Duel: Split/Second vs. Blur – která je našláplejší?

V obou rozhodují zlomky sekundy. V obou můžete stisknout spoušť a rozmetat soupeře na kousky. A tak není jedno kterou? Není.
Kapitoly článku

O těchto dvou rivalech už bylo napsáno leccos. Jak se hrají, co nabídnou, jejich největší přednosti i slabiny a taky, jakou silou vás přitáhnou k obrazovce. Ale ne všechno se vejde do recenze a ne všechno se dá objektivně sesumírovat v pár odstavcích, proto jsem si připravil vlastní, místy až impresionistické srovnání v deseti hlavních kritériích. Pokud vás zajímá, jak si tyto dva klíčové závodní tituly letoška povedou vedle sebe, seřaďte se na startu a 3, 2, 1– vlastně ve Splitech se neodpočítává; start!

 

 

 

 

Kariéra

Těžko začít něčím jiným než hlavní náplní obou her. Zatímco Split/Second nabízí seriálový zážitek propletený upoutávkami na jednotlivé epizody, Blur více než co jiného poutá na jednotlivé bossy v každé kapitole. Jak jsou na tom počty? Ve Splitech vás čeká 12x6 závodů, kde z každé šestice jsou dva zamčené – jeden závod na čas (odemyká se zdemolováním určitého počtu soupeřů v dané epizodě) a jeden elitní závod (slouží pro vstup do další epizody a odemyká se globálním počtem bodů bez ohledu na epizodu).

duel_01_kariera.jpg duel_02_kariera.jpg

Navíc tak v půlce případů si můžete vybrat následující epizodu ze dvou možností a přeskládat průběh hry. Zato v Bluru se můžete těšit na 9x7 závodů, z nichž je zamčený vždy jen poslední finálový s bossem (ten se odemyká splněním sady úkolů, které si boss na začátku kapitoly nadiktuje), není však potřeba ho zajet pro vstup do další kapitoly. Časem se k nim ale uchýlit musíte, protože globální body potřebné pro vstup do pozdějších kapitol značně přitvrdí.

Neřekl bych, že je některý systém lepší, záleží na vašich osobních preferencích. Konkrétně jestli máte radši seriálové pojetí s upoutávkami, nebo si brousíte zuby na sedmero bossů i s jejich úkoly.

Split/Second : Blur – 1:1

Herní módy

Herní módy jakožto příchuť ježdění jsou palivem každé závodní hry. Pokud je všechny seřadíme podle příslušnosti čelem k sobě, vyjdou nám zajímavé dvojice. Race vs. Race z obou her nestojí proti sobě jenom proto, že mají totožná jména – v obojím jezdíte s řadou soupeřů na trati a cestou do cíle si navzájem házíte výbušné klacky pod nohy. Dále to bude zajímavější. K blurovému Demolitionu se ze splitsecondovské nabídky nejlépe hodí Elimination – v obou jmenovaných musíte ujet před stále se zkracujícím časovým limitem.

duel_03_hmody.jpg duel_04_hmody.jpg

V Bluru získáváte čas ničením aut před sebou, ve Splitech ho ztrácíte stejně jako všichni ostatní soupeři, jejichž počet se postupně odzadu krátí. Proti módu Checkpoint (Blur) stojí pak Detonator (Split/Second) – náplní je totiž jízda na čas. V prvně jmenovaném se snažíte stíhat jednotlivé kontrolní body, ve druhém máte jednoduše stanovený čas na celou trasu. I pokud započítám ještě variaci na Race jménem Downhill z Bluru, nic dalšího z této hry nevymačkáme. Co je to proti dalším zábavným módům jako Survival, Air Strike nebo Air Revenge ze Split/Second?

V tomto případě je situace předem jasná. Spit/Second vyhrává nejen papírově, jelikož má módů o třetinu více, oni jsou i mnohem zábavnější. A to se týká i těch srovnatelných.

