Dragon Age: Inquisition – veď je nebo zemři (recenze)

Fantasy série Dragon Age se vrací ve svém třetím zářezu a konečně přináší epické dobrodružství, o kterém jsme snili. Bez výhrad.

Co si budeme namlouvat, zatímco první díl fantasy série Dragon Age je doteď považován za jedno z nejlepších RPG, díl druhý přinesl velmi omezenou a ořezanou hru, která zdaleka nedosáhla kvalit předchůdce. U mnoha hráčů si to BioWare značně pohnojil, možná také proto se tvůrci rozhodli dostát svému jménu jednoho z nejlepších týmů v branži a dali dohromady díl třetí. Díl, který je každým coulem klenotem ve svém žánru.

Za záchranou světa

Paradoxně to není příběh samotný, pro který budete titul hrát. Hráč se vrací do fantasy světa Thedasu a hned zkraje čelí se svými unikátním darem díře do jiné dimenze, ze které se sypou démoni a nestvůry. Po prvotní snaze díru zacelit se však zamotáte do kolotoče událostí a stanete v čele Inkvizice, která má nastolit pořádek v zemi a chránit bezbranné obyvatele. Jedno nebezpečí střídá druhé a hráč nakonec musí podniknout výpravu za záchranou Thedasu a všech v něm žijících. Zatímco zápletka je zcela tuctová a předvídatelná, v zážitku vám to bránit nebude.

Dragon Age™_ Inquisition_20141125232529.jpg Dragon Age™_ Inquisition_20141127205808.jpg Dragon Age™_ Inquisition_20141128151440.jpg

Ba co více, právě v Inkvizici máte poprvé za celou sérii pocit, že dělát něco důležitého. Že stojíte v čele něčeho velkého a na vašich ramenou leží osud celého světa. Právě pocit absolutní moci, ke které se postupně vyškrabete, je ve hře zrežírován dokonale. Budete rozesílat špehy a vojáky do všech koutů Thedasu, diskutovat u „kulatého stolu“, prozkoumávat území, rekrutovat nové hrdiny a dokonce vynášet rozsudky na svém fešném trůnu. Jak jste jistě pochopili, nejde tu ani tak o příběh, jako o vše okolo. Samozřejmě nechybí četné rozhovory, které podle vašich rozhodnutí budou posouvat příběhovou osu určitým směrem.

Jako nikdy předtím bude těžké vybrat ty nejlepší kolegy do čtyřčlenného týmu, jelikož se vývojářům tentokrát povedlo vytvořit vskutku charismatické postavy

Pravděpodobně jednou z nejdůležitějších složek třetího dílu jsou postavy, které BioWare uměl vždy vykreslit dokonale. Je důležité zmínit, že tentokrát má každý hrdina, na kterého během své poutě narazíte, své místo vedle vás. Svůj charakter, pohled na věc, rady a tipy, silné i slabé stránky. Jako nikdy předtím bude těžké vybrat ty nejlepší kolegy do čtyřčlenného týmu, jelikož se vývojářům tentokrát povedlo vytvořit vskutku charismatické postavy, se kterými budete chtít trávit čas. Ať už jde o krutopřísnou Cassandru, obrovitého a přitom velmi inteligentního Iron Bulla či starého známého Varrica.

Do inventáře po hlavě

BioWare tentokrát zapracoval na přístupnosti a hráč tak má pod palcem prakticky všechno. Editor postavy doznal solidních změn a jak již dokázala komunita na internetu, lze vytvořit velmi věrohodné podobizny známých postav a hrdinů. Stejné péče se dočkalo vybavení a inventář, ve kterém můžete nyní craftovat brnění a zbraně pro sebe i jednotlivé členy týmu, kterým se vše automaticky přizpůsobuje podle tříd.

Ty zůstávají stejné – máme tu válečníka, záškodníka a mága, které si vyberete jako člověk, elf, trpaslík a qunari. V každé však ještě najdete rozdělení do dvou kategorií podle toho, co preferujete více. Fantazii se zkrátka meze nekladou, a pokud si dáte dostatek času pro rozdělení jednotlivých bodů zkušeností do čtyř rozličných stromů vaší postavy, dokážete vytvořit velmi zdatného profíka ve svém oboru, případně všestranného zabijáka. Nezapomínejte však, že upravovat můžete i své kolegy podle toho, co zrovna potřebujete na cestách.

Dragon Age™_ Inquisition_20141126193748.jpg Dragon Age™_ Inquisition_20141126204941.jpg Dragon Age™_ Inquisition_20141127214738.jpg

Říct, že je Inkvizice velkou hrou je jako neříct nic. Je to obrovská hra a psát o ní lze desítky stran textu. Recenze však není návod, proto zmíním snad je velký počet předmětů, zbraní a surovin, které můžete rozdělovat, využívat či prodávat. Ve hře nechybí ekonomický systém díky postupnému zabírání území, takže se vyplatí rozesílat špehy pro dodatečné suroviny a zásoby, které vám pomohou nahromadit potřebné vybavení a zbraně. Pro postup dále totiž potřebujete novou měnu – Sílu, kterou získáváte plněním všech možných questů, úkolů, výzev a dalších maličkostí. Nemáte dostatek síly? Dál se nehnete.

