PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Bulletstorm - zabíjejte kreativně (recenze)

„Ty jeden za****ej č****u, ti upálím tu tvoji zk******* hlavu. BUM! Vidíš, sem ti to říkal, z***e!“ Bulletstorm není pro slečinky.

Hra, která staví svoji propagaci na sloganu „Kill with skill“ (dalo by se přeložit  jako zabíjejte s fortelem) a v amerických televizních zprávách ji označí za jeden z  důvodů rostoucího počtu znásilnění, se kontroverze evidentně nebojí. Jenže je rozdíl mezi elegantně a zábavně nekorektním Duke Nukenem a prvoplánově brutální nechutností Manhunt. Bulletstorm patří do první skupiny. Jistě, pro sprosté slovo se nejde daleko a jste odměňování za střílení protivníkům do rozkroku, ale zároveň je všechna tahle pubertálně zaměřená zábava podpořena solidní hratelností.

Vesmírní renegáti

Moderní příručka vývojáře stříleček nutí tvořit hry příběhové orientované, plné skriptů a neinteraktivních animací. Bulletstorm takový zčásti je, sledujete obhroublého vesmírného žoldáka Graysona Hunta, který s partou podobných exotů obráží všechny zapadlé kouty galaxie a hledá generála, jenž si z nich bez jejich vědomí kdysi udělal partu čističů nepohodlných lidí.

Moderní příručka vývojáře stříleček nutí tvořit hry příběhové orientované, plné skriptů a neinteraktivních animací

Po efektním sebevražedném manévru končí futurističtí korzáři i se svým protivníkem na kdysi obydlené tropické planetě a honba za pomstou může pokračovat.

Bulletstorm 01.jpg Bulletstorm 02.jpg

Průhledná zápletka solidně graduje a nabízí pár opravdu zajímavých archetypálních postav (v první řadě hlavního hrdinu) a spoustu strhujících okamžiků. Ostatně o celkovém směřování zábavy vás přesvědčí první scéna, ve které nalití hrdinové vyslýchají nájemného zabijáka a ve stylu Viléma Tella se pokouší kulometem sestřelit flašku na jeho hlavě – akční béčko jak z praku. Věčná škoda, že tvůrci zbytečně uspěchali závěr, který přímo křičí: „máme v plánu pokračování, šmejdi!“ a samotné vodopády vulgarit, jak mohou v úvodu přijít zábavné, se velmi rychle omrzí.

Zabíjejte na body

Jako v každé správné střílečce hlavní poslání představuje masakrování protivníků všech tvarů i barev. Důležité však není jen to, že je rozfragujete na nudličky, ale i jakým stylem to provedete. Bodový systém vás odměňuje podle vaší nápaditosti. K dispozici máte pestrý arzenál čítající osm zbraní se dvěma módy střelby, energetický bič a mocnou nohu hlavního hrdiny. Jak už je zkombinujete, záleží jen na vás.

Rozstřílíte protivníka na mraky? Dostanete deset bodů. Za headshot si připíšete už bodů padesát. Ovšem pokud si bičem přitáhnete výbušný sud, kopem ho nasměrujete mezi skupinu otrapů a následně do něj vystřelíte? Stovky bodů budou jen lítat. Stejně jako končetiny všech zúčastněných akrobatů.

Bulletstorm 03.jpg Bulletstorm 04.jpg

Způsobů likvidace je hodně přes stovku a právě vaše ochota a snaha je postupně objevovat je hlavním motorem zábavnosti. Jistě, nic vám nebrání úrovněmi prolítnout a vsadit na pár základních likvidačních metod, ale v tom případě Bulletstorm nevystoupí nad průměr žánru. Navíc nebudete mít dostatek bodů, které lze investovat do nákupů munice a vylepšování arzenálu.

Bulletstorm 06.jpg Bulletstorm 07.jpg

Pokud ovšem ke hraní přistoupíte kreativněji a budete jinak líbivé tropické prostředí brát nejen za kulisu vizuální, ale i prvek herní, odhalíte hru netušených možností. Ostatně, v které jiné hře můžete protivníka kopnout do chřtánu masožravé kytce?

Tropická dovolená

Už jsem to načal, prostředí platí za další silný bod hry. Jistě, jedná se o klasický koridor moderní akce, kde zabloudit může jen člověk výjimečného talentu, ale vizuální podoba, ta se cení. Bullestorm se odehrává na planetě, která kdysi představovala futuristický tropický dovolenkový ráj, jenže ji postupně sežrala pestrobarevná fauna a flóra a místo výletníků se tu prohánějí tak maximálně skupinky podivných existencí jak vypadlých ze Šíleného Maxe.

Podle toho vypadá i barevná paleta, pestrobarevná obloha, šedivé ruiny prokvetlé pastelovými rostlinami, rezavá vznášedla šílených nájezdníků…prostě líbivé, však se podívejte na trailer. Pokud se vám líbil styl Borderlands, Bulletstorm též oceníte.

Střílejte a bavte se

Kromě poměrně nadstandardně dlouhé kampaně (kolem 10 hodin, ale pravda, asi dost záleží na vašem snažení o pestré masakrování protivníků) hra ještě nabízí mód Echoes, což jsou části kampaně, které se snažíte proběhnout s co největším ziskem bodů za co nejkratší čas.

Pro více hráčů je tu jediná zábava, mód Anarchy. V Anarchy spolu soutěží/spolupracují až 4 hráči, kteří musí masakrovat postupně narůstající vlny protivníků a to natolik kreativně, aby dosáhli daného skóre. Zábavné, ale víc než kdy jindy je potřeba sehraná skupina hráčů, protože jeden neschopný hráč může zkazit celé kolo ostatním.

Bulletstorm 09.jpg Bulletstorm 10.jpg

Bulletstorm si nehraje na žádnou vyšší herní vědu. Je arkádově přehnanou střílečkou, která má za úkol jediné, nechat vás vypnout po těžkém dnu v prací a pobavit zábavným masakrováním protivníků. Něco podobného už představoval Painkiller, minulé dílko polských People Can Fly. Bulletstorm jde v jeho šlépějích, jen ctí i některá pravidla moderních stříleček.

Žánr: Akce | Zběsilá stříečka
Výrobce: People Can Fly | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 26. února 2011