Age Of Wonders 2 – kdo usedne na čarodějův trůn?

Vypadalo to asi takhle: Přišel jsem večer domů, zapnul počítač, nainstaloval jsem AoW2 a skončil přibližně 7:30 ráno. Dnes přesně o týden později jsem docela rád, že hru vracím zpět do redakce. Kdyby AoW2 byl můj vlastní, patrně by mne za krátko našli mrtvého a moje smrt by posloužila jako učebnicový příklad nové nemoci, která by se klidně mohla jmenovat syndrom: „Ještě jedno kolo a už půjdu spát.“

Platforma: PC
Typ hry: tahová strategie
Multiplayer: až 8 hráčů přes LAN, Internet, e-mail
Minimální konfigurace: procesor 300MHz, 64 MB RAM,  550 MB na HDD, 4MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 400MHz, 128 MB RAM, 1 GB na HDD, 8MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1500+, 256 MB RAM, 8 GB na HDD, GeForce 2 Ti 64 MB
Výrobce hry: Triumph Studios (http://www.triumphstudios.com/)
Distributor hry: Take2 (http://www.take2games.com/)
Distribuce v ČR: Cenega (http://www.cenega.cz)
Homepage: http://aow2.godgames.com/

Jenom na Vltavě si můžete koupit hry společně s knihami a hudbou za výjimečnou cenu! Udělejte velký nákup za jedno poštovné!
Objednejte si Age of Wonders 2 ještě dnes za příznivou cenu!
Age Of Wonders 2 je, podobně jako Heroes, fantazy tahová strategie, kde bojujete o města zabíráte doly a v desítkách bitev soupeříte o co největší moc. Kdyby moje definice hry skončila touto větou, asi by právem většina čtenářů označila Age Of Wonders 2 (AoW2) za další klon slavné série a více by hře nevěnovala pozornost. Naštěstí je AoW2 něco docela jiného než prostý Heroes-klon. Jen neváhejte a vstupte do světa, kde zázraky nejsou jen výsadou bohů!

  

  

Fáze 1: Seznamujeme se

I přesto, že je AoW2 pokračováním bezesporu kvalitní hry, nestal se první díl nikdy tak známým, aby se každému hráči vybavil hned po vyslovení jeho jména. Proto by možná nebylo na škodu představit AoW2 jakoby žádný první díl neexistoval. Nadšenci a příznivci prvního dílu z recenze sami dobře poznají co je nového.

Základní konflikt v AoW2 mají na svědomí čarodějové, jejichž touha po moci rozvrátila křehkou rovnováhu v celém světě. Orci se stěhují z východu na západ, frostlingové sestupují z hor a Tigrani opouští svojí rodnou poušť. A protože právě čarodějové mají namočené prsty v tomto šíleném chaosu, stávají se sami základním kamenem, na kterém stojí celý AoW2. Charakteristika každého čaroděje se rozděluje do dvou kategorií. Podle svého přesvědčení (dobrého, zlého nebo neutrálního) a podle příslušnosti k jednomu ze šesti kruhů magie (život, smrt, oheň, voda, země, vzduch). Takový čaroděj v AoW2 vládne velkou magickou mocí, kterou šíří po světě díky věžím, které staví ve městech co mu dobudou jeho následovníci. V závislosti na výšce věže se šíří magická doména, ve které má takový čaroděj moc. Každý čaroděj je nesmrtelný, a proto se z likvidace takového nepohodlného čaroděje, který se vám začne v sousedství roztahovat, stává nepříjemný problém. Jeho řešení spočívá jedině v tom, že mu zničíte nebo obsadíte všechny magické věže. Teprve pak ztrácí svou nesmrtelnost a je možné jej vyprovodit ze světa. K čarodějům se ještě vrátím, hned jak se budu věnovat magii. Teď se podívejme co se děje na světové mapě.