Split/Second : Blur – 1:0

Vozový park

Papírově to v této kategorii vypadá pro Split/Second bledě, proti jeho 27 vozům má Blur více než dvojnásobek, navíc všechny licencované. Znamená to, že je lepší? Neřekl bych. Ve Splitech se skutečně každé auto chová jinak, jinak smykuje, jinak zatáčí a minimálně první půlku hry se těšíte na každý nový přírůstek do garáže. To se o Bluru s takovou lehkostí říct nedá, v jeho flotile aut jsou takřka všechna nedotáčivá a v zatáčkách se liší v podstatě jen reakcí na ruční brzdu.

duel_05_vpark.jpg duel_06_vpark.jpg

Na druhou stranu co do statistik rychlosti, akcelerace nebo výdrže se liší dost a přesednutí z Corsy do Hammeru bezpečně poznáte. Jak jsem ale psal v recenzi, vlivem hrou vybíraných výkonnostních tříd se tak snadno s jednotlivými auty nesžijete, protože máte každou chvíli ve výběru jiná. Ve Splitech můžete až na mód Detonator po celou dobu vybírat ze všech dostupných. Získáváte je v jednom případě podle stavu herních bodů (Split/Second), ve druhém podle získaných fanoušků (Blur).

Tentokrát není snadné určit vítěze. Pokud se těšíte na virtuální projížďku v A3, Lotusu, Fordu GT, Koenigseggu nebo Viperu, je vaše volba jasná. Pokud se spokojíte se značkami jako Ryback nebo Cobretti, ale zato vás zajímají rozdílné jízdní vlastnosti, máte taky jasno.

Split/Second : Blur – 1:1

Model poškození

Kolizní systém patřil k mým největším výtkám ke Split/Second. Při některých nárazech jste si mohli takřka hodit mincí, jestli ho projedete bez úhony, nebo skončíte v kotrmelcích, protože zdejší auta neznají nic než tyto dva stavy. Navíc nic vás extra nemotivuje se překážkám vyhýbat, protože počet oprav po nárazu je neomezený.

duel_07_mposkozeni.jpg duel_08_mposkozeni.jpg

Blur toto úspěšně eliminuje povedeným systémem poškození, který se podepisuje i na realističtějším jízdním modelu. Všechna auta mají předem stanovenou výdrž a každý náraz vám ukousne kousek z ukazatele zdraví. Dokonce i vizuální poškození je zpracováno velice pěkně – autům praskají skla, kroutí se plechy, upadávají nárazníky a ve finále celá končí celá vedví. Záleží na módu hry, jestli je toto konečná, nebo dostanete podobně jako u konkurence nového nablýskaného oře.

Toto je bez debat, chcete vypisovat kurzy na výsledky nárazů nebo pořádný model poškození?

Split/Second : Blur – 0:1

Tratě

Vzhledem k tomu, že tratě byly hlavním tahákem Split/Second už před vydáním, nebude asi překvapením, že v této kategorii kraluje. Ve skvěle zpracovaných prostředích zavítáte navštívit například letiště, vrakoviště, továrnu, stoky, přehradu, pobřeží nebo přístav a to za plné podpory destrukcí. Málokdy se stane, že v druhém kole pojedete úplně stejnou tratí jako v prvním, protože kromě slabších destrukcí okolostojících autobusů nebo domů můžete kompletně změnit celý průjezd tratí.

duel_09_trate.jpg duel_10_trate.jpg

Stačí na cestu hodit tanker a hned je na světě nový scénář! Tratí není sice tolik jako vedle v Bluru, které jsou navíc zpracované podle reálných míst, ale ruku na srdce, dáte přednost strohým okruhům, kde pomalu ani nepoznáte náraz do sloupu? Ke konci se úroveň pravda zlepší a narazíte i na velmi kvalitní kousky světa, ale konkurenčním kráskám nesahají ani po nohavičky.

Interaktivní prostředí, kde můžete odpálit téměř každou budovu nebo most jasně vede.

Split/Second : Blur – 1:0

Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,