Elite - život kosmického vlka

Vítejte ve vesmíru budoucnosti! Je plný obyvatel. Lidstvo se o něj dělí s mnoha víceméně spřátelenými rasami (a Thargoidy). Křižují jím tisíce lodí - turisté, obchodníci, lovci odměn, policie, vojsko, děti, důchodci, piráti (a taky Thargoidi) - ti všichni mají důvod někam letět. No nepřidejte se, když na tom můžete vydělat (a potkat Thargoidy). Staňte se obchodníkem, lovcem, elitním bojovníkem (bijte Thargoidy!) Poznejte svou galaxii!
ítejte ve vesmíru budoucnosti! Je plný obyvatel. Lidstvo se o něj dělí s mnoha víceméně spřátelenými rasami (a Thargoidy). Křižují jím tisíce lodí - turisté, obchodníci, lovci odměn, policie, vojsko, děti, důchodci, piráti (a taky Thargoidi) - ti všichni mají důvod někam letět. No nepřidejte se, když na tom můžete vydělat (a potkat Thargoidy). Staňte se obchodníkem, lovcem, elitním bojovníkem (bijte Thargoidy!) Poznejte svou galaxii!

Elite

Jako majitele obyčejné lodi Cobra Mk.III se 100 kredity v kapse vás ovšem ostatní obyvatelé vesmíru (Thargoidi asi taky, ale jistě to nevíte) považují za naprosto nezajímavého, neškodného hlupáka. Je na vás, abyste jejich názor změnili a dostali se mezi elitu. K tomu budete potřebovat peníze. Hodně peněz. Nezbude vám než nakoupit nějaké zboží (vyberte si na trhu, ale měli byste vědět, že drogy, otroky a zbraně neuvidí nikde rádi a každá vláda vás může za obchod s nimi postavit mimo zákon) a zkusit jej výhodně prodat na jiné planetě. Korzáři, kteří se mnohde snaží vaši loď zlikvidovat a získat lodní náklad, vám to nijak neulehčí. Na nespočetných obchodních cestách, které budete nuceni podniknout, abyste mohli vylepšit svou loď a trochu si oddechnout, se rozhodně nebudete nudit (a pokud se objeví Thargoidi...)

Spectristi, pamatujete?

Za vydělané peníze si pak velice rádi necháte svou loď upravit - zvětšit nákladní prostor, posílit obranné systémy, namontovat lepší zbraně a další užitečné vybavení. S takto vylepšenou lodí se můžete stát třeba lovcem - za ničení pirátských lodí vyplácí totiž obchodní federace odměny. Nebo těžit minerály z asteroidů, poletujících kosmickou prázdnotou. A nebo se přidat k 'těm zlým' a lovit nebohé obchodníky kvůli kořisti. Se silnou lodí je prostě život pestřejší (a delší, i s Thargoidy v patách...)

Kontejner se zbožím - co to asi bude?

Až vám bude jedna galaxie malá nebo 'příliš horká' (to je hned - pár záznamů v trestním rejstříku a jdou po vás lovci odměn, policie většiny planet, pokud ne rovnou každá loď, kterou potkáte), stačí zaplatit za galaktický skok a můžete zkoumat další, kde nic neznáte a nikdo nezná vás (ale Thargoidi číhají všude). Celkem se dá procestovat osm galaxií (původně jich mohlo být až 280 000 000 000 000, ale autoři to zavrhli jako příliš zmatené).

Elite Platinum - pokračovatel hodný svého jména.

Když vystoupáte na žebříčku bojových schopností, podle kterého se hodnotí dobří piloti, dost vysoko, může se vám stát, že vás armáda požádá, abyste našli a zničili loď, kterou jim kdosi ukradl z tajné základny. Je silně vyzbrojená (stavěli ji proti Thargoidům) a v nesprávných rukou velice nebezpečná. Různých zvláštních misí je ve hře víc, můžete je samozřejmě odmítnout, ale... no nepomohli byste armádě, zvlášť když dobře platí?

