Empire Earth – nejlepší realtime strategie všech dob

O strategii Empire Earth se toho nemálo napovídalo. Měla skloubit perfektní grafiku a hratelnost série Age of Empires, akční potenciál Command and Conquer a také některé vlastnosti klasické Civilizace. Výsledek je však ještě o mnoho lepší než jsem i v tom nejtmavším koutku duše očekával. Empire Earth je totiž nejlepší realtime strategií všech dob!
Žánr: realtime strategie
Minimální konfigurace: Pentium 400 MHz, 64 MB RAM, 3D karta, Windows 95/98/ME
3D akcelerace: ano
Multiplayer: ano
Jazyk: angličtina
Domovská stránka: http://empireearth.sierra.com/
Výrobce: Stainless Steel Studios
Distributor: Sierra

O strategii Empire Earth se toho nemálo napovídalo. Měla skloubit perfektní grafiku a hratelnost série Age of Empires, akční potenciál Command and Conquer a také některé vlastnosti klasické Civilizace. Výsledek je však ještě o mnoho lepší než jsem i v tom nejtmavším koutku duše očekával. Empire Earth je totiž nejlepší RTS strategií všech dob!

Za zrodem této hry stojí Rick Goodman, člověk, který se mimo jiné podílel na úspěšně dvoudílné sérii Age of Empires, kterou mohu bez kapky nadsázky považovat za krále současných realtime strategií. Jenže tak tomu bylo pouze do chvíle, kdy se objevila právě hra Empire Earth – společně s Age of Mythology patřila mezi ty nejočekávanější RTS projekty a alespoň v případě prvního titulu se to bezpochyby vyplnilo (jak to bude u Age of Mythology, ukáže příští rok, rozhodně však bude zajímavé sledovat souboj s EE).

Empire EarthEmpire Earth

Vynikající intro
Hra vás po svém spuštění uvítá, jak tomu obvykle bývá, intrem. To je nadmíru povedené a autoři v něm hned pěkně od začátku ukazují, v čem má být podle jejich vyjádření (které já mohu potvrdit :-) největší výhoda hry oproti dobře vyzbrojené konkurenci. Myslím, že alespoň polovina čtenářů tuší, o čem bude řeč. Empire Earth totiž nenabízí jako ostatní real-time strategie prožít pouze určitou etapu dějin lidstva, ale na rozdíl od nich nabízí možnost prožít si život prehistorických lidí, jakožto i budoucích, dosud nenarozených, generací. Právě intro to ukazuje ve velmi pěkném zpracování. Mohl bych jej rozdělit na čtyři na sobě nezávislé části – první reprezentuje primitivní kmen lidí tancujících kolem ohně, na stěnách jsou krásně vidět první nákresy mamutů, tedy jakési prvotní úkazy umění. Druhá část zapadá někdy do období pozdějšího středověku, ocitáte se uprostřed bitvy dvou lodí. Třetí část nás pak přenáší do prvních let devatenáctého století a ukazuje sílu moderní techniky a taktéž sílu lidské inteligence. Poslední část už nemohu porovnat s tím, jak ve skutečností vypadá, neboť se jedná o budoucnost, tedy v podobě, jak si ji autoři představují. Na této části je jasně vidět převaha strojů nad lidskými schopnostmi. Intro jako celek je vytvořeno ve velice dobré grafice a je doprovázeno slušně znějící hudbou. Jedním slovem – nádhera, která vás navnadí na další části hry.

Empire EarthEmpire Earth

Menu aneb studená sprcha
Pokud jsem psal, že intro vás pekelně navnadí na samotnou hru, pak menu vás naopak pěkně schladí. Možná je to jen můj subjektivní pocit, ale pokud porovnám menu Empire Earth s menu AoE2, pak jako vítěz jednoznačně vychází druhý jmenovaný. Asi mě trochu zarazilo provedení tlačítek, které je opravdu nezvyklé (hlavně jsou až moc veliká). Naopak se mi moc líbí pozadí, které je stejně jako intro složeno ze čtyř částí, přičemž každá reprezentuje jednu etapu dějin lidstva. Jinak co se týče přehlednosti myslím nikdo nebude mít žádné výhrady, například provedení obrazovek s informacemi o právě ukončené hře je velice podobné AoE2, takže kdo hrál tuto hru, bude tady jako doma.

Kampaně
Hra obsahuje 4 kampaně, z nichž každá se odehrává v jiné části lidské historie. Základním rysem celé hry je na strategii nezvykle vysoký počet rozhovorů. Nutno ovšem podotknout, že pozitivně přispívají k atmosféře hry.

Kampaň první se odehrává na území Starého Řecka, tedy z našeho pohledu ve vzdálené minulosti. Najdeme zde celkem 8 rozmanitých misí, ve kterých potkáte mnohé antické hrdiny.

