Civilizace III – vezměte koště a vymeťte tu prašivou planetu!

Série strategických her Civilizace je považována za jedny z nejlepších strategií vůbec. Nabízí se tedy otázka, zda-li je ještě vůbec možné dále něco zdokonalovat a rozvinout v dalším, nyní již třetím pokračování? Nedělejme si velké naděje, ale i za tímto pokračováním stojí pan Sid Meyer, tvůrce obou předcházejících dílů.
Série strategických her Civilizace je považována za jedny z nejlepších strategií vůbec. Nabízí se tedy otázka, zda-li je ještě vůbec možné dále něco zdokonalovat a rozvinout v dalším, nyní již třetím pokračování? Nedělejme si velké naděje, ale i za tímto pokračováním stojí pan Sid Meyer, tvůrce obou předcházejících dílů.

Dle slov pana Sida Meyera, člověka, jež onu velkolepou sérii s názvem Civilizace vymyslel a dal také základ pro vznik týmu programátorů a tvůrců, kteří se spolupodíleli na jejím vzniku… Tedy dle slov pana Meyera „určitě“! Avšak zde bychom měli být více specifičtí, a konkrétně hovořit o nejzdárnějších a nejchytlavějších aspektech předchozích dvou pokračování fenoménu Civilizace a všech jejích zábavných a přínosných prvcích, stejně tak jako o technologických pokročilostech Alfy Centauri. Veškeré tyto komponenty byly přejaty, rozvinuty a zušlechtěny, a navíc bylo, a dále ještě bude, přidáno spoustu nových možností, vylepšení a inovativních myšlenek, které tvůrčí tým Civilizace III doslova „nashromáždil“ za celou dobu již od počátku tvorby dílu prvního. A to nejenom prvky a myšlenky tvůrčího týmu, ale také, a to především, myšlenky, nápady a motivy z prostředí hráčů a stratégů samotných, tak, aby opět byla laťka celkové kvalitnosti Civizace III posunuta co možná nejvýše.

Civilizace IIICivilizace III

Jako vylepšení, či spíše vytříbení, a propracování v ohledu nejenom technickém, budou uskutečněna ve vojenském systému hry. V mnohém se tedy bude jednat o vylepšení bojového systému, a to tak, aby se stal hlubším propojením celkové herní zkušenosti a tím i hratelnosti. Civilizace III bude mít bohatě rozvinutý bojový systém a také válečnou taktiku, a to v mnoha nesporně zábavných a podmanivých ohledech, jež bude rozvíjet a spolu-doplňovat zkušenosti získané z plánování a vykonávání, čí spíše provádění vojenských akcí. Zde si dovoluji uvést prozatím jen „poskrovno“ příkladů:

Velké národy mohou vytvořit, či pozvednout, své nadané vůdce z jejich historie, a každý z takovýchto vůdců bude s to vésti svůj národ ke zdárnému válečnému vítězství. Ať už řízení a ovládání armády na vzdálených frontách, či odklon od přímých militantních intervencí a rozvojové investice ve prospěch příštích generací nových vojáků. Tyto nesporně ohromné prvky budou jednoznačně ovlivňovat vývoj hráčovy herní linie, či přímo měnit jednotlivé historické události.

Další prvek, který bude propracován a zdokonalen snad ve všech možných technologických nuancích a detailech, bude tzv. Zone of Control – tedy všechny prvky mající kontrolu nad děním ve hře samotné – a také všechna pravidla související s touto složkou. Například se už nikdy nestane, že by obyčejná středověká legie (tzv. falanga) měla stejnou odolnost a územní účinnost jako mechanizovaná elitní jednotka pěšáků z 20. století. Schopnost jednotek a elementů zasahovat do okolního prostředí bude nyní determinována mobilitou (čili pohyblivostí) a také účinnou výzbrojí, spíše než univerzálními privilégii a možnostmi libovolné vojenské jednotky, jak tomu bylo doposud u dvou, nebo pro přesnost spíše u všech třech doposud publikovaných dílů Civilizace.

V Civilizaci III budou moci zbraně jako katapulty, artilérie či válečné křižníky útočit, nebo přesněji bombardovat nepřátelská opevnění, jako městské hradby či pevnosti. Toto obecně povede k „jemnému“ oslabení obrany ve smyslu vyšší účinnosti dalekonosných a střelných zbraní obecně.

Dle tvrzení pana Sida Meyera, bude velmi „žhavou novinkou“ tzv. vůdcovský systém Civilizace III. Pokud například vstoupíte v diplomatická jednání s jinou civilizací, vůdce reprezentující tento národ se objeví s samostatné obrazovce (jako například pan Abraham Lincoln jako představitel americké civilizace, či pan Mao Tse Tung jako vůdce civilizace čínské), a se kterým budete moci být, během jednotlivých politicko-diplomaticko-hospodářsko-militantních jednání, ve vzájemné interakci. Vždy bude zobrazen výběr z předem daného rozsahu vyjádření specifického vůdce či diplomata, a tyto se budou průběžně měnit a generovat na základě jednání s vybraným vůdcem. Vše dle toho, jak jednáte a politicky smýšlíte :-).

Co se systému diplomacie týče, jest tato část kompletně zrevidována a od základů přepracována. Systém byl převzat z předchozích dvou dílů, a to tak, aby celkový systém neztratil na své jasnosti, smysluplnosti a jednoduchosti, což jej činilo bezesporu výjimečným. Při důrazu kladeném na tzv. „konverzační interface“, je nyní celý systém v mnohém jednodušší na osvojení a také ve své souhrnnosti rychleji pochopitelný a naučitelný. Konverzační interface byl tedy de facto ponechán, avšak např. pro zkušenější hráče byla přidána „smlouvací a obchodní tabulka“. Tato vymoženost je určena k detailnímu řízení veškerých prováděných úmluv a jednání, během nichž je s čímkoliv možno obchodovat a smlouvat, včetně různých specifických ustanovení a řádů, zlata a stříbra, zboží, technologií, měst, jednotek, světových map, komunikace s jinými civilizacemi atd… atd… Je toho skutečně mnoho!!! V různých světech pak bude hráči umožněno kombinovat jednotlivé schopnosti a disponovat naprosto „čímkoliv“ dle samotného jeho uvážení. Budete-li chtít „vyměnit“ například objevené části mapy světa a technologii zpracování bronzu za kopijníky a dálkovou komunikaci s Indiány… Není problém! Nebo budete-li chtít nabídnou mírové příměří Irokézům, avšak pouze pokud budou platit pět dílů zlata každé kolo… Stačí pouze vznést návrh… :-) Také diplomatické vztahy byly v mnohém prohloubeny a propracovány, včetně mnoha politicko-diplomatických ujednání, tak, že byla zavedena spousta bilaterálních a poly-laterálních smluv úrovni na bázi politické. Jako například vztahy se Zului mohou být na bázi vrcholné mírové dohody, stejně tak jako s nimi může být ustanoven pakt vzájemné ochrany či právo volného územního pohybu, či vzneseno obchodní embargo vůči Francouzům.

Civilizace III bude také disponovat kompletně nový herním jádrem – enginem. V něm bude obsažena množstvím nových map, animací a grafiky odpovídající celkovému žánru hry. Pan Chris Pine, náš rezidentní analytik a matematik tvůrčího týmu Civilizace III, algoritmicky propracoval a vytvořil globální mapu světa, která doslova „pulzuje“ novými grafickými prvky a celkovou živostí. Dozajista se hráči a příznivci Civilizace III shledají s jednotkami z civilizací předchozích, avšak v Civilizaci III budou vypadat mnohem lépe a také budou již kompletně animované. Dále budou přidány kompletně nové druhy těch nejrozmanitějších jednotek, což jistě nejvíc potěší skalní přívržence tohoto herního žánru, ale také úplné nováčky na poli high-end strategií.

Příběh hry je ve své podstatě ne nepodobný předchozím dvěma dílům. Civilizace III bude zasazena do historického rozpětí cca 4000 let před Kristem až něco k roku 2020. Bude zde hráči nabídnuta spousta rozličných způsobů k jejímu zdárnému dokončení, včetně klíčových, nebo spíše zvratových rozhodnutí, kterým směrem se bude dějová a celková historická linie ubírat ke zdárnému vítězství. Navíc zde bude mnohem více kladen důraz na vývoj tzv. bočních dějových linií, jako např. objevování planet Sluneční soustavy či cesty ke hvězdám, nebo podrobování si jiných civilizací atd... atd… Veškeré tyto historicko dějové prvky jsou však velmi rozsáhlé na tak krátké zhodnocení, neboť v současnosti je o této části hry známo doposud málo… Avšak tvůrčí tým již nyní usilovně připravuje webové stránky, na nichž bude o Civilizaci III „skutečně vše“. A navíc také vše o jejích dvou předchůdkyních a jejich quazi-pokračování Alfa Centauri.

Diskuze (2) Další článek: Half-Life: Blue Shift – pokračování nejlepší 3D akce je tu!

Témata článku: , , , , , , , , ,