Dark Souls Remastered: tak trochu sázka na jistotu (recenze)

• Původní hratelnost

• Pro původní hráče zbytečnost
  • Poměrně vysoká cena vzhledem ke změnám
  • V podstatě nic zásadně nového
  • Místy rozpolcená grafika
6/10

Pozor, pozor, slyšte, slyšte. Lákal vás někdy legendární Dark Souls, ale obávali jste se jeho pověstné hardcore obtížnosti? Máme pro vás dvě zprávy. Jednu dobrou a jednu špatnou. Ta dobrá zní, že jsme se dočkali remasteru původního dílu z roku 2011, který je dosud považován za jeden z nejlepších. Ta špatná potom, že se jeho obtížnost v žádném případě nemění.

Proč remaster?

Jak by také ano, jde o remaster, čili výraznější změny v mechanikách hry očekávat nelze. A v Souls sérii vlastně nic podobného nelze očekávat za žádných okolností, neboť byl vystavěn právě na těchto pilířích. Japonské studio FromSoftware tak svými výtvory definovalo herní žánr hardcore akce, která mnoha hráčům vystavěla stopku často již po několika minutách hraní. Otázka tedy zní, co nového vlastně Dark Souls Remastered přináší a zda-li se vyplatí do něho investovat oněch necelých devět stovek.

Remaster původního dílu se nese především ve znamení vylepšeného grafického zpracování

Předně je třeba si uvědomit, jaká je vlastně primárně funkce remasterovaných her. V poslední době totiž stále více hovoříme o zlatém období znovuvydávání titulů, které již trochu zanesl prach. Některé z nich se věru vyvedly, jiné naopak můžeme považovat za zbytečné. Obecně ovšem platí, že hlavní smysl spočívá především v předělání vizuální a hudební složky hry, odstranění zásadních chyb či bugů či implementaci drobnějších vylepšení. Toť ve zkratce k praktické stránce tohoto fenoménu. Mimo jiné ovšem nalézáme ještě další důvody, proč hry remasterovat.

Je to také snaha vývojářů dostat znovu do popředí své starší tituly, přiblížit je hráčům, kteří v té době neměli tu možnost si je zahrát a v dnešní době je již považují za zastaralé. Navíc, díky tomu může také docházet k sekundárnímu efektu v podobě znovuhratelnosti případných následujících dílů série. A v neposlední řadě, což je rozhodně případ zmiňovaného Dark Souls, jde o snahu naservírovat hru také na současnou generaci konzolí. Obecně platí, že není radno remastery nikterak přeceňovat, zároveň by nás ovšem neměly minout bez povšimnutí, speciálně v takových případech.

Remaster alias posun v grafice?

Kdo by ovšem očekával velké věci, bude zklamán. Výčet novinek v Dark Souls Remastered totiž není nikterak dlouhý. Otázkou zůstává, zda-li bylo vlastně co předělávat a inovovat. Základ je tedy postaven zejména na novém grafickém zpracování. Posun blíže k současné generaci konzolí hře rozhodně prospěl. Těšit se můžete z 60 snímků za vteřinu a celkově vyhlazenější textury. Zajímavostí potom zůstává, že celý tento poupravený vizuál se zastavil tak nějak na půl cesty. Dark Souls sice nikdy nevypadal lépe, nicméně ta přesvědčivost není automatická. Jednou tak budete obdivovat kvality remasteru a libovat si nad odvedenou prací, jindy vás zase praští do očí jeho rozpolcenost, kterou zaregistruje nejvíce při výhledech na vzdálená místa, která působí jako jedna velká mazanice.

Těšit se můžeme z 60 snímků za vteřinu a celkově vyhlazenější textury.

Vizuální stránka hry se ovšem dočkala také nových animací prostředí a nových efektů v rámci osvětlení. Dark Souls již nepůsobí tak temně a je celkově prosvětlenější. Práce se světlem zaslouží velkou pochvalu. Zmínit musíme také nové, vyšší rozlišení, díky kterému si povšimnete řady dříve nespatřených detailů.

Původní tuhá hratelnost zůstala zachována, a proto se můžete těšit na identický zážitek

Za velké plus dále považujeme rozšíření Artorias of the Abyss, které je přímou součástí remasteru. V jednom tak vlastně dostáváme kompletní edici hry, což je pro nové hráče opět velkým lákadlem. Naopak pro ty, kteří si již celek prošli, je to zbytečný a nepřesvědčivý argument.

Něco dalšího?

Grafická vylepšení jsou sice fajn, ale hráč od remasteru jistě očekává ještě něco dalšího. V tomto ohledu už ovšem novinek příliš není. Zase nastává otázka, zda-li jsme vlastně něco nového chtěli. Změny se dají provádět i na menší úrovni, zejména potom v případě opravy nějakých chyb. Ne snad, že by původní Dark Souls trpěl bugy či špatnou technickou stránkou, každopádně žádná velká hra se nikdy neobejde bez nějakých nedostatků. Zde ovšem, i dle diskuzních fór, autoři mlčí a ponechali vše tak, jak bylo. Osobně jsem nezaznamenal výraznější nedostatky, vycházím však z názorů velezkušených hráčů, kteří potvrzují přítomnost stejných chyb i v případě remasteru, což je trošku zarážející.

Každopádně potvrdit můžeme změny v multiplayeru, konkrétně potom podporu šesti hráčů v rámci PvP namísto původních čtyř, k dispozici je také režim arény. Mírně poupraveno bylo také ovládání, zde jde ovšem o jemné kosmetické vylepšení usnadňující přepínání výbavy. Celkově ale ani v tomto ohledu nelze hovořit o zázraku. Obecně tedy platí, že za cenu okolo devíti set korun se hráčům dostává do rukou téměř identický herní počin, pouze s poupraveným grafickým vizuálem, který se snaží alespoň přiblížit současné generaci konzolí.

Při závěrečném hodnocení tak lze nahlížet dvojí optikou, která bude značně odlišná. Budeme-li hodnotit remaster jako takový, tedy v kontextu původní hry z roku 2011, jde o velké zklamání. Mimo grafického vylepšení a rozšíření online režimu jsme se vlastně nedočkali ničeho nového. Ano, remastery takové jsou, nicméně hodnota celkového posunu vpřed není na úrovni samotného znovuvydání. Titul jako takový představuje výborný počin, každopádně remaster si rozhodně zasloužil více odvahy. Zvláště v případě, že jde o kult, kterému by se stejně prominulo vše.

Vývojáři nebyli dostatečně odvážní a tak remaster znamená mírné zklamání

Pro hráče, kteří si již hrou prošli je tak tato verze poněkud zbytečná. Naopak pohlédneme-li na hru v celkovém herním kontextu, jde o opravdový klenot s výbornou hratelností, skvělou atmosférou a v rámci možností slušnou grafikou zahrnující zejména svižnou rychlost a plynulost. Opět se lze připravit na tuhou hratelnost, která nejednoho hráče přivede k šílenství. Navíc, je součástí také rozšíření Artorias of the Abyss, což je rozhodně hodnotný fakt.

Pakliže jste nikdy původní Dark Souls nehráli, máte nyní jedinečnou možnost zažít nezapomenutelný dobrodružný zážitek i na nové generaci konzolí. V tomto případě není nad čím dlouho dumat. Pakliže patříte do téhle skupiny, k závěrečnému hodnocení přidejte dva bodíky navíc, neboť Dark Souls je výborná hra a Dark Souls Remastered ji o malý kousíček vylepšuje. V opačném případě však ruce pryč, budete totiž zklamáni.

Diskuze (4) Další článek: První obrázky z battle royale řezničiny Fear the Wolves vypadají slibně