Evoluce realtime strategií, část 2. (1999-2002)

Ve druhé části tohoto rozsáhlého povídání se podíváme na deset nejdůležitějších realtime strategií, které se objevily mezi lety 1999 až 2002. Zmíníme tudíž hry jako Tiberian Sun, Red Alert 2, Sudden Strike či Age of Empires 2, ale také novější Ground Control či Z: Steel Soldiers. Konečně se tedy také dobereme ke zcela novému trendu - k nástupu 3D realtime strategií.

Opět si dovolím krátkou přemluvu. V posledním roce dvou je patrný jistý pokles popularity realtime strategií, a když se nejedná o pokles, tak alespoň o stagnaci - vzpomeňme na roky 1999 a 2000, které byly doslova zahlceny desítkami až na výjimky vzájemně téměř neodlišitelných 3D RTS. V dnešní době už je každému jasné, že takovéto projekty nemají příliš šancí na úspěch, a tak se velcí vydavatelé soustředí zejména na zaručené pecky, jakými bezpochyby jsou takové připravované tituly jako Warcraft 3, C&C: Generals či Age of Mythology, které jsou pochopitelně všechny dělané ve 3D. Zdá se, že éra izometrických 2D RTS je definitivně pohřbena. Zamáčkněme tedy slzu a pojďme se podívat jak se to vlastně všechno seběhlo.

Age of Empires 2: The Age of Kings

Výrobce: Ensemble Studios
Vydavatel: Microsoft
Rok vydání: 1999

Několik čtenářů si u minulého přehledu stěžovalo, že jsem do něj nezařadil první Age of Empires. Bylo to proto, že teprve druhý díl této RTS dle mého názoru znamenal skutečný přelom. Microsoft vypiloval všechny chybičky, kterými AoE přeci jen stále ještě ve své době oplývalo - zejména co se týká technické stránky věci, a naservíroval hráčům jednu z nejchutnějších porcí ve své herní historii. AoK přenesly děj z méně přitažlivého starověku do líbezného středověku, kde nechyběly ani tak důležité historické osobnosti jakými byli kupříkladu Johanka z Arku nebo Richard Lví Srdce. Ti se objeví v naprosto skvěle propracované singleplayerové hře, která se skládala ze čtyř poměrně rozsáhlých tažení. Singleplayer byl ale jen jedním z mnoha lákadel AoK - vedle něj to byl také multiplayer, co udělalo tuto hru tak nesmírně oblíbenou. Vedle StarCraftu je to dodnes asi nejvyužívanější hra na LANparties a v multiplayerových soutěžích. Nové civilizace nabídly množství nových jednotek, byl rozšířen technologický strom, notně se zlepšila umělá inteligence i interface, co více si lze od realtime strategie přát.

Command & Conquer: Tiberian Sun

Výrobce: Westwood Studios
Vydavatel: Electronic Arts
Rok vydání: 1999

V přímém pokračování původního Command & Conquer se proti sobě opět staví Bratrstvo NOD v čele s charismatických vůdcem Kanem (který tedy v jedničce nezahynul při útoku na Chrám) a Globální Obranná Iniciativa (GDI), vedená tentokrát generálem Solomonem. Příběh se odehrává několik desítek let v budoucnosti. Od prvního C&C se samo sebou nutně musela změnit armádní výzbroj - tanky byly nahrazeny obřími mechy a vojáci se díky novým biotechnologiím proměnili v supervojáky. Mise jsou teď mnohem akčnější a propracovanější, nové úkoly se mohou objevovat přímo v jejich průběhu. Briefingy jsou opět představovány vysoce kvalitními videosekvencemi, do kterých si tentokrát Westwoodi přizvali i přední hollywoodské herce jako Michael Biehn (v TS hraje Michaela McNeila, tedy vás) a James Earl Jones (gen. Solomon), který namluvil slavného Darth Vadera. Hráči byli ve své době rozděleni do dvou táborů - jedni považovali TS za kvalitního nástupce původního C&C, druzí ho odsuzovali kvůli neoriginalitě. Faktem zůstává, že oproti původnímu C&C se do značné míry zlepšila umělá inteligence (jednotky si konečně vybírají tu relativně nejlepší cestu na dané místo), je použité nové voxelové technologie, která umožňuje využití 3D terénu (po dopadu raket či střel zůstávají v zemi krátery, kterými lze projíždět) - přesto se však stále jednalo o starou dobrou izometrickou záležitost. Která ale naneštěstí začala právě v tu dobu pomalu dosluhovat.

