My jsme vyzkoušeli Republic Heroes za vás, takže vy už nemusíte. Poděkovat můžete mailem.
Kdysi řekla jedna velice chytrá seriálová postava v dalekém, předalekém Los Angeles - chci, aby mě George Lucas zklamal v pořadí, v jakém to zamýšlel - což je moudro, kterého by se měli držet všichni zarputilí fandové tohoto postaršího génia. Každý alespoň trochu soudný člověk totiž vidí, že dny největší slávy Hvězdných válek jsou již dávno ztraceny v nenávratnu.
Ne tak ale pan Lucas, jenž trh rok co rok zásobí nepřeberným množstvím titulů a podpůrných serepetiček, které - bohužel - hráči stále nakupují jako smyslů zbavení. A je to přitom už tak dávno, co se rytíři Jedi blýskli v nějaké alespoň trošku nadprůměrné hře. Než stihnete něco namítnout, ne, Force Unleashed za nadprůměrný titul opravdu nepovažuji. Nebyl tedy důvod věřit, že by Republic Heroes byli výjimkou.
A taky že ne. Nejnovější hra, čerpající z "popularity" animovaného seriálu Clone Wars, totiž představuje vše, co je ve státě LucasArts zkažené. Za necelých 50 dolarů (30, pokud dáváte přednost hraní na PC, či stařičké, leč výborné, PS2) nám totiž vývojáři v čele s Jirkou Lucasů servírují akční hopsačku, jež kvalitou i zpracováním odpovídá přinejlepším arkádovým titulům, které se za drobný poplatek objevují na Xbox Live Arcade a Playstation Network. A v řadě případů jde paradoxně o mnohem lepší gamesy. To, co si již brzy budete moci za necelých třináct stovek v obchodech pořídit, totiž obsahem v žádném případě neodpovídá cenovce. A to říkám i přesto, že hry nerad soudím dřív, než dostanu možnost vyzkoušet si plnou verzi.
Hrůza, horor, přešlap...
Ale hezky popořadě. Demoverze Republic Heroes všem pošetilým zájemcům umožní otestovat dvě krátké mise z obou singleplayerových kampaní, v nichž si prověříte nejen poslušnost rytířů Jedi, ale rovněž klonů, neschopných vojáků republiky. Příslib rozmanitého obsahu a několika desítek minut příjemné zábavy se však rozplyne s prvními načtenými texturami. Titul totiž úpí pod náporem takového množství problémů, až je s podivem, že ho jeho vratké nožičky vůbec udrží v chodu.
Mizernou kameru se v Krome Studios rozhodli podpořit ještě debilnějšími kumpány
Tou nejviditelnější, a zároveň nejprotivnější, překážkou je přitom kamera! Prvek, jenž se programátorům ani po letech sbírání zkušeností v nejdynamičtěji rostoucím odvětví zábavního průmyslu nedaří ovládnout. Dojde-li tedy na přeskakování z plošiny na plošinu, či hledání úkrytu před doběla rozžhavenými nepřáteli, můžete se docela reálně těšit na časté opakování a stovky nadávek.
Tenotkrát ovšem není problémem nelogický pohyb kamery, jako spíš její lenost. Téměř po celou dobu hraní je obraz statický, a pokud se dění na obrazovce přesune do pozadí, záleží pouze na vašem štěstí a schopnosti správně odhadnout vzdálenost a směr, jímž by se váš avatar měl ubírat. Aby toho ale nebylo málo, mizernou kameru se v Krome Studios rozhodli podpořit ještě debilnějšími kumpány, kteří vás v jednotlivých levelech doprovází.
Navzdory všeobecným předpokladům zde na celé čáře prohrávají rytíři Síly, jejichž pomocníci vám průchod hrou ani trochu neusnadní, a v některých místech budete mít naopak chuť popravit je sami. Jejich náplň práce se totiž až nepříjemně často skládá z postávání v pozadí a poskytování morální podpory. Být Anakinem, odešlu tu podpůrnou fiflenu Yodovi zpátky, rozsekanou na malé kousíčky.
A lépe na tom žel bohu nejsou ani protivníci, jejichž umělá inteligence je natolik nízká, že se vymyká všem zaběhlým standardům. Bez ohledu na cokoliv jsou vaši nepřátelé připraveni napadat vaše zbraně vlastním tělem, a to tak dlouho, dokud vás to nepřestane bavit.
Hanba na vás, Lucasovi nohsledi!
Dost možná ale, že si vývojáři byli tohoto "drobného" nedostatku moc dobře vědomi, a proto se rozhodli alespoň kampaň za klony vyrovnat tím, že z míření střelnou zbraní udělali disciplínu, náročností připomínající kvantovou fyziku. Trefit se z větší dálky je spíše otázkou štěstí než umu, a proto nejspíš, stejně jako já, dáte přednost házení granátů, potažmo dodělávání přeživších hezky postaru. Ručně.
...aneb tvoříme hru bez Síly
Nijak zvlášť neohromí ani audiovizuální zpracování, což je ovšem hodně otázkou vkusu. Takzvaně, pokud se vám líbí vzhled Clone Wars, budete spokojeni. Vy ostatní si raději pořiďte tmavé sluneční brýle, nebo se naučte zatínat zuby. Tak, a teď, když už jsem si zanadával, je na řadě vyzdvihnout taky nějaké přednosti Republic Heroes. Vlastně, v hratelné ukázce jsem narazil pouze na jednu. A tou byla osamocená cut-scéna, která byla velice příjemným zpestřením jinak trýznivého zážitku. Hanba na vás, Lucasovi nohsledi!
Je mi líto, jestli jsem ... a vlastně, víte co? Není mi to líto. Demo Republic Heroes bylo otřesným zážitkem, za jehož absolvování by LucasArts měli platit, a nebudu se omlouvat za to, když na tuto skutečnost poukážu nahlas. Upřímně nevěřím tomu, že by plná verze mohla nabídnout něco, co by tuto zkušenost zjemnilo a nehodlám to ani zjišťovat. Zatímco chlapcům z Rocksteady se moje pochyby o Batman: Arkham Asylum podařilo rozptýlit do puntíku, Krome Studios ani nehodlám dávat druhou šanci.