Anachronox – proklatě dobré RPG

Ion Storm se svým ambiciózním projektem Daikatana neuvedl zrovna dvakrát šťastně – neuvěřitelná doba vývoje a nesplněná očekávání nakonec pohřbily tento sice zajímavý, ale nudný a neinovativní projekt tak hluboko, že se zdálo nemožné, aby další hra od stejných autorů mohla tuto pošramocenou pověst napravit. Podařilo se?
Žánr: RPG
Minimum: Pentium II 266 MHz, 64 MB RAM, 12 MB 3D grafická karta, Windows (2000 není oficiálně podporováno)
Doporučeno: Pentium III, 128 MB RAM, 16 MB 3D grafická karta
Multiplayer: ne
3D: ano
Výrobce: Ion Storm
Distribuce: Eidos Interactive

Ion Storm se svým ambiciózním projektem Daikatana neuvedl zrovna dvakrát šťastně – neuvěřitelná doba vývoje a nesplněná očekávání nakonec pohřbily tento sice zajímavý, ale nudný a neinovativní projekt tak hluboko, že se zdálo nemožné, aby další hra od stejných autorů mohla tuto pošramocenou pověst napravit. Podařilo se?

Ion Storm se tentokrát vrhli zcela jiným směrem a stvořili akční scifi RPG a aby dodrželi současný trend, vzali si značný kus inspirace z japonských RPGček typu Final Fantasy. Tenhle nápad byl prvním krokem k úspěchu – kvalitních RPG je stále ještě méně, než kvalitních 3D akcí, a tak na tomto poli není taková konkurence, i když hráči jsou celkem zmlsaní a hned tak něco jim nevnutíte – a proto je třeba rovnoměrně rozdělit plusy mezi všechny složky kvalitního RPG.

Příběh
Tak tohle je Sylvester "Sly" Boots - nepříliš úspěšný soukromý detektiv, snažící se (v přestávkách mezi pitím a balením holek) vydělat nějaký ten peníz na činži a chlast v ulicích futuristického města (které ještě ke všemu leží na gigantickém mimozemském artefaktu). Úkol to při jeho nátuře věru nesnadný, a proto není divu, že právě teď dluží nezanedbatelný obnos místní mafii, která má pro neplatiče speciální cementové boty a kurzy "Dýcháme pod vodou" zdarma. Tím je udán směr a první úkolová linie - sehnat práci (no fuj) a vyplatit se z dluhu.

Nic pochopitelně není tak jednoduché. Když pracujete ve městě, které leží na troskách zaniklé (a notně technicky vyspělé) civilizace, jejíž artefakty (MysTech – Mysterious Technology) jsou roztroušeny po celém známém vesmíru, tak se vždy najde někdo, kdo si začne hrát s věcmi, které měly zůstat minulostí. A tak snaha o záchranu vlastní existence nakonec přeroste v boj o zachování vesmíru. Jako vždy ;-) Přidáme-li k tomu skutečnost, že technické vymoženosti oné civilizace patří spíše do říše magie, začíná to tu vypadat na zajímavý příběh.

AnachronoxAnachronox

AnachronoxAnachronox

Hratelnost a všechno okolo
Jelikož jsem vám z příběhu moc neprozradil, nezbude vám než věřit, že se povedl. Systém hry přiblížím daleko podrobněji.

Autoři zde předvádí jakousi syntézu známých prvků do velmi zajímavého celku. Hlavní inspiraci pro ně rozhodně představovala sága Final Fantasy (přesněji její sedmý díl), odkazy na tenhle skvost najdete doslova na každém kroku. Celý koncept hry má k FF až plagiátorsky blízko, nicméně to za chybu rozhodně považovat nelze. Stejně jako FF i Anachronox je akční RPG, kde souboje jsou solí země a dokonce mají i shodná pravidla. Co to znamená? Při setkání s protivníkem se kamera inteligentně přepne a začne bitka. Souboje zde probíhají v reálném čase s tím, že každá postava má určitý "recorvery time", který musí mezi jednotlivými útoky zůstat nehybně. Anachronox navíc přidal i pohyb po síti bodů táhnoucí se po celém bitevním poli a tak dává možnost taktizování se zbraněmi a magií. Naopak značnou nevýhodou je absence pauzy pro váš charakter, a tak není možné jednu z vašich postav distancovat od bitvy, protože když na ni přijde řada, tak zkrátka musí něco udělat. Na papíře to zrovna tragicky nevypadá, ale v reálu to občas na nervy leze celkem fest... Ještě jednu radikální změnu tradičního FF systému (a japonského vůbec) si pro nás tvůrci připravili. Není sice patrná na první pohled, ale na celkové hratelnosti se značně podepsala - myšleno v dobrém. V Anachronoxu je v každé lokaci předem daný počet nepřátel a tak můžete zapomenout na neustálé, nesmyslné, náhodně generované souboje, které začínaly okolo dvousté reprízy už řádně nudit.

AnachronoxAnachronox

AnachronoxAnachronox

Mluvíme-li o RPG, musí zákonitě padnout otázka na počet postav. Zde se vyskytuje (krom Sylvestera) sedm rozdílných individuí, které budete mít tu čest část své cesty ovládat. Část píši proto, protože najednou se budete trápit jen s dalšími dvěma postavami, které v průběhu hry obměníte. Každá má pochopitelně unikátní schopnosti, které jsou někdy klíčové pro další postup. Použití těchto specialitek však není automatické, a vyžaduje od vás jistou zručnost - například Sly dokáže "odemykat" zámky. Jenže na vás zůstane správné zastavení řady běžících čísel = úspěch. To je velice osvěžující prvek.

