Gran Turismo 5 - krásná dívka, kterou je těžké dobývat (recenze)

Kazunori Yamauchi nás zavádí popáté do světa svého miláčka. Vypiplávaného Gran Turisma. Tentokráte si dal vážně na čas. Stálo čekání za to?
Kapitoly článku

Hra je ženského rodu a mnoho z nich se jako ženy také chová. Tedy pochopitelně velmi různorodě. Máme tu cudné dívky, které dobýváte měsíce, ale i jednohubky, které odhalí vše ihned. Pokud jde o Gran Turismo 5, máte pocit, že jste se ocitli ve Viktoriánské době, kdy spatřit ženu v rouše Evině znamenalo tuhý boj. Nejenom s její cudností :-).

 

Ne, že bych si potrpěl na lehké děvy, ale zpočátku mě tedy Gran Turismo 5 přivedlo k zuřivosti. Kde je slibovaná destrukce? Kam se poděly odlétávající kusy karosérie, snižující se schopnost ovládání vozidla po bouračkách?

Projíždím závody motokár. Fantazie. Jednak vynikající bodové hodnocení, ale hlavně famózní zábava

Kde hernajs je ta umělá inteligence? Za pár šupů jsem koupil první krám, na který jsem měl, a s černými myšlenkami a urážkami směřovanými na Kaze Yamauchiho se dal do hraní. Arcade mode jsem ignoroval. Ejhle. Na počátku dlouhá rozmluva s maminkou, ale pak už jde se mnou dcerka na první vycházku.

Začátky jsou tu těžké, o to krásnější je postup hrou

Tedy v herní řeči přestávám zuřit nad faktem, že některá auta nedisponují palubní deskou ale jen HUDem. Objevují se i vozidla vybavená standardně, ano, ta prémiová. První letmý polibek. Projíždím závody motokár. Fantazie. Jednak vynikající bodové hodnocení, ale hlavně famózní zábava. Zkuste si v motokárách triky, na které jste zvyklí z aut, pohoříte. Tam, kde byste v zatáčce přibrzdili, tady pomůže naopak přidání plynu. Tedy ve správné chvíli. NASCAR. Trest Boží, Alláhova pěst. Drtím ovládač, skřípu zuby, komentátor mě jemně upozorňuje, že cílem není srazit všechny „kuželky“. Zvládnuto. Kaluže potu, beru druhý ovládač.

Gran Turismo 5 02.jpg Gran Turismo 5 03.jpg

Proboha, co je zas tohle? Slintám blahem při čtení slov TOP GEAR v předtuše jízdy s nějakým superautem. Hoši z Polyphony Digital mají ale smysl pro černý humor. Jezdit tu s krabicí na kolech o maximální rychlosti 80 km/hod? No bezva, dobrý trénink na nervy, protože tohle vyhrát je opravdu mistrovským kouskem. Na to, že hra vyžaduje na různé okruhy různé automobily, že má tu omezení, tam omezení, to jsem zvyklý ze starších dílů. Ale dožadovat se například auta vyrobeného před rokem 1969? Auta, které nejde koupit? Šněrovačka vaší vyvolené zkrátka nechce a nechce povolit. Trocha, no spíše hodně vzteku. Ale ono to jde. Zjistíte jak. A užijete si to.

Tvořte online tratě

gt5-sema12.jpgPočasíčko, počasí, to je lahůdka. Dám dobrou radu. Vyberte v online závodech trať, kde zadáte liják, a pak nadefinujte jako jediné možné auto to, které nemá stěrače. Najděte si ho. Je moc hezké a kamarádi vám jistě poděkují, až zjistí, co jste nachystali, je to skutečně pošušňáníčko. Zvláště když si v editoru vytvoříte takovou trať, kde jsou nečekané zatáčky. Mimochodem, tvorba tratí je tu sice dost omezená sedmi sekcemi, ale úprav si přesto užijete, pokud jste kreativní typy. Editor vám dlouho vydrží. Než okruh ovšem hodíte online kamarádům, ujistěte se, že jste v něm elita, zvedá to příjemně sebevědomí, když jezdci, co vás tradičně porážejí, náhle netuší co a jak.

Trochu faktů. Nejsem sběratelský typ, takže počet 1031 vozidel mi přijde naprosto zbytečný, ale to je jen subjektivní dojem. Už proto, že nejde o propracované modely, ale jen vizuálně vylepšené modely z Gran Turisma 4. Jistě, výrazně vylepšené, ale přece jenom mi uniká důvod toho množství, pokud nejste vášniví sběratelé. Prémiová autíčka to je jiná káva. Nevadí, že jich je „jen“ 182, jednak mi i toto číslo přijde více než dostatečné, ale hlavně ta reálnost. Interiéry jedna báseň, dálková světla, možnosti poškození, jo, to stojí za pohled. Také tu jsou vybrané vozy, ve kterých si toužíte zajezdit, a ne bezcenné kraksny. Jak pravil jeden kamarád: „Tímhle autem bych chtěl být aspoň přejetý.“ Zvláštní přání. Mě osobně pak v nabídce aut fascinovaly různé koncepty, ovšem z cen některých vozů se protočí panenky.

Tak co ty havárie?

A jsme u svlékání dívky do spodního prádla. Všichni, kdo si stěžovali, včetně mě, na absenci destrukce, náhle žasnou, někteří zaskřípou zuby. Protože jak vám naskakují postupně levely, získáváte peníze na auta, která potřebujete nebo po nich toužíte, a vše přituhuje. Najednou tu máme destrukci, ovlivnění jízdy při haváriích, umělou inteligenci značně agresivnější. Někomu to může připadat otrava, proboxovávat se do dvacátého a vyšších levelů, ale ten ať sáhne po dívce z ulice. Nahá bude hned, ale bude to zážitek? Arkád je dostatek, takže netrpělivci mají možností dost. Gran Turismo 5 zkrátka mezi takové hry nepatří.

Gran Turismo 5 01.jpg Gran Turismo 5 05.jpg

Snad nejhorší je, když si zpočátku tak nějak navyknete na to, že projíždět prudkou zatáčku tak, že si zkrátíte cestu přes trávník nebo se odrazíte od soupeře, je dobrý nápad. Spláčete nad výdělkem.

S postupem času najednou dostanete různé penalty, tresty, zkrátka máte umět víc, tak se od vás více očekává

S postupem času najednou dostanete různé penalty, tresty, zkrátka máte umět víc, tak se od vás více očekává. A Gran Turismo 5 toho očekává dost. Jestli si ho také chcete užít naplno, je ideální mít doma volant a hodně velkou obrazovku, potažmo projektor. Pak je to samozřejmě o něčem jiném, zvláště ve zmíněném NASCARu.

VIDEO: 3413 'Gran Turismo 5 - TGS 2010 trailer'

Pokud opravdu máte zájem jezdit, bavit se ať v tradiční kariéře, nebo v online, jste u Gran Turisma 5 na správné adrese. Jistě, najde se tu dost výtek. Malý počet tratí, ačkoliv se všemi variantami překročená sedmdesátka také není málo.

Dostupné pro: PS3
Žánr: Závodní | Automobilové závody
Výrobce: Polyphony Digital | Webové stránky hry
Začátek prodeje: Q4 2010
  • Vizuální zpracování
  • Nekonečná zábava
  • Prostorové 3D
  • Jízdní vlastnosti
  • Děsivé nároky na licence

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,