PC

Dune 2 – pramáti všech strategií

Jen pojďte dál, smekněte klobouky a postavte se sem dozadu. Chovejte se prosím tiše, neběhejte a nerušte. Zde odpočívá ta, která všechno to bláznění způsobila. Ta, kterou stále všichni vzývají a modlí se k ní. Pramáti všech strategických her, slavná a zbožňovaná Dune 2. Vyslechněte její příběh, vyslechněte, jak to všechno začalo, vyslechněte povídky z hloubi historie.
Titulek samozřejmě trošku přehání. Dune 2 rozhodně nebyla první strategie, ba ani první real-time strategie (RTS), dokonce ani první RTS na platformě PC. Byla však hrou, která definovala žánr RTS jako takový, kterou mnoho let výrobci her více či méně kopírovali a se kterou byly všechny nové hry srovnávány.

Dune 2Dune 2

Hru Dune 2 vydala v roce 1992 firma Westwood Studios a právě tato hra se pro ni stala nosným titulem. Přestože Westwood vydal mnohé další výborné hry (trilogie adventur Legend of Kyrandia, Dungeon Lands of Lore (také tři díly), výborný Blade Runner nebo nejnověji Nox), díky úspěchu Dune 2 a jejích pokračování je v povědomí většiny hráčů neodmyslitelně spjat s tituly žánru RTS. A tak mohly vzniknout Command & Conquer (1995), Red Alert (1996), Dune 2000 (1998), Tiberian Sun (1999) a co nevidět vyjde Red Alert 2. Každá z těchto her měla (a nové hry dozajista budou mít) obrovský úspěch, okupovala přední příčky v žebříčku prodejnosti a posunula hranice žánru zase o kousek dopředu.

Dune 2Dune 2

Zároveň se ukazuje, že počítačový hráč je ve své podstatě velmi konzervativní, neboť v žádné z těchto her nedošlo k zásadním změnám v koncepci či provedení hry (nepočítaje v to technologický pokrok) a nezaujatý pozorovatel by si určitě pomyslel něco o bezduchém ždímání peněz. Pravdou je, že kromě výše uvedených her vzniklo více než 10 datadisků, různých gold verzí a bundle her. Těžko však můžeme Westwoodu vyčítat, že nemění něco, co perfektně funguje, a že se snaží vytěžit z úspěchu těchto her maximum.

Dune 2Dune 2

Znalci sci-fi dozajista vědí, že tato hra dostala jméno po slavném románu Franka Herberta Duna. Ten byl vydán již v roce 1963 (knižně 1965) a po obrovském úspěchu přidal autor dalších pět dílů (1969 – Spasitel Duny, 1976 – Děti Duny, 1981 – Božský imperátor Duny, 1984 – Kacíři Duny, 1986 – Kapitula: Duna). Všechny díly již vyšly i u nás v českém překladu a pokud jste je ještě nečetli, vřele doporučuji (zejména první díl). Napsání sedmého, pravděpodobně závěrečného dílu, zhatila předčasná smrt spisovatele a osudy mnoha hrdinů tak zůstaly otevřené.

Dune 2Dune 2

V roce 1994 natočil režisér David Lynch velkofilm nazvaný prostě Duna. Ten se ovšem nedočkal tak výrazného úspěchu jako kniha – nejspíše pro svou délku (2:20 hod.), složitost a značnou nesrozumitelnost pro ty, kteří knihu nečetli.

Na motivy knihy byla vytvořena v roce 1992 také hra Dune (někdy nazývaná Dune 1) od Cryo Interactive Entertainment. Jednalo se o adventuru s prvky strategie, která se poměrně přesně držela prostředí, osob i příběhu knihy. Oproti tomu Dune 2 (plným jménem Dune 2: The Building of a Dynasty) si z knihy převzala pouze prostředí pouštní planety a do tohoto rámce byla zasazena čistokrevná strategie. Zůstalo těžení koření, harvestery, ornitoptéry, carryally a píseční červi. Ke dvěma znepřáteleným rodům (Atreidové a Harkonnové) přibyli Ordosové, zachováni zůstali fremeni a sardaukauři.