Kampaň druhá je zasazena někdy do období 12. století našeho letopočtu a ocitáte se zde ve středověké Anglii. Tato kampaň, stejně jako následující, vychází z konkrétních historických podkladů a tak se můžete zúčastnit i několika reálných bitev naší minulosti.

V třetí kampani se ocitáte v roli vůdce nacistického Německa za 1. světové války a vaším úkolem je trochu pozměnit dějiny, tedy Německo dovést k vítězství.

Poslední, čtvrtá kampaň nás posouvá do vzdálené budoucnosti a do role zroditele myšlenky na ovládnutí celého světa. Tato kampaň mě oslovila nejvíce a to i přes to, že právě boje odehrávající se v budoucnosti mě z prvu lákaly naprosto nejméně.

Celkově nelze než hodnotit zpracování kampaní kladně, historikové by již tak nadšení nebyli, práci vývojářů to ovšem nijak nesnižuje. V žádné jiné strategii nejsou kampaně tak zajímavé jako právě u Empire Earth.

Empire EarthEmpire Earth

Random Map
Kromě klasické kampaně samozřejmě existuje možnost zahrát si zcela nezávazně i obyčejnou hru proti několika předem zvoleným soupeřů na náhodně vygenerované mapě. Autoři při tvorbě této možnosti nezapomněli opravdu na nic. Můžete si zahrát klasickou hru nebo například deathmatch. Stejně tak je vám ponechána možnost nastavit si období ve kterých se následující hra bude odehrávat. Ostatní nastavení jako maximální počet obyvatel, velikost mapy či sdružování civilizací do týmů lze považovat za samozřejmost.

Samotná hra
Systém, jakým probíhá samotná hra snad není třeba probírat, zná ho snad každý, kdo si někdy nějakou tu real-time strategii zahrál. Zaměřím se tedy spíše na vylepšení, které hra oproti své konkurenci nabízí a není jich málo.

Empire EarthEmpire Earth

Poměrně velký úsek recenze jsem již věnoval tomu, že Empire Earth nepokrývá jen určitý úsek dějin, ale kompletně celou historii lidstva + budoucnost. Rozsah je to tedy úctyhodný a dosahuje několika tisíc let. Velice mě zajímalo, jak bude vypadat situace, když se potká moderně vyzbrojená civilizace s primitivním kmenem doby kamenné. S ničím takovým se ale v Empire Earth nesetkáte, jednotliví soupeři, tedy spíše civilizace, přechází stejně jako vy plynule do dalších a dalších období a tak půjde podobného setkání docílit jen s pomocí cheatů.

To, že hra zabírá celou lidskou historii s sebou nese jednu nepostradatelnou výhodu – obrovské množství jednotek se kterými se setkáte, jejich číslo prý sahá až někam ke dvěma stovkám. O celkové rozmanitosti se snad nemá cenu bavit, pochvalu si zaslouží to, že snad neexistuje jednotka, která by byla natolik univerzální, abyste pouze s ní mohli soupeře porazit. Nezastírám, že například Titan Bomber má natolik silný útok, že jedinou bombou zničí třeba deset budov, samozřejmě postavených blízko sebe. Na druhé straně nemá příliš dobrou obranu a klasické stíhačky ho ve většině případů bez jakýchkoliv problému sestřelí. Proto je důležité před samotným bombardérem vyslat početnější skupinu letounů, která mu „vyklidí“ cestu až k cíli, který má svými bombami zničit. Právě v Empire Earth je více než v kterékoliv předcházející realtime strategii důležitá kooperace jednotlivých druhů jednotek. A pokud vím, tohle je jedna z věcí, která hráčům ve strategiích chyběla – tedy, doposud.

Světlé stránky hryTemné stránky hry
  • možnost přenést se do libovolné etapy historického vývoje lidstva + přidání budoucnosti
  • systém vylepšování jednotek
  • skvělé kampaně, intro
  • 3D grafika, zvuky a hudba
  • celkově nápadité a výborně hratelné
  • menu
  • umělá inteligence

Nesmím zapomenout vyjmenovat také suroviny, které se ve hře nalézají a za které je možno nakoupit vše, co hra jen obsahuje. Základ tvoří jídlo a dřevo, jejichž přítomnost nepřekvapí snad nikoho. Podobná situace je i co se týče zlata a kamení, méně obvyklá však bývá přítomnost železa. Je však pochopitelná, protože zvláště v pozdějších etapách lidských dějin jsou mnohé stroje a jednotky z této suroviny stavěny. Naleziště zvláště posledních třech jmenovaných surovin jsou obrovská a dosahují třísettisíc jednotek, takže s nedostatkem surovin se ve hře rozhodně nebudete potýkat. Pro někoho je to možná zklamání, protože boj o každé naleziště zlata či kamení je rozhodně rozptýlením, jiné hráče však obrovská naleziště potěší, protože dávají větší možnost věnovat se samotnému boji.

