Arma 3 - Češi nedělají ostudu (dojmy)

Příjemným překvapením Gamescomu byla dlouhá fronta na stánek Bohemia Interactive. A bylo na co v ní stát, Arma 3 vypadá nadějně.

Letos poprvé se ve veřejné části herní výstavy Gamescom prezentovaly i hry Bohemia Interactive. Ač jsem to nečekal, tak se na ně stála fronta úspěšně blokující dva sousední stánky (jejichž vlastníci k BI vrhali nevraživé pohledy), nebo případně průchod okolo. I když byla možnost si na stánku vyzkoušet Carrier Command a DayZ, většina fronty směřovala na Arma 3. Přesto však přímo vývojáři s úsměvem každého vítali a starali se o jeho pohodlí při chvilkovém hraní.

gamescom_30.jpg

Ano, narozdíl od většiny ostatních studií neposlali Bohemia Interactive na stánek najaté pomocníky, ale přímo designery, které znají komunitní tvůrci z debat na fóru. Jak mi řekli, tak při vysvětlování hry sbírali cenné poznatky k dalšímu vývoji hry, nebo zpětnou vazbu k novinkám.

Na úpravách ovládání se pracuje

Zároveň pak ti, kteří nebyli na stánku, ale v relativním klidu studia, plynule reagovali na zpětnou vazbu i na výše zmíněném fóru. Na jejich komunitě viditelně Bohemia Interactive záleží.

Těžce na cvičišti

To se však projevuje i na hře samotné, což nemusí být vždy dobře. I přes ubezpečení, že na úpravách ovládání se pracuje, působila Arma 3 pořád odlišně oproti jednoduchým schématům ostatních stříleček. Vůči minulým dílům se sice výrazně zlepšila plynulost pohybů, přibyl i dříve zmiňovaný "tactical pace" umožňující rychlejší přesun na krátké vzdálenosti se zalícenou zbraní, ale pro nováčky je to stále občas zmatené. Napomáhat se snaží i kontextové hinty, které v různých situacích na hráče nenápadně vyskočí a může se dozvědět více o dalších možnostech ovládání.

arma 3 02.jpgarma 3 03.jpg

Co předváděli tvůrci na E3 jste mohli vidět na našem videu, pro Gamescom si připravili lehce pozměněnou prezentaci, nebo spíš prezentace dvě. Ve neveřejné části, nebo za doprovodu designérů na stánku, bylo možno vidět vylepšení i ve věcech prezentovaných na E3, nebo třeba technologické demo představující různá protipěchotní nástražná zařízení od obyčejných pěchotních min, přes směrové, skákající až po klasický nastražený drát s výbušninou na konci.

Základní kemp zůstal v podstatě nezměněn, přibyla možnost podívat se na tréninkový prostor pro střelby s možností vyzkoušet průchod různých tras na čas. Každou trasu uváděla tabule s poznámkami vývojářů a zbrojní důstojník sloužící k přesunu zpět do kempu. Trénink pak odzkoušel nové animace do posledního detailu - pohybovali jste se mezi překážkami a stříleli na vyskakující cíle. Zajímavostí byla i možnost porovnat výsledky s nejlepšími časy na daném stroji, dá se předpokládat, že tvůrci se pokusí něco takového dát i do vlastní hry.

Plazením plížením vpřed

Potapěčská a noční mise se rozdělila oproti E3 na dvě části - jednu veřejnou zkrácenou a akčnější, neveřejné prezentace pak ukazovaly to samé, co v Los Angeles. Podobně na tom byla i mise s helikoptérou, nebo neveřejná ukázka dělostřelectva, kdy prý přibyly pouze nové partiklové efekty (vypadají po čertech hezky) a byla upravena kropící střelba minigunů na vrtulníku. Z nabídky dokonce zmizela jedna z misí z kampaně, asi byla na krátké ukazování příliš dlouhá.

arma 3 07.jpg

Největší změny se pak dočkala ukázka automobilů - střelba po protivnících byla pouze pro zvané, zatímco ostatní si mohli vyzkoušet krátké časovky se dvěma vozy. Už na první pohled se chování aut výrazně změnilo s přechodem na PhysX 3, tvůrci však tvrdí, že se jednalo pouze o prototypy, slibovali lepší nastavení už do alfa testu.

arma 3 05.jpgarma 3 06.jpg

Zajímavá byla také nová pěchotní mise, v níž hráč obsazoval městečko, ale příchod byl od sadů a zahrad. Dalo se tak krýt za každou zídkou a stromkem, záleželo jen na zvoleném postupu. Tvůrci viditelně nechtěli ukazovat velitelské rozhraní a tak ve všech misích byl hráč jako podřízený součástí týmu. To však stále zajišťovalo pěknou přestřelku a přišlo mi, že se hře podařilo zbavit přehnaně přesných počítačových protivníků - kulky svištící kolem hráče zážitek jen zlepšovaly.

Realita vs. hra

I když přes den v nebylo ve veřejné sekci v podstatě nic slyšet, podařilo se mi urvat chvíli před otevřením pro širší publikum a vyslechnout si tak i zajímavý hudební podkres pro každou misi.

Přiblížit se širšímu publiku při současném zachování vysoké reálnosti

Přišlo mi však, že ne všechny zvuky jsou hotové, auta zněla trochu zvláštně a hlavně miniguny lehké helikoptéry podporující pěchotní misi měly spíš klasický zvuk "prdícího" GAU na A-10. Autoři se průběžně chlubí různými výlety za zvuky jednotlivých zbraní, snad se jim to podaří dostat i do hry.

arma 3 08.jpgarma 3 09.jpg

Arma 3 byla příjemným překvapením výstavy. O to více mi v uších zvonily slova tvůrců Medal of Honor: Warfighter, že autentickou hru, v níž vás jediný zásah může zabít, není možno udělat. Arma sice pořád asi nebude hra pro každého, ale je vidět, že aspoň snaha přiblížit se širšímu publiku při současném zachování vysoké reálnosti u Bohemia Interactive nechybí. Do konce roku nejspíš bude veřejný alfa test, kde si to budete moci nějak ověřit sami, i když přesné podmínky ještě nejsou známy.

PC
Dostupné pro: PC
Žánr: Simulátory | Vojenský simulátor
Výrobce: Bohemia Interactive | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 12. září 2013
  • Rozsáhlý herní svět
  • Grafika
  • Multiplayer
  • Zapálená komunita
  • Absence kampaně
  • Technické chybky
  • Pro nováčky těžké
Diskuze (11) Další článek: The Secret World - kam to půjde dál (zoom)

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,