Dune 2Dune 2

Zdlouhavě popisovat princip hry by bylo nošením dříví do lesa, takže se zmiňme jen stručně. Hráč buduje svou základnu, těží koření (= peníze), staví továrny a vyrábí vojenské jednotky s jediným cílem – porazit nepřítele (přesněji řečeno zničit mu všechny budovy). Vše probíhá v reálném čase (žádné tahy a jiné podobné nesmysly), takže se v určitých chvílích hra mění skoro na akční (zuřivé klikání myší a ovládání mnoha desítek jednotek není nic vyjímečného). Naštěstí se dá aspoň měnit rychlost hry.

Dune 2Dune 2

Jak už bylo řečeno, hráč si může vybrat ze tří rodů (Atreidové, Ordosové a Harkonnenové), čímž je také určena obtížnost hry (hrát za kladné Atreidy je nejobtížnější, naopak za záporné Harkonneny nejsnazší). Většina budov i jednotek je společných pro všechny tři rody. Každý rod má však možnost vyrábět několik málo speciálních jednotek a používat technologie, které ostatní rody nemají k dispozici, a je až s podivem, jak výrazně to ovlivňuje taktiku boje. Díky tomu je možné odehrát tažení za všechny tři rody, aniž by měl hráč pocit, že hraje to samé stále dokola.

Dune 2Dune 2

Přestože za každý rod bylo možné hrát pouze 9 misí, vydala hra na mnoho a mnoho hodin zábavy. Hráč neměl k dispozici všechny budovy a jednotky již od začátku, začínal pouze s pěchotou a těžením koření. Postupně přibývaly lehké a těžké jednotky (včetně příslušných továren), opravny jednotek, obranné zdi a raketové věže, kosmický přístav atd. Obdobné jednotky samozřejmě měl k dispozici i nepřítel.

Dune 2Dune 2

Hra obsahovala několik zajímavých nápadů, které byly více či méně převzaty do většiny pozdějších následníků či jen pouhých kopií této skvělé hry. Zmiňme se stručně o několika z nich

  • tři znepřátelené rody (bojovalo se střídavě proti oběma zbývajícím rodům, v pokročilejších úrovních proti oběma současně a v poslední navíc i proti samotnému imperátoru
  • nutnost stavět budovy pouze v bezprostřední blízkosti jiných budov a pouze na skalnatém podlaž
  • mobilní konstrukční vozidlo, s jejíž pomocí se dala založit další základn
  • možnost stavět budovy na betonové podklady (větší životnost budov
  • upgrade základny, továren a některých dalších budo
  • zjednodušený systém správy zdrojů – pouze koření a elektřina
  • možnost zajímání nepřátelských budo
  • vzdušné výsadky (nepřátelské jednotky i vlastní posily
  • nebezpečí v podobě písečných červů, nemilosrdně ničících jednotky jedoucí po písku bez ohledu na jejich vojenskou příslušnost (největší zálusk měli na harvestery těžící koření
  • carryally přenášející harvestery k ložiskům koření a poškozené jednotky do opravn
  • omezená zásoba koření – bylo nutné natěžit co nejvíce koření, aby bylo z čeho vyrábět jednotky v době, kdy koření dojd
  • vyvážené jednotky – každá měla své silné i slabé stránky, takže žádná nebyla zbytečná (stejně tak i budovy)
Připočteme-li k tomu na tehdejší poměry výbornou grafiku, slušné intro a animace, pěkné zvuky včetně namluvení a hudbu, která se měnila dynamicky podle aktuálního průběhu hry, není divu, že si Dune 2 získala velkou oblibu u hráčské komunity a že vznikla spousta her s podobnými principy (jmenujme jen několik – kromě výše zmíněných her ze série Command & Conquer je to např. Warcraft, Warcrft 2, KKND, Dark Colony, Total Annihilation, Dark Reign, Starcraft atd.).

Dune 2Dune 2

Obliba Dune 2 byla tak veliká, že když se fanoušci dlouho nemohli dočkat pokračování, vytvořili si je sami. Neoficiální pokračování (či spíše rozšíření) vzniklo v roce 1994 a nese název Super Dune 2. Herní engine zůstal nezměněn, hráč mohl bojovat za odlišné rody – Mercenary, Sardaukary a Fremeny. Vojáci Mercenary byli prakticky neviditelní na radaru, Sardaukaři byli zase nejlépe vyzbrojeni a Fremeni mohli (aspoň částečně) ovládat písečné červy. Mise byly velmi obtížné, některé skoro až nehratelné. Zarytým fanatikům však tato hra zpříjemnila čekání na (nepřímé) pokračování, jimž byl titul Command & Conquer.