Velkou pochvalu si hra zaslouží za soubojový systém, který kloubí akční pojetí dvojky se strategickou příchutí jedničky. Souboje probíhají v reálném čase a vy máte opět kontrolu nad všemi hrdiny i tím, co zrovna dělají. Kdykoliv však nebudete stíhat dění na obrazovce pochytit, stačí přeskočit do strategického pohledu, který vše zapauzuje a vy máte čas se vyznat v chumlu, rozházet rozkazy a vše opět spustit. To bude v pozdějších fázích hry nutné, jelikož AI vašich kolegů není z nejlepších a mají nutkání často přiběhnout na sebevražedný útok místo toho, aby nepřátele pohodlně ostřelovali z dálky. Zkrátka, budete si zvykat.

Napříč světem

BioWare konečně pochopil, že zavřít hráče na celé dobrodružství do jednotvárného bludiště uliček není nejlepším řešením. K službám tak tentokrát máme celý Thedas, který je neuvěřitelně rozsáhlý, pestrý a různorodý. Narazíte tu jak na bohatě zalesněné oblasti, džungle či pláže, tak i sněhem zaváté pláně a vyprahlou pustinu, po které běhají draci. Právě pestrost prostředí dává hře každých několik hodin čerstvou příchuť, protože se neustále pohybujete všude možně a monotónnost opravdu nehrozí. Navíc i prostředí samotná jsou nádherně zpracovaná, bohatá na detaily a naplněná až po okraj divokou zvěří, bandity, úkoly, questy a sběratelskými předměty. To BioWare prostě umí.

Dragon Age™_ Inquisition_20141127000101.jpg Dragon Age™_ Inquisition_20141127152556.jpg Dragon Age™_ Inquisition_20141128150157.jpg

O grafické stránce rozhodně nelze říci, že by byla přelomová a hodná přízvisku nové generace. Jde tu především o neuvěřitelný smysl pro detail a výtvarný styl, který dává Inkvizici nový rozměr a vdechuje život. Tohle není hra, kde se budete honit za novými pixely, nýbrž hra, ve které nasáváte atmosféru a hledáte zážitky při cestování rozsáhlým světem. V Inkvizici si mnohdy tvoříte své mini příběhy sami, ať už díky propracovanému příběhovému pozadí každé z postav nebo nečekaným událostem, na které narazíte. Svět tu žije a je to znát.

Dočkali jsme se také plně namluvené hlavní postavy, které reaguje na situaci okolo a vyjadřuje i určité emoce v závislosti na situaci. To samé platí o ostatních a díky o něco věrohodnější animaci a mimice působí rozhovory o řád lépe. Členové týmu také rádi prohodí pár slov během cestování, které je tak živější a zábavnější. Kapitolou samou pro sebe je soundtrack, který lze bez debat nominovat na nejlepší herní soundtrack letošního roku. Slova netřeba, poslechněte si ústřední melodii a pochopíte, o co go.

Až se vyhrabete z desítek hodin strávených v příběhu, má pro vás Inkvizice ještě menší dáreček v podobě kooperačního multiplayeru. S dalšími třemi kamarády se můžete vydat do dungeonů a čelit vlnám nepřátel, vylepšovat postavy a lootovat vzácné poklady. Bohužel všechny tyto mise se odehrávají v neustále se opakujících podzemích a kobkách a ani vidina pokladnice není dostatečně silná na to, aby se brzy nedostavila nuda a stereotyp. Se třemi kamarády jde o relativně zábavnou záležitost, stejně se ale docela rychle raději vrátíte ke kampani. Řekněme, že si tímto BioWare vyšlapal cestičku a multiplayer ve čtvrtém dílu už bude podstatně plnější. Nebo nebude vůbec.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, PS4, Xbox One
Žánr: RPG | Fantasy RPG
Výrobce: BioWare
Začátek prodeje: 21. listopadu 2014
  • Rozmanitý fantasy svět
  • Obrovské množství obsahu
  • Pestrá a okouzlující prezentace
  • Skvělý soundtrack a dabing
  • Propracovaný boj
  • Kooperační mód
  • Předvídatelný příběh
  • Občas haprující AI
  • Umělé natahování doby

BioWare dokázal splatit dluh nám hráčům a po sterilní dvojce přináší epické dobrodružství nevídaného rozmachu, po kterém jsme vždy toužili. Dobrodružství, ve kterém se cítíte jako vůdce a pravý hrdina. I přes zcela předvídatelnou zápletku a mnohdy umělé prodloužení herní doby totiž nabízí Inkvizice takovou horu obsahu, charismatických hrdinů a nádherných fantasy scenérií, že vám vydrží na destíky, ne-li stovky hodin. Takhle má vypadat fantasy RPG pánové.

Diskuze (13) Další článek: David Jaffe řekl, že dělá na novém God of War. Ze všech si tím vystřelil...