Odhalení Xbox Scarlett na letošní E3 bylo oficiálním potvrzením, že nová generace konzolí už opravdu klepe na dveře. O konzoli nevíme skoro nic, ale požadavků máme hodně.
Musí podporovat zpětnou kompatibilitu her
Když si člověk novou konzoli koupí, chce na ni také hrát. To ale na začátku nynější generace konzolí nebylo úplně možné. Konzole sice vyšla s určitým množstvím her, ale nebylo jich moc. Bylo typické, že člověk hrál stále na svém starším Xbox 360.
Xbox One se zpětné kompatibility dočkal, a to jak v případě her pro Xbox 360, tak původní Xbox
Zpětná kompatibilita by tento problém mohla vyřešit. Základem je podpora všech her z Xbox One, ale v lepším případě to bude podpora všech her, které podporuje Xbox One – tedy i některých her z Xbox 360 a původního Xboxu. V podstatě by se jednalo o program zpětné kompatibility, který by se rozšířil o hry z Xbox One.
Ideálně by to mohlo dokonce znamenat, že bychom v rámci Xbox Live Gold dostávali hry na Xbox 360, Xbox One i Xbox Scarlett. Těžko říct, zda by na nás byl Microsoft až tak hodný, aby nám dával 6 her zdarma... rozhodně by se nám to ale líbilo!
Zpětná kompatibilita příslušenství
Tento bod je pro mě ještě důležitější. Když jsem si koupil Xbox One, nemohl jsem na něj zpočátku hrát s přáteli. Všechny mé ovladače z Xbox 360 totiž nešly na Xbox One použít. Musel jsem si dokoupit nové, což lezlo do financí.
Abychom mohli hrát hry, potřebujeme je mít čím hrát
Zpětná kompatibilita by byla ideální u všechno příslušenství. Základní jsou ovladače všeho typu, od oficiálních po ovladače od jiných společností. Super by byly i různé páčky a volanty, rád bych byl také za Kinect (ale nebuďme zase naivní).
Naštěstí se zdá, že to podstatné bude Xbox Scarlett podporovat. Ostatně pro Microsoft je to momentálně finančně výhodné. S chystaným novým Xbox Elite ovladačem by hodně potenciálních zákazníků odradil, kdyby zjistili, že ovladač za 4500 Kč nebudou moci na další konzoli používat.
Více cross-platformových her
Cross-platform multiplayer už dávno není fantasy. Microsoft dokonce v rámci programu Xbox Play Anywhere vyloženě vytváří hry, které si spolu mohou zahrát hráči na Xbox One a PC. Bylo by ale fajn, kdyby se program nadále rozšiřoval. V základu by bylo dobré, kdyby spolu mohli bez omezení hrát hráči z Xbox One a Xbox Scarlett naprosto všechny hry.
Do budoucna by bylo ale dobré, kdyby se bariéry bouraly ještě víc. Rozhodně by se nám líbil multiplayer napříč online obchody. Až na výjimky si mohou spolu zahrát hráči na Xbox One a na PC, pokud ti na PC kupují hry z Microsoft Store. Bylo by fajn, kdyby se to vztahovalo i na hráče se hrou na Steamu nebo dokonce na jiném operačním systému, než je Windows 10.
Rocket League nám ukázal, že cross-platform napříč platformami je možný
Ještě lepší vyhlídka je cross-platform mezi všemi platformami. Kdyby spolu navzájem mohli hrát hráči z Xbox Scarlett, Xbox One, PS4, PS5, PC a Nintendo Switch. No tohle možná hraničí s fantazií a něco takového je hodně komplikované. Nicméně například Rocket League ukazuje, že to je možné provést.
8K rozlišení
Xbox Scarlett má mít mnohem vyšší výkon než Xbox One X. Když vycházel Xbox One X, chlubil se Microsoft tím, že zvládá 4K. A měl pravdu. Záleží sice na určité hře (a na vaší televizi), ale hodně her skutečně běží ve 4K a vypadá to fantasticky.