Rozhovory probíhají zcela klasicky (vybrat otázku a čekat) a platí zde adventuroidní systém opakovaného vykecávání pro získání dodatečných informací - mluvení si užijete celkem dost, takže trpělivost... Ostatně časem se k vám přidá i jeden senilní stařík, kterému by vyřídilku záviděl i Pepa Dvořák a s ním teprve nastane zábava. Díky jeho neúnavnému slovnímu projevu, který nijak nezaostává za známou slovní přestřelkou z Monkey Islandu (pamatujete? How much wood could a woodchuck chuck if woodchuck could chuck wood? ;-)), dokáže přesvědčit i mormona, aby se stal ateistou. Humor, a to jak dialogů, tak i situační, je nedílnou součástí hry a pomáhá překonat i některé nudné části hry. Ona nudná část je bohužel hned začátek, kdy strávíte několik hodin čistého času pobíháním z bodu A do bodu B a zpět při úkolech typu: donést, vyřídit, přinést. A pochopitelně i sledováním nepřeskočitelných animací jízdy výtahem - věřte, bude jich hodně. Vytrvalost však bude odměněna a po zhruba pěti hodinách sledování "interaktivního filmu" se dostanete k pořádné hře.

AnachronoxAnachronox

AnachronoxAnachronox

Tou dobou totiž konečně poznáte na vlastní kůži kouzlo MysTechu a začne slibovaná pořádná hra. Technologie MysTech zde, jak už bylo řečeno, nahrazují magii a fungují osvědčeným systémem materií z FF VII. To znamená, že je můžete vesele kombinovat a každá konfigurace má jiný efekt. Tím vzniká úctyhodná sbírka kouzel pro každou situaci ke které ještě připočteme různou sílu komponent, která se mění s vývojem postavy. Navíc kombinace (jejichž počet si netroufám ani odhadnout) nejsou věcí náhody a stejné „kouzlo“ může mít různý efekt, podle toho, na čem jste jej složili a jak se vám podařilo vyvážit harmonii barev jednotlivých komponent – jsou zde i opoziční barvy, jejichž společné užití se vážně nedoporučuje.

Za zmínku stojí ještě vaše elektronická sekretářka – první stroj hodný svého jména, protože v digitální matrici s sebou nosíte „ducha“ své bývalé – tou dobou mrtvé – asistentky Fatimy. S její pomocí máte neustále přehled (postupem času však i ona ztrácí přesnost, je toho na ni moc…) o schůzkách a úkolech a váš život je hned veselejší.

AnachronoxAnachronox

AnachronoxAnachronox

Prezentace
Tedy grafika, hudba, zvuk a tak vůbec. Obligátně začneme grafikou. Celý Anachronox běží na engine Quake II, ale pozor – neohrnujte nos – autorům se povedlo dostat z něj maximum. Sice se postavy neskládají z tolika polygonů, kolik je dnes zvykem, ale to je snadno přehlédnutelné. Počet polygonů je více než vyvážen použitím motion-capture systému (pohyb podle skutečných lidí) a nádhernou synchronizací rtů při hlasovém projevu. Podíváte-li se na obrázky, asi nebudete schopni poznat, že všechno jede na QII engine. Samozřejmostí je podpora 32bit textur, procedurálních textur (voda apod.), volumetrické mlhy, particle (částicového) systému (exploze po částech, déšť atd) a mnohých dalších vychytávek moderní doby. Jak je vidět, i starý engine dokáže zázraky. Navíc je hra optimalizována i na slabší počítače a tak omezuje detaily za běhu, aby hra nepřipomínala spíše promítání diapozitivů. To je velká výhoda vylepšování starších technologií – náročnost se moc nemění a pořád to vypadá lépe a lépe.

Světlé stránky hryTemné stránky hry
  • příběh
  • MysTech systém "magie"
  • dlouhá životnost
  • relativní nenáročnost na HW
  • masivně vylepšený QII engine
  • variabilita úkolů
  • prostě skoro všechno
  • pomalý rozjezd
  • nekompatibilita s některými verzemi Windows 2000
  • pro někoho zastaralý engine

Hudba mne po dlouhé době okouzlila – typické sci-fi melodie krásně podbarvují celou hru a jejich variabilita a kvalita příjemně překvapí – aby ne, vždyť nejde o CD tracky ale o MP3. Zvuky dopadly také na výbornou, jen namluvení by mohlo býti početnější – slovo zazní pouze v animovaných sekvencích (vše v engine animacích).

AnachronoxAnachronox

AnachronoxAnachronox

Závěr
Anachronox je rozhodně zajímavý počin a Ion Storm si opravil reputaci pošramocenou Daikatanou. Díky své relativní HW nenáročnosti si tak může opravdu dobré RPG zahrát skoro každý a to je rozhodně moc dobře. Pomineme-li velice pozvolný úvod do hry, který je až nudný, získáme velice propracovanou a hlavně dlouhou (dohrání mi zabralo cca 70 hodin času a to už jsem druhou polovinu jel podle návodu) hru, která rozhodně v povědomí hráčů ještě dlouho zůstane. Propracovaný systém MysTechu a elementorů (broučci, kteří právě ono barevnou kombinaci dovolují) také jistě podnítí řadu článků na téma – Nejlepší použití a FAQ a tak to má být. Pravdou také sice je, že QII engine nepatří mezi špičky dnešní doby, ale s úpravami Ion Stormu zase o několik příček vzhůru vyskočil. Takže verdikt? Doporučuji!

Grafika: 7/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 8/10
Scifi RPG s nepřehlédnutelnou podobností s Final Fantasy. Pro milovníky žánru povinnost, pro ostatní vřele doporučeno.
Celkové hodnocení: 8/10
Diskuze (7) Další článek: Minh Le: Mr. Counter Strike

Témata článku: , , , , ,