PC | X360 | PS3 | Akce | RPG

Dragon Age 2 – když je všechno na draka (preview)

Viděli jsme, hráli jsme několik ukázek a povídali si s lidmi z EA. V článku se dozvíte, proč nás Dragon Age 2 přesto moc neláká.

Dragon Age vtrhlo do srdcí hráčů RPG s razancí uragánu, ale na rozdíl od rychlého větru netrhalo a neničilo. Naopak pohladilo na duši a dalo vzpomenout na staré klasiky, které však jen bohapustě nekopírovalo, ale přineslo i něco nového. Dokázalo tak spojit hardcore elementy s hratelností přístupnou nováčkům a na dlouhé desítky hodin tak k sobě připoutalo nejednoho z vás. A jaký by měl být druhý díl? Podobný, akorát v novější grafice, s jiným příběhem a vychytanějšími herními mechanismy? Takový názor jsme zastávali také.

 

Zjevně jej však nesdílí samotní tvůrci hry a přinášejí změny, které nejspíše přijmete jen se skřípěním zubů. Z tradičního RPG totiž chtějí udělat crossover mezi Mass Effectem, komiksovou podivností a bojovkou.

Dragon Age 2 se ve stříkající krvi ráchá ještě víc, než první díl

Zachováno nemá zůstat takřka nic, krom základní premisy příběhu – do Fereldenu vtrhla skupina Zplozenců a slabý hlavní hrdina nemůže dělat nic jiného, než před nimi utéct, aby na konci své cesty spasil celý svět. Cool a trendy, navíc plné krve, utrpení a bláznů posedlých mocí. A navíc je všechno realisticky hnědošedé.

VIDEO: 3592 'Dragon Age 2 - Rise to Power'

Že to je právě ta temná atmosféra jak má být? Ale jděte. Dragon Age 2 se ve stříkající krvi ráchá ještě víc, než první díl, a když se každý nepřítel ochotně rozplyne v krvavém obláčku, působí to spíše absurdně, než naturalisticky. Veškerou snahu o temnotu pak boří komiksové barvičky a nepříliš povedená implementace stínů, stejně jako fakt, že vás uprostřed krvavé koupele přeruší dějová animačka, kdy si neznámá ženská postěžuje, že vypravěč příběhu přehání, aniž by mimo masakrování Zplozenců nějak výrazně začal.

Zahraj to znovu, Same

Přesto se ale vše restartuje do okamžiku, kdy prcháte spolu se svou rodinou z města Lotheringu a za vámi se žene hromada Zplozenců. Tentokrát ale oplýváte méně schopnostmi a také pácháte méně hrdinské činy. Bohužel se ani v tuto chvíli zcela nezbavíte dojmu, že krev stříká doopravdy až moc a že bojový systém autoři ukradli z bůhvíjaké bojovky. Chybí snad už jen možnost provést speciální kombo po stisknutí klávesové kombinace: nahoru, nahoru, dolů, doprava, doleva, nahoru. Veškerá taktika tak jde k šípku a těžké souboje z původního Dragon Age se stávají jen smutnou vzpomínkou.

dragonaage2_05.jpgdragonaage2_06.jpg

Vaši herní společníci

Varrick

dragonaage2_varrickbox.jpg

Trpaslík, který je také vypravěčem celého příběhu. Při animacích vedoucích retrospektivní děj hry se ukazuje jako zpohodlnělý dobrodruh se slabostí pro velkolepé přehánění. Během chvíle dokáže vykecat díru do hlavy každému, a pokud se chcete stát legendou, je právě tenhle upovídaný mrňous někdo, na koho se obrátit. Mimo hbitého jazyka třímá i velkou kuši, se kterou si nepřátelé zajisté užijí spousty zábavy.

Isabela

dragonaage2_isabelabox.jpg

Zlodějka a obávaná pirátka umí stejně dobře urazit, jako bodnout dýku – a je zatraceně těžké poznat, co dokáže ranit hlouběji. Přestože je po potopení své lodi zahnaná do kouta, jen těžko ji může někdo polapit a odměna vypsaná na její hlavu se několikrát zvýšila o denáry, které nabídly rodiny posledních lovců. Isabela si prostě užívá života a přežívá i íky tomu, že umí sakra dobře podvádět.

Stesk po starém známém vyvolává rovněž nový dialogový systém, který si bere příklad z toho přítomného v Mass Effectu. Pomocí tří jednoduchých symbolů dává hráči na výběr jen mezi Dobrem, Ironií a Zlem. Nic jiného pak ve hře nenajdete a dočkáte se tak jen dialogů plných klišé a předdefinovaných odpovědí, kde se na rozdíl od Zaklínače či Fallout: New Vegas v podstatě nemůžete zachovat neutrálně. Tragédii pak dokresluje scénka, ve které jedna ze zachráněných vesničanek musí probodnout svého manžela dýkou, protože se nakazil od Zplozenců. Takový kýbl patosu a rádoby srdceryvného dialogu jsem naposledy viděl snad jen v traileru k novému Medal of Honor.

dragonaage2_03.jpg

Dragon Age 2 vůbec celkově zrychluje tempo a dle slov prezentujících se přibližuje k filmovému zážitku. Já osobně jsem však viděl jen rapidně odlišný styl hry a obrovsky zjednodušené a osekané herní mechanismy, které vám budou vyhovovat jedině v případě, že je vám tak dvanáct let. Vzhledem k 18+ na obalu hry ale tipuji, že mládež není zrovna cílovou skupinou.

Sliby, chyby

Po prezentaci, kde jsem si mohl zahrát hack ‘n’ slash RPG ve stylu Diabla říznuté starším Sudeki, se však autoři začali dušovat, že takto vypadá jen začátek hry.  V městě Kirkwall se prý herní styl mění, dočkáme se hromady questů i atmosféra je údajně mnohem temnější. V tu chvíli se mně chtělo jen rýpavě podotknout, zda je zelenější i tráva. V mysli se honily myšlenky, jestli vlastně museli začátek ukazovat, když je dál ve hře všechno mnohem lepší. Bohužel jsem se udržel, a tak jsem si vyposlechnul propagační řeči o cílení i na hardcore hráče, o tom, jak na ně čekají nástrahy v podobě silných bossů, kde využijete všechny své schopnosti k tomu, aby...

dragonaage2_02.jpgdragonaage2_04.jpg

Nové Dragon Age přes všechny sliby připomíná takřka všechno, jen ne RPG nebo původní díl. A rozhodně nepomůže zmínka o zformování světa podle savu z předchozího dílu, stejně jako negativním dojmům nepřidává zaříkávaní prezentérů o tom, jak je všechno ukazované jen alfa a dál ve hře je všechno lepší. Působí to totiž poměrně zvláštně – vždycky jsem měl za to, že novinářům i hráčům se před koupí prezentují jen ty nejlepší kousky a to horší přichází až po pár hodinách hry. Nedá se tak nic dělat, snad jen slíbit, že vás o smutném osudu Dragon Age 2 budeme informovat. Třeba se negativní první dojmy přetaví v kvalitní hru.   

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: RPG | akční RPG
Výrobce: BioWare | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 9. března 2011 (Severní Amerika), 11. března 2011 (Evropa)
  • Skvělý příběh
  • Zajímavé postavy
  • Spousta voleb
  • Vylepšené konzervace
  • Málo pestré dungeony
  • Dlouhé nahrávací doby
  • Jen průměrná grafika
Diskuze (27) Další článek: Nový týden: Recenze milióntého Call of Duty

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,