Blizzard mění zažité praktiky. Každé povolání bude mít specifickou energii, kterou bude spotřebovávat na skilly. Diablo III se tak připodobňuje WoW.
První dva díly Diabla si vystačily s jedním druhem energie – Manou. Je jedno, že jste bušili potvory s barbarem, amazonkou, druidem, či kýmkoliv jiným, vždy dovednosti spotřebovávaly Manu. Diablo III hodlá věci trochu ozvláštnit, kdy každému z pěti povolání dává unikátní energii. Pravda, základní principy využívání jsou u všech postav prakticky totožné, ale mění se způsob regenerace a další drobnosti, což rozhodně chválíme.
Mimochodem, lehce se mění i to základní – zdraví postavy. Lektvary jsou nově na poměrně dlouhém cooldownu, takže se hodně musíte rozmýšlet, jestli jej použijete teď nebo ještě chvíli počkáte. Během bojů s protivníky z nich totiž mohou vypadnout červené orby, které představují druhý způsob uzdravování. Hra tak slibuje být trochu taktičtější, co se týče managementu zdraví. Ostatně jsem si to vyzkoušel v demu na Gamescomu – taktika vlétnout bezhlavě do chumlu protivníků s opaskem plným lektvarů a řezat je hlava nehlava jednoduše nefunguje. Ale teď už k jednotlivým energiím dle povolání.
Barbarian
Barbaři se velmi přibližují warriorům z WoW. Mají energii, která se rychle dobíjí zasazenými údery i obdrženým zraněním. Jen tady se nejmenuje Rage, ale Fury, což je ve výsledku prakticky to samé (český překlad je podobný – zuřivost, vztek). Ukazatel Fury samovolně klesá, kdykoliv není barbar v boji, což toto povolání nutí být stále v akci. Fury lehce dobíjí i skilly jako Bash a Cleave, větší porci vzteku dostanete díky skillům jako Leap Attack či Ground Stomp. Energii pak spotřebovávají obranné dovednosti jako Threatening Shout a útočné například v podobě Whirlwind.
Demon Hunter
Lovci démonů se jako jediní opírají hned o dva druhy energií: Hatred a Discipline, což má evokovat jejich obrovskou nenávist k pekelným zmetkům a zároveň pečlivý a úporný trénink na jejich likvidaci. Hatred se rychle automaticky regeneruje a využívá se pro útočné skilly jako například Bola Shot, která se omotá kolem protivníka a po chvíli vybuchne. Discipline se obnovuje pomaleji a slouží spíš k obranějším dovednostem, třeba jako Smoke Screen, jenž umožňuje na okamžik zmizet protivníkům z očí.
Monk
Mnichové se stejně jako barbaři specializují na boj zblízka. Ovšem netěží z utržených zranění, naopak se jim musí kvůli slabší výdrži vyhýbat. Energie pro monky je Spirit a umožnuje jak zasazovat série bleskově rychlých úderů, tak se spolehnout na obrannou dovednost. Spirit se nabíjí útoky a na rozdíl od Fury samovolně neklesá. Mnich se tedy nemusí tolik hnát do boje a může vyčkat na nejlepší okamžik, kdy zasadit úder jako Seven Sided Strike, díky kterému se bojovník svižně přesouvá od protivníka k protivníkovi a uštědří sedm zásahů. Spirit se dá generovat i dovednostmi jako Swift of Thunder.
Witch Doctor
Witch Doctor je jediné povolání, které vsází na Manu. Temný kouzelník trochu připomíná necromancera, protože si na pomoc vyvolává příšery. Mana se sama pozvolna generuje, ale Witch Doctor ji může získávat i skilly jako Mana Steal a Spirit kouzly. Plus do hry vchází i pasivní dovednosti, které pomohou regenerovat Manu během kouzlení. Witch Doctor svoji energii může využívat prostřednictvím pestré nabídky skillů: výbušná lebka Firebomb je silné AoE, Horrify donutí protivníky se na moment rozprchnout a Mass Confusion zmate příšerky natolik, že se začnou bít navzájem.
Wizard
Podobně jako Witch Doctor, i Wizard představuje povolání orientující se na kouzla. Ovšem místo vyvolávání příšer a dalších zákeřností se specializuje spíše na elementální kouzla, jako třeba Ray of Frost, což je paprsek mrazící a zpomalující cíle v jeho cestě. Kromě toho se kouzlem Teleport dokáže držet z dosahu protivníků a obranu pomůže zvýšit Energy Armor, ovšem za cenu dočasného snížení maximální hodnoty energie. Tu u kouzelníků představuje Arcane Power a hlavním rozdílem proti Maně je její opravdu rychlá regenerace. A tu bude při svém magickém běsnění opravdu potřebovat.