Tanner věděl přesně, co všechno si ještě může dovolit. Letmo mrknul na auto ve zpětném zrcátku a pak s úlevou sundal nohu z plynu. Nebylo nutné vytvářet zbytečný rozruch. Pomalu zahnul vlevo do úzké neosvětlené uličky a pravou rukou jemně pootočil zpětné zrcátko. Muž sedící na zadním sedadle křečovitě svíral černý kufřík. Bylo zřejmé, že nesdílí Tannerův klid. Pravidelné sledování situace za vozem prokládal trhavým pohupováním levé nohy. Tanner tyhle situace miloval. Vnitřní klid mu dodával pocit převahy. Až policejní siréna projíždějící hlídky přinutila Tannera soustředit se znovu na svou práci. Prudce vyrazil kupředu, projel ucpanou křižovatkou, rychle strhnul volant na stranu a za zvuků mačkajícího se plechu převrátil auto koly vzhůru ke hvězdám. I takhle končí Driver!
Najít dobrý námět je jednou ze základních podmínek tvorby dobré hry. Pokud ho má hra tak prvotřídní, jako tomu je u Drivera, mluví se o ní už dlouho před jejím vydáním. Na tom není nic zvláštního. Každý se těší, že si hru už brzy zahraje a v hlavě si sám vytváří představu toho, jak bude hra asi vypadat. Pak přicházejí zklamání. Pravda, ne vždy, ne úplně u každého, ale prostě se to stává. Driver měl být (tak jak jsem to viděl já) závodní hrou s vyváženou realističností obohacenou navíc o dokonale promyšlený příběh, měl mít absolutní svobodu pohybu a měl nabízet plnění originálních úkolů, něco ve stylu GTA. Dnes, když přemýšlím nad výsledkem práce Reflection, musím se pořád ptát: proč není Driver tak skvělý, jak mohl být?
Příběh
Ano, Driver má příběh. Už jeho pouhá existence je velkým kladem. Ve skutečnosti není ani hluboký ani nějak extra zajímavý, Midtown Madness ale neměl vůbec žádný. Ve hře situované do čtyř amerických měst 70. let (Miami, San Francisco, Los Angeles a New York) se stáváte jakýmsi taxikářem podsvětí, převážíte jejich zásilky, taháte je z problémů, řečeno pěti slovy – jedna činnost podlejší než druhá. Žádná sláva, co? Asi to autorům přišlo až moc temné a potřebovali přidat nějaký faktor dobra. Jak vymysleli, tak taky udělali. Nejste taxikář, ale tajný policista vydávající se za taxikáře, nasazený mezi zločince ve jménu dobra a míru. Už je to lepší? To jste ale ještě neviděli poslední misi. V závěru hry se vaše přestrojení prozradí a vy musíte v pekle, které rozpoutá podsvětí společně s hlídkující policií, bývalými policisty zběhlými k mafii a udobřenými mafiány ve službách policie (nějak se to začíná zamotávat) převážet samotného pana prezidenta. Jako by nám tvůrci chtěli sdělit, že ten, kdo převáží prezidenta, nemůže být špatný člověk a my tak celou dobu hráli za tu správnou stranu. Celek působí až příliš poslepovaným dojmem, zvraty jsou umělé a výsledný dojem z příběhu poněkud mdlý.
Vrcholem nevkusu jsou renderované filmové sekvence. Jenom stěží si dokážu představit ještě horší. Pohyb postav je nepřirozený, všechno působí strašně uměle. Možná mám ale jenom jiný vkus. Osobně si skoro myslím, že je lepší filmy vynechat, což mi ostatně bylo jakožto majiteli grafické karty ATI Rage 128 automaticky hrou dopřáno (No výborně, programátoři z Reflections. Neumět přehrát MPEG na kartách ATI je už docela slušná neschopnost.)
Zábava
Samotná hra je naštěstí skvělá a silně návyková. Když budete konečně sedět v autě, na nesrovnalosti v příběhu hodně rychle zapomenete. Hned na začátku dostanete pěkně zabrat v úvodním úkolu, ve kterém budete muset předvést své řidičské umění v omezeném prostoru jedné podzemní garáže. Je to velmi působivé a docela náročné, slabé povahy možná hned tady sáhnou po některém z cheatů. V každé z více než 40 misí budete plnit úkoly vycházející ze stále stejného schématu: sledování aut, převážení osob a převážení předmětů. Abyste se nenudili, budete se postupně stěhovat přes všechna 4 města. K dispozici dostanete ty pravé a nefalšované americké bouráky (Camaro, Impala, Mustang a další). Všechny úžasně těžké a málo ovladatelné. Už při malé změně směru jdou do smyku, což vyžaduje rychlé korekce od řidiče. Právě v tom je ale jejich kouzlo. S rostoucí obtížností budete mít stále menší časový limit (někdo měsíce plánuje bankovní loupež, ale vy se to dozvíte vždy až 2 minuty před akcí), silnice budou ucpanější a policisté drsnější. Ta pravá zábava je ale skryta až ve zběsilých honičkách s místní policií.
Policisté (v Driverovi) jsou agresivní chlapíci. Pokud se jim znelíbíte (rychle poznáte, že to není nic složitého), nemilosrdně se vás budou snažit sestřelit z vozovky. Žádná idylka jako v NFS, na žádné varování ani pokuty se tu nehraje, heslo zní: ”Jedeš na červenou, rozflákáme ti auto”. A oni to opravdu udělají!