Filmů inspirovaných knihou je nepočítaně. Film ale není jediné médium, které to umí. Vybrali jsme 10 nejlepších her, na jejichž začátku stála kniha.
Parasite Eve
Jedná se vlastně o sequel k románu se stejným názvem od Hideakiho Seny. Newyorská policistka Aya Brea pronásleduje monstrum, které dokáže lidi přinutit k samovznícení. Nejedná se ale jen o Newyorčany, Parasite Eve ohrožuje celý svět.
S Ayou Brea se v rámci vyšetřování můžete pohybovat téměř bez omezení po mapě světa, konkrétně Manhattanu. Najít všechna vodítka ale musíte za šest dní, jinak bude svět zničen. Eve má schopnost měnit své fyzické tělo podle potřeby, díky čemuž uslyšíte množství lékařské terminologie, ve které se můžete ztratit. Hororové prvky hry ale fungují právě na tom. Je to trochu nechuťárna, trochu sci-fi, nějaká ta akce a hlavně množství hádanek.
Grafika odpovídá době vzniku, což se docela hodí. Těla, které po sobě Eve zanechává, by asi nikdo dokonale vykreslené vidět nechtěl.
Spec Ops: The Line
Akční knihy jsou jako stvořené k hernímu přepracování. Výjimkou není ani Spec Ops podle románu Srdce temnoty. S hlavním hrdinou se ocitnete v alternativním Dubaji, kterým se s dalšíma dvěma vojáky vydáváte na záchranou misi. Město zasažené přírodní katastrofou je nádherně vykreslené, občas můžete dokonce zapomenout i na důvod, proč jste tady.
Původní Spec Ops byla jedna z prvních her zaměřených na taktiku a kromě toho jste k jejímu spuštění potřebovali tehdy fungl novou 3D kartu. The Line pokračuje v úspěšném modelu. Každá mise dává na výběr několik možností, jak ji hrát, prostřílet se nebo využívat krytí a schovky. Navíc ovládáte dvě další postavy, kterým skrz tu svoji dáváte rozkazy. Můžete je tak i vyslat na sebevražednou misi a mezitím se válet v úkrytu.
Hra sice nijak dlouhá, stihnete ji dohrát za pár hodin (podle toho, jak moc úspěšní budete v taktizování), rozhodně ale stojí za pozornost především díky neuvěřitelně hutné atmosféře a skvělému scénáři. Ač v alternativním vesmíru, válečnou realitu dodržuje poměrně pěkně. Aneb, pokud jste slabší povahy, možná ji přeci jen nehrajte.
Death Gate
Další z těch starších. Hra založená na fantasy od Margaret Weisové a Tracyho Hickmana vypadá spíše jako interaktivní kniha, než hra. Všechno stojí na vyprávění a příběhu, žádnou velkou akci nečekejte.
Ovládáte mladého Hapla z rasy patrynů a spolu s ním hledáte v pěti světech kusy pečetě. Ty potřebujete, abyste mohli znovu obnovit váš svět, který sice pomalu, ale jistě umírá. Žádný jiný patryn se pryč nedostane, všechno tedy záleží na vás. Žádný stres. Naštěstí ale umíte pár kouzel. Které skoro nikdy nepoužijete, ale co už.
Death Gate vypadá trochu jako staré konzolovky, až na to, že tady si pokecáte. Veškeré hledání je v podstatě jen mluvení s tím nebo oním. A pokud by vás rozpravy začaly nudit, můžete si ještě přečíst popisy předmětů, vašich vlastních akcí apod. Dialogy se skutečně nemůžete proklikat k další akci, tahle hra s nimi stojí a padá. Textovka jak vyšitá. Stojí ale za to.
Tom Clancy´s Rainbow Six
Série her založená na techno-thrillerech od bývalého úředníčka Toma Clancyho (to jméno jste určitě nečekali). Evidentní znalost technologií či vnitřního fungování armády a tajných služeb dopomohla k úspěchu Clancyho románů a v takové atmosféře na sebe hry nenechaly dlouho čekat. Úplně první simulace, Tom Clancy´s SSN, ale propadla. Do dalšího titulu se tedy sám velký autor rozhodl kecat mnohem víc. A evidentně uspěl.