Na mapě jsou, jak jinak, rozeseta města, opevněné věže, doly, magické studny a různé zříceniny skrývající kouzelné artefakty. Podobně jako v Heroes, města a doly zajišťují přísun peněz a many, což jsou jediné dvě suroviny, o které je potřeba se v AoW2 starat. Ale nemyslete si, že když jsou surovin jen dva typy, že tím bude ekonomická správa vašeho království jakkoliv usnadněna. Sebeslabší jednotka bere za své služby žold. Ať už v podobě magických krystalů nebo lesklých zlaťáků. V každém konfliktu je potřeba zvážit, jak velkou armádu poslat do útoku a jakou sílu nechat v záloze. S taktizováním okolo příjmů je nepřímo spojená možnost jakoukoliv stavbu srovnat se zemí. Máte-li obavy, že dobyté město stěží udržíte, není nic lehčího než jej vypálit podle zásady: „Když ne já, tak nikdo.“ Na rozdíl od prvního dílu máme možnost ve větším sídle postavit skupinu osadníků, kteří se mohou do zničeného města nastěhovat, zasypaný důl obnovit a spálený mlýn postavit pěkně od základů nový. Osadníci mohou mimo jiné zakládat nové osady a stavět cesty. Města již neslouží pouze jako výrobna vojáků a zdroj peněz. Můžete stavět magické věže, které rozšiřují čarodějovu sféru vlivu, chrámy (zdroj many), dílny, obraná kouzla, telereportační brány, magické štíty a jiné legrácky.

  

  

Stavba budov a jednotek probíhá podobně jako ve staré Civilizaci. Příkazy se řadí do „fronty“ a čekají na provedení. K postavení budovy je potřebná příslušná částka. Jakmile je budova zaplacena, začne se stavět a doba stavění závisí na tom jaké máte ve městě dílny a jak je národ pracovitý. Tím se pomalu dostáváme ke specifickým vlastnostem jednotlivých ras.
Na výběr má hráč z dvanácti (!!) národů, které obývají svět AoW2. Každá strana má stejný počet jednotek, které jsou si atributy hodně podobné. Liší se nejvíc ve zvláštních vlastnostech: Některé jednotky umí přelézat hradby, jiné se sami regenerují, chodí rychleji v lese nebo po horách atd. Výčet speciálních vlastností by byl opravdu hodně dlouhý. Ve městech se rasy projevují následovně: lidé jsou například schopní řemeslníci (bonus k produktivitě), hobiti jsou šikovní obchodníci a temní elfové zase podporují růst many. Každý národ  má své výhody. Možná největší váhu má u ras jejich příslušnost k prostředí. Frostlingové se například dobře cítí v zamrzlých horách, elfové v lese, hobiti na mýtinách a tigrani na poušti. Pokud se rasa pohybuje nebo žije na svém domácím území získává bonus v boji, má lepší morálku a ve městě nehrozí nepokoje. Každá rasa také tíhne buďto k dobru nebo zlu a podle toho se liší vztahy mezi rasami a pravděpodobnost jestli uzavře s tím nebo oním čarodějem alianci.

Fáze 2: Hrajeme Age Of Wonders 2

Nejvíce času u AoW2 strávíte přípravou na válku a vedením války. Na druhou stranu se můžete pokusit dosáhnout svých cílů i pomocí diplomacie. Je pravda, že jednání s ostatními čaroději není nikdy lehké a svou roli hrají vrozené sympatie nebo antipatie, které pramení z přesvědčení a příslušnosti k určité sféře magie, ale silný spojenec se vždycky hodí. Pacifisté teď možná posmutní - bohužel ne vše jde vyřešit jednáním. Naopak běžný hráč si radostně promne ruce, protože konečně začíná zábava.

  

  

Jednotek je na výběr v AoW2 moře. Lukostřelci, mágovém, jezdci, draci, prostě spousty a spousty. Každá jednotka, kterou ve městě vycvičíte, se může pohybovat jako jednotlivec nebo ve skupinách po osmi. To ale neznamená, že bitva je vždy jen osm proti osmi. Mapa je rozdělena na hexy, takže každé políčko sousedí se šesti dalšími hexy. Pokud se na mapě setkají tři a tři skupinky nalepené na sebe, dojde ke schematickému rozmístění všech sousedících jednotek na bitevním poli, přesně podle modelu na velké mapě. To platí i o obkličování a dobývání měst. V AoW2 nebývá ojedinělé, že dojde k megalomanské bitce, kde proti sobě stojí 7x8 (jedna uprostřed hexu, šest okolo) jednotek v nemilosrdné řežbě. I když je boj na kola, tak má spád a je zábavný jako snad v žádné jiné tahové strategii. V izometrickém pohledu je bitevní pole přehledné, hráč si snadno může zjistit informace jako: vzdálenost kam se může jeho svěřenec přesunout, dohled, dostřel, počet akcí v závislosti na uražené vzdálenosti apod. Všechno je vyobrazeno schematicky, takže nemusíte počítat hexíky nebo se spoléhat na odhad. Souboje jsou zábavné tím, jak v nich hráč může taktizovat, ustupovat, krýt slabší jednotky silnějšími, ostřelovat z dálky bojovými stroji (balisty, katapulty a děla) nebo zvolit hrdinskou metodu boje muže proti muži. V tomto ohledu hraje svou roli také efektní grafika. Efekty kouzel nebo střelby občas příjemně oslní a vtáhnou do dění. Nejnapínavější bývá boj o město, které má rozvinuté opevnění. Zakopaní střelci a balisty za kamennou zdí bývají oříškem i pro jasnou početní převahu. Škoda, že občas selže AI a počítač bezhlavě zaútočí ven z hradeb do sešikovaných oddílů, proti kterým v menším počtu nemá šanci. Při dobývání zase, podle mne, nevěnuje počítač dostatečnou pozornost střelcům a jde po tom co přijde pod ruku jako první. Možná by mohl také víc kouzlit (v bitvě). Kouzla!

