Recenze: Army of Two - dvojka k pohledání

Válka je jen mizernej byznys, ze kterýho se dají vytřískat krví nasáklý prachy. A taky spousta zábavy, pokud se tedy přidáte k žoldácké dvojce, oproti které jsou veškerá filmová hrdinná dua jen páreček uslintaných dětiček na procházce.
Objednejte si na shop.doupe.cz
Army of Two 
  • X360: 1 599 Kč
  • PS3: 1 699 Kč
  • Platforma: X360, PS3
    Žánr: akce
    Výrobce: EA (
    http://www.ea.com)
    Vydavatel: EA (
    http://www.ea.com)
    Distributor v ČR: EA (
    http://www.electronicarts.cz)
    Homepage:
    http://www.ea.com/armyoftwo/

     

    Ve dvou se to lépe táhne. To je prostě obecný fakt. Ve dvou snáze zvednete těžké břemeno, dřív splníte úkol, snadněji přesvědčíte šéfredaktora, že dneska se jde na oběd zase do McDonaldu a některé aktivity jsou také daleko zábavnější a příjemnější, když se provádějí ve dvou a nejlépe s opačným pohlavím. Pochopitelně mluvím o hraní šachů, že.

    Ostatně i hraní videoher si daleko víc užijete ve více lidech a teď nemám zrovna na mysli, že si s kamarádem rozštelujete ciferníky v deathmatchi. To vám nabídne každá druhá střílečka, ovšem možnost táhnout za jeden provaz a vyprášit umělé inteligenci elektronky, to už je věc jiná. Army of Two patří mezi hry, kde vzájemná spolupráce představuje tu nejpevnější maltu slepující cihly fortelné zdi zábavnosti.

    Vojna není kojná

    Nechat se nalít do armády je nuda, pořád vás někdo buzeruje, musíte vstávat kdy vám řeknou, dělat co vám řeknou a nosit zelený slipy a ponožky. Zato nájemní žoldáci, ti mají jinačí život. Práci volíte podle toho, kdo zrovna nejlíp zaplatí a do kterýho zaplivanýho koutu Země máte chuť se podívat. Na obličeji můžete klidně mít nasazenou hokejovou masku a vlastně můžete jít do akce klidně zmalovaní jako laciná čínská prostitutka pokud si myslíte, že vám to pomůže. Hlavní je udělat svoji práci dobře. A dva zkušení žoldáci Rios a Salem ji dělají dobře. Zatraceně dobře.

    Občas spolu sice vycházejí jako oheň a voda, sem tam si navzájem ubalí jednu pěstí, nadají si do [zcela nepublikovatelné výrazy byly odstraněny], ale trocha toho přátelského pošťuchování k tomu přeci patří, ne? Zvlášť když ví, že pokud jde do tuhého, mohou se na sebe navzájem spolehnout.

    Oba hrdinové zpočátku sice podřezávali krky za slovutnou USA Army, ale pak si jejich zabijáckého talentu všimla soukromá žoldácká agentura SSC operující po celém světě. Léta plynou a Rios se Salemem úspěšně plní jednu misi za druhou a zároveň i svoje peněženky. Jenže žádná tráva není věčně zelená, podivné události se kupí jedna za druhou a na povrch začíná prosakovat čísi špinavá hra.   

    Army of Two v sobě kombinuje současné prostředí blízkovýchodních konfliktů s akcí prošpikovanou černým humorem s trochou toho rýpání do současné politické situace a praktik jednotlivých armád. Rios a Salem představují drsnější formu dvojice hrdinů jako z filmů Smrtonosná zbraň či Mizerové. Tvůrci se jim snaží vetknout vlastní osobnost, což je evidentní nejen díky neustávající spršce vtipných hlášek, ale i drobnostem typu tlesknutí si po obzvlášť vydařené akci, či nafackování, pokud parťák něco „podělá“. Detaily, ale dodávají celé hře obrovskou dávku charisma, které přebije i jinak klasicky průhlednou story.
     
    Dvoučlenná armáda

    Na první pohled může sice Army of Two vypadat jako klasická third person akce s důrazem na krytí ve stylu Gears of War, ale vězte, že tvůrci věnovali maximální pozornost nutnosti spolupracovat. Je jedno, co zrovna máte za úkol, zda zachránit zajatce, vyhodit do vzduchu sklad chemických zbraní či odprásknout hledaného teroristu, je jedno, zda se mise odehrává zrovna v Afganistánu, Iráku či na palubě letadlové lodi. Bez kooperace si spíš postavíte sněhuláka na sahaře, než úspěšně splníte misi.

    Možností spolupráce je celá řádka, ať už se jedná o synchronizované odstřelování cílů, otevírání dveří, tandemové seskoky, vysazování na ramena či jízdu ve vznášedle, kdy jeden řídí a druhý střílí. Ostatně kooperace je nutná i v samotných přestřelkách. Tvůrci se inspirovali MMO hrami a vpletli do Army of Two takzvaný „aggro“ metr. Ve své podstatě jde o to, že protivníci se soustředí na toho, kdo momentálně znamená větší nebezpečí. Naprosto zásadní taktikou se tak stává upoutat na sebe pozornost, aby se mohl parťák přesunout do výhodnější pozice, otevřít dveře či provést nějakou aktuálně potřebnou činnost.

