Přišlo Vám někdy, že za své oblíbené hry platíte nekřesťanské peníze? A napadlo Vás někdy, kolik vývoj hry vlastně stojí? V dnešním příspěvku se podíváme na devět nejdražších her v historii. Pochopitelně z hlediska investovaných financí do samotného vývoje.
Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain
Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain rozhodně představuje vrchol celé této úspěšné série. Jeho rozmanitost a monstróznost se však pochopitelně odráží též v celkových vynaložených nákladech na celý projekt. Vývojáři investovali v roce 2015 slušných 70 milionů amerických dolarů. Vezmeme-li v úvahu přirozenou inflaci, v roce 2017 se jedná o částku okolo 78 milionů amerických dolarů.
Druhou stranou mince takových investic je potom pochopitelně celkový zisk, o tom však Konami celkem statečně mlží, a asi tak nějak ví proč. Přestože celkový zisk není úplně známý, dostupné jsou statistiky, které o mnohém vypovídají. Například skutečnost, že během prvních pěti dní od vydání bylo prodáno celkem 3 milióny fyzických kopií hry napříč platformami. Díky těmto číslům je tak všem jasné, že MGS 5: The Phantom Pain rozhodně nebyl prodělečnou záležitostí.
V tomto krátkém termínu hra vydělala něco okolo 180 milionů amerických dolarů, čímž v poklidu více než dvojnásobně pokryla celkové náklady vynaložené na vývoj. Začátkem listopadu 2015 již bylo prodáno více než 5 milionů kopií hry, koncem roku už milionů šest. Pro zajímavost jen uveďme, že větší úspěchy v tomto směru zaznamenala konzole Playstation 4, která pokryla celých 72% z celkových prodaných kusů hry.
Defiance
Ani akční MMO hra Defiance z roku 2013 společnosti Trion Worlds nebyla zrovna nejlevnější záležitostí. Její vývoj se vyšplhal na 80 milionů amerických dolarů, které bychom na dnešní dobu mohli přepočítat jako cca 82 mil. USD. Výsledný produkt vyšel na tři nejběžnější platformy tehdejší doby, tj. PC, Xbox360 a PS3.
Hra prezentovala vcelku inovativní nápad, který propojil hraný seriál s herním produktem a pokusil se tak nastartovat novou značku, která vejde do dějin. Akční MMO titul však bohužel ve finále nezaznamenal takový úspěch, jaký se původně očekával. Hra byla kritiky přijata spíše vlažně a Defiance se držela povětšinou v průměrných číslech, což bylo jistě zklamání.
Na vývoji hry se začalo pracovat již v roce 2008 a v jejím rámci došlo ke spojení sil společností Trion a Syfy (satelitní stanice). Od roku 2014 potom došlo ke změně modelu hraní na stále rozšířenější free-to-play a produkt se tak dostal mezi širší herní obec. Již od této doby bylo také vážně uvažováno o budoucím portu pro novou generaci konzolí Xbox One a PS 4. Hra zůstala podporována i po zrušení třetí řady seriálu Defiance.
Red Dead Redemption
Na další příčce se umístila westernová akce z otevřeného světa Red Dead Redemption studia Rockstar z roku 2010. Hra vyšla jako specialitka pro konzole Xbox 360 a Playstation 3. I tak její vývoj spolykal 90 milionů amerických dolarů, což by s přihlédnutím k inflaci dělalo v dnešní době téměř 100 miliónů amerických dolarů.
Na celé hře se podílel mega tým čítající více než 800 zaměstnanců a zahrnoval tak jednotlivé menší týmy po celém světě. Hra nebyla vyvíjena pouze a striktně v americkém San Diegu. Ani studio Rockstar není v oblasti zisků úplně otevřené, a tak si lze jen domýšlet, kolik hra vydělala. Opět ovšem nemůžeme ani v nejmenším pochybovat o tom, že by se vynaložené investice tvůrcům nevrátily během několika prvních dnů po vydání.