Světlé stránky hry
  • nádherná kreslená grafika
  • promyšlený herní systém
  • atmosféra světa
Temné stránky hry
  • nedá se nastavit opakování výroby
  • AoW2 je hrozný žrout času
  • nic vážného mě vlastně nenapadá

Málem bych na ně zapomněl. Ty dokážou ve správné kombinaci rozhodnout nejen bitvu, ale celou hru. Kouzly disponují hrdinové a váš čaroděj. Čaroděj může do bitvy zasáhnout buď osobně nebo prostřednictvím magické věže, pokud je armáda v dosahu kouzelné domény. Kouzel je opravdu hodně: útočná, obraná, hojivá, jak je libo. Takovými kouzly by ostatně AoW2 nepřekvapil. Zajímavější jsou globální kouzla. Ta působí po celé čarodějově doméně a účinky těchto kouzel jsou někdy děsivé. Začněme některými slabšími: Přivolání magické jednotky, která místo žoldu „žere“ manu. Potom jsou kouzla která třeba zkvalitní cesty, takže jednotky po nich rychleji šlapou. Také jde dočasně zmrazit kus řeky, která jde posléze překročit suchou nohou (hezké na pohled). To je pořád slabé kafe, že? Co takhle kouzlo Fire Mastery, které v celé doméně ohnivého čaroděje rozpoutá peklo a každá nepřátelská jednotka, která vstoupí do ohnivé země, chytne a pomalu hoří. Zkuste protlačit katapult k hradbám města dřív než shoří, ha. A k dispozici jsou ještě mocnější kouzla. Třeba mor, který pomaličku, ale jistě promění zářivou metropoli v nicotnou osadu s několika obyvateli. A konečně zlatý hřeb: kouzla, která mění počasí a vzhled celé mapy. Kouzlo smrti šíří mrtvou zemi, kde jsou živí mrtví silnější. Čaroděj vzduchu pokryje postupně celou zemi sněhem. A snad nejhorší vodní mág dokáže zemi zatopit se všemi kopci, doly, cestami, prostě vším. Pokud jej nikdo nezastaví. Ještě, že se globální kouzla s dlouhým účinkem dají s určitou pravděpodobností blokovat. Nejen globální kouzla jdou odvrátit. Prolomit kouzlo je možné kdykoliv, kdy nepůsobí okamžitě, ale v průběhu času. Obecně jsou kouzla rozdělena do tří kategorií. Globální magie, kouzla ovlivňující armádu na mapě a kouzla, která působí pouze v bitvě. Kouzla třetí kategorie mohou kouzlit i hrdinové, ale čaroděj bývá většinou úspěšnější.

  

  

Než opustím téma hratelnosti, pozastavím se ještě u umělé inteligence. Četl jsem si na jednom fóru nespokojené připomínky hardcore fanoušků prvního dílu a ti si stěžovali, že AoW2 je mnohem lehčí než první díl. V tomto mají pravdu. AoW2 je snadnější než první díl, avšak obtížnost je volitelná (pět stupňů pro scenario a tři pro kampaň – ještě došlo k nějakým změnám v souvislosti s novým patchem), takže si každý může vybrat. A upřímně, už na třetí obtížnost se počítač rozlézá nepříjemně rychle. Problém je s některými chybičkami v boji, které jsem popsal o několik řádek výše. Na druhou stranu velmi dobře je propracovaná automatika při odesílání armády na velké vzdálenosti. Program dokáže sám určit nejrychlejší způsob, jak se někam přepravit. Bere v potaz i kratší cestu podzemím nebo teleportaci přes město s dimenzionální bránou. V tomto ohledu jsem si nemohl stěžovat. Poslední výtku bych utrousil na téma stavba ve městě. Není možné nastavit nekonečné opakování nějaké činnosti. Když máte postavené všechny budovy nebo nechcete, aby město stavělo další budovy respektive jednotky, není možné nastavit automatické opakování například obchodování. Každý pátý tah musíte do města a naklikat do fronty příkaz obchodovat. Když to děláte v průběhu hry přibližně po stopadesáté, pěkně to štve.

