ECTS: Broken Sword 3 – adventura budoucnosti

To, že se ve studiích týmu Revolution Studios pracuje na třetím dílu nezapomenutelné herní klasiky Broken Sword, není již dobrý rok žádným tajemstvím. V rámci výstavy ECTS však byla uspořádána velká tisková konference, na které byl vývoj titulu Broken Sword: The Sleeping Dragon oficiálně potvrzen. Jaký bude zatím poslední připravovaný díl celé série? Bude spasitelem, který oživí umírající žánr adventur?

Jak se můžeme z historie přesvědčit, vytvořit natolik inovativní, svébytné, a na druhé straně také na původním konceptu hry postavené pokračování, je velmi těžkým úkolem. O to těžším v případě, že se některý z předchozích dílů série nezapomenutelně zapsal do historických análů.

 

Přesně taková je také situace týkající se herní série Broken Sword - její plánované třetí pokračování bude v mnoha směrech odlišné od svých předchůdců. Do jisté míry se tak autoři nedostatku originality a inovace v případě svého titulu bát nemusí. Přesto vyvstává na povrch několik otázek. Podaří se zachovat původní hratelnost? Nebudou mít slibované revoluční změny na hru špatný vliv? Bude Broken Sword: The Sleeping Dragon opravdu spasitelem, který oživí umírající žánr adventur? Na to vše a mnohé další se vám pokusím odpovědět v dnešním preview.

Broken Sword potřetí a tentokráte přímo revolučně

"Adventury využívající systém point and click jsou definitivně mrtvé", to jsou čerstvá a ve své podstatě velmi kontroverzní slova pocházející z úst Charlese Cecila, vedoucího projektu vývoje Broken Sword 3. Už z nich je na první pohled patrné, že v pořadí třetí díl výborné série Broken Sword dozná již od základu patřičných změn. Pozměněn a přepracován bude koncept hry, ovládání, grafická stránka a mnohé další. Co však zůstane, je napínavý příběh plný zvratů, výborná hratelnost, která dokázala okouzlit tisícovky hráčů. Takový je scénář, taková by mohla být realita. Alespoň tak nám ji nastínili samotní tvůrci.

 

Vrátím se k prvnímu výroku předcházejícího odstavce. Podle něj a názoru autorů ze společnosti Revolution Studios odzvonilo definitivně starému systému adventur, který ve své podstatě hráče až příliš svazoval, s čímž se nedá než nesouhlasit. Titul Broken Sword 3 má podle mnohých svým konceptem šanci oživit žánr adventur. Hráči totiž bude dána naprostá volnost při pohybu, stejně jako do jisté míry při rozhodování o nadcházejících činech a krocích. V překladu to znamená jediné - budete moci chodit kudy se vám zlíbí, utíkat úzkými uličkami, přeskakovat nebezpečné překážky, šplhat po římsách a mnohé další. Tento krok posouvá klasickou adventuru do zatím neprozkoumaných výšin, které se až nápadně podobají klasickým 3D akčním adventurám. K perfektnímu dotvoření atmosféry by navíc měla přispívat inteligentně se chovající a reagující kamera. Mimo jiné pak budete moci sami v kůži hlavních hrdinů využít při svých toulkách a dobrodružstvích pohledu první i třetí osoby.

Je to ještě klasická adventura?

Možná jste při čtení předchozích řádků nabyli dojmu, že se třetí díl série Broken Sword zcela oprostí od zažitých standardů klasických adventur. Nenechejte se však zmást. I když svým základním konceptem bude Broken Sword 3 značně revoluční, dočkáme se všeho, co ke správné adventuře patří - napětí, kvalitního příběhu, spousty hádanek a puzzlů. Díky zvolenému konceptu hry navíc dostávají nový rozměr - vývojáři i samotní hráči budou mít při tvorbě a řešení hádanek více prostoru, větší svobodu. Jak ale tvrdí tvůrci hry, všechny puzzly a logické zádrhely nejsou tvořeny s cílem "hráče frustrovat, ale naopak pobavit je". Doufejme, že se nejedná o planá slova, ale holou realitu. Mimochodem - třetí díl by měl být určen nejen zkušeným hráčům a znalcům předchozích dílů série, ale také zelenáčům a adventurním neznalcům.