Hra sklidila obrovský poprask a vzbudila nemalý zájem o open world hry s tématikou divokého západu, tedy prostoru, který do té doby nebyl ve videohrách dostatečně zmapován. RDR si odnesla nadprůměrné známky jak od kritiků, tak od hráčů samotných. Hra byla také potěšena řadou prestižních ocenění. O dobře vynaložených penězích svědčí také skutečnost, že se již brzy dočkáme dlouho očekávaného pokračování v podobě druhého dílu. A je více než pravděpodobné, že rozpočet bude mnohonásobně překročen.
Too Human
Vývoj hry Too Human od Silicon Knights se rozhodně nerovná procházce růžovou zahradou. Původně totiž byla plánována na první Playstation, následně pro Gamescube a výsledkem ve finále byla microsofťácká konzole Xbox 360. Nutno však dodat, že ani zde se vše neobešlo bez problémů, neboť díky soudnímu sporu s Epic Games osud projektu vypadal tak nějak nevalně. Díky celým těmto peripetiím trval vývoj hry neskutečných devět let, což je opravdu nemálo.
Možná i právě proto, nebo snad právě proto celý tento vývoj přišel na 100 milionů amerických dolarů, což by v roce 2017 znamenalo něco okolo 111 milionů. Pro připomenutí zmiňme, že hra vyšla v roce 2008 a jedná se o akční RPG vzdáleně připomínající legendární Diablo. Too Human se však věnuje sci-fi transformaci severské mytologie.
Nutno znat, že navzdory nemalým částkám, které byly do hry vloženy, nebyl výsledek úplně tak ohromující. Hra byla přijata spíše vlažně a tak nějak zapadla v průměru tehdejší doby. Dnes si na hru vzpomene asi jen málokdo. Kritici nejčastěji udělovali známky okolo 6 z 10, což je spíše zklamání. Ohledně celkových zisků pro kanadské studio se toho příliš neví, nicméně v prvním měsíci po vydání se Too Human umístila až na osmém místě prodejnosti her v severní Americe, což rozhodně není žádná sláva. Hra byla navíc často pasována do role největšího zklamání roku. Množství peněz vynaložených na vývoj tak v tomto případě rozhodně neodpovídá výslednému produktu.
GTA IV
Studio Rockstar rozhodně disponuje financemi na rozdávání. A přiznejme si, že se jejich investice většinou vždy vyplácí. To platí i o čtvrtém pokračování městské akce GTA IV z roku 2008. Hra vyšla nejdříve na tehdy novou generaci konzolí PS3 a Xbox 360. O několik měsíců později se dočkali také hráči na PC. Vývoj přišel dle dostupných informací na 100 milionů amerických dolarů, které by se v dnešní době rovnaly přibližně 111 milionům.
Tato investice však rozhodně znamenala zlatý důl. Tak předně nutno uvést, že tehdejší novinka bodovala téměř na všech frontách a sbírala nadprůměrná hodnocení s neuvěřitelnou lehkostí. Velice dobře byla přijata pochopitelně i herní komunitou. Hra ovšem nebodovala pouze v době vydání, ale byla mnohonásobně oceněna i v celkovém bilancování roku 2008, neboť byla častokrát vyhlášena za hru roku, produkt roku apod. Mimo tyto úspěchy s sebou však přinesla celou řadu mnohokrát diskutovaných kontroverzí, což v konečném důsledku produkt jenom zviditelnilo.
Nikoho tak jistě nepřekvapí, že prodeje byly od samého vydání naprosto bombastické. Během prvních 24 hodin od vydání bylo prodáno neskutečných 3,6 milionů kopií hry, což tvůrcům vyneslo více než 300 milionů amerických dolarů. V praxi se tedy vynaložené peníze vrátily během osmi hodin od vydání. Čísla však astronomicky rostla i dále a po prvním týdnu bylo prodáno okolo 6 milionů kopií hry, což vyneslo cca 500 mil. USD. V létě roku 2013 potom prodeje hry překročily 25 milionů kopií, magické to číslo, neboť znamenalo překročení 100 milionů prodaných kusů v celé sérii GTA.
