Anno 1503 - první dojmy z nejlepší německé hry roku 2002

Naši západní sousedé nejsou příliš známi tím, že by se jednoduše nechali okouzlit chvilkovými módními záležitostmi jako třeba Američané a o to je titul nejlepší domácí hry pro autory Anno 1503 cennější. Tuto budovatelsko-válečnou strategii si ale samozřejmě nenechali pro sebe, a tak vám dnes můžeme sdělit své první dojmy z hraní anglické verze této hry.

Možná vám je název trochu povědomý. Anno 1602 je totiž jméno předchůdce této hry z dílny německého studia Sunflowers. Většina vás jej pravděpodobně minula (což díky tehdejší minimální propagaci nebyl zas až takový problém) a právě proto, aby se to samé nestalo i s druhým dílem této skvělé strategie, který se přesunul o 99 let dál do historie, přinášíme vám tento článek.

O čem to je?

Správná otázka, ale myslím si, že po zhlédnutí několika screenshotů ze hry, nebudete mít problém uhodnout "která bije". Německo není náhodou domovem Settlers, kteří ač vypadali jako hra určená dětským ručičkám. se po prvním letmém seznámení proměnili v  poměrně složitou budovatelskou strategii. A nejinak tomu bude i v případě Anno 1503. Anno sice nevypadá tak roztomile jako zmínění osadníci, koncept obou titulů je však v mnohém velmi podobný.

  

Vše začíná připlutím malé loďky s osadníky do zatím málo obydleného území. Letopočet hry ne nadarmo předurčuje hru do doby těsně po Kryštofu Kolumbovi a úvod hry inspiraci dobytím Ameriky potvrzuje. Na mapě se totiž rozkládá v prvé řadě nekonečná kvanta mořské plochy, která jen tu a tam ustupuje pevnině.

Kde domov můj?

Prvním vaším úkolem je samozřejmě nalézt vhodný prostor pro život. Nechtěl bych se v žádném případě nijak dotknout námořníků a lodních nadšenců, ale bohužel většina národa se raději vyskytuje na souši a obyvatelé Anno nejsou výjimkou. Každý ostrůvek má svá pro a proti a jen důkladným zvážením jeho předností a záporů můžete nastartovat svou říši ke světlým zítřkům.

Samozřejmě na vás nečekají jen země mlékem a strdím oplývající, budete se muset smířit s myšlenkou, že někde se už ubytoval někdo před vámi. A bohužel místní domorodci většinou nečetli Gutha-Jarkovského, a tak vás rozhodně zdvořilostními frázemi ani chlebem a solí nepřivítají.:-)

  

  

Stavíme, stavíme

No dobře ostrůvek jsme si již vybrali a na řadu tak přichází část překotného rozvíjení kolonie. Pár kousků

Hodnocení německých časopisů

Gamedesk 91%
Gamesweb 82%
Raffs 86%
Allround PC 1,5 (školní známkování)
Gamestar – 3. nejlepší hra 2002

dřeva a jídla, které zbyly ještě z lodních zásob, brzy spotřbujete, a tak je třeba začít zúrodňovat místní kraj. Zprvu postavíte jen pár chatrčí, loveckou chatku, dřevorubce a ovčí farmu, se vzrůstajícím počtem obyvatel si však budete moci dovolit více. Kostel, hospodu, doly, výrobny a spousty, spousty dalších. Anno 1503 by mělo nabídnout na 250 rozličných budov, což je docela síla.

Podle klasického řetězce na sebe budovy navazují. Logicky tedy ke konečnému produktu v podobě oděvů nestačí ovčí farma, ale je nutno vystavět i tkalcovnu. Hospoda potřebuje stálou produkci piva, mlýn obilí atd. Požadavky občanů s životní úrovní rostou, a stejně jako v městských budovatelských strategií od Sierry (Caesar - Emperor) musíte uspokojit všechny jejich potřeby, aby město nadále vzkvétalo a obydlí rozrůstala. Samotná distribuce zboží mezi obyvatele se děje pomocí malých stánků, které je třeba poněkud nešikovně sázet takřka před každý druhý dům.

Tím ale vaše starost o ekonomiku nekončí. Anno 1503 se neinspirovalo v socialismu, a tak se vyrábění na sklad moc nevyplácí. Aby vše fungovalo tak jak má, musíte se trochu zamyslet nad logistikou a nestavět pole kilometr od mlýna a stejně tak je plýtváním peněz mít tři kovárny na jediný důl těžící železnou rudu. Ve výsledku na vás čeká okolo padesáti různých cílových produktů, což je množství, které samozřejmě jeden ostrov pravděpodobně nenabídne a ani se všem nestihnete stoprocentně věnovat, takže si budete muset vybrat své priority a případně se zbožím obchodovat.