 

Pojďme se však podívat také na příběh. Ano, málem bych zapomněl na v jádru nejdůležitější a stěžejní část celé hry. Vězte tedy, že se opět setkáte s krásnou Nico a odvážným Georgem, které snad netřeba představovat. Tihle dva si mnohdy lezou pěkně na nervy a tak se dočkáme ostrých výměn názorů, tak, jak to ke vztahu dvou pohlaví neodmyslitelně patří. Při rozplétání samotné záhady zavítáte na území mnoha exotických zemí, přičemž celé dobrodružství zahájíte návštěvou Konga a místního profesora - objevitele. Bohužel, v apartmánu patřícímu Georgovi dojde k vraždě neznámého muže, jehož vražedkyně se až nápadně podobá Nico. Podle slov samotných tvůrců na nás čeká příběh plný zvratů a konspirací. Důležitou roli budou hrát v příběhu také Templáři, které už můžete znát z předchozích dílů. Nejasný je zatím osud organizace Sleeping Dragon - jak bystřejší z vás jistě postřehli, název tohoto seskupení je stejný, jako podtitul třetího dílu série. Z toho můžeme usuzovat, že role Sleeping Dragon v celém příběhu bude velmi významná. Pravděpodobně se bude jednat o jednoho z hlavních soků, kterým budete muset čelit.

Změny v ovládání, příměs akce

Zásadní změnou projde také ovládání. Někteří z vás si možná již všimli čtyř tlačítek v pravém dolním rohu na některých obrázcích, jejichž význam úzce souvisí právě s ovládáním. Autoři se nechali při tvorbě trojky hodně inspirovat konverzí původních dílů na GameBoy Advance, od čehož souvisí také mnohé změny v interface. Ona čtyři záhadná tlačítka, podobná svým rozmístěním klasickým na joypadu, dovolí hráčům sbírat a používat předměty či spolupracovat a vést rozhovory s dalšími herními postavami. V současnosti můžeme jen stěží určit, nakolik je nový koncept ovládání použitelný, blíže posoudit to budeme moci až po otestování hratelné verze hry.

 

Broken Sword 3 - první trailer

Pozornosti žádného fanouška adventur by neměl uniknout ani první uveřejněný trailer, který se na světlo světa dostal díky prezentaci a oficiálnímu představení hry na výstavě ECTS v Londýně. Vězte tedy, že zhruba 42 MB veliký soubor vám nabídne téměř 4 minuty zajímavých sekvencí. Snad vás předchozí řádky přesvědčily, že se vyplatí do tohoto videa investovat svůj čas a peníze - stahovat tak můžete odtud.

Aby autoři zvýšili napětí a přikrášlili rozplétání samotného klubka záhad, přimíchali do třetího dílu také více akce. Co si konkrétně máte pod tímto pojmem představit? Za vše snad hovoří příklad situace, se kterou se pravděpodobně setkáme i v plné verzi hry. V blíže neurčené lokaci tak začne neznámý pachatel spolu-hrdinku Nico dusit. Byť bojuje a snaží se zachránit, sami víte, že během několika vteřin zemře. Vaší jedinou šancí je tak vzít ležící nůž a bodnout útočníka do zad. Pro samotné tvůrce i všechny zainteresované do projektu vývoje Broken Sword 3 je to legitimní puzzle hodný jakékoliv adventury. I když může mít mnoho z vás přesně opačný názor, v tomto případě nezbývá než s tvůrci souhlasit. Pokud se navíc dočkáme podobně "napínavých a srdcervoucích" situací více, pak rozhodně příjemné okoření samotnou hru.