Halo Infinite snad bude 8K rozlišení podporovat
Xbox Scarlett by tedy měl podporoval mnohem vyšší rozlišení. Ideální představou je 8K. Má televize to sice nepodpoří, ale vydání Xbox Scarlett je přeci jen daleko. Ta možnost by tu být měla a dle propagačního videa na Xbox Scarlett tu dost možná i bude.
Hezkou myšlenkou je předělání her z Xbox One do vyššího rozlišení pro Xbox Scarlett. No pochybuji, že se toho dočkáme. Minimálně ale chceme, aby bylo Halo Infinite mnohem hezčí než Halo 5 nebo Gears of War 4.
Stabilních 60 snímků (a víc)
Snímky za vteřinu jsou u konzolí ožehavým tématem. Obecně platí, že střílečky 60 FPS dosahují, RPG mají obvykle 30 FPS. Zde se říká a tak nějak obecně akceptuje, že u stříleček to poznáte a u RPG ne. Z osobních zkušeností mohu říct, že je to pravda s jednou výjimkou. Poznáte propady.
Call of Duty: Black Ops 4 má na Xbox One 60 FPS, ale u RPG se s tím nedá počítat
Na Xbox One byla většina her bez problémů, ale byly tu výjimky. Například Gears of War: Ultimate Edition mělo výrazný propad snímků, pokud jste hráli ve split-screenu. Od Xbox Scarlett tedy chceme tohle - Ať je to stabilní.
Snad důležitější než grafika je, aby se hra nesekala a hrála se pohodlně. Skok od 30 do 60 FPS je totiž zatraceně znát, od 60 k 120 FPS pak snad ještě více. Samozřejmě když má nějaká hra problémy, nemůžeme vinit pouze konzoli, problém může být čistě na straně vývojářů. Ale v konzoli je začátek – pokud to neumožní, nemohou to hry podporovat.
Kratší nahrávací časy
Aby se do hry člověk vžil, potřebuje, aby hra pořád běžela. Dívat se na načítání je otravné a pokusy ve stylu dlouhá doba ve výtahu to neřeší. Do budoucna by bylo fajn, kdyby se hry načítaly rychleji a hráč nebyl tímto od zážitku odtržen.
Ve videu, které představilo Xbox Scarlett, to dokonce bylo řečeno. Vývojáři si to uvědomují a zdá se, že Microsoft na to chce reagovat. Ostatně obě konzole nové generace, Xbox Scarlett i Playstation 5, budou mít ve svých útrobách SSD disk, který byl přislíben právě z těchto důvodů - zkrácení nahrávacích obrazovek na minimum.
Podpora VR
PC to má, PS4 to má a dokonce i Nintendo Switch to má. Jen Xbox One se VR stále vyhýbá. Podpora tu je, ale pouze taková, že hry z Xbox One můžete do VR streamovat. Právě to by měl Xbox Scarlett vyřešit a umožnit Xbox fanouškům podívat se do virtuální reality.
Dokonce i Nintendo Switch má své VR
Když Microsoft před časem odmítal VR, Phil Spencer na to odpověděl, že VR je záležitostí výkonných PC a nemyslí si, že by zážitek z něj byl na Xbox One rovnocenný. Myslím si, že PS VR mu vlastně dalo za pravdu a VR pro PS4 je vlastně mnohem horší než na PC. Ale to nic nemění na tom, že PS4 VR má a Xbox One ne.
Xbox Scarlett by však měl mít už tak solidní výkon, že by mu VR nemělo dělat žádné problémy. Microsoft by se konečně mohl vytáhnout a v lepším případě udělat VR verze svých slavných her. Takové Halo pro VR by se nám rozhodně líbilo.
Oficiální podpora klávesnice
Konzole fungují na myšlence toho, že PC nemusí být nejlepším zařízením pro hraní her. Místo drahého herního PC vám totiž může stačit levný pracovní počítač a na hry vám bohatě stačí konzole. Do určité míry to tak může fungovat a konzole má i jiné výhody, díky kterým se já sám považuji za konzolistu. Jsou tu ale i omezení.
