Dying Light: už zase skáču přes zombíky (recenze)

Co se stane, když do Dead Islandu přidáte parkour, hororové pasáže a o dost filmovější náboj? Stane se Dying Light.

Dead Island možná nepatřil mezi klenoty žánru, Techlandu se ale povedlo vytvořit velmi přitažlivý sandbox plný zombíků, tropických scenérií a pořádného kyblíku krve. Dying Light tak fanoušci viděli jako duchovního nástupce a mnozí ani nepostřehli, že se od původního plánu vzdaluje více než se zdá na první pohled. A vskutku, máme tu totiž velmi příjemné akční překvapení.

Zachránit svět

Ale popořadě. Příběh je pravděpodobně nejslabším článkem titulu, jelikož se absolutně nesnaží vymanit ze žánrového klišé. Hráč se ujme role agenta Kyla Cranea, který se vydá do fiktivního města Harran (s příchutí tureckých kořenů), aby tam našel a vynesl důležité dokumenty, jež mohou pochroumat dobrou pověst jeho organizace. Během svého putování se však zaplete do místních problémů s nákazou, bude čelit zradě, nečekaným zvratům a odhalením. Ano, zombijárna jako vyšitá.

Narozdíl od Dead Islandu, kde se vše přece jen bralo s větším nadhledem a jediným smysluplným cílem bylo vypadnout z ostrova, tu na vás čeká mnohem filmovější podání, akční náboj až do konce a především temnější atmosféra, která hře sedí. Navíc Kyle po celou dobu nezavře hubu a hráč se tak do postavy i okolností může mnohem více vžít, což vítáme.

Máme tu parkour a zcela volný pohyb po městě, tunu zbraní nablízko i na dálku, zástupy krvěžíznivích zombií a mutantů a zcela volnou ruku i během plnění misí

Není to však příběh, nýbrž samotná hratelnost, která vytahuje hru z šedi průměru na dost vysokou příčku. Kluci z polského Techlandu totiž zvládli perfektně spojit prvky z her jako Dead Island, Assassin’s Creed, Outlast a několika dalších, vše přitom jako celek funguje dokonale. Máme tu parkour a zcela volný pohyb po městě, tunu zbraní nablízko i na dálku, zástupy krvěžíznivích zombií a mutantů a zcela volnou ruku i během plnění misí. A to je zatraceně chutná kombinace. Nepřátelé navíc reagují na hluk, takže se vyplatí pohrát s vybavením a poštvat je proti sobě. Není nad zlověstné tahání za nitky, že?

Většinu zbraní můžete navíc díky systému craftingu vylepšovat a upravovat, což ještě přidává na taktice, kdy musíte opravdu přemýšlet, co si vezmete s sebou a co se vyplatí více či méně. Ponesete samopal, který přiláká nežádoucí pozornost, nebo sekáček na maso s elektrickým výbojem, který udělá práci rychle a potichu? A má to smysl vůbec kupovat, když to můžu najít?

Lepší, větší, silnější

Samozřejmě nechybí obligátní strom schopností s RPG prvky, kdy za své putování a plnění misí, nepovinných úkolů a různých výzev získáváte body zkušeností, které poté podle sebe dělíte do hbitosti, síly a umění přežít. Vše závisí jen a jen na vás, zda se svého agenta vytvořite ultimátního běžce nebo naopak brutálního bijce. Vše má samozřejmě svá pro a proti.

Že vám to až moc připomíná Dead Island? Inu, rozdíly jsou a je jich tu hodně. Perfektně zmáknutý parkour jsme zmínili. Pohybovat se můžete opravdu kamkoliv, vylézt na cokoliv a přeskočit všechno. A vypadá to tak dobře, že bychom to chtěli mít odteď ve všech FPS hrách. Brutální souboje zůstaly téměř beze změny, jsou skvěle ovladatelné a vůbec pohyb jako takový působí věrohodně a realisticky. Ani jednou se nám nestalo, že bychom něco zpackali kvůli špatné odezvě či ovládání, a to je co říct.

Systém dne a noci je do hry zakomponován dokonale

Hra umí skvěle dávkovat i atmosféru. Ať totiž děláte cokoliv, nesmíte zapomínat na neskriptované střídání dne a noci a nevyspytatelné počasí, které občas dokáže nepříjemně zkazit den. Systém dne a noci je do hry zakomponován dokonce tak dokonale, že se často dostanete do nečekaných situací během plnění misí právě proto, že jste se někde zdrželi či narazili na houfy zombíků, které se samozřejmě pohybují po celé mapě bez skriptu.