Transportér - veze asi turisty... arcElite

Byla to první plně 3D hra pro osobní počítače. Spokojila se s pouhými 48 kB paměti (mnohé počítače té doby jí totiž víc neměly), v rámci kterých byly ve hře bez přihrávání (to by při použití tehdy běžných záznamových medií - magnetofonových kazet - bylo zdlouhavé a složité) k dispozici údaje o více než tisíci rozdílných planet.

Detaily o planetě - každá má jiné! ZX Spectrum 48kB

Původně ji vydala společnost Acornsoft v roce 1984 pro počítač BBC (ten vznikl, když televize BBC chtěla vysílat kurs práce s osobním počítačem, navrhla a vyráběla jej firma Acorn, ve Velké Británii je dodnes stejně kultovní jako u nás ZX Spectrum). Vznikla v době, kdy osobních počítačů bylo tolik druhů, kolik výrobců - a ti nechtěli o nějaké kompatibilitě ani slyšet. Společnost British Telecom se tedy pod obchodním jménem Firebird postarala o převedení hry na mnoho ostatních typů a Elite nakazila většinu světa.

Oba autoři a jejich hra... asi tak před patnácti lety.

Napsali ji dva studenti univerzity Cambridge - Ian Bell a David Braben. Pracovali na ní dva roky a netušili, co způsobí... naprostá volnost pohybu virtuálním světem spolu s dokonalým zpracováním až na samé hranici možností tehdejších počítačů magicky zapůsobila na hráče každého věku.

Přistání na stanici je náročný manévr. Zvlášť když se před vás někdo takhle vecpe. arcElite

Nadšené výkřiky po prvním úspěšném přistání na kosmické stanici. Nepřítomný pohled zarudlých očí, trhavé pohyby při hledání v papírech hustě popsaných drobným písmem zkratkami a čísly. Tiché (později stále hlasitější) kletby na adresu nepřátel v dálce za sklem obrazovky. Večery, volně přecházející v ospalá rána. Rodinní příslušníci na pokraji šílenství. Valčík Na krásném modrém Dunaji pro dvoje digitální hodinky a pauzy... Co dodat - prostě Elite.

MSX - na tom jsem se s Elite důkladně seznámil já.

Celkem se prodalo více než milion legálních kopií. V době, kdy softwarové pirátství u her bylo v 'západním' světě běžné a u nás to byla naprostá nutnost, protože originály se nedaly sehnat... Kdyby podobný úspěch Elite potkal dnes, slavní režiséři by usilovali o právo natočit podle ní film, lepé děvy (a obtloustlí turisté) by světem chodily v tričkách s obrovským nápisem Elite na hrudi a z hračkářství by (alespoň na čas) zmizeli plyšáci, vytlačení plastikovými modely lodí a Barbie, kosmickou obchodnicí... teď ale vážně - Aidan Bell, Ianův bratr, složil na motivy Elite stejnojmenný muzikál (hraje se dodnes, jeho záznam vyšel v roce 1989 na CD, bohužel se mi nepodařilo zjistit, kde by se dal objednat 8-(

Součástí původního vydání Elite je novela The Dark Wheel (Temný Kruh). Napsal ji dnes velice slavný spisovatel Robert Holdstock (později napsal ještě lepší věci 8-). Můžete ji, stejně jako další příběhy z tohoto světa, najít na této stránce.

Piráti... Elite platinum

Teď pár slov k jednotlivým počítačovým verzím:
Osmibitové verze hry jsou si docela podobné, liší se jen množstvím detailů a počtem tajných misí. Obecně - čím více paměti počítač měl, tím více obojího hra obsahuje.

