Anno 2070 – vybudujte si lepší budoucnost (recenze)

Anno je dlouholetá série historických budovatelských strategií, ano? Ne. Aktuální díl kašle na tradice a hrdě míří do budoucnosti.

Anno 2070 představuje tak trochu cimrmanovský krok stranou. Zasazení se razantně (skok o pekelných 666 let do budoucnosti opravdu považuji za razantní) posunulo, ale samotná hratelnost přešlapuje spíš na místě. Což neberte jako výtku, protože tahle série poctivých budovatelských strategií se leští a vylepšuje prakticky už 13 let. Jen pod vlivem pohledu na obrázky futuristické zástavby se nesmíte nechat unášet myšlenkami na zásadní změny. Hlavní je opět zakládání osad na malých ostrůvcích a budování soběstačných městeček. Co na tom, že místo kamenných vilek budete stavět mrakodrapy čnící se k nebi.

Vše pro blaho obyvatel (a obsah jejich peněženek)

Hra se, stejně jako ostatní budovatelské strategie, točí kolem surovin. Tou hlavní jsou lidé. Tedy spíše řečeno daně, které spokojení obyvatelé nadšeně (není nezbytné) sypou do vaší kasičky, abyste peníze vy posléze mohli využít pro další zlepšování blahobytu obyvatel a tím pádem inkasovali vyšší částky. Bohatý inženýr totiž logicky do rozpočtu přispěje víc, než chudý dělník. A bez peněz, jak je známo, do hospody nelez. A budoucnost nebuduj, chtělo by se dodat.

Anno 2070 01.jpg Anno 2070 02.jpg

V úvodu postačí pár základních budov, aby se choutky vašeho obyvatelstva ukojily. Stačí jim ryby, pití, trocha zábavy a napojení obydlí na veřejné komunikace. Nic složitého. Ovšem po postupu na vyšší sociální úroveň chtějí najednou víc.

Už jim nestačí k jídlu ryby, ale najednou chtějí další zdravou stravu

Už jim nestačí k jídlu ryby, ale najednou chtějí další zdravou stravu, takže musíte stavět farmy na rýži a zeleninu. Zároveň požadují třeba i zdroj informací, či plastové nádobí. Jenže čím sofistikovanější produkt, tím složitější je na vybudování řetězec nezbytných budov – najednou budete potřebovat i nové zdroje surovin (třeba ropa, uran) a ty nemusí být na vašem ostrově, takže musíte vyrazit kolonizovat další zemi. Ať už v podobě nové osady, nebo jen výrobních míst, kde budete vyrábět a produkty svážet na svůj centrální ostrov. Je to jen na vás.

Anno 2070 03.jpg Anno 2070 04.jpg

Zásadní kroky: stavět lidská obydlí, protože lidé generují peníze a odemykají přístup k novým budovám, a ty zase umožní, aby se k vám stěhovalo více nových lidí. Kteří odemknou nové budovy. Je to takový nekonečný kolotoč. Důležité je, že hra vás nezasype spoustou možností hned v úvodu, ale nové zdroje a výrobní řetězce se postupně zpřístupňují, takže jen vesele zrychlujete tempo, zvládáte stavět komplexnější soustavy budov a bavíte se stejně jako v minulých dílech. Jen je Anno 2070 trochu složitější, protože do známého řetězce přidalo novinky v podobě elektráren a ukazatele znečištění.

Většina budov vyžaduje elektrickou energii a zároveň produkuje znečištění, takže musíte budovat stavby jednoho nebo druhého typu, abyste vše udrželi v běhu (na znečištěném ostrově jsou výnosy z farem nižší). Zdá se to jako otrava navíc, ale i tak hra zůstává spíš v oblasti nenáročnějších budovatelských strategií. Stále se tak nemusíte zabývat věcmi, jako je třeba propojování skladů, protože suroviny jsou globální. Když si vzpomenu na první díly série, ty byly jinčí hardcore kafe.

Vyberte si stranu

Samozřejmě mimo nezůstává ani interakce s ostatními obyvateli světa zítřka. Můžete obchodovat i válčit, obě stránky jsou ovšem daleko méně důležité a propracované, než samotné budování. Pro obchodování lze s loďstvem korzovat mezi ostrovy a nakupovat ručně, případně není problém si nastavit obchodní trasy na speciální mapě. Pro vojenské vítězství vám pak stačí prostě postavit víc a lepších jednotek (jsou omezeny na pár druhů lodí a letectvo) a protivníka smáznout.

Anno 2070 05.jpg Anno 2070 06.jpg

Zdánlivě větší komplikace představuje rozdělení na tři hratelné frakce: ekology z Iniciativy Eden, průmyslníky z Global Trust a vědeckou skupinu S.A.A.T. Žádné hluboké ideologické boje však nehledejte – rozdíly jsou víceméně kosmetické, kdy ekologové papkají zdravou stravu, zatímco kapitalisté pojídají hamburgery. Vědci si kuchtí cosi z řas, protože jako jediní dokáží stavět část budov i na mořském dně. Což je asi největší rozdíl, i když ve svém důsledku opět poměrně nedůležitý. Právě primárně vědcům ze S.A.A.T. se věnuje příběhová kampaň, která je rozdělena do 3 kapitol a 11 misí a slouží spíš jako trochu rozvleklý tutoriál.

Pokoření kampaně vám moc času nezabere, ale nechybí klasické scénáře a nekonečná hra, takže zábavy je dost. Pochopitelně se Anno 2070 dá hrát i v multiplayeru. Mimochodem, velmi se mi líbí sociální prvky, kdy můžete pravidelně hlasovat pro svoji frakci a tím získávat různé bonusy. Plus se online dostanete i k novým kampaním a úkolům.

Naleštěná budoucnost

Pokud vás fascinuje německý důraz na detail, budete nadšeni z vizuální stránky hry, protože ta vypadá prostě úžasně.

Paňáci pobíhají po ulicích, neony na výškových budovách září a za lodí se dělají vlnky

Můžete bez problémů zazoomovat a kochat se tím, jak paňáci pobíhají po ulicích, neony na výškových budovách září a za lodí se dělají vlnky. Hardwarově se nejedná o žádného zabijáka, na mé sestavě s i3 3.07 GHz s 4 GB RAM a GTX 570 běhá hra na maximální detaily v rozlišení 1920x1200 naprosto bez zaškobrtnutí.

Anno 2070 07.jpg Anno 2070 09.jpg

Fanoušci série Anno budou myslím spokojení, pokud jim tedy nevadí přelakování herních kulis do skla a nerezu. Plus nějakých dalších materiálů, ale snad se chápeme. Herně se jedná pořád o tu samou budovatelskou strategii, kde je posouvání svých osadníků na vyšší životní úrovně velmi zábavné. Jistě, občas  hra trochu ztrácí tempo, když musíte chvíli čekat, než nasyslíte dostatečný objem surovin na další expanzi, ale navzdory tomu představuje Anno 2070 podařený titul. Vyzkoušejte, demo je k mání.

Žánr: Strategie | Budovatelská strategie
Výrobce: Related Designs | Webové stránky hry
Začátek prodeje: zima 2011