Strachem nasáklé gatě

Zatímco ve dne připomíná hra tropickou pohodu Dead Islandu, v noci se dějí věci, že by se mohl za svou atmosféru stydět i Resident Evil. Jakmile totiž slunce zapadne, na ulice vychází smrtelně nebezpeční mutanti, kteří vás honí napříč celou mapu, slyší sebemenší hluk a nedají vám absolutně žádnou šanci. Jedinou spásou jsou základny a domky, které si odemykáte počas hraní a které vám ve většině případů zachrání kůži při nočním úprku.

Noční procházka má navíc smysl hned z několika důvodů. Za prvé, dočkáte se opravdu brilantní hororové atmosféry, která patří k tomu nejlepšímu, co jsme za poslední dlouhou dobu zkoušeli. Za druhé jsou veškeré nasbírané zkušenosti násobeny. Pokud tedy přežijete noc, můžete se doma těšit na pořádnou nadílku bodů.

Právě střídání dne a noci a nervní chrastění vysílačky vašich spojenců, kteří oznamují příchod tmy, patří mezi to nejlepší, co hra nabízí. A ačkoliv denní pobíhání má svůj říz a grafický kabátek se projeví mnohem lépe, právě noc je to, co posouvá zážitek zase o fous dál.

Tropické krásy

Když už jsme u té technické stránky, hra vypadá skvěle. Čistokrevné tropy nahradilo lehce orientální prostředí, připomínající turecko, které se povedlo ztvárnit na výbornou. Měkké slunce vám bude skákat do kamery, architektura osvěží exotikou a kombinace hustné městské zástavby a otevřenějšího prostranství s plážemi a vodou působí tak akorát, aby nepřišel na návštěvu stereotyp. Příběh je navíc dostatečně dlouhý a odsejpá svižným tempem, takže se nikdy nenudíte a stále máte čas vychutnat si okolí. A vychutnávat si jej budete, protože si vše proběhnete hezky pěšky. Dopravní prostředky totiž ve hře chybí.

Vývojáři použili Chrome Engine šesté generace, který dokáža skvěle zpracovat rozlehlou a dostatečně detailní mapu bez toho, aby musel ubírat kvalitu

Vývojáři použili Chrome Engine šesté generace, který dokáža skvěle zpracovat rozlehlou a dostatečně detailní mapu bez toho, aby musel ubírat kvalitu a potěší i dobrá optimalizace, díky čemuž nebudou mít problémy ani hráči na PC platformě, především po aplikaci patche. Dying Light se vizuálně zkrátka povedl a pokud mu dokážete prominout některé mázlé textury a divně vypadající vodu, budete zcela spokojeni.

V týmu se lépe táhne

Aby toho nebylo málo, nabízí titul ještě kooperační režim, ve kterém si můžete krvavé radovánky užít s kamarády. To je nejen zatraceně cool, ale samozřejmě i mnohem zábavnější a dokáže prodloužit již beztak solidní herní dobu (samotný příběh potrvá pěkných 15 hodin). Kromě tradiční kooperace v příběhu ale můžete ke kamarádům do hry zaběhnout i jako zombík díky asymetrickému multiplayeru a pobavit se na jejich úkor. Není nic lepšího, než sledovat obličej nic netušícího kamaráda, který vás opravdu nečekal. I zde nechybí rozličné výzvy, jako například nutnost kamaráda zastavit dřív, než doběhne do vyznačeného cíle či posbírá všechny krabice s vybavením.

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Akční střílečka
Výrobce: Techland | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 28. ledna 2015
  • Rozmanitý svět
  • Perfektní atmosféra
  • Bohatý herní obsah
  • Kooperace
  • Pocit z volného pohybu
  • Krvavé a brutální
  • Absence vozidel
  • Slabší příběh

Dying Light opravdu překvapil. Stejně jako většina fanoušků jsme i my čekali kopírku předchozí tvorby studia. Dostali jsme však solidní akční střílečku s perfektní atmosférou, rozmanitým světem, bohatým herním obsahem a několika opravdu vymakanými mechanismy, jako je kompletní proměna zážitku mezi dnem a nocí či propracovaný systém vylepšování vaší postavy. Pokud dokážete hře prominout slabší příběh, budete se královsky bavit.

Diskuze (17) Další článek: Kompletní začátek hry TES V: Skyrim předělán do kostiček

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,