Detailní rozhovor o české hře Team Factor

Detailní rozhovor o české hře Team Factor

Střílečky dneska letí, ostatně jako v celé herní historii. V posledních letech však dostaly nový rozměr - ten internetový, resp. multiplayerový. Jak dokazuje nedávný příklad SoF 2, kdy byla multiplayerová část ohlášena jaksi doplňkově, 3D střílečka bez multiplayeru dnes nemá šanci na úspěch. O české multiplayerové taktické akci Team Factor jsme si povídali s Pavlem Šinaglem z týmu 7fx.

Střílečky dneska letí, ostatně jako v celé herní historii. V posledních letech však dostaly nový rozměr - ten internetový, resp. multiplayerový. Jak dokazuje nedávný příklad SoF 2, kdy byla multiplayerová část ohlášena jaksi doplňkově, 3D střílečka bez multiplayeru dnes nemá šanci na úspěch. Český vývojový tým 7fx připravuje multiplayerovou taktickou akci s názvem Team Factor. Povídali jsme si o ní s Pavlem Šinaglem, vedoucím projektu.

Důležitost multiplayeru dokazuje například i právě vydaný Return to Castle Wolfenstein, ve kterém je multiplayerová část v podstatě samostatnou hrou, vytvořenou jiným týmem.

Ale teď už k Team Factoru. Předem všeho si dáme stručné shrnutí toho, o co vlastně kráčí. Tak tedy, Team Factor bude multiplayerová FPS se silným důrazem na týmy. Vychází z realistického armádního prostředí -při její tvorbě bylo využito rad a konzultací mnoha odborníků. Zbraně, levely, taktika, to vše bude vycházet z dnešní vojenské/policejní skutečnosti. Právě to bude jedno z velkých lákadel téhle gamesky.

Team Factor Team Factor

Doupě: Takže začneme klasicky. Mohl bys nám prosím krátce prozradit něco o historii 7fx?

Pavel Šinagl: Celé to má na svědomí náš hlavní programátor Marek Trefný, který s ambicemi vytvořit špičkový herní 3D engine oslovil v roce 1999 českou IT firmu I.C.C.C. které se jeho plán líbil a která od té doby zajišťuje prostředky na vývoj projektu který mezitím zmutoval do podoby Team Factoru :) Od podzimu 1999 se tým 7FX rozrostl a po několika změnách má nyní 8 pracovníků na plný úvazek (3 programátoři, 4 grafici), nicméně bychom toto číslo rádi zvýšili na 12-15.

Doupě: Žánru multiplayerových 3D akcí v současnosti Q3A, UT, a samozřejmě Counter-Strike, novinky jako Tribes 2 také mají své místo na trhu. Co že se do podobného projektu pustí i relativně malá česká vývojářská společnost? ...Proč ne třeba nějaká RTS nebo adventura?

Pavel Šinagl: Pustili jsme se do žánru který se nám jako hráčům líbí, skoro bych řekl že jsme se rozhodli udělat hru pro sebe - se vším co nám v jiných taktických FPS hrách chybělo. V současné době se ovšem o to stejné pokusili i jiní, takže jsem moc zvědav na Ghost Recon, nebo třeba Global Operations.

Doupě: Team Factor bude čistě jen a pouze multiplayerová záležitost, nebo bude možné hrát i jen na jednom počítači?

Pavel Šinagl: Team Factor je sice vyvíjena především jako multiplayerová hra, ale obsahuje i možnost singlplayeru. Nejedná se o klasický story-mode, ale spíš trénink - mise jsou shodné s těmi v multiplayeru, pouze ostatní živé hráče nahradí boti.

Doupě: Důležitou roli budou hrát týmy (jak již vyplývá z názvu Team Factor). Kolik jich vlastně bude možné na jedné mapě mít?

Pavel Šinagl: Hra je navržena pro 3 soupeřící týmy, přičemž počet se dá snížit v nastavení serveru na libovolné dva.

Team Factor Team Factor

Doupě: Pro kolik hráčů je hra dimenzovaná? Četl jsem, že i pro několik desítek... potom musejí být dost rozsáhlé i jednotlivé mapy?

Pavel Šinagl: Pro online hru počítáme s celkem 30 hráči, v případě LAN spojení až s 60 hráči. Pracujeme také na vylepšení, kdy (kvůli náročnosti na množství přenesených dat) především v LAN hře budou kromě hráčů ve hře i další počítačem ovládané postavy, které budou reagovat na nebezpečí a podobně. Tyto postavy budou ve hře zřejmě na úkor množství hráčů, takže LAN hra ve 30 hráčích se stejným počtem v mapě se pohybujících civilistů by mohla být opravdu cool! :)

Rozsáhlost map je přiměřená časovému limitu 5 minut který bude v realistickém módu hry (pak je ještě možnost hrát v jednodušším módu, nebo vlastním nastavení). U otevřených krajin je rozloha mapy ca. 500 x 500 metrů, u map ve kterých je větší podíl indoorových lokací je rozloha zhruba o třetinu menší.

