E3 preview: Splinter Cell Double Agent - agent a jeho svědomí

Napjatě očekávané čtvrté pokračování pověstné stealth akční série slibuje vylepšení současného herního stylu o různé způsoby řešení misí a úvahy nad morálkou. Vítaná inovace nebo cesta do pekel? Posuďte sami.

Platforma: PC, PS2, Xbox, Xbox 360, GC
Žánr: stealth akce
Výrobce: Ubisoft
Vydavatel: Ubisoft Montreal
Homepage hry:
www.bewaresamfisher.com
Předpokládané datum vydání: září 2006

Nemusí pršet

Dějová linie nejnovějšího Splinter Cellu nezačíná pro Sama Fishera zrovna šťastně. Smrtelná autonehoda ho v roce 2008 připraví o dceru a National Security Association ho navíc pověří dalším úkolem. Jako pracovní terapie je mu naordinována série super tajných misí, v nichž je třeba infiltrovat teroristickou jednotku Johna Browna a v pravou chvíli ji poslat ke dnu. Než se tak ovšem stane, musí Sam udělat všechno proto, aby získal její důvěru a mohl se v hierarchii této zločinné organizace dostat co nejvýš.

Prezentace Double Agenta na E3 obsahovala kromě trailerů i několik herních ukázek z Xboxu 360. Jednou z nich byla předváděčka poslední mise z Kinshasy. Cílem této mapy je "umístit kulku do mozku" Hishama, muže stojícího dle mínění Johna Browna na špatné straně probíhající zairské občanské války. Právě v téhle misi si člověk vedle next-genové grafiky může nejlépe všimnout také inovací, které Spliner Cell prodělal po herní stránce. Na ty má zásadní vliv především fakt, že v Double Agentovi se Sam stává nefalšovaným dvojitým agentem. Zatímco je vysílán na mise Brownovým komandem sledujícím vlastní nekalé zájmy, zároveň mu dýchá na krk NSA, které jde jedině o Brownovu efektivní zkázu. Každá mise tak nabízí několikerý úhel pohledu na své zadání, přičemž poslední slovo má v tomto případě hráč.

  

Sam na prohlídce ellsworthské věznice * Prohlídka podlahy * Rušení nočního klidu

Pole výběru, které se Samovi nabízí, se tak týká zároveň volby akce i morálního postoje. Můžete testovat klasické kombinace stealth a akce a zkoušet, co se ukáže jako nejprůchodnější způsob řešení dané situace. Toto zkoušení trochu komplikuje skutečnost, že po skoro každém restartu levelu se nepřátelé objevují jinde a události se odehrávají s různým časovým posuvem. Můžete se pokusit zastavit hrozící popravu rukojmích zajatých jednou ze stran občanské války, nebo se příště tomuto místu vyhnout a zkusit si zachovat zbytky neutrality.

Jen když to klape

Těžké oříšky čekají hráče hned ze začátku hry, kdy Sam a jeden člen Brownovy armády uniknou z ellsworthského vězení ve vrtulníku televizního zpravodajství. Co potom s nepotřebným pilotem? Zbavit se ho i s rizikem, že třeba později promluví pomocí vylepšené verze aparátu patologa Slavíčka? Nebo se pokusit situaci urovnat jinak? O kvantitativních dilematech typu obětuj jednoho (Enricu) za záchranu tří tisíc, jež se ve hře mají rovněž objevit, ani nemluvě. Ilustrací mravní a pracovní schizofrenie, v níž se Sam v Double Agentovi ocitá, byla i výmluvná ukázka z noční Šanghaje, exkluzivní mise pro Xbox 360.

Fisher je po čerstvém přijetí do Brownovy jednotky pověřen hlídkováním na střeše jednoho z mrakodrapů, v němž se odehrává důležitá schůzka mezi zástupci Johna Browna a třetí strany. NSA pochopitelně trvá na tom, že z průběhu schůzky musí být pořízen aspoň zvukový záznam, takže nezbývá, než se pustit do další z krkolomných akcí. Nutno dodat, že povětrnostní podmínky na střeše jednoho z nejvyšších čínských mrakodrapů nejsou optimální. Ve scénách jako vystřižených ze šplhavých komedií Harola Lloyda (akorát s lepším obrazem) se Sam spouští na větrem zmítanou žerď, aby po chvíli smrtelného balancu seskočil na plošinu umývače oken, zbavil se jejího obyvatele a úkol nepozorovaně dokončil.

  

Ellsworth z ptačí perspektivy * Na útěku * Nový rok na střeše šanghajského mrakodrapu

Počasí však Samovi nehraje vždy do karet. Například celá kinshaská mise se odehrává za bílého dne, který poskytuje tolik stínu a chládku, kolik si jen v Zaire (Demokratické republice Kongo) v pravé poledne umíte představit. Sam je proto v této misi oděn pouze v lehké maskáčové kalhoty a tričko s krátkým rukávem, takže většinu svého agentského nádobíčka s sebou nepobere. Místo obligátním nočním viděním a termovizí je v Kinshase vybaven funkčními slunečními brýlemi, které reagují na stejnou klávesu jako noční vidění a v místech s ostrým slunečním světlem mají vliv na jas a ostrost obrazu.

Na co se těšíme
  • Více možností řešení misí
  • Etické aspekty života dvojitého agenta
  • Změny outfitu a vybavení
Čeho se bojíme
  • Depresí ze špatných morálních rozhodnutí
  • Product placingu a reklam
  • Grafických bugů

Co se v Double Agentovi nezměnilo k lepšímu byly reklamy na výrobky hlavních herních sponzorů a některé grafické bugy. Obří billboard s Niveou na jednom z mrakodrapů Perly Orientu je ale stále ještě menší zlo než zpožděné domapovávání některých statických předmětů, které hra dopočítává až v moment, kdy se objeví v Samově zorném poli. Tento lapsus se několikrát objevil v kinshaské misi, ale věřím, že zůstane výsadou předváděného dema. Kazit další díl Splinter Cellu nedotažeností enginu by totiž bylo... Nemorální.

Nový díl Splinter Cellu se zatím zdá být vice než důstojným pokračováním známé série – a pokud se kolem kanceláří Ubisoftu nepřežene nějaké ničivé tornádo nebo nedojde k podobné katastrofě, máme se rozhodně na co těšit...

Jak se těšíme: 84%

Diskuze (2) Další článek: Hvězdné hlasy v Yakuze

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,