Klávesnici a myš lze použít na Xbox One, ale není to zcela oficiální a podporují to jen některé hry
Jakmile si na ovladač zvyknete, je naprosto parádní. Ostřílený konzolista ví, že ti, kteří tvrdí, že střílečky jsou s ovladačem nehratelné, jsou zcela mimo. Stačí si zvyknout a ovladač je precizní a hlavně rychlý a pohodlný. S jedním žánrem však ovladače bojují, a to jsou strategie. Pro mnohé to již není problém a Xbox One skutečně podporuje klávesnici a myš. Je to ale jen "napůl oficiální" a klávesnici a myš pro Xbox One od Microsoftu na trhu nenajdete.
Ani Halo Wars 2, které je pro konzole určeno, se na ovladači nehraje tak dobře jako na PC. Klávesnice s myší jsou na strategie zkrátka preciznější a většina strategií (například Total War) se kvůli tomu konzolím vyhýbá. Kompletní podpora klávesnice s myší by se tedy na Xbox Scarlett opravdu hodila. Ostatně Microsoft o podpoře klávesnice s myší mluví už dlouho. Dočká se toho Xbox Scarlett?
Rychlý přísun nových her
Zpětná kompatibilita by zaručila, že Xbox Scarlett bude mít od začátku hodně her. Ale vy nechcete novou konzoli jen proto, abyste hráli staré hry. Vy chcete hrát hry, které naplno otestují možnosti konzole. Od technických dem, která hlavně vypadají dobře po tituly, které se snaží přinést něco nového, co dříve nebylo možné.
Ryse: Son of Rome si dnes asi nikdo nezahraje, ale bylo fajn, že nám hra ukázala, jak krásně mohou hry na Xbox One vypadat
Chce to za prvé slušnou dávku startovních her, tedy her, které vyjdou společně s konzolí. Zatím víme, že to bude Halo Infinite, o kterém sice nevíme skoro nic, ale díky trailerům alespoň můžeme obdivovat, jak (snad) bude hra po vydání vypadat. Společně s tím, doufejme, vyjde třeba nová Forza, Gears of War či Fable IV (které se dle spekulací skutečně chystá).
Dál to chce, aby rychle vycházely další hry. Zde je nutná jak snaha Microsoftu, tak snaha ostatních vývojářů. Nejspíš to bude následovat model nynější generace konzolí – zpočátku vycházely stejné hry na Xbox 360 i Xbox One, ale verze na Xbox One byly hezčí (a bohužel dražší). I tento model však stačí, pokud budou mít majitelé Xbox Scarlett jistotu, že nová konzole prohlubuje jejich zážitek.
Podpora HoloLens
Tento bod je samozřejmě na dlouhé plánování dopředu. HoloLens jsou zařízením pro rozšířenou realitu a většinou se spojují s využitím v kariérním životě. Ostatně momentálně jsou HoloLens hrozně drahé a prodávány spíš jako doplněk k práci.
HoloLens zatím slouží jen jako pomůcka k některým profesím, například v průmyslu nebo ve zdravotnictví. Potenciál pro gaming je však velký
S využitím HoloLens v herním průmyslu se však počítá již dlouhodobě. Microsoft ostatně ukázal HoloLens také na E3, kde sloužily k hraní Minecraftu. HoloLens mají ale obecně mnoho využití. Mohly by potenciálně zjednodušit UI, zobrazovat na stole plán mapy či umožnit nám vytvořit si na stěně virtuální obrazovku. O zařízení toho stále víme příliš málo na to, abychom říkali něco konkrétnějšího. Ale využití pro gaming tu rozhodně je.
HoloLens by teoreticky mohly být Kinectem další generace nebo nám ve spojení se streamováním her umožnit hrát na Xboxu kdekoliv. No těžko říct, zda HoloLens vůbec vyjdou před Xbox Scarlett, každopádně jakmile vyjdou, bylo by dobré, kdyby se na nové konzoli dočkaly podpory.
A co čekáte od chystaného Xbox Scarlett vy? Podělte se s námi o vaše názory v diskuzi.
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně