Crackdown 3: herní katastrofa roku (recenze)

• Krátká herní doba
  • Béčkový příběh
  • Hlavní úkoly jsou vlastně vedlejší úkoly
  • Nekonečné zástupy vojáků
  • Přemrštěné množství akce
4/10

S Microsoftem je to tuto generaci konzolí opravdu zajímavé. Nejdřív se soustředil klasicky primárně na hry a náhle změnil svou orientaci na služby. Samozřejmě tyto služby, ať už mluvíme o Xbox Game Preview, Xbox Play Anywhere nebo Xbox Game Pass, rozhodně silně obohatily konzoli. Bohužel co se počtu vlastních her týče, Microsoft hodně oslabil.

Bylo to roku 2016, co jsme se dozvěděli o tom, že je zrušeno nadějné Fable Legends, hned další rok jsme zjistili, že se ruší také Scalebound. Obě hry byly obětmi agresivní strategie Microsoftu a i když se nejedná o jediné oběti, jednalo se o velmi ambiciózní tituly. V případě Fable Legends dokonce mluvíme o jedné z vlajkových lodí společnosti, která reprezentovala jednu z nejsilnějších značek Microsoftu. V tomto případě navíc bylo zrušeno celé studio Lionhead.

Je opravdu s podivem, že Crackdown 3 toto období přežil. Hra byla oznámena již na E3 v roce 2014 a od té doby o něm slýcháme zejména ve spojitosti s tím, že se znovu odkládá nebo že je projekt nejspíš zrušen. Přece není možné, že by se takováto hra, která se nejlépe přirovná k Just Cause nebo ještě lépe Sunset Overdrive, chystala tak dlouhou dobu. Přesto Microsoft na Crackdown 3 upomínal a zejména v poslední době lákal na to, že se hra opravdu blíží svému vydání.

V celkovém součtu se Crackdown 3 chystal tak dlouho, že by to stačilo na vydání velkého RPG nebo další hry od Rockstaru. Zvlášť s ohledem na to, že studio patří pod bohaté Microsoft Studios (nově Xbox Game Studios). Logicky by se dalo předpokládat, že hra bude naprostou peckou. Já mám však pocit, že většinu času museli vývojáři strávit pojídáním pizzy.

Béčkové hned od začátku

Hned od začátku hry je vám jasné, že tohle ta vytoužená a dlouho očekávaná paráda nebude. Hra se vytáhne s čímsi, co nazývá příběh a vlastně ani moc nepochopíte, oč se jedná. Jakési EMP útoky na města, hromady uprchlíků a jejich hromadění ve městě New France, které vybudovala a ovládá společnost TerraNova. Ta je mimochodem plná gangsterů, které máte v roli superagenta povraždit.

Příběh nedává moc smysl. Zkrátka je tu nějaký důvod, proč musí každý zemřít

Aby toho nebylo málo, hra se stále snaží tvářit tak, že je to všechno hrozně vážné. Jenomže přednes příběhu včetně hereckých výkonů působí jak z nejhorších filmů s Dwaynem 'The Rock' Johnsonem. Jen tu chybí 'The Rock' a místo něj nastupuje na scénu Terry Crews známý z příšerných reklam na Old Spice. Jeho podivný styl přehrávání spojený s trapnými hláškami není ani k smíchu a mám pocit, že už jeho výběrem vývojáři jasně ukázali, že ke hře moc seriózně nepřistupují.

Hra se vytáhne s čímsi, co nazývá příběh a vlastně ani moc nepochopíte, oč se jedná

Podobným stylem se táhne celá hra. Neustále na vás někdo mluví a něco vám říká, občas vytahuje hlášky a chvály, jindy promlouvá s vážným tónem, což se velmi rychle stane otravným. Zejména však máte pocit, že si výklady odporují. Skoro jako kdyby se narrative designeři rozdělili do odlišných táborů. Někteří chtěli hru pojmout vážně, jiní humorně a poslední tábor kombinovaně. Prostě to do sebe nezapadá a připadal jsem si v herním světě zmatený.

crackdown (4).pngcrackdown (5).pngcrackdown (6).pngcrackdown (7).pngcrackdown (8).pngcrackdown (9).png
Má to být vážná hra nebo komedie? Vývojáři se zdá se nerozhodli

Upřímně nedělal jsem si naděje, že by Crackdown 3 něco jako zábavný příběh měl. Ani přímá konkurence s podobnými vizemi (již zmíněný Just Cause a Sunset Overdrive, popř. Saints Row) se skvělým příběhem nemůže chlubit. Just Cause ale alespoň přiznává, že příběh je béčko a k jasnému stylu se hlásí. Sunset Overdrive to pojal obzvláště dobře. Celý příběh je vlastně parodie na geeky a nerdy, kteří si post-apokalyptický svět užívají. Tento styl by sedl i Crackdownu.

Přehnaně akční jízda

Co se týče hratelnosti, Crackdown 3 zcela nezklamal. Tedy alespoň v základech. Je to akční hra se vším všudy. Hrozně rychle se pohybujete, protože máte k dispozici různé trysky. Používáte rozličné zbraně, které dokonce mají různé efekty na odlišné druhy nepřátel. Vlastně se hodí plánovat, jakou zbraň použijete na určitý druh nepřátel.

Naprosté základy hratelnosti jsou ve skutečnosti promyšlené velmi dobře

Nepřátel je totiž mnoho druhů. V základu se liší tím, do jaké divize TerraNovy patří. Zda do tovární, vojenské, laboratorní atd. Rovněž vás různě ohrožují. Mohou střílet ze samopalu, střílet rakety, házet po vás předměty. Změn je hodně a na první pohled se zdá, že vás hra dokonce tlačí k úpravě strategie.

Co se týče hratelnosti, Crackdown 3 zcela nezklamal. Tedy alespoň v základech

K tomu ostatně máte možnosti. Mimo zmíněného střílení můžete házet granáty nebo házet skoro všechno, co kolem sebe vidíte. Přejíždět lidi autem, mlátit do nich pěstí. A podle stylu boje dostáváte také zkušenosti, které vylepšují určité statistiky a odemykají nové schopnosti. Dokonce nemusíte hrát za Terryho Crewse. Počet agentů je větší a stále dostáváte další. Rozdíl v hratelnosti je nepatrný, ale rozhodně uvítáte, že Terry není jedinou postavou. Tohle všechno zní vážně dobře a pomohlo to k tomu, že cca první hodinu jsem se nehorázně bavil.

crackdown (14).pngcrackdown (15).pngcrackdown (16).pngcrackdown (17).pngcrackdown (18).pngcrackdown (19).png
Ve hře je až příliš mnoho nepřátel. Nemáte chvíli klidu

Hra si to však podlamuje jasnými chybami. Zejména tím, že obtížnost se sice zpočátku zvyšuje novými jednotkami, jenomže poté zejména počtem. Vy jste jednotkami všech druhů doslova zaplaveni a kdyby se zdálo, že jste skoro všechny pobili, spustí se režim hledání. Ten znáte třeba z GTA, zabijete policistu a oni vás hledají. Tady je to podobné, ale na mapě se opravdu neschováte, hledanost se zvyšuje exponenciálně a brzy se skoro nedá chodit, aniž byste o nějakého nepřítele nezakopli.

Brzy se skoro nedá chodit, aniž byste o nějakého nepřítele nezakopli

V tu chvíli zapomenete na rozdílné strategie. Prostě popadnete zbraně, které jsou nejsilnější a střílíte, střílíte a střílíte. Hra se pak stáčí k tomu, že na vás chodí nekonečné zástupy nepřátel a vy se v nich máte orientovat a zničit určitý cíl. Je až frustrující, když chcete zničit hloupé potrubí, ale abyste se k němu mohli dostat, je po vás požadováno zabití alespoň 50 vojáků.

crackdown (20).pngcrackdown (21).pngcrackdown (22).pngcrackdown (23).pngcrackdown (24).pngcrackdown (25).png
Ze hry je cítit potenciál, který je žalostně nevyužit

Hloupých chyb mohu vyjmenovat víc, jen by to zabralo až příliš dlouhou dobu. Třeba je nepříjemné, když v záplavě vojáků jsou samí střelci s raketami. Pak jen uhýbáte jak blázni. Nebo když obří robot, který na prvním setkání budí respekt, se poté objevuje v partě s pěti dalšími. Obecně tito obří roboti jsou špatně vyřešení. Hází obří kameny. Jednoho bosse, který byl obřím robotem, jsem zabil pouze tak, že jsem byl za překážkou, kde mě jeho několikametrové kameny nemohly trefit. A já stále jen střílel.

Hlavní úkoly = vedlejší úkoly

Výsměchem všemu hernímu je náplň misí. Nevyjmenuji všechny aktivity, ale rámcově vše, co tu děláte je, že ničíte továrny, chemické laboratoře, dobýváte kasárny, zachraňujete lidi z vězení, vylézáte na věže propagandy a účastníte se rychlostních závodů. Nejsou to v základu špatné aktivity pro vedlejší úkoly. Teď se ale podržte. S výjimkou závodů jsou to všechno hlavní úkoly!

