféru. Ta je ve velkých skladištích, energetických centrech apod. tvořena především tajuplným osvětlením, a to je bod, ze kterého Dead Space čerpá nejvíce.

Nejde o klasickou akci se stovkami nepřátel, velkou roli hraje hrozba pouze tušeného nebezpečí. Neustálé vrzavé zvuky, šourání čehosi za rohem a k tomu strašidelný hudební podkres, nic z toho se nebude líbit hráčům, kteří v noci spí s rozsvíceným monitorem.
...ale slizáci v ní nechybí
Za klasických okolností by se Isaac jako správný hrdina ke konci hry nějak prokousal. V Dead Space bohužel kousat nemůže. Zaprvé se špatně kouše přes titanovou helmu, a pak by to bylo v kontextu se slizkou skladbou nepřátel nechutné asi jako pyré z rozmačkaných masařek přelité rosolem na silikonové bázi (sebeprznitelé přidávají ještě ovesné vločky).


Tady se bude řezat. Úvodní zbraň v podobě průmyslového laseru není pouze efektní, ale na dlouhou dobu jediné efektivní proti většině nepřátel. Záhadná epidemie nadělala z posádky lodi obskurní stvoření, která přežijí i přímý zásah do hlavy, nebo jež v horším případě hlavu postrádají, a jediná domluva s nimi je formou řezání končetin.

Porcování slizáků je v Dead Space vyřešeno na uživatelsky příjemné a přehledné úrovni. Zbraně v pohledu třetí osoby díky několika laserovým zaměřovačům názorně ukazují, kudy po zmáčknutí spouště povede výsledný řezací šleh, a tak lze precizně zacílit a rozhodnout se, zda oddělit ruku, nohu nebo třeba kožovitý vak kolébající se na spodku příšery.
Záhadná epidemie nadělala z posádky lodi obskurní stvoření, která přežijí i přímý zásah do hlavy
Uřezání monster k smrti může být hektické, neboť se na hráče podle druhu sunou různě rychle. Jsou zde pomalé kosmické parafráze zombií, rychlejší podivnosti pohybující se po masitých šlahounech nebo titěrné zubaté kobylky, jež mají tendenci naskákat na zátylek a držet se, dokud je Isaac nesetřese a nerozmašíruje.


Dead Space si co do nechutnosti servítky nebere. Rozřezaným humanoidním tvorům sekundují blánovitá stvoření rostoucí jako organické nádory z hnisem pokrytých stěn, zatímco ve větších prostorách útočí rohatí obři s odolným kostěným pancířem. Když autoři hru předváděli, rozhodli se uřezat jedné potvoře část těla, která byla naplněna výbušnou látkou, a tu pak hodili po monstru dotírajícím zezadu. Jenže ouha, příšera byla plná právě oněch masových kobylek, jež hráče zavalily od hlavy až k patě. Konec, některé situace v Dead Space jsou smrtelné.

Na místě je malé intermezzo puntičkářského perfekcionisty týkající se interakce modelu hráčovy postavy s nepřáteli. Electronic Arts se chlubí perfektní animací pohybů hráčů ve FIFA 09, kde se fotbalisté větně natahují po míči apod. Ovšem ve hře, kde je postava zabírána z bezprostřední blízkosti, se prolínají polygony, stvůry noří své zubaté obličeje a chapadla kamsi do hlouby Isaacova drátěného modelu.


Není to nic hrozného, mohlo to být v rámci předváděčky způsobeno nekompletní verzí a je to problém většiny dnešních her, nicméně když se již piluje jedna stájová hra, proč použitou techniku nešířit dál? Přitom herní animace včetně pohybu stvoření o mnoha končetinách/chapadlech se povedly na jedničku.
Věčně řezat nelze
Řezání doplňují zvláštní schopnosti Isaaca, respektive jeho skafandru, které budou přibývat postupem času, jak bude hráč nalézat unikátní součástky použitelné v dílnách roztroušených po lodi. Efektní je například stázové pole, jež zamrazí protivníka v prostoru a dá dostatek času k vyřezání ostatních útočníků nebo k lepšímu zacílení na specifickou část těla. Vše je ale omezeno obnovující se energií, takže ačkoliv se stáze používá docela často, jde především o záchranné situace před hrozící smrtí.

Velkým chlubícím prvkem jsou výstupy mimo interiéry lodi do kosmu. Těžké magnetické boty jsou jediným prostředkem, který hráče kotví k plášti lodi, takže může chodit prakticky stejně jako uvnitř. Jakmile se však odrazí, letí přímou cestou ke zvolenému místo dopadu, směr nelze v průběhu korigovat.
Oddělit ruku, nohu nebo třeba kožovitý vak kolébající se na spodku příšery?
Ve výsledku se stává ovládání ve vzduchoprázdnu přehledné a jednoduché, zatímco hra díky tomu působí vzdušněji. Díky nulové gravitaci mohou navíc zrůdy útočit ze všech směrů, čehož návrháři dle krátké ukázky rádi využívají.

A proč chodit mimo dýchatelné prostředí? Ishimuru nerozežírá pouze organická nákaza, ale kolabují i lodní systémy. Herní puzzly budou založeny na cestování výtahy, nahazování spínačů nebo instalování součástek, ke kterým se bude potřeba nejprve probít. Osvěžující pasáží se stalo například dávkování obrovských kamenných koulí do proudu lodního reaktoru pomocí antigravitační pistole – je v každé druhé střílečce, ale v survival hororu s drobnými hádankami má určitý potenciál. Stázi lze mezitím využít například ke zpomalení ventilátoru, pod kterým Isaac bleskurychle proběhne.


Dead Space není tak mrtvý, jak velí název. Příznivce ponuré zábavy pro jednoho hráče má šanci zaujmout jednak svou brutalitou, ale rovněž profesionálním balením s komfortními mapami, záznamy dialogů nebo poznámek mrtvé posádky. Maximální vtažení do útrob lodi Ishimura nenarušují ani indikační menu – energie pro speciální schopnosti je vidět ve formě světelného ukazatele přímo na Isaacových zádech a náboje se odpočítávají přímo na displejích zbraní. Atmosféru hra má, teď jen aby si ji dokázala udržet od začátku až do konce.