Doupě a GameStar: novoroční rozhovor s Petrem Vochozkou

Než uzavřeme rozhovor s představitelem Illusion Softworks a člověkem v pozadí her Mafia, Vietcong nebo Hidden And Dangerous odpověďmi na zbývající otázky, nabízíme vám ochutnávku z rozhovoru s Petrem Vochozkou, který jsme ve spolupráci s redakcí časopisu GameStar připravili pro lednové číslo GS.

Vážení čtenáři,

původně jsme vám dnes chtěli nabídnout druhou část „velkého Doupěcího“ rozhovoru s Petrem Vochozkou, herním guru a představitelem nejúspěšnějšího vývojářského studia u nás. Nicméně k naší lítosti musela tato pracovně velmi vytížená osobnost odcestovat na mimořádné jednání (údajně velmi zajímavé a úspěšné) do zahraničí, takže se vydání druhé části rozhovoru poněkud opozdí. Předběžně počítáme s vydáním příští pondělí, tedy 15. prosince.

Jako náhradu pro vás tedy máme ukázku z jiného čerstvého rozhovoru s Petrem Vochozkou, který jsme dali dohromady ve spolupráci s časopisem GameStar, na jehož stránkách koncem prosince (v lednovém čísle) vyjde.

Pro tento rozhovor nafotil Petr Vochozka nové fotografie ve "videoherním muzeu Illusion Softworks", které vlastní unikátní sbírku klasických sálových automatů, na nichž se zaměstnanci mohou odreagovávat po své náročné práci:-)

Dotaz: Můžete čtenářům stručně přiblížit, co vaše práce vlastně obnáší?

Petr Vochozka: Administrativní část práce má na starosti naše finanční ředitelka Lenka Kachlíková, já jsem zodpovědný za vývoj a komunikaci s publishery. Když začnu u toho vývoje, mám pod sebou zhruba 10 producentů a asistentů, kteří se starají o každodenní chod jejich projektů, já nejvíce zasahuji do tvorby konceptu, design dokumentu a při dokončování. Jednání s publishery mi bohužel zabírá podstatnou část času, ale pro fungování firmy je nezbytné.

Kolik má IS momentálně týmů a rozpracovaných projektů?

Máme celkově 7 týmů a nemáme v plánu tvorbu žádných dalších. V Brně jsou to týmy Hidden & Dangerous, Mafia a firma Pterodon (Vietcong), dále máme po jednom týmu v Praze, Zlíně, Bratislavě a Košicích.

Můžete prozradit, co pro hráče chystáte v roce 2004?

V lednu vychází datadisk k Vietcongu (Fist Alpha), dále Mafia pro PS2 a Xbox, někdy v létě se dočkáme datadisku k Hidden & Dangerous 2 a na podzim vyjdou 1-2 nové hry.

Nemrzí Vás trochu, že v podstatě souběžně s HD2 vyšel titul Call of Duty, tedy žánrově podobná, ale mnohem více masově zaměřená hra?

Určitě bych byl radši, kdyby ve stejnou dobu nevyšla Call of Duty nebo Max Payne 2 :) Tyhle dvě hry jsou skvělým příkladem toho, kam se ubírá masový trh a kam se budeme muset částečně přiklonit i my.

Jeden publisher mi řekl památnou větu: „Hráči hry nekupují“ a je to krutá pravda. Hry kupuje většinou masový trh.

Jak hodnotíte české vývojáře, kteří nespadají pod IS? Jak se Vám osobně líbí tituly Operation Flashpoint, Korea nebo UFO?

Jsem rád, že se těmto vývojářům a například i Karlovi Papíkovi z Mindware Studios podařilo najít publishera, už to je samo o sobě v dnešní době obrovský úspěch. Žánrově nejbližší mi je rozhodně Flashpoint, ta hra se povedla a těším se na dvojku.

UFO a Korea mi zatím leží na stole a schovávám si je na Vánoce :)

Co si myslíte o herní novinařině? Čtete české časopisy nebo online média i pro vlastní zábavu nebo pouze z profesních důvodů? A jak se díváte na relativně mladý spor papír versus internet?

Poslední dobou čtu už prakticky jenom české weby (Bonusweb, Doupe, Tiscali, občas další), protože jejích úroveň je vynikající a pokryjí opravdu všechny novinky z herní branže. Ze zahraničních čtu spíše speciální a business články.

Myslím si, že se spolu s papírovými dobře doplňují, protože přece jenom na papíře se delší články čtou lépe než na monitoru. Proto papírové časopisy a noviny nikdy nevymizí. Je rozhodně příjemný pocit listovat pěkným časopisem.

Mnoho velkých amerických filmů (Matrix, Kill Bill, Disneyho Atlantida a další) i her si bere v posledních letech za vzor japonskou kulturu, filmy a hry. Jak se k tomuto trendu stavíte vy?

Kulturu bych si za vzor ani tak nebral, ale anime má skvělé akční scény (vždy je to jednodušší naanimovat než zahrát naživo) a určitě můžeme některé využít do našich dalších her!

Jak bude podle Vás vypadat vývoj herní scény v příštích letech? Jaké předpokládáte trendy?

Bude čím dál méně silných publisherů, čím dále méně nezávislých vývojářů, hry budou čím dál méně originální, konzole budou mít ještě silnější pozici (hlavně Sony), bude se spíše vylepšovat grafika, skript, fyzika. V drtivé většině se budou využívat licencované enginy, jak pro grafiku, tak zvuk, fyziku a částečně i AI. Pro začínající vývojáře bez silného publishera bude prakticky nemožné vytvořit cokoliv na světové úrovni, protože hry budou díky licencovaným technologiím vypadat skvěle. Herní průmysl se čím dál více blíží tomu filmovému.

Zbytek rozhovoru, tedy odpovědi na otázky jako „co Petra Vochozku na jeho práci nejvíc štve a nebo naopak baví, jak je spokojený s podporou Take 2, proč IS nevydává „budgetové“ tituly, jak to souvisí s Plastic Reality, proč nyní vychází pokračování legendární adventury 7 dní a 7 nocí zdarma, jaká je současná vlastnická struktura firmy Illusion Softworks, zda má studio zájem o nové lidi nebo jejich návrhy na nové hry či naznačení žánru hry, připravované na rok 2004“ – to vše a ještě mnohem více v rozhovoru na stránkách GameStaru číslo 58 najdete.

Druhou část rozhovoru se čtenáři Doupěte v rámci rubriky NAOSTRO byste na našich stránkách měli najít v pondělí 15.12.

Diskuze (1) Další článek: RTS z pohledu velitele divize? Proč ne

Témata článku: , , , , , , , , , , ,