Doupě: V jakém prostředí se budou hráči na mapách pohybovat? Budou to spíše urbanistické zástavy, vojenské základny nebo volná divočina/džungle?

Pavel Šinagl: Od každého trochu, některé mise se odehrávají v džungli, jiné na menším sibiřském vojenském letišti, další pak třeba v prostředí městečka na Blízkém východě, nebo tajné ponorkové základně v Pacifiku.

Doupě: Na oficiálních stránkách hry se můžeme dočíst, že většina zbraní dostupných ve hře bude vycházet ze svých reálných protějšků. Kolik jich vlastně celkem bude a které například?

Pavel Šinagl: Ve hře máme přes 40 typů střelných zbraní, včetně českých (CZ 75, Skorpion Vz. 61, nebo třeba skvělý Vz.58), přičemž každá zbraň má 10 parametrů - což dává slušný prostor pro zvýraznění unikátních vlastností jednotlivých zbraní.

Doupě: Najdou se tam i nějaké armádní specialitky, rarity?

Pavel Šinagl: Snažili jsme se vyhnout opravdu exotickým zbraním a například o Desert Eagle jsme se docela urputně hádali - nakonec ve hře není (alespoň máme co přidávat do add on fajlů ;)), ale její roli více než dobře zastoupí třeba francouzský revolver Mr 73 ráže .357 Magnum s optikou... Raritky jsou především ruské provenience, například tichá odstřelovačka záškodníků Spetznaz typu VSS ráže 9 x 39 mm, ruský granátomet s tlumičem, nebo třeba super silná ruská brokovnice KS 23M. Ale jinak je to spíše klasika, Team Factor je spíše realistická hra. Zmiňované výhody některých zbraní jsou vyváženy i jejich nedostatky a celkově je výzbroj jednotlivých týmů rozvržena tak, aby měl každý výhodu v něčem jiném a pokud toho budou chtít hráči opravdu využít, pak budou muset tomuto faktoru přizpůsobit i svou taktiku.

Team Factor Team Factor

Doupě: Na screenshotech z TF se často objevují různé dopravní prostředky. Budeme moct alespoň některé z nich ovládat?

Pavel Šinagl: Původně jsme chtěli umožnit omezenou možnost ovládání vehiklů, ale nakonec jsme se shodli že by to nemělo (vzhledem k designu a velikosti misí) význam.

Doupě: Jedním z originálních prvků vaší hry bude jistý "RPG faktor". Můžeš nám o tom říct něco bližšího?

Pavel Šinagl: Ano, každá postava má vzhledem ke zvolené specializaci (Voják, Průzkumník, Specialista, Odstřelovač) jiný potenciál rozvoje jednotlivých schopností. Podle svých výkonů ve hře hráč dostává odpovídající množství bodů které může přidat ke svým vlastnostem a je na něm které se rozhodne rozvíjet a udržovat na úrovni, jelikož úroveň začne po nějaké době klesat. Jedná se tedy o jakýsi "skill management".

Doupě: Máte přímou technickou podporu společností PowerVR Technologies a Matrox Inc. Co taková podpora znamená? Bylo obtížné ji získat?

Pavel Šinagl: V současné chvíli spolupracujeme s více společnostmi, v případě Matroxu a Power VR je spolupráce opravdu dobrá a to především díky zájmu z jejich strany. Pracujeme také na podpoře procesorů AMD a bylo by fér zmínit i společnost Levi International, díky níž můžeme testovat multiplayer na špičkových nadupaných strojích.

Team Factor Team Factor

Doupě: Chystáte Team Factor také ve verzi pro Linux?

Pavel Šinagl: Ano, ale pouze server software (už je ve stabilní verzi), do konverze celé hry se pouštět nebudeme i když nevylučuji licenci pro jiné platformy včetně Linuxu.

Doupě: Můžeš předběžně odhadnout hardwarové nároky?

Pavel Šinagl: Testujeme na svých počítačích v konfiguracích PIII 450, 256MB RAM, Ge Force 2/3, nebo KYRO I/II a funguje to fajn. Na gigových Athlonech to samozřejmě sviští ještě lépe, to nezastírám :) Každopádně základem je dobrá grafická karta a dostatek RAM.

Doupě: Dočkáme se někdy v dohledné době demoverze?

Pavel Šinagl: Pracujeme na tom, chtěli bychom to stihnout do Vánoc...

Doupě: A finální otázka... kdy už konečně Team Factor vyjde? :)

Pavel Šinagl: Pracujeme s termínem Únor 2002.

Doupě: Díky za rozhovor.

Team Factor si poměrně velmi rychle dokázal najít vydavatele, jímž se stala anglická společnost Singularity Software. Celý svět se tak může těšit na multiplayerové šílenství z Česka. Třeba se Team Factor stane druhým Counter-Strikem, kdo ví?

Další informace o Team Factoru naleznete na oficiálních stránkách, stejně jako v našich dalších článcích, např. zde či zde.

Určitě si přečtěte

Články odjinud