Black & White - preview

Nová strategie od ex-Bullfroga Petera Molyneuxe se zatím jeví jako naprosto dokonalý projekt, na kterém by ani ten nejzavilejší pesimista nenašel žádnou skvrnu. Originalitou nacpaná věc, počínaje systémem kouzlení přes výchovu vlastních pomocných bytostí až po vliv hráčem zvolené cesty (dobro nebo zlo) na design krajiny. A navíc: koho by nebavilo hrát si na všemohoucího boha, blahosklonně přijímat pokorné projevy úcty od smrtelníků nebo terorizovat bezmocné vesničany? (Odpověď zní: nikoho takového neznám :-)

Peter Molyneux je v herním světě pojem. O jeho osobě toho už bylo napsáno tolik, že by se mi jen stěží mohlo podařit vypátrat něco dosud nevypátraného nebo všimnout si něčeho doteď nepovšimnutého. Z výše uvedených důvodů se proto omezím jen na konstatování několika nejdůležitějších faktů týkajících se jeho osoby, které sice herní fanatici už znají nazpaměť, ale buďme vstřícní i k těm, kteří si včera koupili svůj první počítač a dneska poprvé zabrousili na doupěcí stránky. Molyneaux je jedním ze zakladatelů Bullfrogu, společnosti, pod jejímiž křídly vznikly takové skvosty jako Populous, Powermonger, Magic Carpet, Syndicate, Theme Park nebo Dungeon Keeper. Ti, kdož měli možnost se s těmito hrami setkat a utkat, potvrdí, že všechny v sobě měly cosi neidentifikovatelně poutavého, co dokázalo hráče po celém světě přimět k dlouhému vysedávání před monitorem a následně k odvykacím kúrám v poradnách a léčebnách všeho druhu. Po dlouhé a plodné spolupráci s Bullfrogem se Molyneaux rozhodl k přestupu na jinou loď, přesněji řečeno k výstavbě lodi vlastní a založil tým s libozvučným názvem Lionhead Studios. Jejich prvním počinem bude právě mimořádně zajímavě vypadající strategie Black & White.

     

Celá hra se odehrává na planetě Eden. Je to planeta obyvatelná, s dýchatelnou atmosférou, plná lesů, vod a strání, a proto není divu, že je i přiměřeně hustě obydlená. Na první pohled se zdá, že život na Edenu nemá chybu - po kriminalitě ani jiných společenských nešvarech není ani stopy, všichni žijí spolu navzájem i s přírodou v takřka nepochopitelné harmonii a stoický klid vyzařuje z planety snad až někam do hlubin vesmíru. Ani druhý pohled neodhalí nic jiného, všechno je přesně takové, jaké to vypadá a nezbývá, než se s tím smířit a mrknout se skrz cáry mraků o něco níž dolů na zem. Na povrchu se vyskytuje hned několik různých kmenů: Aztékové, Tibeťané, Japonci, Egypťané, Řekové a pár dalších, celkem devět druhů. Každá společnost má pochopitelně své vlastní představy o tom, jak má vypadat řádný a bohabojný život, a proto se lidé v různých kmenech chovají různě. Všichni lidičky bez rozdílu pohlaví, rasy a vyznání si bez vašeho přičinění žijí vlastním životem. Pracovitě pobíhají od domku k chatrči a zase zpátky, loví ryby a divou zvěř; když zrovna nepracují, tak se navštěvují nebo pořádají svatby. Jediné, co jim chybí, je nějaká božská bytost, která by dala jejich poněkud bezprizornímu životu konečně smysl a vyvedla je na cestu poznání a sebeobětování končící bránou nebeskou (nebo pekelnou, to už záleží na charakteru té bytosti).

     

A tím jsme se pomalu dostali k jádru hry. Ta mocná bytost jste vy - nezkušený čaroděj, kterého přilákal potenciál idylického světa plného naivních vesničanů. Osamoceni ve své pevnosti se budete snažit okouzlit své podřízené lidičky nezměrnou laskavostí a dobrotou nebo naopak krutostí a zlomyslnými kousky. Cílem je přesvědčit co největší počet z nich, aby vás přijali za svého boha se vším, co k tomu patří: obřadní rituály, uctívání a nekritický obdiv. Pokud se vám to podaří a přimějete je tančit okolo vaší pevnosti za hlasitého vzývání vašeho jména, vaše životní síla bude narůstat a vaše kouzla budou vypadat den ode dne lépe a účiněji. Budou-li na vás vesničané kašlat, pocítíte to na úbytku magické energie, což při delším trvání vede nevyhnutelně k opačnému konci, než je ten vítězný.