    Ukazatel aggra máte vždy na obrazovce a podobně jako váhy se vychyluje na stranu jednotlivých hráčů. Pokud jeden z hráčů naplní agrro na maximum, může spustit tzv. „overkill“ – na pár sekund jedna postava získá nekonečno munice a dvojnásobné poškození, zatímco druhá se stane neviditelnou. Využití v boji je snad více než jasné. Nesmírně efektně působí i další bojové taktiky, třeba když se oba hrdinové k sobě postaví zády, čímž dokáží střelbou pokrýt celé okolí. Potěší i možnost urvat dveře od auta a nést jej před sebou jako štít, zatímco parťák může v bezpečí pálit.

    A pokud mise nejde zrovna podle představ (což díky více než vydařené AI nepřátel nejde často) a jeden z hrdinů se válí v kaluži virtuální krve (která ve skutečnosti ve hře kvůli nižšímu ratingu ani není), nic není ztraceno. Parťák si může kdykoliv stisknutím jednoho tlačítka zahrát na polního felčara a dostat kolegu naplněním speciálního ukazatele zase na nohy. Ovšem pozor si musíte dát na fakt, že jakýkoliv zásah znamená přerušení léčebného procesu. Stači ale popadnout lazara flígr a odtáhnout ho do bezpečí, zatímco on v sedu ještě dokáže střílet a krýt zachránci záda – lahůdka!

    Krvavé peníze

    Jako správní žoldáci získáváte za splnění každého primární i sekundárního cíle prachy, chechtáky, love, mergle, fufníky, kudos, vejvar… no prostě peněžní odměnu. Tu sice podle všeho minimálně jeden z polygonových hrdinů prohýří, ale kvůli tomu jste zde vy, abyste pomohli správně investovat do budoucnosti. Dlouhé pro vás a co nejkratší pro ty ubožáky na druhém konci zaměřovače vašeho kvéru. Na konci každé mise a na určitých místech i v jejím průběhu lze navštívit obchodníky se smrtí.

    Zbraně se dělí na primární (útočné pušky, brokovnice, kulomety, granátomet), sekundární (pistole, samopaly) a speciální (odstřelovačky a raketomety). Od každého typu můžete mít v boji pouze jeden kousek (plus nezbytné granáty). Lze si nejen koupit zbrusu novou, ještě strojním olejem vonící zbraň, či „vytunit“ tu stávající. Prodloužené hlavně, větší zásobníky, podvěšený granátomet, tlumiče… to vše dokáže vylepšit vlastnosti zbraně a posunout ji v účinnosti i nad čerstvě koupený kvér. Záleží tak na vás, kterým směrem se vydáte. Jako vrchol snobismu pak působí možnost si za pár tisíc nechat zbraň pozlatit.

    Nakupování a vylepšování zbraní funguje jako slušný motivační motor, jen škoda, že výbavy není trochu víc a že jednotlivé třídy zbraní bohužel tvůrci kompletně zpřístupňují po dohrání na některou ze tří úrovní obtížnosti. Říkám bohužel, protože příběhová kampaň je navzdory velmi solidní AI, která vám nedá nic zadarmo, poměrně krátká a právě možnost si dalším hraním vydělávat na ničivější kousky arzenálu by přidala znovuhratelnosti. Takhle vše dostanete (skoro) zadarmo a známy pocit: „zatraceně, teď ještě splním tenhle úkol a konečně si koupím ten rotaček za stosedmdesát klacků,“ mizí jak pára nad hrncem.

    Sežeňte si kolegu

    Možná jsem to zatím ještě nezmínil, Army of Two se pochopitelně dá hrát i sólo, kdy parťáka ovládá slušná AI, kterou lze komandovat základními příkazy útoč a braň se ve dvou variantách dle míry agresivity. Pravé jádro zábavy se ukrývá při hře ve dvou. A je jedno, zda to je online či na jedné obrazovce přes split screen. Pokud máte po ruce schopného kolegu, užijete si perfektní svižnou akční jízdu, které dokážete odpustit i těch několik chybek, jako občas opravdu evidentní skriptovanost, nutnost si zvyknout na lehce prkennější ovládání a hlavně poněkud kolísající kvalitu vizuálního zpracování, kde v negativním slova smyslu vyčnívají venkovní lokace.

    Světlé stránky hry
    • Grafika a styl
    • Atmosféra
    • Nové nápady
    • Zábavnější kampaň
    • Multiplayer
    Temné stránky hry
    • Místy chaos na bojišti
    • AI by potřebovala vyleštit
    • Minimální upravitelnost multiplayeru

    Ovšem to nic nemění na faktu, že Army of Two je zatraceně povedená hra. Však jak už kolega Petr Kolář naznačil v prvních dojmech, v posledních týdnech se probojovala na vrchol redakčního žebříčku zábavy. A to je myslím solidní záruka kvality.

    Grafika: 8/10
    Zvuk: 8/10
    Hudba: 8/10
    Kooperace: 10/10

    Zábavná kooperativní akce s dvojkou sympatických žoldáků v hlavní roli. Škoda krátké hrací doby a faktu, že pro jednoho hráče ztrácí Army of Two slušnou část svého kouzla.

    Celkové hodnocení: 8/10

    Dostupné pro: X360, PS3
    Žánr: Akce
    Výrobce: EA Montreal | Webové stránky hry
    Váš názor Další článek: Valve nehodlá opustit Counter-Strike

    Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,