Age of Empires II: the Conquerors Expansion

Firma Microsoft to s námi (a mám pocit že i tak trochu po právu) nemá lehké. Než se vrhneme na recenzi, je potřeba učiniti zadost tzv. "Speciálnímu psychodefenzívnímu lékařskému preventivnímu opatření". Jeho princip spočívá v tom, že jisté slovo může u určitých jedinců (nespecifikovaného věku, rasy, pohlaví a vyznání) vyvolat alergické či sebedestruktivní reakce.

Žánr: realtimeová strategie
Minimum: Pentium 166, 32 MB RAM
3D: ne
Multiplayer: ano
Výrobce: Microsoft
Distributor:
Microsoft

Firma Microsoft to s námi (a mám pocit že i tak trochu po právu) nemá lehké. Než se vrhneme na recenzi, je potřeba učiniti zadost tzv. "Speciálnímu psychodefenzívnímu lékařskému preventivnímu opatření". Jeho princip spočívá v tom, že jisté slovo může u určitých jedinců (nespecifikovaného věku, rasy, pohlaví a vyznání) vyvolat alergické či sebedestruktivní reakce.

Dobře, něčeho se pevně chyťte a poslouchejte. Co se Vám vybaví, když se řekne… Pozor, teď to přijde!…

MICROSOFT?

  • Áááááárghhh !#@%&*&!!
  • Vybaví se Vám hmat CTRL+ALT+DEL
  • Zneklidníte a nejradši byste utekli
  • Stanete se agresívními a něco byste rozmlátili na kusy
  • Adresa www.linux.cz
Pokud tedy ve vás slovo, respektive název Microsoft vzbuzuje některý z výše uvedených syndromů, nečtěte v žádném případě dál a autor ani redakce Doupěte nenese žádný druh zodpovědnosti za situace, které můžou nastat při hraní následujícího produktu.

Age of Empires II: The Conquerors ExpansionAge of Empires II: The Conquerors Expansion

Tak. Principalisté odešli a my ostatní si pěkně povíme něco o AoE II: CE nebo-li prvním oficiálním datadisku skvělé hry Age of Empires II. To, že Age of Empires I i II jsou kultovní hry, nemá cenu rozebírat, přejděme tedy ihned k faktům (jako obvykle předpokládám, že recenzi datadisku budou číst stratégové a znalci všech reálií s AoE II spojenými, ostatní odkazuji na vlastní recenzi AoE II).

Age of Empires II: The Conquerors ExpansionAge of Empires II: The Conquerors Expansion

Na co se tedy můžete těšit: (pokud má někdo pocit, že je to jako z manuálu, tak má pravdu, to mi nebudete věřit, ale ono ve hře FAKT je všechno co v manuálu - to jenom aby nepsal nějaký magor "…že sem opsal manuál!" V konečném informativním důsledku je nakonec úplně jedno, kde jsem to vzal…)