  

  

Obchod a diplomacie

Ve světě Anno 1503 se vyskytuje mnoho různých národů, se kterými musíte (pokud nechcete všechny vyhladit) komunikovat. Základním prvkem spolupráce je výměnný obchod. Každý národ má něčeho přebytek a naopak něco potřebuje, čehož se dá docela dobře využít. Jednoduše nastavíte pravidelné obchodní trasy a už se nemusíte o nic starat.

Sice středověké vojenské aliance většinou neměli dlouhé trvání, ale i tak Anno 1503 tuto možnost nabízí. Bohužel z těch několika misí jsem zatím nemohl posoudit, jak se spojenci chovají, ale autoři slibují velice propracovanou AI (ostatně jako vždy:-). Každopádně chování jednotlivých národů bude mimo jiné záležet na národních indispozicích - Mongolové budou trošičku agresivnější, Aztéci pravděpodobně uzavřenější atp. Do všeho promluví také kočovný element, zde reprezentovaný piráty, kteří budou škodit námořní dopravě a napadat přístavy.

Do zbraně!

Když už to nejde vydržet se sousedními státy  po dobrém, je na čase vyzkoušet poněkud méně mírumilovnou cestu. Anno 1503 není jen ekonomickou strategii a  narozdíl od svého předchůdce se také soustředí na bojovou stránku věci.  K dispozici je 14 vojenských jednotek, které jsou značně specializované. Zároveň díky dalším upgradům může být několikrát zvýšen jejich útočný a obranný potenciál.

Jak už jsem řekl výše, každá jednotka bude mít jiný způsob využití. Nebude stačit jen vycvičit X desítek vojáků a  poslat je na nepřítele, protože tím jen zvýšíte sebevědomí a také zkušenost jeho vojáků. Úspěšná armáda se bude muset skládat z několika typů jednotek, jinak nemá žádnou šanci. Navíc k vycvičení pořádné jednotky nestačí jen peníze, ale také odpovídající vybavení (brnění, meče, kopí), takže každý agresor musí kromě útočných choutek disponovat dostatečně silnou ekonomikou, která "utáhne" jeho vojenské tažení.

  

Ukázka architektury





V obraně města můžete využít kromě obligátních věží i pěkné nedobytně vypadající hradby. To by nebylo nic tak neobvyklého, ale po dlouhé době zase vidím hru, ve které se hradby dají využít efektivněji než jako pouhé zpomalení nepřátel. Mohou se totiž po nich procházet i vaši vojáci a takový regiment lučištníků určitě dokáže udělat pěknou čistku v nepřátelském šiku. Samozřejmě boj se bude odehrávat také na moři. Tři typy válečných lodí s rozdílnými parametry by mohly zajistit slušnou podívanou.

Je to jen na vás

Jako jednu z největších deviz, kterou autoři neopomenou zmínit v každém rozhovoru je fakt, že hra je naprosto vyvážená co se budovatelské a vojenské stránky týče. Můžete se rozhodnout, zda-li si podmaníte svět vojensky či se spíše budete starat o prosperitu a fungování vlastní říše. Anno 1503 by mělo nabídnout obojího dostatek!

Příběhová linie kampaně zatím není oficiálně oznámena, každopádně však nepůjde o záležitost s historickým pozadím, neboť by je podle autorů zbytečně svazovalo. Kromě toho se můžete těšit na časově neomezené mise a spoustu dalších map, které autoři nabídnou na svých stránkách po vydání hry. Multiplayer je samozřejmostí (LAN/Internet) a dokonce nejen všichni proti všem, ale i týmové hry.

Pěkné, moc pěkné

Němečtí autoři se nezapřou, a tak se připravte na propracovanou kombinaci 2D a 3D grafiky. Díky několika stupňům zoomu můžete zblízka obdivovat krásy několika rozličných architektur jak primitivní tee-pee Amerických Indiánů, tak i evropské renesanční stavby. Navíc se můžete těšit na různá prostředí zelenými planinami počínaje a zmrzlou tundrou konče.

  

Je na co se těšit

Obrovské šílenství, které německá verze Anno 1503 rozpoutala u našich sousedů není jen tak. Jen za prvních deset týdnů od uvedení na trh se prodalo 360 000 kopií hry, což je celoněmecký rekord. Uvede se podobně hra i ve zbytku světa? Na to si budeme muset počkat ještě necelých čtrnáct dní, přesněji do 14.března.

Homepage hry: www.anno1503.com
Demoverze: zde (170 MB)

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Budovatelská strategie
Výrobce: Sunflowers | Webové stránky hry
Diskuze (4) Další článek: Nový patch pro českou verzi hry Gothic

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,