Max Payne 3
Ani akční střílečka Max Payne 3 nebyla zrovna levná záležitost. O to více zarážející potom je, že se opět jedná o produkt studia Rockstar, které tak v našem žebříčku jednoznačně dominuje. A i tentokrát se potvrdilo, že tihle pánové a dámy rozhodně ví, jak nejlépe peníze investovat, neboť i třetí pokračování příběhu Max Payne bylo více než úspěšné. Hra byla původně plánována již na rok 2009, následně bylo vydání přesunuto na rok 2010, poté opět a poté opět. Výsledného produktu se herní komunita dočkala až na jaře 2012.
Náklady na vývoj se v roce 2012 vyšplhaly na 105 milionů amerických dolarů, což by při přepočtu mohlo činit cca 110 milionů USD. Nutno připomenout, že se však bavíme pouze o nákladech vynaložených na samotný vývoj. Mnoho dalších milionů totiž spolykala následná marketingová kampaň, která do té doby v případě Rockstaru neměla obdoby. Jako příklad uveďme TV spot během finále ligy mistrů ve fotbale. Velká kampaň se rozjela také v rámci sociálních sítí, soutěží apod. Pro doplnění zmiňme, že hra vyšla jak na konzole Xbox 360 a PS3, tak i na PC a Mac. Hra byla kritiky přijata opravdu velice kladně, i když se neobešla bez nějakých těch chybiček, mezi které patřily občasné technické komplikace či zbytečné množství filmečků, jež ze hry dělaly poloviční film.
I tak ovšem Max Payne 3 znamenal ve své době naprostou klasiku a pecku první třídy. Prodeje však rozhodně nenaplnily původní očekávání. Dle NPD Group bylo během prvního měsíce v USA prodáno pouze půl miliónu kopií hry. O rok později však situace vypadala o mnoho lépe, neboť dle zveřejněných informací byly prodány téměř 4 milióny kopií. Třetí pokračování legendární série bylo navíc ověnčeno mnoha cenami, namátkou nejlepší hra roku 2012, nejlepší střílečka roku, nejlepší skladba ve hře (“Tears” kapely Health) apod. Inu Rockstar opět zabodoval.
GTA V
Na pomyslném třetím místě, s bronzovou medailí se umístil další kousek společnosti Rockstar, klenot dosavadní tvorby a dost možná jedna z nejlepších her vůbec, GTA V z roku 2013. Hra sklidila úspěchy snad všude a stala se jedním z nejoblíbenějších produktů herní historie. Snad o žádné jiné hře nebylo nikdy napsáno tolik, jako právě o GTA V. Snad žádná jiná hra v historii se nedostala do hledáčku tolika moderů, jako právě GTA V. Jedná se o komplexní a neskutečně rozsáhlý kolos, který boduje kde se dá. O hru, která nemá slabin.
O tomto faktu svědčí také téměř bezkonkurenční hodnocení 96 na metacritic.com. Hra byla přijata s neuvěřitelným nadšením a splnila tak nemalá očekávání. Vzhledem k těmto faktům je vlastně vložená investice okolo 137 milionů amerických dolarů z roku 2015 tak nějak zanedbatelná. Nutno ovšem dodat, že téměř jednou tolik potom bylo vynaloženo na marketing a s ním související aktivity. GTA V tak v celkovém součtu přišlo na více než 250 milionů amerických dolarů.