Rainbow Six byla FPS taktika s opravdu brutálním důrazem na plánování. V roce 1997, kdy vyšla, frčely spíše jednoduché střílečky. Tam jste prostě přišli, vytasili arzenál a rozstříleli vše v dohledu. V Rainbow Six jste dostali na starosti celý tým a museli jste nejdřív plánovat. Jak bez ztráty rozstřílet vše v dohledu.
V roli velitele jste museli celou akci nejdříve naplánovat, klidně se tak mohlo stát, že jste se tři hodiny patlali jen s přípravou mise a teprve potom se šlo na věc, kterou jste mohli stihnout i za takových deset minut. Díky taktickému plánovači byla hra úplným zjevením. V rámci možností je také dost realistická. Graficky úplně ne, pořád jde o rok 1997, nepřátelé se ale rozhodně nechovají jako figurky s terčem na prsou a když vaši postavu někdo trefí do žaludku, tak jste lidově řečeno někde.
Do stejného pytle ostatně můžeme hodit i spoustu dalších titulů z univerza Toma Clancyho, namátkou Ghost Recon či Splinter Cell, to by nám ale zabralo celý další článek.
S.T.A.L.K.E.R.
Jedna z nejúspěšnějších ukrajinských her. Vaše postava přežije jako jediná povoz smrti, který čas od času vyváží mrtvé Stalkery ze Zóny u Černobylu. Aby ale naživu i zůstala, musí se vydat zpátky a zabít jakéhosi Střelce. A aby toho nebylo málo, nic si nepamatuje. Zkrátka klasika žánru, kterou ale povídka Piknik u cesty od bratrů Strugackých obalila neopakovatelnou atmosférou.
Hra se vyznačuje především tím, že lokace, ve kterých se pohybujete, jsou vytvořeny podle skutečnosti. Sice jste vlastně v alternativním vesmíru, zatraceně se ale podobá opravdové krajině kolem jaderné elektrárny. Proměnlivost počasí i denní doby už jen přispívá k pocitu, že opuštěnou radioaktivní krajinou skutečně procházíte.
Nastavená obtížnost bývá někdy kritizována jako příliš těžká. Není vůbec lehké S.T.A.L.K.E.Ra dohrát a i když se vám to podaří, může vás čekat dost nepříjemný konec. GSC Game World totiž vyvinulo několik různých zakončení, přičemž ten „šťastný“ závisí prakticky na všem. Nejen na vaší úspěšnosti jako takové, ale i na vzpomínkách, které se vám podařilo sesbírat, nebo množství peněz. Takže: buďte straka.
Assassin´s Creed
Toho jste tu asi nečekali, že? Málokdo ví, že první hra byla inspirovaná povídkou Alamut od slovinského autora Vladimira Bartola a nešlo jen o překroucený nápad z Prince of Persia. Zvláště poslední díly už s Alamutem nemají takřka nic společného, stále si ale (povětšinou) drží prvky, na kterém byla první hra založená a které ji přinesly slávu.
Děj nás přenese do 12. století, mezi kastu nájemných zabijáků. Hlavní hrdina Altaïr se kvůli zpackanému úkolu nepohodne s mistrem, který mu odepře všechny dosud vybojované zásluhy. A aby je získal zpět, musí do puntíku plnit nové příkazy. Pokud vám ani to nestačí, vše se odehrává ve virtuální realitě programu Animus.
Ztvárnění historických měst v době křížových výprav stojí samotné za podívání. S asasínem se navíc většinou pohybujete spíš po střechách než po ulicích, kam si sem tam zaskočíte někoho zabít a pak zase vyšplháte. Díky Assassin´s Creed se parkour stal poměrně oblíbeným prvkem ve hrách. Za jedno si vzpomeňme na Dying Light, kde vám pravidelně zachraňoval krk. První hra se však postupně stala jednou z těch méně oblíbených ze série, což se ostatně u průkopníků stává často. Kterou máte nejraději vy?
I Have No Mouth, and I Must Scream
Hra z roku 1995 už také není zrovna mladíček, jestli ale chcete zažít slušnou haluz, jděte do ní. Na troskách světa zůstalo už jen pár přeživších, kteří mají ale na starosti úplně jiné věci, než znovu zalidnit Zemi. Tu totiž ovládá umělá inteligence AM, která si s přeživšími zahrává způsobem, za který by se styděl i Skynet.
Ve hře se ujmete konkrétně pěti nešťastníků a s každým zvlášť se snažíte AM porazit. Ne proto, že by se vás snad pokoušel zabít, to ne (je tu navíc jisté podezření, že umřít ani nemůžete.) Ona umělá inteligence totiž postavám s gustem máchá čumák v jejich vlastní duši, která taktéž není zrovna bez poskvrnky.
Jedná se o 2D adventuru, což znamená hodně textu. Knižní předloha je ale sakra znát, každá věta je vybroušená a některé z dialogů si budete pamatovat ještě dlouho. Ve spojení s temnou, depresivní atmosférou se jedná o jednu z těch her, které stojí za to vytáhnout i po letech.
Metro 2033
Další úspěšná post-apo hra založená na neméně slavné knize, Ukrajinci zkrátka umí. Ocitnete se v kůži Arťoma, mladíka obývajícího jednu z okrajových stanic moskevského metra. Kvůli útoku mutantů se ale musíte vydat pro pomoc a jak už asi tušíte, nebude to jen o opuštění vlaku ve správné stanici.
Metro 2033 je akční hororovka, kde není nouze ani o pár filozofických momentů. Na cestách mezi stanicemi budete kromě zmutovaných příšer také čelit vlastní hlavě. To když narazíte na únik plynu nebo podobnou lahůdku, která vám přivodí halucinace. Nebo vás jen milosrdně uspí a nechá jako svačinku krysám.
Titul se navíc řadí ke grafickým lahůdkám. K jejímu zahrání sice obětujete hodně místa, při hraní vás ale čeká technologická úroveň, která se jen tak nevidí. 4A Engine, který hra používá, je zhruba stejně starý jako samotná hra. Vývojáři do něho nacpali snad všechno, co bylo k mání a stejný úspěch čekal i pokračování. A teď už jen netrpělivě čekáme na Exodus.
Alone in the Dark
Hra založená na knihách od H. P. Lovecrafta, pramatka všech survival hororů. S rokem vzniku 1992 už je starší, pořád ale stojí za to si ji zahrát. Kdyby vás nezlákalo prvenství v žánru, tak přímo díky ní vznikly tituly Silent Hill nebo Resident Evil.
Ve své době byla technicky dost novátorská, pro hlavní hrdiny bylo použito polygonové modelování jako pro jednu z prvních her vůbec. Stejně tak jste měli na výběr hned dvě postavy, což do té doby nebylo moc k vidění. Na samotnou hru to sice nemělo žádný vliv, jistou míru svobody jste ale pocítili.
První hra z žánru survival horor, dokonce je tak zaznamenaná i v Guinnessově knize rekordů. Vyznačuje se skvělou atmosférou, každé nové setkání s dalším monstrem prověřilo vaši pohotovost. Na každé totiž platí něco jiného, před jinými zbývá jen utéct. Grafika už dnes může působit trochu směšně, atmosféra Lovecraftových románů ale setrvává.
Zaklínač 3: Divoký hon
Zaklínače asi není třeba představovat. První hra už je téměř kultovní, navíc s povedeným českým dabingem. Není bez zajímavosti, že původně měl být Zaklínač izometrickým RPGčkem vy stylu her od BioWare, kde si na začátku tvoříte vlastní postavu a celkově měl vypadat o dost jinak. To se naštěstí změnilo a v Zaklínači tak hrajete za Toho zaklínače. Bělovlasého Geralta z Rivie.
Divoký hon je příběhově třetí a podle studia CD Projekt RED i poslední hrou série. Poprvé se ale můžete setkat i s dalšími postavami z knih, jmenovitě s Ciri a série se tak zatím nejvíc blíží knižní předloze.
Kromě přímé návaznosti na předchozí díly tu je samozřejmě i pár novinek, většinou se týkajících možností hry nebo enginu. Vývojáři už od začátku avizovali otevřený svět, který je 45x větší než ten předchozí a (konečně) Geralta naučili i plavat.
Zaklínače si prostě musíte pustit a zahrát, i kdybyste neznali knihy. Sapkowského svět je skvěle propracovaný, slovanská krajina ve fantasy hře potěší a lze nalézt i spoustu odkazů na pohádky či pověsti, které jsme slýchali jako malí.
A jaké herní adaptace známých knížek utkvěly v paměti vám?
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně