C&C: Generals vs. Warcraft 3

V letošním roce nás čeká (ne)skutečný strategický nářez - na podzim by se měl objevit ještě "čerstvý" Command & Coquer: Generals, v blíže nespecifikované době, s největší pravděpodobností však někdy kolem prázdnin, má vyjít také dlouho očekávaný Warcraft 3, následovník proslulé série -craftů od Blizzardu. Jak dopadne souboj Westwood vs. Blizzard, Generals vs. Warcraft 3? Jaké jsou klady a zápory jednotlivých titulů? Dočtete se v tomto článku!

Nejprve se zaměřmě na to, co mají obě hry společné. Warcraft 3 i C&C: Generals jsou následovníky dlouhé řady realtime strategií, u kterých se s klidem v duši dá říci, že každý nový díl byl o něco lepší než ten předchozí.

Rodová linie Generals zahrnuje první Command & Conquer, dále pak C&C: Red Alert, C&C: Tiberian Sun a nakonec C&C: Red Alert 2. Ačkoliv se Tiberian Sun a Red Alerti od sebe do značné míry liší, stále nesou jméno Command & Conquer (to je ale zřejmě to jediné, co z nich dělá členy jedné "rodiny"). V případě prvního Red Alerta šlo zejména o využití známé, prodejné značky, ovšem později, díky renomé, které si samotný Red Alert vydobyl, už nebylo zdůraznění onoho "C&C" tak zřetelné - druhý Red Alert se tedy dle mého soudu mohl klidně jmenovat prostě a jednoduše "Red Alert 2" a, vyjma možná jen o velmi málo nižší prodejnosti, nic by se nezměnilo. Když zabřednu ještě hlouběji do teorie, je možné třeba i to, že by se RA2 prodalo naopak ještě víc - zatvrzelí odpůrci série C&C (a vězte, že i takoví jsou) by už necítili všudypřítomný "puch" značky C&C a zkusili by, v čem se RA2 od této série liší. Teoreticky.

Ale teď už ke třetímu Warcraftu. Jeho rodokmen by dokázal alespoň zhruba popsat zřejmě každý, kdo hraje počítačové hry více než pět let - všechno to začalo roku 1994 starým dobrým Warcraftem, pokračovalo dokonale vybalancovaným Warcraftem 2 a prozatím vyústilo do velkolepého StarCraftu. Ten je, po vzoru Red Alerta, jistým vybočením ze zaběhlých středověkých reálií Warcraftů a odehrává se v daleké budoucnosti lidstva plné bizarního "šmejdu z vesmíru". Warcraft 3 se tak vrací ke středověké tradici a opět představuje zemi Azerothu v celé její fantastické kráse.

To je také jeden z prvních rozdílů mezi Warcraftem 3 a Generals - zatímco Warcraft 3 přímo navazuje na starou tradici, C&C: Generals opět vytváří zcela nové prostředí, do něhož umisťuje zbrusu nový děj. Westwood Studios tak dokazují, že ze slov "Command & Conquer" se stává (či již stalo) jakési motto, značka jejich realtime strategií. "Dívej, vole, nákěj novej komand, to bude zas pěkněj nářez!" - asi takhle si představuji cíl marketingových manažerů Westwoodů. Hráč, který zahlédne na krabici nápis "C&C" už bude vědět, co může od hry čekat, jaký styl hry, jaké provedení a částečně snad i reálie (C&C hry byly vždy futuristické či retro-futuristické - to byl případ prvního Red Alerta).

Přejděme k rozdílům herním - o časovém umístění hry asi není třeba se příliš rozepisovat. Warcraft 3, to je fantasy, středověk, trpaslíci, rytíři a draci, zatímco Generals se odehrává v nepříliš vzdálené budoucnosti a hráč využívá jen o něco málo pokročilejší technologie, než jsou k dispozici dnes. Vždyť také původním záměrem tvůrců Generals je přiblížit hráčům soudobou vojenskou techniku a umožnit mu si s ní trochu "pohrát". Pojďme se podívat na strany, které proti sobě budou soupeřit. V Generals jsou tři - Američané, Číňané a GLA (Global Liberation Army - Globální Osvobozenecká Armáda). Američané představují téměř jasné dobro, Čína je někde na středu, GLA je teroristická organizace, prostě to nejhorší co může být. Wacraft 3 má o jednu stranu navíc - vedle Lidí, Orků a Nočních elfů nabízí ještě Nemrtvé. Těžko zde přímo a jednoznačně rozlišit zlo na jedné straně a dobro na té druhé. Ano, lidé budou s největší pravděpodobností ti hodní, zatímco orkové ti zlí. Jenže co zbylé dvě rasy? Ve většině fantasy románů či filmů (včetně Pána Prstenů) to bývá tak, že elfové jsou na straně lidí, takže nemrtví si padnou do oka spíše s orky.

Dalším důležitým rozdílem bude, ačkoliv to ještě není zcela jisté, omezení počtu jednotek. To je ve Warcraftu odjakživa, zatímco v C&C nebylo nikdy a tak nečekám, že by se nově objevilo právě v Generals (ačkoliv to zatím nikdo nevyloučil). Ale vzhledem k tomu, že právě ve velkých, rozlehlých armádách vždy tkvělo kouzlo C&C, bych na omezení počtu jednotek příliš nesázel. Diference jsou vidět i v oblasti zdrojů, resp. financí - zatímco Warcraft 3 zůstává u zaběhnutého těžení dřeva a zlata, C&C: Generals přichází s novým konceptem tzv. "supply depotů", kam budete pro potřebné zdroje či finance posílat některé své speciální jednotky.

Wacraft 3 nově představuje tzv. Hrdiny, speciální jednotky se zvláštními schopnostmi, které se časem mohou vylepšovat (obsahuje tedy prvky RPG). Něco takového novému "komandovi" chybí - na počátku každé mise lze pouze vybrat na který typ armády se budete orientovat (pozemní, námořní, vzdušné síly). Jistě, asi se objeví i nějací hrdinové ve stylu původního commanda, ale o nějakých zkušenostech zatím v souvislosti s C&C: Generals nepadla ani zmínka. Stejnětak se zatím neobjevily žádné informace o námořních jednotkách, které definitivně budou chybět ve Warcraftu 3. U Generals bych ale čekal, že alespoň transportní čluny se objeví, alébrž voda je poměrně důležitý strategický "útvar". Co se týká rozmanitosti jednotek a principu hry obecně, bude Warcraft 3 o něco propracovanější - hraní za každou z ras bude velmi odlišné, zatímco hra za jednotlivé strany v Generals se bude lišit především díky různým jednotkám.

Technické zpracování obou titulů je více než parádní, to bezpochyby. Ale také zde lze samozřejmě najít rozdíly. Zatímco Generals se snaží spíše o realistické trojdimenzionální zobrazení soubojů i prostředí, Warcraft 3 je toho pravým opakem. Však také proč tahat realismus do pohádky, že. Jen ať se pěkně drží svých vlčích jezdců, draků, magie a podobných záležitostí a realistické manýry nechť přenechá ctěnému C&C, který si s nimi jistě dokáže lépe poradit. Vzhled hry se nutně přímo pojí s hardwarovými nároky, které zřejmě budou u Generals o něco vyšší, nežli u Warcraftu 3, protože C&C se s největší pravděpodobností objeví o něco později než třetí Warcraft. Čím bude Warcraft 3 jednoznačně převyšovat C&C: Generals, to je hra po Battle.netu, síti, která nemá v herním světě obdoby (respektive má, ale žádná z nich nedosahuje takové proslulosti jako právě battle.net). Vůbec hra pro více hráčů bude v případě Warcraftu 3 o stupínek důležitější než u Generals - série C&C se odjakživa řadí mezi spíše singleplayerové hry. Tomu odpovídají i maximálně propracované brífingy a filmové sekvence mezi misemi, jejichž kvalitou je Westwood proslulý. Blizzard s nimi sice trochu šetří, ale kvalitativně se jim již dnes vyrovná (kdo viděl nějakou animovanou ukázku z Warcrafta 3 jistě mi dá za pravdu).

Závěr čili shrnutí: Každá z těchto dvou chystaných her má něco do sebe, má své výhody a nevýhody. Pro každého hráče ale představují něco jiného. Jeden může nenávidět fantasy, druhému se zase nemusí zamlouvat vypulírovaná budoucnost. I proto bych rád na závěr řekl, že Warcraft 3 a Command & Conquer: Generals se v podstatě budou výborně doplňovat, protože budou představovat oba konce žánrového spektra. Milovníci středověku sáhnou po Warcraftovi, zatímco futurologové si s chutí pohrají s technikou nedaleké budoucnosti. A ti, kteří mají rádi oba styly se budou moci nabažit toliko dvou bezpochyby vynikajících her. Je snad ještě dnes někdo, kdo se na ně netěší?

PS: Ty krásné screenshoty z Warcrafta 3, které vidíte kolem, pocházejí ze singleplayerové kampaně hry.

Diskuze (8) Další článek: Morrowind - nové plug-iny

Témata článku: , , , , , , , , , , ,