DIRT 3 - Rallye a ti další (recenze)

Těšíte se na otevřený svět plný rozmanitých závodů, desítky tratí a rallye vozů? Pak jste tu správně. Možná.

Závodní hry používají k zaujmutí hráčů rozličná lákadla. Některé (F1, MotoGP, Toca) jsou vystavěny na sportovním soutěžení v jasně dané sérii. Další (Forza, Gran Turismo) vás vábí pomocí nekonečného vozového parku, který si sami vylepšujete. Známe také hry postavené na bláznivé radosti z destrukce a nespoutané jízdy (Burnout), na potýkání se s policií (mnohé díly NFS) a také na... ehm, nelásce k chodcům (Carmageddon).

DIRT 3 vychází z geniální myšlenky, podle níž je možné nabídnout téměř všechno v jedné krabici. Rallye závody včetně licencovaných modelů WRC, S2000 a jejich historických předchůdců spolu s různými  offroady, buginy a jinými speciály. Kromě toho taky dává hráči volnost ve výběru soutěží, bláznivé výzvy a nabízí dokonce i diváky přebíhající trať (snažil jsem se a... NE, bohužel přejet nejdou.)

Rozmanitost je přitom největší kvalitou a zároveň největší slabinou hry. DIRT 3 je skvělý, když si chcete večer po škole či práci zablbnout a odreagovat se u třech závodů, z nichž jeden se koná ve Finsku a jde o rallye, druhý v rozpálené Keni, kde jezdíte rallycross se soupeři na okruhu, a třetí v Michiganu na driftovací soutěži.

Hra vás ale zklame, když budete chtít víc. Když budete mít náladu na rallye a místo toho se budete muset potýkat s gymkhana výzvami, při nichž musíte blbnout na stadiónu a smykovat kolem připravených kuželů. Když budete chtít dlouhodobou motivaci, radost z nějakého zápolení, jež přesahuje horizont jednoho závodu. Zkrátka cíl svého snažení.

Rallye a ti další

DIRT 3 svým přístupem připomíná bohatého rodiče, který nemá čas na své dítě, a tak jej zahrne spoustou dárků. „A když budeš, Evžene, hodný, a uděláš si domácí úkoly, dostaneš deset dalších angličáků.“ „Cože? Jak se ty autíčka liší? Já nevím, neotravuj, přečti si návod.“ Dárky jsou na první pohled drahé, jde o licencované produkty, ale v té záplavě se ztrácí jejich jedinečnost.

Zní to nevděčně. V DIRTu 3 opravdu najdete spoustu aut a soutěží. WRC speciály, S2000 speciály, rallye vozy z 60. až 90. let včetně zakázané „B“ třídy. Projedete se v Citroënu C4, Subaru Impreze, Lancia Deltě i v Mini Cooperu. Kromě toho tu jsou off-roady – i ty velké z Rallye Dakar – buginy a silniční speciály, s nimiž se poněkud bizarně řítíte po polňačkách.

TIP: Pokud chcete funkční poškození vozidel, nastavte si nejvyšší obtížnost.

Závody jsou buď okruhové zpravidla se sedmi konkurenty na trati nebo rallye z bodu A do bodu B na čas.  Kromě toho se dočkáte i superstage speciálů, driftovacích soutěží a nového herního režimu gymkhana, který připomíná rané začátky série Tony Hawk a vychází ze skutečného typu soutěží. Dostanete WRC speciál, dostanete „hřiště“ a na něm musíte předvádět blbinky, od 360stupňových otoček, přes velké skoky po bourání připravených rekvizit.

Můžete si vybrat vše... tedy skoro

Hlavní režim hry se skládá z několika sezón, každá z nich nabízí čtyři série a ty mají zhruba pět závodů. Série se vám postupně odemykají, přičemž většinou máte přístup hned do několika z nich. Celá struktura je ale jen pomocná. Mezi závody i sériemi můžete volně přecházet, můžete se volně vracet k již absolvovaným soutěžím, abyste z nich vytěžili víc bodů. Cílem je nasbírat tolik bodů, abyste si odemkli nejdůležitější závod sezóny a dostali se do další.

Série, natožpak sezóny, nemají jednotící motiv, styl závodů či prostředí. Jde vždy o mix závodů a výzev, jež nemůžete příliš ovlivnit a většinu z nich musíte stejně absolvovat, jakkoli nejsou laťky pro odemčení dalších závodů vysoko.

Žánr: Závodní | Arkádové závody
Výrobce: Codemasters | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 2011