Dune 2Dune 2

I v tak výborné hře, jakou bezesporu Dune 2 je, můžeme nalézt několik menších i větších chyb, které znepříjemňovaly hráčům požitek ze hry. Jednotky se nedaly seskupovat a musely se ovládat jednotlivě – zorganizovat hromadný útok na nepřátelskou základnu tak bylo víc než obtížné. Nešla zadat výroba více jednotek stejného typu najednou, navíc pro zahájení výroby se muselo kliknout na příslušnou továrnu (ve chvílích tuhého boje na druhé straně mapy to opravdu nepotěšilo). Byl omezen počet vojenských jednotek každé bojující strany i celkový počet budov na mapě. Počítač měl od začátku základnu postavenou a v průběhu mise nestavěl žádné nové budovy. Všechny mise měly stejné zadání a i průběh hry byl podobný (vybudovat základnu, odrazit nepřátelské útoky, postavit velkou armádu a smést nepřítele z povrchu zemského).

Nepříjemná byla také nízká úroveň umělé inteligence počítačem řízených jednotek (vlastních i nepřátelských). Protože se nedala definovat trasa jednotek pomocí waypointů, stávalo se často, že jednotky projely kolem velkého seskupení nepřátelských sil (či dokonce kolem nepřátelské základny) a byly napadeny – nezačaly se však bránit a tupě pokračovaly v cestě, dokud nebyly (obvykle) zničeny. Pokud byla jednotka napadena jednotkou s delším dostřelem, nechala se v klidu zdálky ostřelovat. Nepřátelské jednotky útočily po malých skupinách, takže pokud měl hráč vybudované solidní opevnění (zdi a raketové věže), nemusel se o ně prakticky starat – nepřátelské jednotky se nesnažily zničit věže či probořit zdi, ale projížděly kolem nich do základny.

Dune 2Dune 2

Většina těchto nedostatků byla samozřejmě odstraněna v pozdějších klonech Dune 2 – jinak by snad tyto hry ani neměly šanci na úspěch.

Největším nedostatkem Dune 2 byla ovšem absence možnosti hry ve více hráčích. Přece jen se počítačová taktika brzy okouká a každý aspoň trochu schopný stratég si vypracuje taktiku vedoucí k vítězství. Westwood dlouho odolával žádostem hráčů o vytvoření patche s přidáním multiplayeru (i když se o této možnosti také uvažovalo). Mezitím se všichni vrhli na Command & Conquer (který již multiplayer obsahoval) a na původní Dune 2 se téměř zapomnělo. Jaké pak bylo překvapení, když vyšla Dune 2000! Westwood využil úspěchu her z řady Command & Conquer a vytvořil remake původní Dune 2, ovšem ve slušivém grafickém kabátku z Red Alertu a samozřejmě s možností síťové hry. Jednotky i mise zůstaly téměř nezměněny, přibyl jen z C&C dobře známý inženýr. Srdce každého pravověrného fandy Dune 2 zaplesalo – atmosféra, prostředí i příběh připomínaly původní hru tak dokonale, že se všichni opět na mnoho dnů ponořili do hraní. Kromě vylepšené grafiky a ovládání (také dobře známého z C&C) přibyly ještě vynikající filmové sekvence mezi misemi (kterými je Westwood proslulý) a mírné doladění jednotlivých misí. Přestože se jedná pouze o remake, stala se Dune 2000 právoplatným nástupcem Dune 2 a spolu s ní se nesmazatelně zapsala do srdcí fanoušků RTS.

A co bude dál? Westwood chrlí jedno pokračovaní Command & Conquer za druhým a o pokračování Dune 2 se nemluví. Ale kdo ví, možná se jednou dočkáme další hry ze světa pouštní planety Arrakis (známé jako Dune), možná již ve 3D a s ještě intuitivnějším ovládáním. Pokud jej vydá Westwood, bude mít nesporně zajištěn prodejní úspěch a hráči zase jistotu, že se jim do rukou dostane další vynikající strategická hra.

Bude to Dune 3000?

Diskuze (18) Další článek: Zkazky z Ultimy – příběh třetí

Témata článku: , , , , ,