Total Annihilation: Kingdoms

Výrobce: Cavedog
Vydavatel: GT Interactive
Rok vydání: 1999

Oproti všeobecnému očekávání, že Cavedog co nejdříve udělají druhé pokračování své veleúspěšné Total Annihilation, což byla jedna z nejlépe prodávaných a hodnocených RTS roku 1997, se herní designéři od "Jeskynního psa" rozhodli pro něco zcela jiného. Usmysleli si totiž, že vytvoří realtime strategii ze světa středověké fantasy - což znamená meče a magii. Vytvořili tedy svůj fantasy svět zvaný Darien a do něj umístili epický příběh čtyř znepřátelených království, jejichž osudy budete sledovat a ovlivňovat během sedmačtyřiceti misí. TA: Kingdoms přišly na svou dobu s revolučním nápadem kompletního vypuštění jakékoliv těžby surovin a jediné, o co se staráte je mana. Tu získáváte zabíráním magických oltářů, které jsou rozházené různě po mapě. Čím více oltářů, tím více many, tím více jednotek a budov. Jednotky a budovy samozřejmě odpovídají světu, ve kterém se vše odehrává, a tak je zde nejdůležitější již zmíněná magie, vedle ní ale nepřijde nazmar ani oheň a ostří meče. To, čím hra TA: Kingdoms většinu hráčů naprosto ochromila, bylo úžasné grafické zpracování, které umocnilo vektorovou krásu původního Total Annihilation o jeden řád. Dokonale vybalancované strany, zajímavé mise a multiplayer, to vše bylo zárukou úspěchu.

Command & Conquer: Red Alert 2

Výrobce: Westwood Studios
Vydavatel: Eletronic Arts
Rok vydání: 2000

Toto je zcela jednoznačně jedna z nejdůležitějších a nejúspěšnějších realtime strategií zmíněných v tomto přehledu. Westwood Studios zde dále prohlubují nevázanost (či spíše odvázanost) původního Red Alerta a dávají mu ještě komiksovější nádech, nádech klasické americké science fiction z padesátých let. Rusko se zotavilo z porážky v prvním Red Alertovi a chystá krutou pomstu na Spojencích, představovaných zde zejména Amerikou. RA2 začíná rozsáhlým útokem, který USA kompletně ochromí a vy se musíte postat, aby země opět vstala z prachu a postavila se rudému nepříteli. Samozřejmě je možné hrát i za ruskou stranu. Westwood Studios představují nové, ještě fantastičtější jednotky, než které byly k vidění v prvním RA - najdeme zde vzducholodě, ozbrojené delfíny, psychotanky a další neuvěřitelné kousky. Grafika RA2 udivuje vypiplanými detaily amerických měst, po kterých se prohánějí policejní vozy či polorozbořenou Sochou Svobody. Mise jsou stavěné podobně jako v Tiberian Sunovi, obsahují překvapivé zvraty i nové úkoly. Ani multiplayer nestojí stranou, nově je k dispozici více stran nežli v singleplayeru, mapy dosahují skutečně obrovských rozměrů. Celosvětový úspěch RA2 je takřka nevyhnutelný, ačkoliv skalní příznivci původního C&C a TS v něm vidí pouze jakousi akční podivnost.

Dark Reign 2

Výrobce: Pandemic Studios
Vydavatel: Activision
Rok vydání: 2000

Dark Reign 2 - první z těch skutečně kvalitních 3D vlaštovek, které se v žánru RTS objevily. Ačkoliv se o ni postaral na první pohled jiný tým, druhým pohledem zjistíme, že v Pandemic Studios se usídlila většina lidí z původních, tehdy již rozpadlých Auran. Příběh nás zavede 150 let před první díl, avšak zabývá se v podstatě tím samým, tentokrát proti sobě bojují JDA (Jovian Detention Authority - "zlí") a Sprawlers ("hodní"). Hra nabízí deset misí za každou stranu, což vůbec není málo vezmeme-li úvahu jejich někdy až nepřístojnou tuhost (kterou DR2 podědil po svém předchůdci). K dispozici je téměř čtyřicet jednotek, umělá inteligence není nijak zlá (na druhou stranu ale ani převratně "chytrá"), ovládání klasicky velmi propracované, zajímavé jsou i efekty prostředí (počasí, den a noc). To všechno a navíc ještě výborné technické zpracování zajistilo Dark Reign 2 o něco větší úspěch, než který se (ne)dostavil u prvního dílu. Nechybí podpora multiplayeru a tak si zde každý hráč, který holduje 3D technologiím přijde na své.