Prodeje hry byly ihned od prvních momentů naprosto fantastické, neboť během prvních 24 hodin GTA V vydělalo díky 11 milionům prodaných kopií více než 800 milionů amerických dolarů. Matematicky vzato se tak finance vložené do vývoje navrátily zpět během prvních čtyř hodin prodeje. Tento úspěch tak dvojnásobně přesáhl původní očekávání samotného Rockstaru. To však rozhodně nebylo vše. Hra se prodávala tak skvěle, že atakovala miliardový zisk v neuvěřitelně krátkém termínu – tři dny od vydání. Díky těmto statistikám se GTA V stala nejprodávanějším zábavným produktem v celé historii. V srpnu 2015 Rockstar oznámili skutečnost, že bylo prodáno více než 54 milionů kopií hry. Hra tak vešla do dějin nejen díky své monstróznosti a dokonalosti, ale především díky své úspěšnosti. Stala se totiž čtvrtou nejprodávanější hrou historie a umístila se za takovými giganty jako Minecraft, WiiSports či Tetris.
Destiny
Na pomyslné stříbrné pozici se umístila hra Destiny z roku 2014 od vývojářů z Bungie. Hra vyšla na konzole Xbox 360, Xbox One, PS3 a PS4 a na její vývoj bylo vydáno 140 milionů amerických dolarů, což by s přihlédnutím k přirozené inflaci dělalo cca 143 milionů amerických dolarů. Jedná se však pouze o částku vynaloženou na samotný vývoj hry, marketingové a další aktivity potom spolykaly dalších téměř 350 milionů amerických dolarů. V součtu se tak dostáváme na neskutečných 500 milionů USD. Nastává tak otázka, jsou-li takovéto horentní náklady vlastně ještě v mezích normálu.
Hra začala být vyvíjena již v roce 2010, pod pracovním názvem Project Tiger, nicméně je třeba dodat, že celý proces nebyl zrovna jednoduchou záležitostí. Jedním z velkých problémů byl potom spor o vlastnictví produktu. Byly to právě mnohé komplikace, které se ve finále nemilosrdně promítly do celkových nákladů.
Výsledky na sebe však nenechaly příliš dlouho čekat. Krátce před vydáním byly do světa expedovány kopie za více než 500 milionů USD. V září 2014 se hra stala největším trhákem na konzoli PS4 a koncem roku již měla téměř 9,5 milionů registrovaných hráčů. O necelý rok později tento počet překročil hranici 20 milionů. Co se prodejů týče, hra se stala třetím nejprodávanějším maloobchodním herním produktem v USA. A ještě jedna zajímavost závěrem. Na jaře 2015 Activision Blizzard oznámilo, že Destiny společně s Hearthstone: Heroes of Warcraft v součtu vygenerovalo téměř 1 miliardu USD. A to se vyplatí.
Star Wars: The Old Republic
A dostáváme se k první příčce, nejdražší hře co do vynaložených nákladů na samotný vývoj vůbec. Možná se pro mnohé jedná o překvapení, ale primát drží bezkonkurenčně hra Star Wars: The Old Republic od BioWare, vydaná společností Electronic Arts s částkou 200 milionů amerických dolarů, které by se dnes rovnaly cca 213 milionům USD.
Zajímavostí v porovnání s předchozími tituly je fakt, že této astronomické částky bylo vynaloženo pouze na vývoj jediné verze hry, pro PC. Jelikož se ovšem jedná o MMORPG, je tento krok celkem pochopitelný. Doplníme důležitou informaci, že se na financování projektu podílela přímo společnost LucasArt. Hra byla poprvé spuštěna před vánoci roku 2011 a jednalo se o nástupce první MMORPG ze světa hvězdných válek - Star Wars Galaxies.
Několik dní po spuštění měla hra slušný jeden milión předplatitelů a stala se tak nejrychleji se rozrůstajícím MMO té doby. Přestože byla i později od vydání stále zisková, je třeba zmínit, že postupně ztrácela na počtu předplatitelů, což je ostatně celkem přirozený jev podobných her. Dle odhadů však do roku 2013 krom předplatného vydělala téměř 140 milionů USD díky dodatečným obsahům. Star Wars: The Old Republic si krom prvenství v našem dnešním žebříčku připsala ještě jeden velký úspěch, a tím je zápis do Guinnessovy knihy rekordů za největší voice over zábavný projekt. Hra totiž obsahuje více než 200 000 řádků mluvených dialogů.
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně