PC

Command and Conquer - nesmrtelná legenda

Jen několik málo her se může pyšnit tím, že se staly vzorem pro předlouhou řadu klonů a pokračování a hlavně se nesmazatelně zapsaly do historie počítačové zábavy. V oblasti RPG Dungeon Master či Diablo, mezi akčními hrami duo Doom. Jistě se mnou budete souhlasit, že mezi strategiemi si čelní místo udržuje série Command and Conquer.
Jen několik málo her se může pyšnit tím, že definovaly žánr, staly se vzorem pro předlouhou řadu klonů, kopií a pokračování a hlavně se nesmazatelně zapsaly do historie počítačové zábavy. V oblasti adventur to byly mnohadílné série od Sierry, popř. tituly firmy LucasArts, v žánrů RPG Dungeon Master či Diablo, mezi akčními hrami duo Doom + Quake či Tomb Raider. Zapomenout nesmíme ani na Tetris, Lemmings či SimCity. Jistě se mnou budete souhlasit, že mezi strategiemi (obzvlášť real-timovými) si čelní místo udržuje Dune 2 a série Command & Conquer.

Asi neexistuje hráč, který by nikdy neslyšel o firmě Westwood Studios a o jejích strategických perlách Dune 2 a Command & Conquer. I kdyby Westwood žádnou jinou hru nevytvořil, těmito dvěma tituly se stal slavnou (a bohatou) firmou. Samozřejmě se ve Westwood Studios věnovali i jiným žánrům - připomeňme např. trilogie Legend of Kyrandia či Lands of Lore, adventury Nox a Blade Runner či stařičký Eye of the Beholder 2. Ale co naplat, i v Americe se ševci drží svého kopyta a kují železo, dokud je žhavé, a tak nás Westwood již několik her zaplavuje dalšími pokračováními a datadisky. K dnešnímu dni čítá série Command & Conquer již kolem 15 her (nepočítaje v to různé bundle, gold edice či jiné kolekce) a dá se očekávat, že ještě pár titulů přibude.

Command and ConquerCommand and Conquer

Command and ConquerCommand and Conquer

Píše se rok 1995. Dune 2 pomalu ztrácí své výsadní postavení mezi real-timovými strategiemi. Stále více hráčů holduje prvnímu dílu Warcraftu a těší se na druhý díl. Pravověrní fanoušci Duny 2 si oprávněně stěžují na zastaralou grafiku, složité ovládání a hlavně absenci síťové hry. Ani datadisku se hráči nedočkali, takže si jej nakonec museli vyrobit sami (Super Dune 2). Mágové z Westwood Studios zatím pilně kutili na titulu, který měl do zatuchlého světa real-time strategií přinést svěží vítr.

Tímto titulem se oprávněně stal Command & Conquer a zaslouženě se ujal vedení v pomyslném závodě o nejoblíbenější strategickou hru. Protože i další pokračování a datadisky byly fanoušky nadšeně přijaty, odvažuji se tvrdit, že jako série je Command & Conquer jednou z nejznámějších, nejoblíbenějších a nejhranějších her všech dob.

Command and ConquerCommand and Conquer

Command and ConquerCommand and Conquer

Westwood Studios zůstali věrní sci-fi prostředí (příznivci fantasy si museli počkat na Warcraft 2), ale překvapivě nezasadili Command & Conquer do světa Duny, ale vytvořili zcela nové prostředí. Notoricky známý příběh o boji GDI proti NODu tady nebudu rozebírat, stejně jako nebudu popisovat záhadný prvek Tiberium, kolem kterého se děj točí. Svět Command & Conquer zůstal s malými obměnami zachován i ve všech dalších pokračováních, dokonce vznikají hry odlišných žánrů zasazené do tohoto prostředí. Poměrně zajímavým prvkem je modifikovaná budoucnost v řadě Red Alert, kdy (díky cestování v čase a likvidaci Hitlera) nebyla druhá světová válka a "rudé nebezpečí" v podobě Stalina se začalo roztahovat po světě víc, než je zdrávo.

Technické zpracování Command & Conquer bylo na tehdejší dobu na slušné úrovni. VGA grafika sice již dnes působí značně zastarale a ani filmové sekvence, kterými se Command & Conquer pyšnil a kterými byli hráči uchváceni, už dnes nikoho neohromí. Vezmeme-li ale v úvahu, že na plynulé hraní stačil počítač s MS-DOSem, 4 MB paměti a VGA kartou, nezbývá než tiše zatlačit slzu a nostalgicky si zavzpomínat na ty staré doby, kdy tráva byla zelená, obloha modrá a hry všechny skvělé...

Command and ConquerCommand and Conquer

Command and ConquerCommand and Conquer

Systém ovládání, který byl v Command & Conquer použit, byl (s drobnými obměnami) přejat do prakticky všech her, které se později vyrobily. Potěšilo zejména seskupování jednotek do očíslovaných skupin, zjednodušené zadávání příkazů myší a označování jednotek pomocí obdélníku. Výborným prvkem byl pravý panel, kde mohl hráč zadávat stavbu budov a výrobu jednotek, aniž musel (jako v Dune 2) nejdříve na hlavní obrazovce najít budovu, kde se příslušné jednotky vyráběly. V dalších dílech přibyla možnost definovat way-pointy pro pohyb jednotek či zadávat výrobu většího počtu jednotek najednou.

Hra se dodávala na dvou CD - pro každou nepřátelskou stranu jedno. Bylo tak možné hrát zároveň na dvou počítačích (ať už samostatně, či proti sobě) s jednou kopií hry. Velký rozsah hry byl dán především filmovými sekvencemi, které se zobrazovaly mezi misemi a dodávaly hře správnou atmosféru.

Největším tahákem ovšem byl multiplayer, už proto, že umělá inteligence nepřátelských vojáků nebyla zrovna na výši. Stačilo spojit dva počítače sériovým kabelem, popř. spojit se pomocí modemu či síťového protokolu IPX, a bitva mohl začít. Síly jednotlivých stran byly docela dobře vyvážené (zejména po aplikování opravného patche, který modifikoval ceny některých budov).

Command and ConquerCommand and Conquer

Command and ConquerCommand and Conquer

Command & Conquer se po zásluze stal jednou z nejprodávanějších her všech dob. Po celém světě si získal milióny fanoušků, kteří se neustále těší na každý nový díl či datadisk. Westwood jim samozřejmě vychází vstříc a chrlí jeden titul za druhým. Autoři se drží osvědčeného konceptu a provádějí v něm pouze kosmetické změny, takže nejnovější tituly jsou (samozřejmě až na značně vylepšenou grafiku) prakticky stejné jako původní Command & Conquer. Těžko říct, jestli je to dobře či špatně - trochu větší invence by určitě neškodila, na druhou stranu většina fanoušků vyžaduje od nových dílů přesně to, co bylo v dílech předešlých, a na každou zásadnější změnu se dívá jako na ohrožení celého konceptu hry.

Command & Conquer se dočkal i konverze na konzole - v roce 1997 vyšla verze pro PlayStation a o dva roky později pro Nintendo 64.

V roce 1996 vyšel datadisk Covert Operations a nepřímé pokračování Red Alert. V roce 1997 se fanoušci dočkali Gold verze Command & Conqueru (pod Windows a ve vylepšené SVGA grafice) a dvou datadisků pro Red Alert: Counterstrike a The Aftermath. V témž roce vyšel také čistě multiplayerový Sole Survivor Online.

Rok 1998 byl rokem balíčků - kromě kompilace Worldwide Warfare (shrnutí všech doposud vydaných dílů a datadisků) vyšel ještě Command & Conquer Gold Bundle (Command & Conquer Gold a Windows verze Covert Operations), The Arsenal (Red Alert a datadisk The Aftermath) a také Retaliation (Red Alert a oba datadisky) pro Playstation.

Command and ConquerCommand and Conquer

Command and ConquerCommand and Conquer

O rok později se fanoušci konečně dočkali dalšího řádného dílu, Tiberian Sun, s novým grafickým enginem, spoustou nových jednotek a mírně vylepšenou umělou inteligencí. Děj navazoval na původní Command & Conquer. V roce 2000 pak přišel titul Red Alert 2, samozřejmě na vylepšeném enginu Tiberian Sunu a s dalšími bitvami proti Rusům, tentokrát na americkém území. Kromě něj vyšel i datadisk Firestorm pro Tiberian Sun. Sběratelé se dále dočkali kolekce Firepower (Tiberian Sun + datadisk Firestorm) a speciální edice Red Alert 2: Collector's Edition, která kromě původního Red Alertu 2 obsahovala i CD se soundtrackem a speciální DVD.

Zatím poslední hrou ze světa Command & Conquer je letošní datadisk Red Alert 2: Yuri's Revenge. Těšit se však již můžeme na titul Command &Conquer: Renegade, 3D střílečku zasazenou do světa Command & Conquer. Při současné oblíbenosti celé série se dá očekávat, že přibudou i další ryze strategické díly. Každopádně se máme na co těšit.

Diskuze (12) Další článek: Half-Life jako film?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,