Earth 2150

Výrobce: TopWare Interactive
Vydavatel: Mattel
Rok vydání: 2000

Polští TopWare Interactive byli již před vydáním tohoto titulu ve světě i u nás docela známí díky svému počinu nazvanému Earth 2140, což je, jak už asi tušíte, přímý předchůdce Earth 2150. V mnohém se ale tyto dvě hry liší. Tak zaprvé, Earth 2140 byla klasická isometrická 2D strategie, zatímco Earth 2150 následuje dobovou módu a obléká si 3D kabátek. Za druhé, Earth 2150 nabízí o jednu stranu více - nově vzniklou Lunární frakci, která tak doplňuje dvojici starých známých Euroasijské Dynastie a Spojených Civilizovaných Států. Mohl bych pokračovat ještě dál, protože rozdílů je opravdu hodně, ale zmíním tedy stručně jen ty nejdůležitější: mezi misemi lze přenášet nejlepší jednotky, každá strana má jakousi hlavní základnu, na které vyrábí jednotky, které lze kdykoliv poslat do boje. Lze také vyvíjet nové technologie a stavět pomocí nich své vlastní jednotky. TopWare už v Earth 2140 ukázali, že dokážou udělat vizuálně přitažlivou hru a v Earth 2150 to potvrdili, protože podobně jako Dark Reign 2, i Earth 2150 oplývá na svou dobu překrásným (zároveň však také hardwarově náročným) 3D enginem. Ten znovu kalkuluje i s počasím a denním i nočním cyklem, prostředí obecně je velmi interaktivní, kupříkladu stromy jsou představovány jako samostatné 3D objekty a lze je tedy střelbou kácet. Zajímavým nápadem bylo také podzemí, kde bylo možné vybudovat tunely pro jednotky - nepozorovaně jste se tak mohli dostat v podstatě na kterékoliv místo mapy. Hra obsahovala samozřejmě multiplayer a bohužel také poměrně nevyvinutou umělou inteligenci, která byla asi hlavním záporem této jinak téměř dokonalé RTS.

Ground Control

Výrobce: Massive Entertainment
Vydavatel: Sierra
Rok vydání: 2000

Příběh Ground Control nás zavádí do daleké budoucnosti 25. století, kde proti sobě bojují dvě strany, dva úhlavní nepřátelé - Crayven Corporation a Order of the New Dawn. Ve dvou kampaních po patnácti misích si dosytosti užijete futuristické bojové techniky a zajímavé příběhu. Ground Control není tak úplně klasická RTS a přichází s poměrně novým přístupem vzdáleně se podobajícím prvnímu Ztku. Hráč se totiž zaměřuje především na taktiku a boj, stavba základny je zcela opominuta. Ground Control v sobě má i něco z tahovek - obvykle totiž neovládáte jednu jedinou jednotku, ale rovnou celou skupinu (až osm jednotek). To má samozřejmě své klady, ale občas se objeví i zápory. Hráči, kteří si libují v promyšlených útocích a taktizování jsou na správné adrese - přesně tohle Ground Control přináší. Jak už je u 3D strategií zvykem, výborné je technické zpracování a nechybí hra pro více hráčů.

