Doupěcí anketa: Jak je pro vás důležitá hudba ve hrách?

Doupěcí anketa: Jak je pro vás důležitá hudba ve hrách?

Nakolik se pro vás stává důležitou hudba ve hrách, tak zněla anketní otázka. Máte svoje oblíbené hudební autory? Všímáte si pouze výrazné hudby? Či ji ignorujete nebo rovnou automaticky vypínáte? Výsledky můžete dozvědět nyní, společně s názory našich redaktorů.

Aktuální anketa:

V anketě jsme se vás ptali, jak moc je pro vás důležitá hudba ve hrách. Je důležitá natolik, že máte dokonce své oblíbené autory? Nebo ji berete za prvek, který dotváří atmosféru? Všímáte si jen té výraznější? Ignorujete ji či rovnou ze zásady vypínáte?

Od ankety jsme očekávali vítězství druhé možnosti: "Záleží, dotváří mi atmosféru." Oběma krajním možnostem jsme moc hlasů neprorokovali. Zbylé dvě možnosti, tedy: "Když je výrazná, všimnu si ji." a "Nezajímá mě, ignoruji ji." si měly rozdělit zbytek hlasů rovnoměrně.  

A výsledek? Hlavní předpoklad se vyplnil více než bohatě. Druhá možnost přesvědčivě vyhrála se ziskem 65,1%. Na druhém místě s velkým odstupem zůstala první možnost: "Mám dokonce svoje oblíbené autory." - 18,8%. Něco málo přes 7% z vás si všímá pouze výrazné hudby, 5,64% si hudbu zásadně vypíná. "Nezajímá mě, ignoruji ji." zůstala na posledním místě s pouhými 3,2%.

Komentáře redakce:

Karel Kališ, vedoucí konzolové sekce

Hudba je pro jedním z velmi důležitých kousků skládačky, které dávají dohromady perfektní hru. Bez toho správného podbarvení většina scén, ať už akčních či emocemi nabitých, nemůže rozvinout svůj potenciál. Bez pořádné hudby prostě kvalitní hra nesmí být, ale zase naopak, ani to nejlepší OST vám nezachrání mizernou hratelnost. Správná hudba podle mě  musí splňovat zásadní požadavky, musí správně odpovídat dění na obrazovce, ale neměla by být až zbytečně výrazná. Podle mě není dobře, když místo hraní odhodíte ovladač/klávesnici do kouta a jen se zavřenýma očima nasloucháte líbivým melodiím. Ach ano, mám své oblíbené skladatele a často poslouchám herní OST, právě zrovna teď mi tu hraje soundtrack Kingdom Hearts II. Takže asi tolik.

Petr Kolář, vedoucí zpravodajské sekce a zástupce šéfredaktora

Celkem nedávno se mi smála jedna slečna, shodou okolností herní recenzentka. Vysvětloval jsem jí totiž, co že mi to právě hraje za hudbu. A vzhledem k tomu, že mi většinu playlistu tvoří soundtracky z her, byl jsem opět, stejně jako většina redaktorů Doupěte, nařčen ze závislosti na hrách. U lepších titulů je pro mě hudba jednou z nejdůležitějších složek celkového dojmu, klidně si ji pak přehrávám a vzpomínám na skvělé momenty, jež jsem při hraní zažil. Jistěže nezvládne Nobuo Uematsu, Jeremy Soule, nebo jiní zcela nahradit zbylé chybějící části, ale bez jejich díla by mnohým herním skvostům chyběl krůček k dokonalosti.

David Sláma, zpravodajská sekce

Pozornější čtenáři si jistě v některých mých recenzích všimli možná až přehnaného důrazu na hudební stránku hry. Pro mě jako pro hudebníka-amatéra je hudba ve hrách hodně důležitá a právě první z odpovědí na anketu je přesně pro mě. Nečiní mi problém rozpoznat styl Jeremyho Soulea (Morrowind, Oblivion, Neverwinter Nights, Dungeon Siege), obdivuju se prací s motivy Jasona Hayese (World of Warcraft), pilně cvičím klavírní kusy mistra Nobuo Uematsu (série Final Fantasy). Hry beru jako jednu ze součástí umění, podobnou součást, jakou jsou filmy. K dobré hře patří dobrá hudba a u filmu tomu není jinak.

Alan Jarrar, PC sekce

Příjemná hudba ve hrách je pro mě naprosto zásadní. Víc než grafika, víc než dokonalá hratelnost. Hudba provází můj život od základu, proto dobrý hudební doprovod vyžaduji i ve hrách. Krásná hudba mě dokáže připoutat k nekvalitní hře. Platí to i naopak – rušivý a mně nepříjemný soundtrack je zabijákem herního požitku. Zatím nejlepší zkušenost mám s adventurami (například série Myst disponuje vynikající hudbou). Rád bych však narazil na titul, jenž by byl podpořen kvalitním big beatem (hlavně ne žádnou punkovou pseudokapelu z „Jůesej“). Ideální by byla sestava ve složení: basa, bicí, kytary a rockový vokál a la Chris Cornell. :-)

Lenka Vlková, konzolová sekce

Hudba je podle mě u her stejně důležitá, jako u filmů. Ať už je jen jemná, podtrhující atmosféru, nebo výrazná, co zdůrazňuje klíčové scény… Hru bez hudby si již v dnešní době neumím představit. Postavení herní hudby dnes dokazuje mnoho koncertů na ni zaměřených, které se odehrávají po celém světě. Měla jsem tu čest se zúčastnit jednoho takového koncertu v Lipsku a kdybych měla příležitost se na takový koncert dostat opět, neváhám ani chvilku. Pokud jde o mé oblíbené autory, tak samozřejmě Nobuo Uematsu a jeho hudba a zpívané písně k většině Final Fantasy, Yasunori Mitsuda a jeho Xenogears, Chrono Cross a další.

Příští anketa: Jak plánujete strávit prázdniny?

Určitě si přečtěte

Články odjinud