Nové standardy, grafické orgie

I když opět v předcházejících řádcích narážíme na přímou podobnost hry s žánrem akčních adventur a uvedený příklad dává široké možnosti ke spekulacím, jak sám Charles Cecil zdůraznil, na rozdíl od zástupců tohoto svébytného žánru nebude moci hráč používat v BS3 prakticky žádné zbraně (pod tímto pojmem si můžete představit klasické pistole a pušky, tedy zbraně určené primárně právě k zabíjení). Není to však jediná odlišnost. Jednou provždy tedy musím zdůraznit - byť díky plánovaným změnám opouští třetí díl série Broken Sword zažité standardy a snaží se ve svůj prospěch využít prvků dalších žánrů, tvoří zcela novou kategorii her. A kdo ví, možná bude právě Broken Sword 3 průkopníkem a určí nové standardy adventur.

 

Jako poslední novinku jsem si na závěr dnešního preview ponechal zpracování. Jak si zřejmě již mnozí z vás stačili všimnout, třetí díl bude plně v 3D. Nese to s sebou jisté neduhy, pro mnoho hráčů předchozích dílu je to možná ranou pod pás. Technologický vývoj jde ale stále dál a dál a tak se mu museli přizpůsobit i samotní vývojáři. Podle dosavadních informací bude i engine v mnoha směrech novátorský. S tím souvisí zejména rychlé stínování v reálném čase, které dává hře další rozměr - pokud se tento technologický výstřelek podaří opravdu zdárně dokončit, budete se moci schovávat ve stínech, uličkách a případně tak zmizet pronásledovateli. Zajímavé…

Otázka je jasná - KDY?

V posledních několik odstavcích textů jsem psal o jediném - o novinkách, které s sebou Broken Sword 3 přinese. Nejen o nich však bude tato hra, protože si do jisté míry (a že to nebude míra malá) zachová i vlastnosti svých předchůdců. Za všechny jmenujme především styl a systém rozhovorů, vtipné narážky, jejichž podstatu pochopí jen znalci předchozích dílů. Právě ke konverzaci s dalšími postavami se váže ještě jedna zajímavost - díky zvolenému ovládání "čtyř tlačítek a čtyř funkcí" si budete moci v jednom okamžiku nejen vyměňovat názory s osobami ve vašem okolí, ale také třeba plnit některý z puzzlů. Trochu se tím odbourává nudnost zdlouhavých rozhovorů. 

 

Předchozí řádky, slova autorů i dostupná fakta mě prozatím naplňují reálnou nadějí, že Broken Sword 3 bude opravdu revoluční adventurou. Jak je vidět, skutečně děje se to, co autoři slibovali - snaží se tak v případě třetího dílu přinést vylepšení, po kterých už dlouhou dobu touží samotní hráči. To vše by mělo mít za následek vytvoření zábavnější adventury, která by k obrazovkám počítače připoutala i odpůrce tohoto herního žánru. Na druhé straně však vývoj běží teprve nějakých šest měsíců, k dispozici je pouze velmi ranná verze hry a autoři mají dost času na to, aby některou z částí jejich dílka řádně spackali. Snad se tak nestane a můj unáhlený závěr, že třetí díl se pravděpodobně zařadí po bok největších herních velikánů, se nemine s realitou.

A abych nezapomněl. Plná verze hry by se měla objevit na konci příštího roku. Na titul Broken Sword: The Sleeping Dragon se mohou těšit nejen majitelé PC, ale také konzolí PlayStation 2, Xbox, GameBoy Advance a GameCube.

Dostupné pro: PC
Žánr: Adventury | Čistokrevná adventura
Výrobce: Revolution | Webové stránky hry
  • Příběh
  • Precizní technické zpracování
  • Petra :-)
  • Málo propletené hádanky
  • Málo zajímavých lokací
  • Absence myši
Diskuze (4) Další článek: ECTS: Obrázky z datadisku Ghost Recon: Island Thunder

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,