Sudden Strike

Výrobce: CDV Software
Vydavatel: CDV Software
Rok vydání: 2000

Historické válečné strategie nikdy nebyly tak oblíbené jako v době, kdy se objevil Sudden Strike. Důvod je asi ten, že nikdo předtím se ještě neopovážil udělat historickou *realtime* strategii - do té doby se objevovaly veskrze pouze tahovky. Teprve němečtí CDV Software ale ukázali, že to skutečně jde. Svůj Sudden Strike zasadili do neotřelého prostředí 2. světové války, zahrnuli do něj realistické jednotky, prostředí i mise a nechali hráče v několika desítkách misí pěkně podusit pekelnou obtížností. Ta byla dána zejména tím, že počet jeho jednotek v misi byl omezený - a obvykle mnohem, mnohem menší než počet jednotek nepřítele. Sudden Strike se tak stal výzvou i pro skutečné válečníky, kteří si dosud libovali pouze v ďábelských tahovkách (a realtime strategiemi znechuceně opovrhovali). Německá piplavá nátura navíc způsobila nejen to, že grafika byla úžasně detailní, barevná a prostě překrásná, ale také to, že parametry a schopnosti jednotek se víceméně shodovaly s parametry jejich skutečných předloh. Co uchvátilo naopak všechny zaryté realtime stratégy byl fakt, že na mapě se v gigantických bitvách mohlo utkat (a často se tak dělo) i kolem jednoho tisíce jednotek! Vzhledem k tomu, že nechyběl ani multiplayer, se ze Sudden Strike stala takřka přes noc jedna z nejoblíbenějších realtime strategií hráčského veškerenstva.

Original War

Výrobce: ALTAR interactive
Vydavatel: Virgin Interactive
Rok vydání: 2001

Bylo by hříchem nezmínit v tomto článku jeden z mála úspěšných českých herních počinů, totiž originální realtime strategii s příznačným názvem Original War od brněnského studia Altar Interactive. Ne, není to jen proto, že se jedná o hru českého původu, je to proto, že Original War skutečně přinesla do zatuchlého žánru RTS svěží vítr (a zároveň byla jakýmsi posledním výkřikem). Originální je na ní snad všechno počínaje příběhem, který se zároveň zaobírá strojem času a rusko-americkými vztahy i jejich choutkami na ovládnutí světa. Hrát se však začíná kdesi v době kamenné, kam stroj času zanese hrstku vojáků, kteří nejdřív musejí najít sami sebe, aby pak mohli založit základnu a začít budovat pořádnou armádu. Originálně je řeše i systém těžby surovin, kdy jsou vám z budoucnosti zasílány jakési "spižírničky", z nichž pak extrahujete vše potřebné - tedy vyjma ropy. Tu je nutné těžit. Originálně přistupují Altaři i k systému jednotek - každá pojízdná jednotka musí mít svého řidiče, bez řidiče je lidově řečeno "na trus". Každá jednotka se navíc může specializovat jako mechanik, vědec, voják a dělník. Pro každého z nich se samozřejmě obvykle najde jiné uplatnění, v zásadě však umějí všichni všechno - jen ti specializovaní ovládají svůj obor mnohem lépe. V Original War nechybí ani výzkum a vývoj, možnost stavět vlastní jednotky, najdeme zde i multiplayer. Tento skvostný počin Altarů je tak rozhodně jednou z nejlepších českých strategií a zároveň i světovým titulem.

Z: Steel Soldiers

Výrobce: Bitmap Brothers
Vydavatel: Eon Digital Entertainment
Rok vydání: 2001

Posledním dílkem našeho přehledu je zároveň nejmladší z dnes prezentovaných realtime strategií. Opět se jedná o přímé pokračování hry, která byla uvedena v prvním díle tohoto článku, a vy už jistě tušíte, o kterou hru se jedná. Jistě, je to slavné Ztko od britských legend Bitmap Brothers. I oni podlehli trendu a dlouho ohlašovaný druhý díl své originální RTS přizpůsobili době. A to hned ve dvou směrech - jednak co se týká grafiky, to je samozřejmé, ale druhak, a to už tak samozřejmé není, také co se týká hratelnosti. Z: SS se totiž značně přiblížil klasickému pojetí RTS - například v tom, že přibyla možnost stavět nové budovy. Něco takového byste v původním Ztku hledali marně a nutno dodat, že mu to i dodávalo jistý punc odlišnosti a originality. Je otázkou, zda něco takového bylo nutné, možná by bylo mnohem lepší, kdyby spíše ještě vylepšili původní pojetí prvního Ztka, ale dnes už s tím nic nenaděláme. Z: Steel Soldiers byla vcelku klasická 3D RTS, jen možná o něco rychlejší než ostatní - původní koncept "lovení" vlaječek totiž naštěstí zůstal zachován. Jeho geniálnost a zábavnost se v plné míře projeví teprve v multiplayeru.

Diskuze (6) Další článek: Aktualizace stránek Hitman 2

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,