Co se týče multiplayeru, tak AoW2 nasazuje laťku hodně vysoko. Kromě klasických možností LANu a internetu se nabízí ještě možnost hrát u jednoho počítače a přes email (pro případ, že hodláte u AoW2 strávit mládí). Zajímavé je hrát hru simultánně, všichni zaráz. Sice bude mít výhodu ten rychlejší, na druhou stranu se nebudou zbytečně protahovat první kola. Tato možnost pochopitelně padá pokud hrajete u jednoho počítače nebo přes email. Ještě jsem si vzpomněl, že jde v AoW2 kombinovat armády a útočit, respektive bránit se, společně. Město pak dostává ten, kdo útok zahájil.

  

Fáze 3: Koukáme a posloucháme

Na toto téma by se dal napsat samostatný článek plný superlativů. Vzpomínám si, že u Heroes 4 se nový grafický styl nesetkal s pochopením a konzervativní hráč toužil po malované grafice. Pokud se takový hráč právě teď nachází u hry AoW2, zajisté zamačkává slzu dojetí. Grafikům z Triumph Studios se podařilo vtipně zkombinovat klasickou kresbu (tedy alespoň dojem) s moderními efekty. Když se podíváte na obrázky okolo, všimnete si, že plameny, gejzíry, efekty kouzel, vlnky, osvětlení a různé jiné detaily jsou do krajiny zasazeny uměle, nicméně harmonicky zapadají a splývají. Pohyb a složité barevné přechody by asi člověk kreslil týdny, zatímco počítač je zvládne ve vteřině a lépe. Grafický engine do sebe tak dobře zapadá, že svět působí pohádkově, až romanticky. Ať už má krajina vypadat idylicky krásně (lesy, hory a mýtinky) nebo nehostinně a nepřátelsky (pouště, sopečná pole, mrtvá území). Jedinou připomínku můžu mít k ikonkám jednotek. Obrázek v prvním díle vypadal lépe, než rozpixelovaná zvětšenina jednoho spritíku.

Ozvučení nijak nepokulhává za obrazem a obměňuje se dynamicky, podle toho, jak posouváte obraz. V horách vane vichřice, lesy šumí, ptáčci zpívají, je slyšet dokonce i výbuch sopky. Zvuková knihovna je rozsáhlá, možná dokonce ještě rozsáhlejší než u Heroes, kteří tímto byli pověstní. K hudbě není co dodat. Skladeb je poměrně málo: jedna stopa pro každý obor magie a několik bojových pochodů, dokreslujících atmosféru souboje. Dá se poslouchat.

K technickému hodnocení připojím ještě odkaz na minimální konfiguraci. Tato hra nejen, že skvěle vypadá a je vynikající po stránce hratelnosti (teď mě napadlo, že hratelnosti bych hlavně vytknul tu opravdu nebezpečnou návykovost:)); ona poběží i na počítačích, které bychom mohli označit za staré kusy.

Závěrem si nemohu nedovolit malé poškádlení a píchnutí do vosího hnízda. I když je to můj subjektivní názor a každý to může vidět úplně jinak, tak bych rád řekl... no prostě rád bych se vyjádřil k... nebudeme chodit okolo horké kaše... prostě: Age Of Wonders 2: The Wizard`s Throne je lepší než Heroes 4 a i kdyby mne kamenovali tak to neodvolám a basta.

Grafika: 8/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 9/10

Jedna z bezesporu nejlepších turn-based strategií tohoto roku.

Celkové hodnocení: 9/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | tahová strategie
Výrobce: Triumph Studios | Webové stránky hry
  • nádherná kreslená grafika
  • promyšlený herní systém
  • atmosféra světa
  • nedá se nastavit opakování výroby
  • AoW2 je hrozný žrout času
  • nic vážného mě vlastně nenapadá
Diskuze (5) Další článek: Demoverze titulu Steel Beasts

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,