Náplň úkolů je žalostná. Údajné hlavní úkoly by v jiných hrách byly vedlejšími

Až na věž propagandy, což je docela těžká skákačka, která po vzoru Assassin's Creed vyžaduje, abyste vylezli až nahoru, a rychlostních závodů, ve kterých se snažíte urazit určitou trať za co nejkratší čas, jsou si všechny aktivity podobné. Ve všech jde o boj, který vás následuje všude.

crackdown (27).pngcrackdown (28).pngcrackdown (29).png
Sice komiksový styl moc rád nemám, přesto musím uznat, že hra nevypadá špatně

Sice v továrně ničíte stroje a na vlakovém nádraží zabíjíte jednotky, dokud se neukáže boss, celkově jde ale ve všem o zabíjení. A to v hodně velkém počtu. Zpočátku je to jakž takž uhlídané. Brzy se ale zapojíte doslova do nekončící akce. Utkáte se s nepřáteli, zničíte továrnu a hned jdete dál k jiné blízké továrně. Herní mapa není moc velká, často jsem se zapojil do útoku s vírou, že vlastně dobývám úplně jinou věc, protože se nepřátelská zařízení nacházela velmi blízko u sebe. Není se čemu divit. Nutnost zabíjet jednotky se mnou lomcovala ze strany na stranu.

Nazval jsem to efekt včelího roje. Útočí na vás nekonečné zástupy vojáků a zabít je není těžké, jen je jich prostě moc

Problém je, že jakmile se do hry dostanete, nejsou nepřátelské jednotky problém. Se správnou zbraní zemřou na pár ran, mnoho z nich i jen na jednu ránu (samozřejmě záleží na obtížnosti). Stane se z vás zkrátka zabijácká mašina. Nazval jsem to efekt včelího roje. Útočí na vás nekonečné zástupy vojáků a zabít je není těžké, jen je jich prostě moc. To samé platí pro včely. Jedna včela vás neohrozí, ale velký roj ano.

crackdown (1).pngcrackdown (2).pngcrackdown (3).pngcrackdown (11).pngcrackdown (12).pngcrackdown (13).png
Efekt včelího roje = nepřátelé se vás snaží udolat počtem

Obecně je zde problém, že hra vám nedá vydechnout. Přežil bych, že město je malé a projížďka městem nemá dlouhého trvání. Na každém kroku mě ale ti nepřátelé, ty „zabijácké včely“, neustále otravují. Já nechci pořád jen bojovat. I když lezu na věž propagandy, pořád na mě létají kulky.

Zdá se, že si vývojáři uvědomili, že relativně zábavná hratelnost je tím jediným kladem (i když s chybami), a tak ji totálně přepálili. Rychle dostanete pocit, že jen a pouze chodíte a střílíte, děláte to samé pořád dokola. Po splnění „hlavních úkolů“ totiž následuje boss, nijak zajímavý, a to se opakuje. Pak se podíváte na mapu a zjistíte, že máte půlku hry za sebou. Ano, ani herní doba není moc dlouhá.

Prázdné komiksové město

Možná si říkáte, že jsem zatím nezmínil celkem sympaticky působící transformující se auto. Je k tomu důvod. Město je tak strašně malé, že jsem auto skoro nevyužíval. Všude doběhnete pěšky a nemáte moc důvody se po městě zastavovat. S výjimkou úkolů tu nic není. Město je mrtvé a bezcharakterní.

Technicky je hra zvládnutá velmi dobře. Jeden z mála kladů

A co grafika? No moc se mi nelíbila, ale pokud ji vývojáři chtěli takovou, proč ne? Je to celkem typický komiksový styl. Vlastně technicky se hra povedla a za to ji chválím. Až na občasné problémy s krátkodobými (pár sekund) výpadky zvuku a zaseknutím, když na vás spadl několikametrový kámen, jsem se s problémy nesetkal. A to zaslouží pochvalu, když na vás útočí doslova desítky nepřátel.

Vlaštovky v podobě celkem zábavné hratelnosti a dobře zvládnutého technického stavu ani zdaleka nestačí, aby byla hra nazvaná byť jen průměrnou. Obzvlášť v případě, že Microsoft za ni chce šílených 1800 Kč. Crackdown 3 by byl ideální v roce 2013 jako startovní titul k Xbox One. Kdyby byl zdarma, mohl by prezentovat schopnosti konzole a na nedostatky se vymlouvat tím, že je zdarma.

Mám pocit, že je skutečně sprosté, že Microsoft prodává tuhle hru za tak přemrštěnou cenu. A multiplayer, který bude dostupný v pozdější době a kterému se budeme věnovat zvlášť, to opravdu nezachrání. Každopádně jeden významný polehčující fakt tu je. Crackdown 3 je součástí Xbox Game Pass a myslím si, že jakožto jednomu z mnoha titulů, ke kterým po předplacení služby dostanete přístup, se jeho vyzkoušení rozhodně vyplatí. Kdyby v této službě nebyl, dostal by pouze 3/10.

Je příhodné, že hlavní roli ztvárnil Terry Crews. Hra je totiž stejně příšerná jako reklama na Old Spice.

Diskuze (1) Další článek: Kultovní Super Mario Maker dostane pokračování, dorazí v létě na Switch