  • 5 nových civilizací, Aztékové, Hunové, Korejci, Mayové a Španělé.
  • Nové jednotky, Conquistadors, Eagle Warriors, Halberdiers, Hussars, Jaguar Warriors, Missionaries, Petards, Plumed Archers, Tarkans, Turtle Ships a War Wagons, tedy 11.
  • Spousta nových technologií, namátkou, Heresy, Herbal Medicine, Theocracy, Caravan, … , s tím, že často přináší do hry zajímavé změny ve strategii, např. "Heresy" čili "Kacířství" způsobí, že jednotky nejdou zkonvertovat cizími mnichy, tj. vaše jednotka zemře - sice ji ztratíte, ale nezíská ji ani protivník
  • Každý národ má teď svoji unikátní technologii.
  • 4 nová tažení (6+6+6+8 map), Attila the Hun, El Cid, Montezuma. Čtvrté tažení je tak trochu zvláštní, nehrajete zde totiž příběh ve sledu scénárií, ale máte možnost si vybrat z osmi velkých bitev (stále skvěle propracovaných a namluvených, jak je zvykem u kampaní).
  • Nové možnosti u generovaných map, King of the Hill, Wonder Race a Defend the Wonder.
  • Reálné mapy tak jak je známe, Británie, Francie, Itálie, …
  • Více skriptů pro generování náhodných scénářů, Arena, Ghost Lake, Mongolia, Nomad, Oasis, Salt March, Scandinavia (ano, tušíte správně, viz další bod) a Yucatan.
  • Přibyl nám zimní terén, navíc, všechny jednotky zanechávají na sněhu stopy (… tohle nepřímo vede k situacím, kdy např. váš kopiník na obchůzce spatří ve sněhu podezřelé stopy, zapálí si dýmku, vytáhne lupu a vyrazí s kolegou Watsonem najít špióna podle jeho stop…).
  • Nějaká ta zvěřina (viz zmínka dále).
  • Ukládání zásob dřeva do mlýna na znovuvystavení "vytěžených" farem.
  • Možnost pohybu lodí ve formacích.
  • Jednotky se můžou schovávat do válečných strojů a přímo tak měnit některé jejich vlastnosti (útok, pohyb).
  • Vesničané by měli být chytřejší, ale, no, … radši nic.
  • Mangonely, Siege Onagery atd. si dávají pozor, aby výstřelem nezranili i vlastní vojáky.
  • Skripty na dělání random map.
  • Několik dalších vylepšení týkajících se Chatu, Diplomacie, Tributes atd. atd.
Grupa creatorů AoE: CE (bratru 100 hlav) se v manuálu neskonale chvástá, jak super vymakaný systémem je hra vylepšena po všech stránkách. Namátkou speciálně vesničané, těm mělo být údajně zvednuto IQ minimálně na hodnotu 20. Ale nejásejte, žádní Einsteinové to nejsou. Posuďte sami:
  • V případě, že zadáte vesničanovi (něco už má, řekněme jídlo) dělat jinou věc (kutat kámen), tak by snad tu věc, co má u sebe, měl nejdřív odnést k uložení, ale on ne. Spokojeně zahodí nasbírané jídlo a jde kutat, v případě, že si to rozmyslíte a pošlete jej zase zpět (tedy na to jídlo), zahodí zase kamení atd. Aspoň by to mohlo jít nastavit, tenhle systém se mi moc nelíbí.
  • Představte si následující situaci, která nastává zcela běžně. Někde na mapě se odehrává těžká bitka (né pitka!) a vy máte plné ruce práce s vašimi pěšáky. Do toho si všimnete, že není možné stavět další , dokud nebude patřičný ubytovací prostor. Chytnete tedy prvního vesničana co je po ruce, zadáte mu postavit domek a vrátíte se k bitvě. Za dvacet minut najdete vesničana, který dostavěl domek nalézající se asi pět kroků od pole, stojí u něj a tváří se jakoby nic. Nenapadne ho vrátit se k poli a pokračovat v okopávání okurek (nebo co si to tam pěstuje). No nic…

    Profíky potěší příjemná vylepšení typu:

  • Když přesunujete bandu vesničanů a kliknete na pole, ostatní se rozběhnou na všechna volná políčka v okolí.
  • Když postavíte tábor nebo mlýn a je poblíž něco těžitelného, jdou na to
  • Když stavíte hradby a máte označených více vesničanů, automaticky se rozdělí a začnou stavět hradby co nejefektivněji (prostě, začne každý někde jinde a většinou mu to vyjde tak, že skončí jako ostatní, jestliže ne, jde stavícímu kolegovi solidárně pomoct).
Grafika jako taková je samozřejmě téměř dokonalá, perfektní animace a poměrně dobré sladění budov a terénu. Zkrátka, pastva pro oči. Vytípal jsem pro vás schválně obrázky zimních krajinek a nových "wonders", ať můžete posoudit, jestli je melancholicky zasněžená grafika krokem tím správným směrem.

Age of Empires II: The Conquerors ExpansionAge of Empires II: The Conquerors Expansion

Mimochodem, když tak přišla řeč na grafiku, račte si povšimnout obzvláště obrázku s tou lodičkou na zamrzlém jezeře, je to totiž můj speciální (a můžu jen skromně dodat, že bezpochyby geniální) počin na poli digitálního umění, a to obrázek s celým názvem: "Attila chystající se na vyjížďku se svým domácím zvířectvem zjišťuje, že z vyjížďky asi nic nebude…" (jelikož kvalita je z (pochopitelných) důvodů redukována co se kvality týče, připomínám, že na obrázku jsou jaguár, lev, krocan, kůň, opičák (na toho v plné, netestovací verzi asi nenarazíte, protože se silou 99 to bude patrně pouze testovací figurka, která v počtu pěti kusů klidně rozmázne civilizaci Franků se třemi hrady a padesáti rytíři), ovce a jelen. Divočáka jsem dlouho (ale bohužel marně) lákal na bukvice, ať se přidá ke skupinové fotečce, ale prý se bojí vody, no znáte to…

Age of Empires II: The Conquerors ExpansionAge of Empires II: The Conquerors Expansion

Zvuky jsou stejně kvalitní jako v AoE II., tedy velmi kvalitní, namluvení nových figurek a civilizací je rovněž skvělé. Např. Španělské "Siii?" vesničanů vskutku nemá chybu. Hudba je podobně jako v AoE II. přítomna v podobě externího CD maxitracku, kde si v nějakých 33 minutách užijete pohodových a nenáročných skladeb šitých na míru lítému boji.