Mluvíme-li o kouzlech, vězte, že tady jsme zakopli o jednu z nejinovativnějších vlastností Black & White. První zvláštností je, že celé kouzlení provádíte pohyby myší. Chcete-li například vypustit fireball, zakroužíte po podložce myší a podle toho, jak se vám to povede, bude vypadat výsledné kouzlo. Abyste se mohli proti útokům ostatních čarodějů vůbec nějak bránit, zabere výroba kouzla vždycky trochu času a vy tak zatím můžete přijmout nějaké protiopatření. Například před tím, než na vás někdo sešle zkázonosný blesk, obloha ztmavne a tím dá pozornému hráči najevo, co bude následovat.

     

Paleta kouzel je dostatečně široká, od negativních až po pozitivní, tedy můžete buďto ničit a zabíjet nebo naopak budovat a léčit. Vaše volby jsou po celou dobu pozorně sledovány, a podle převahy kladných nebo záporných kouzel se pomalu proměňuje i okolí vaší pevnosti. Hodným čarodějům rozkvétají pod okny lány pestrobarevných květin a jejich vesničané se radostně hrnou k uctívacím obřadům, protože svého boha upřímně milují. Zlí čarodějové zamoří své okolí chmurnými barvami (tedy především černou) a nemiluje je nikdo kromě nich samotných. Jejich magickou sílu však vytváří vystrašení poddaní, kteří je chodí uctívat z čiré hrůzy. Psychologické dilema volby zůstává na vás.

Navíc s přibývajícími zkušenostmi zjistíte, že každý kmen nabízí specializaci na jiný druh kouzel. Přízeň Egypťanů vám zajistí mocná stavební a budovatelská kouzla, Tibeťané poskytnou přístup k ovládnutí mentálních sil a Indiáni znají voodoo magii. Jestli chcete disponovat všemi druhy kouzel, musíte do svých řad přilákat optimální množství příslušníků různých kmenů.

     

Byla by to přespříliš velká idyla, kdybyste na Edenu byli sami. Nejste a nikdy jste nebyli, jen jste si těch druhých kouzelníků ve své božské pýše a přezíravosti nevšimli. Teď, když jste procitli a zjistili, že konkurence je něco, co na své planetě nepotřebujete, teď teprve poznáte, co jsou to starosti mocných. A běda vašim uctívačům, nebudou-li dost aktivní, protože bez jejich podpory se nemůžete postavit ani tomu slabomyslnému pasáčkovi vepřů ze své vesnice, natož nějakému agresivně naladěnému kouzelníkovi.

Jistou oporou v boji za totální uchvácení celého Edenu vám budou podivné olbřímí bytosti, které si budete s mateřskou pýchou sami vychovávat. Jejich konverze probíhá tak, že vezmete libovolnou bytost z planety (krávu, tygra, ptáka, člověka, prostě cokoliv) a strčíte jí do své pevnosti, kde se za nějakou dobu promění ve výkonný gigantický nástroj zkázy. Čím jste silnější, tím jsou vaši miláčci větší. K tomu, abyste k nim řádně mateřsky přilnuli, by měla napomoct například jejich schopnost vyjadřovat mimikou obličeje emoce - třeba smát se nebo brečet. Poté, co svého pomocníka vypustíte do volného prostoru, je třeba ho sledovat a vést žádoucí cestou. Uvidíte-li ho konzumovat vaše vesničany, jedině fyzický trest ho přesvědčí o nevhodnosti takového chování a příště už to neudělá. Metodou pokusů a omylů tak potvůrka postupně zjistí, jaké činnosti považujete za přínosné a jakým se má vyhýbat. Můžete jí smozřejmě vytrénovat i k rozsévání strachu mezi vlastními lidmi, ale orientace na devastaci konkurenčních vesnic je mnohem efektivnější.

    

Vizuální dojem nezaostává ani o krok za originalitou. Světem Edenu si můžete otáčet a zoomovat po libosti, krajina nepostrádá žádný z efektů jako je bump mapping, environment mapping nebo light sourcing (komu jsou tyto pojmy neznámé, toho odkazuji na Slovníček herních pojmů). Pro zobrazení vašich obrů jsou v zásobě tři různé varianty: jinak vypadají, když je vedete ke zlu, jinak k dobru a ještě trochu jinak, jsou-li neutrálně vychovaní.

     

Co k tomu ještě říct? Black & White oplývá zajímavými nápady, zatím není vidět ani jedna nedomyšlenost. Myslím, že dokončení téhle hry bude pro všechny fanoušky "molyneauxovských" strategií jednou z nejočekávanějších událostí počátku příštího roku.

Diskuze (2) Další článek: 3D Blaster Savage4

Témata článku: , , , , , ,