Empire EarthEmpire Earth

Vylepšení jednotek
Na výbornou je zpracován i systém vylepšování jednotlivých jednotek. Základní systém je naprosto stejný, jak ho známe z Age of Empires 2 – pokud se civilizace přesune do další etapy (doby), je vám umožněno za určitý poplatek vylepšit stávající jednotky. Tento systém pak doplňují ještě některé nadstandardní vylepšení, jako zrychlení pohybu všech jednotek a jiné. Celkově však hráči není umožněna přílišná volnost v rozhodování co a které jednotce vylepšit, tento problém je však stejně jako řada předchozích s příchodem Empire Earth minulostí. Empire Earth obsahuje tedy nejen systém použitý právě ve jmenované AoE2, ale také dva další – tím prvním je možnost přiřazovat speciální body získané ve hře jednotlivým jednotkám (např. můžete zvýšit rychlost výroby té které jednotky, její útok atd.). Právě při rozdělování těchto bodů přichází na řadu taktizování, protože jimi můžete přiřazovat (a tím pádem i vylepšovat) jednotky z jiné doby, než ve které se nacházíte. Díky tomu můžete být slabší v první části hry, ale s přechodem do jiné doby zase naopak silní. Rozhodně zajímavý nápad s dobrou realizací. Poslední možností je vylepšovat konkrétní atributy toho kterého typu jednotek. Pokud na vybranou jednotku kliknete, zobrazí se informace o jejím útoku, obraně atd., kliknutím na vybranou položku z tohoto seznamu a zaplacením požadovaného množství surovin se ona vlastnost vylepší (díky tomu můžete udělat jednotku s nepřekonatelným útokem či obranou).

Editor misí a civilizací
Jako v každé správné strategii, i Empire Earth obsahuje možnost vytvořit si vlastní misí a co více i civilizaci. Její tvorba probíhá tak, že rozdělíte 100 speciálních bodů mezi jednotlivé jednotky a tím pádem ji odlišíte od civilizacích jiných. Pochopitelně je zde i možnost sdružovat jednotlivé vytvořené mise do kampaní, takže si hračičkové jistě vyhrají.

Grafika a hudba
Není tajemstvím a je to patrné i na okolních obrázcích, že Empire Earth má plně 3D grafiku. Když jsem hru poprvé viděl, pochyboval jsem, jestli co do přehlednosti a použitelnosti může konkurovat klasické 2D grafice, která se mi zdála právě pro strategie mnohem použitelnější. Naštěstí se mé obavy nevyplnily, vše je krásně přehledné a díky použití 3D grafiky i hezčí. Co více, hardwarové požadavky jsou více než přijatelné. Chválou nemohu šetřit ani co se týče hudby, ta je nápaditá a atmosféru hry krásně vystihuje.

Empire EarthEmpire Earth

Umělá inteligence
Pokud jsem doposud nešetřil chválou, pak nyní budu. Umělá inteligence nepřátel na mě působila značně rozporuplně – někdy byli nepřátelé opravdu chytří a dokázali v mém systému obrany najít malinkou skulinku, kterou mi však dokázali pořádně znepříjemnit život. Na druhou stranu však sami nebyli schopni plnit ani zásadní otázky týkající se obrany vlastního objektu. Uvedu konkrétní příklad – v první misi ruské kampaně bylo úkolem uprchnout z města, které jsem pak byl nucen po mnoha bezvýznamných věcech (tedy pokud se bavím o problému umělé inteligence) zničit. Protože obrana města byla dobře vytvořena (páni programátoři si s ní vyhráli), rozhodl jsem se pro taktiku rozbombardovat ho, tím narušit jeho obranu a nakonec celou akci dokončit pozemními jednotkami. Přesto, že tento můj záměr musel být po více než hodině čistého hraní jasný snad i dvouletému miminu, soupeř stále naivně vytvářel tanky a jiné pozemní jednotky, pravda, občas i nějaké to letadýlko, o které se však mí stíhači bez problému postarali. Celá akce dopadla asi tak, jak jsem si ji představoval – na jednu stranu je to úspěch mého taktizování, na druhou stranu je konečný výsledek dán neschopností mého soupeře – a čemu to dávat za vinu, než právě umělé inteligenci.

Král je mrtvý, ať žije král!
Snad se mi podařilo vyjmenovat vše, co z Empire Earth bezpochyby dělá tu nejlepší real-time strategií všech dob. Možnost zahrát si libovolnou etapu lidských dějin + možnost nahlédnout do budoucnosti (pravda, nikde není napsáno, že takhle bude vypadat, ale kdo ví :-) a také spousta vylepšení oproti svým konkurentům je snad toho důkazem.

Grafika: 9/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 10/10
Hratelnost: 10/10
Po několika letech kralování Age of Empires 2 přebírá korunu krále real-time strategií hra Empire Earth.
Celkové hodnocení: 10/10
Diskuze (27) Další článek: Tom Clancy´s Rogue Spear: Black Thorn

Témata článku: , , , , , , , ,