Existuje ovšem jedna výjimka - jistý Angus Duggan přeprogramoval na počítači BBC původní hru tak, aby bylo možné koupit si jinou loď, na množství jejího vybavení závisela velikost nákladního prostoru, přidal speciální časově omezené obchodní zakázky a mnoho dalších vylepšení. (Pamětníci, nepřipomíná vám ten popis něco? Skoro to vypadá, že David Braben neměl už při tvorbě Frontiera co vymýšlet. 8-) Protože to ale vlastně byla "jen" pirátská kopie hry, nedočkala se Elite-A nikdy převodu na jiné počítače.

Commodore 64 - stejně jako MSX

Ještě jedna 'osmibitová' zajímavost: u Elite pro ZX Spectrum byl poprvé použit originální systém ochrany proti pirátskému kopírování, nazvaný Lenslock. V krabici s hrou uživatel našel brýle s barevnými skly. Těmi teprve mohl ve shluku barev na obrazovce přečíst číselný kód, který musel zadat, aby se hra spustila. Už žádné zdlouhavé hledání slov v manuálu! Jen nevím, co tomu říkali ti, kteří chtěli (nebo museli) Elite hrát na černobílém televizoru - asi jim nezbylo než se obrátit na piráty...

Thargoid!  Atari ST

Majitelé šestnáctibitů Commodore Amiga a Atari ST si na Elite museli počkat déle, až do roku 1988, ale výsledek stál za to - lodě a další objekty jsou tvořeny barevnými mnohoúhelníky, nejsou to tedy jen průhledné 'drátěné modely' jako na osmibitech, hra má zvuk odpovídající (skvělým) možnostem obou počítačů a odlišné ovládání.

arcElite - všimněte si prosím plyšových kostiček...

Za nejlepší Elite všech dob považují fanoušci ArcElite z roku 1991, napsanou pro 32-bitové počítače řady Acorn Archimedes s procesory RISC. Programátoři rapidně zvýšili počet a hlavně inteligenci cizích lodí - některé těží drahé kovy na asteroidech, piráti při útoku spolupracují, stejně tak policie, která cílevědomě hledá a likviduje zločince. Hráč se stává součástí dokonale fungující virtuální reality, malým kolečkem obrovské mašinérie vesmíru. Počtem zároveň probíhajících dějů ArcElite ukazovala výpočetní převahu procesorů RISC.

Elite NES - co dodat?

Herní konzola Nintendo Entertainment System se Elite dočkala také v roce 1991 - je u ní poměrně těžké zvyknout si na ovládání kombinacemi tlačítek, zvláště na emulátoru. Pro kapesní Nintendo Gameboy vzniklo o tři roky později příšerně vyhlížející demo.

IBM PC - grafika CGA, zvuk PCspeaker

První verze pro PC z roku 1987 plně odpovídala tehdejším grafickým a zvukovým možnostem počítače a z dnešního pohledu je téměř nehratelná (pokud nemáte XT s CGA kartou, ale i tak - hůř vypadá snad jen demo Elite pro Gameboye). Pánové ze společnosti Microprose, která ji pro PC vytvořila, ale na Elite nezapomněli. Po čtyřech letech uvedli Elite Plus. Grafika EGA/VGA 16 barev, MCGA 256 barev, zvuk MIDI. Dost se podobá Amiga Elite, ale má jiné ovládání a v 256 barvách lepší grafiku. Je dobře hratelná dodnes, pokud ji na rychlejším stroji zpomalíte nebo pokud vlastníte AT286.

Ian Bell vytvořil pro PC TXTelite - hříčku, kde hráč v textovém módu pouze obchoduje mezi planetami bez toho, že by cestou někoho potkal. Pokud ji hrajete běžným způsobem, dost rychle vás omrzí, ale je možné do ní posílat textové soubory, ve kterých obchod naprogramujete, a zkoušet, jak rychle se ve světě Elite vlastně dá zbohatnout.

Elite Plus - PC pokročilo

Nadšení, s jakým se hráči pouštěli do vesmírných soubojů a obchodu, nedalo tvůrcům her spát. Namátkou - mohli jste se vesmírem vydat za obchodem rychlostí světelnou (Lightspeed) i vyšší (Hyperspeed), toulat se s kočovníkem (Nomad), stát se členy federace svobodných obchodníků (Federation Of Free Traders - ta jako by Elite z oka vypadla) nebo raději soukromničit (Privateer). Dřív nebo později ale všichni, ať už na Amize, Atari ST nebo PC, dorazili k hranici - volné pokračování Elite totiž jeho autor, v projektu už osiřelý David Braben, nazval Frontier. Za hranicí pak na PC můžete najít ledacos - třeba přátelské Thargoidy. Nevěříte? První střety z Frontier: First Encounters, hry, která následovala, by vás o tom mohly přesvědčit. Ale to už je docela jiný příběh... takže příště.

Kolem stanice se neustále něco děje... Elite platinum

Desítky internetových stránek věnovaných Elite a jejím pokračovatelům dokazují, že na tuhle hru se rozhodně nezapomnělo. Fanoušci se na nich chlubí svými úspěchy, radí těm méně zkušeným, nabízejí uložené pozice, různé užitečné programy a přemýšlejí o budoucích verzích. Jak vypadá budoucnost Elite?

Oba původní autoři pracují odděleně na vlastních projektech. David Braben se nenechal zdeptat poměrným neúspěchem F:FE (říká se, že je to hra s největším počtem chyb, jaká se kdy prodávala, ale přesto má ve světě spoustu obdivovatelů) a ohlásil další pokračování hvězdné ságy, pracovně nazvané Elite 4. Kdy bude hotová je ovšem ve hvězdách...

Ian Bell na svých stránkách uvádí, že také pracuje na počítačové hře, ale její obsah stále tají. Lidé doufají, že bude mít něco společeného s Elite.

Někteří nadšenci ovšem nečekají, co jim nadělí herní průmysl. Z jejich řad jsem pro vás vybral dva zástupce, o kterých určitě stojí za to vědět:

Galileo myslí ve velkém!

Http://http://browse.to/galileo - V Británii (shodou okolností opět na univerzitě Cambridge, kde to celé vlastně začalo) vznikl velkolepý projekt Galileo. Jeho cílem je vytvořit podle Elite hru pro více hráčů, jakýsi on-line virtuální vesmír s naprostou svobodou pohybu, ve kterém by děj pro účastníka nekončil, když se odpojí, ale pokračoval dál i bez něj, a to v reálném čase! Autoři věří, že s pomocí moderních technologií se to může podařit.

Elite platinum. Odtud jsou ty velké obrázky

Elite Platinum - V pokročilejší fázi se nachází jiný projekt, pro změnu z Německa. Jmenuje se Elite Platinum a je to hra pro jednoho hráče, využívající nové možnosti dnešních počítačů. Autoři použili to nejlepší z Elite Plus a ArcElite a přidali pár dalších nápadů - například každá sluneční soustava má jiný počet planet a mnohdy každá z nich jiné ceny! Pokud vás zaujaly obrázky, stáhněte si skvěle hratelné demo (asi 800kB). Český popis ovládání přiložen.
Demo je určeno k testování, máte k dispozici 50000 Cr, za což si můžete nakoupit veškeré vybavení. Pokud se vyskytnou nějaké potíže s chodem programu, autoři vás prosí, abyste spustili demo znovu s parametrem DIAGS a zaslali jim potom kopii souboru log.txt. Pomůžete jim s vývojem.

Na takový konvoj je lepší neútočit - má moc dobrou ochranu... Elite platinum

Máte-li v této chvíli chuť (ať už znovu nebo poprvé) nasednout do lodi, zbavit vesmír pár pirátů a vydělat spoustu kreditů, mám pro vás ještě jednu dobrou zprávu:
Ian Bell umístil volně ke stažení všechny verze, které se dají provozovat na PC (většinou na emulátorech), na své oficiální Elite stránky. Najdete na nich také spoustu informací o Elite, včetně libreta a několika MP3 ze zmíněného muzikálu.

Galaktický skok... k Ianu Bellovi.

Vaší pozornosti by rozhodně neměla ujít Elite-A (tady stačí postupovat podle návodu na stránce) a za trochu experimentů s nastavením emulátoru určitě stojí i ArcElite, i když Archie zatím (verze 0.8) postrádá zvuk.

ArcElite má také výbornou internetovou stránku, můžete na ní kromě poslední verze hry a manuálu najít i nejůznější doplňky (třeba plyšové kostky na přední výhled z lodi a nápis "Má druhá loď je Thargoid!" na zadní 8-)

Thargoid shora...

Že ještě pořád nevíte, kdo jsou Thargoidi? Mají strašlivou pověst. V Temném Kruhu se dočtete:

"Thargoidi! Složené oči, kloubnaté končetiny, na hlavě tykadla a dvakrát zahnuté čelisti. Piloti Thargoidů neznají strach. Jsou to nejzavilejší a nejmocnější nepřátelé lidstva."

Pokud se váš nadprostorový motor někdy porouchá uprostřed skoku, nepokoušejte se hledat v něm závadu. Raději se dobře rozhlédněte - tohle nebyla obyčejná porucha. Někde poblíž zaručeně číhá Thargoid. Zaměřil vás, přitáhl k sobě a teď, zatímco se vzpamatováváte z šoku, jde po vás! Pravidelné osmiboké lodě jsou na svou velikost neuvěřitelně rychlé a obratné. Kromě silné výzbroje nesou na palubě Thargony, dálkově ovládané malé lodě, které, pokud sebou nehodíte, vás rychle obklíčí a obtěžují střelbou ze všech stran. Bez silných štítů a rychlých reakcí se neubráníte. Rakety jsou tady úplně k ničemu - protiraketovou technologii ECM totiž vyvinuli Thargoidi, technicky mnohem vyspělejší než lidé, kteří ji pak ukořistili.

A zdola... Elite plus

Jak vám ochotně vysvětlí kterýkoliv scifista, Thargoid je tedy klasický BEM - obluda s hmyzíma očima. Díky odlišnému vývoji mají Thargoidi jiná měřítka krásy, lidé a ostatní humanoidní bytosti se jim prostě hnusí a oni proto touží očistit Vesmír od toho měkkého, vodnatého svinstva. Humanoidní formy života (včetně vás, pokud začnete hrát Elite) to nějak nechtějí chápat a urputně bojují o přežití.

Jako humanoid humanoidu vám prozradím trik: Když se Thargoidovi snažíte uletět, pověsí se vám na paty, ale nijak rychle nemanévruje. Zadním laserem, pokud budete rychlí a Thargoid vás dřív nerozstřílí na kousíčky, ho můžete zvládnout. Thargony bez signálu z mateřské lodě jsou ztracené a přestanou útočit. A armáda za ně prý dobře platí...

Dál už jen telegraficky:

Spousta podrobnosti o jednotlivých verzích Elite, seznam zvláštních misí, triky a zajímavosti - prostě Elite FAQ - je tady.
Dlouhý výčet stránek o Elite najdete také na téhle stránce.

A úplně nakonec vesmírné šílenství v datech:

Rok - Typ počítače

  • 1984 - Acorn BBC, Commodore C64
  • 1985 - Amstrad CPC, Apple II, ZX Spectrum,
  • 1987 - IBM PC (CGA), MSX, Tatsung Einstein
  • 1988 - Atari ST, Commodore Amiga,
  • 1991 - Acorn Archimedes, IBM PC - Elite plus (EGA, MCGA), Nintendo Entertainment System
  • 1994 - Gameboy Elite Demo

Pokud víte o nějaké další verzi Elite (ne Frontiera!!!) na jakýkoliv počítač, dejte mi prosím vědět na mumathin@post.cz. Díky

Diskuze (1) Další článek: GeForce 2 GTS: FSAA v praxi (2)

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,