Age of Empires II: The Conquerors ExpansionAge of Empires II: The Conquerors Expansion

Mnohem důležitější každopádně je, že hratelnost je stále výborná a spolu s novými možnostmi datadisku posunuje celkovou herní hodnotu hry opět o stupínek výš. Mimochodem, konečně zase po čase máte v nějaké hře možnost v roli starodávných jihoamerických civilizací nakopat zadek conquistadorům ze Španělské říše. Rovněž např. zasazení vikingských příběhů do poloholých zasněžených map posunuje vychutnání příběhu téměř k dokonalosti…

Age of Empires II: The Conquerors ExpansionAge of Empires II: The Conquerors Expansion

Mimochodem, obdivuju toho člověka, který v Microsoftu navrhoval povolání pastýře. Člověk si pod slovem "pastýř" představí poklidného bělovousého staříka, jak s psíkem klidně pase ovečky, zasněně pozoruje modravé obláčky a občas zahání vlky (člověku se bezděky vybaví někdejší znělka slovenských večerníčků – poznámka šéfredaktora). Ne tak zde, pastýř je zde totiž brach, jak se patří. V momentě, kdy spatří ovci, okamžitě ji podřízne jako kuře a za radostného hýkání ji začne nadšeně porcovat. To ho mohli rovnou pojmenovat "řezník", ale asi by pak musela hra mít nálepku "…doporučený věk 18 a výše!" Potom se kulhavě rozběhne k další ovci a s hákem v ruce pokračuje ve své "pastýřině" (a evidentně se skvěle baví). Mimochodem, jelikož archeologie a historie je jedno z mých hobby, musím říct, že národy pěstující svých pár oveček je nemordovali na potkání, ale měli je na vlnu, sýr a mléko. Škoda, že je zde nemůžete dojit s tím, že by mléko dobývalo jak "víra" u kněze. Zajímavá myšlenka… Hned zítra píšu do Microsoftu… Navíc by to do hry přineslo další strategický rozměr. Představte si to, boj o stáda ovcí, tedy o jídlo a o přežití mezi např. Mongoly a Korejci. Krása. Bohužel, Microsoft se rozhodl všechny civilizace degradovat na vyžírky, kteří sotva spatří ovci, okamžitě ji sejmou a udělají si dlabanec (jehněčí s brusinkami… mňam – pozn. šotka řečeného tiskařského).

Age of Empires II: The Conquerors ExpansionAge of Empires II: The Conquerors Expansion

Samozřejmě, ani Microsoft nedělá věci bez chyb (namátkou mě napadá takový ten jejich systém… no jak on se to…). Vadí mi, že ač je AoE II. obecně téměř dokonalá hra, jednotky jsou příliš uniformní. Když už si hrají na realitu, tak snad pořádně?! Prostě, když vidíte svou bandu seřazených šiků, kde všech dvacet lučištníků má stejný dostřel a stejné Hit Pointy a nepochybuji, že mají stejné i jiné části těla. Prostě, těžká genetika. Snad by se tolik nestalo, kdyby se každá figurka lišila třeba v rozmezí 1-5 HP, za každých deset zabití by získala +1 k útoku atd. atd. taky např. náhodná jména jako v Powermongeru (vzpomeňte kolik tam bylo na mapě postav! A o každé jste si mohli zjistit, jak se má, kde bydlí, atd. ). To by bylo! A těch pár kB v paměti by je nezabilo…

Age of Empires II: The Conquerors ExpansionAge of Empires II: The Conquerors Expansion

Z datadisku mám přesto veskrze kladný dojem, solidní přídavek pro fandy. Je sice co zlepšovat, ale vzhledem k celkové kvalitě nemůžu nechat své osobní antipatie zvítězit a musím ohodnotit velmi dobrý výkon. Navíc, ten zasněžený terén… No… Dobře, tedy pěkná sedmička. Fandové, jděte do toho.

Grafika: 9/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 9/10
Vzato kolem dokola, Microsoft jsou prostě co se týče her perfekcionisti, sem tam se jim nepovede nějký ten systém, ale ty hry… hry dělají kvalitně! Solidní datadisk rošiřující původní AoE II o nějakých 30-40%.
Celkové hodnocení: 7/10
Diskuze (4) Další článek: Pompeje, aneb co dokáže síla vulkánu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,