PC

Boulder Dash – diamanty, kameny, motýlci

Existují hry, které znají jen zarytí fanoušci žánru. Existují hry, které jsou poměrně rozšířené a známé mezi širokou hráčskou obcí. A pak jsou hry, které znají buď úplně všichni, nebo aspoň drtivá většina starších i mladších hráčů počítačových her. A jednou z takovýchto her je bezesporu i Boulder Dash.
Existují hry, které znají jen zarytí fanoušci žánru. Existují hry, které jsou poměrně rozšířené a známé mezi širokou hráčskou obcí. A pak jsou hry, které znají buď úplně všichni, nebo aspoň drtivá většina starších i mladších hráčů počítačových her. A jednou z takovýchto her je bezesporu i Boulder Dash.

Když v roce 1982 zakládali Richard M. Spitalny a Peter Jablon (podle jmen určitě potomci českých emigrantů) v New Yorku firmu First Star Software, určitě netušili, jak se jen o pár let později stane slavnou a známou. Oba již měli značné zkušenosti s mediálním podnikáním (produkce filmů, vydávání časopisů, interaktivní média atd.), na poli počítačových her však byli úplnými nováčky.

Boulder Dash 1Boulder Dash 1

Nicméně do tvorby her se pustili s plnou vervou. Již jejich prvotina, vesmírná střílečka Astro Chase, si vydobyla slušné uznání. Na tehdejší dobu (a možnosti osmibitových počítačů) výborná grafika a animace, dobře navržené ovládání a především 34 úrovní skvělé zábavy posunulo Astro Chase na čelní příčky herních hitparád a všemožných anket. Hra byla určena pro Atari 400/800 a Commodore 64. Značný úspěch této hry zapříčinil, že výrobci prodali licenci společnosti Exidy a Astro Chase se rozšířila na coin-op automaty. V roce 1994 pak First Star Software vytvořili pokračování Astro Chase 3D pro Macintosh.

Boulder Dash 2Boulder Dash 2

Také další hra od First Start Software se zařadila k těm nejúspěšnějším. V roce 1984 vychází pro Atari 400/800, Commodore 64 a Apple II titul Spy vs. Spy, originálně pojatý souboj dvou špiónů založený na populárním comicsu. Kouzlo této hry (která byla také portována na většinu osmibitových i šestnáctibitových počítačů) spočívá především v tom, že obrazovka je rozdělena na dvě části, takže neustále vidíte jak svého, tak nepřátelského špióna. Nepřátelský špión (kterého mohl ovládat počítač, mnohem zábavnější však byla hra ve dvou hráčích) na vašeho nastražuje rozličné pasti a těm vašim se vyhýbá. Pro velký úspěch se vydaly ještě další dva díly, lišící se pouze prostředím a použitou grafikou. Také Spy vs. Spy se dočkal mnoha ocenění a v dnešní době (stejně jako řada dalších úspěšných titulů z osmibitové epochy) slaví triumfální návrat na platformě kapesních herních mašinek (např. Game Boy Color). Celé série se prodalo více než jeden a půl miliónu kusů.

Boulder Dash 2Boulder Dash 2

Dnes ale budeme hovořit o další perle z dílny společnosti First Star Software. Rovněž v roce 1984 vyšla logicko-akční hra Boulder Dash, která se rázem stala jednou z nejúspěšnějších (a také nejnapodobovanějších) her té doby. Svůj útok na čelní pozice herních žebříčků odstartovala opět verze pro počítače Atari 400/800, Commodore 64 a Apple II, postupně se ale rozšířila na obrovský počet herních platforem (Amiga, Amstrad, Atari ST, BBC/Electron, C-128, Coin-Operated Arcades, Fujitsu, Game Boy, IBM, MSX, NEC, Nintendo Family Computer, Nintendo Entertainment System, ZX Spectrum).

V čem vlastně spočívá fenomenální úspěch této hry? Základní koncept je poměrně jednoduchý, takže jej pochopíte po několika sekundách hraní. Také herních prvků je minimální počet (hlína, kameny, diamanty, zdi, nůžky, motýlci a rozrůstající se améby), ovšem vše je dovedně sestaveno ve velmi zábavnou hru. Precizně navržené úrovně, postupně se snižující časový limit, zvyšující se obtížnost a hlavně nutnost hledat nové postupy a vymýšlet další finty, to vše přispívá k obrovské zábavnosti a hratelnosti.

Boulder Dash 2Boulder Dash 2

Pro ty, kteří snad Boulder Dash nikdy nehráli či aspoň neviděli, jen stručný popis herního konceptu. Hlavní postavička (sympatický panďulák jménem Rockford v červenobílém pruhovaném tričku) se v každé úrovni snaží najít a posbírat určený počet diamantů, což mu zajistí otevření teleportu do další úrovně. Snažení mu ovšem znepříjemňuje jak časový limit, tak všude číhající nebezpečí – od kamenů, které mohou Rockforda při neopatrném procházení pohřbít, přes poletující motýlky a nůžky, jejichž dotek se také rovná smrti, až po pomalu se rozrůstající améby, které mohou při dlouhém otálení zahradit několik diamantů či důležitý průchod a nezbývá než úroveň opakovat.

Všechny úrovně jsou výborně navržené – počáteční jsou snadné a seznámí vás postupně se základními prvky a principy hry, později ovšem začne přituhovat. Času je čím dál tím méně, nepřátel čím dál tím více a nalezení správného řešení je čím dál obtížnější. Ačkoli jsou ve hře zastoupeny i akční prvky, převahu mají rozhodně logické principy. Vaše mozkové závity si rozhodně přijdou na své, vyřešit pokročilé úrovně je někdy docela peklo.

RockfordRockford

RockfordRockford

Zajímavé je, že některé úrovně jsou na první pohled naprosto neřešitelné. Diamantů je mnohem méně, než je potřeba, nebo jsou uzavřeny za zdí, případně v postupu brání neproniknutelná hradba nepřátel. Po krátkém či dlouhém přemýšlení však vždy můžete na správné řešení přijít. Klíčem k tomu jsou paradoxně nepřátelé. Jakmile se vám podaří na nůžky či motýlky shodit kámen, vybuchnou (lze tak prorazit i zeď) a změní se v devět diamantů, které lze posbírat. Také kontakt motýlků či nůžek s amébami vám přinese potřebné diamanty. Kameny lze tlačit a shazovat, motýlky a nůžky směrovat pomocí umně „vykousaných“ cestiček (naštěstí motýlci i nůžky se pohybují podle neměnného schématu, takže lze jejich pohyb předvídat a částečně i řídit). Samozřejmě budete kromě bystrého úsudku potřebovat i rychlé rozhodování a šikovné prsty.

RockfordRockford

RockfordRockford

Po velkém úspěchu původního dílu vyšel o rok později Boulder Dash 2. Herní koncept se stejně jako grafika nezměnil, přibyla jen řada dalších skvěle navržených úrovní. V roce 1987 pak First Star Software vydává Boulder Dash Construction Kit. Kromě 15 nových úrovní zde je především editor na vytváření nových úrovní. V krátké době se vyrojila spousta uživatelsky vytvořených úrovní různé kvality, které se začaly šířit herním světem (na to, že v té době prakticky neexistoval Internet a BBS se jen pomalu rozjížděly, to byl obdivuhodný výkon svědčící o značné oblibě Boulder Dashe). First Star Software pak ještě v roce 1991 vydali hru Rockford: The Arcade Game, která obsahovala šest různých prostředí, několik nových herních prvků a hlavně mnoho nových úrovní.

Obrovská oblíbenost Boulder Dashe samozřejmě zapříčinila vznik mnoha různých klonů, kopií a dalších her těžících z geniálního konceptu původního titulu. Asi nejznámější a nejpovedenější je Supaplex, který vyšel také v roce 1991. Celých 100 úrovní plných logických problémů, nepřátel, výbušnin a dalších prvků situovaných do prostředí vnitřku počítače je zárukou dlouhotrvající zábavy. I v našich krajích se několik klonů urodilo – jmenujme např. Dash!, Hafík či Tom.

V dnešní uspěchané době, kdy herní giganti chrlí jeden průměrný titul za druhým, si jen málokdo najde čas na to, aby zavzpomínal na dávno minulé doby, kdy hry byly vesměs originální a zábavné, přestože nebyly třeba tak dokonale technicky zpracované. Doufejme, že podobně kvalitní hry jako Boulder Dash budou vznikat i nadále a že si ještě pár podobných kousků zahrajeme.

Diskuze (2) Další článek: Xbox urychlil PS3 a Metal Gear Solid 2 šokoval svět

Témata článku: , , , , , , ,