PC | X360 | PS3 | Akce | RPG

Fallout 3: Nová hra ze starého světa

Fallout 3 přinesl řadu změn včetně té nejpodstatnější: 3D. Povězme si, proč je nový díl legendy zpracovaný přesně tak, jak má být.

Týden s Falloutem 

Pondělí 10. 11.První část recenze
Úterý 11. 11.Druhá část recenze
Středa 12. 11.Muzeum: Fallout
Čtvrtek 13. 11.Top 10 katastrofických her
Pátek 14. 11.Technická zpráva
Sobota 15. 11.Nová hra ze starého světa

Fallout má nezpochybnitelné místo v síni slávy všech her. Konkrétně si trůní vedle velikánů jako Baldur's Gate, Planescape Torment, Diablo, Neverwinter Nights a podobní. V okamžiku, kdy se fanoušci dvou prvních, technicky takřka totožných Falloutů (Tactics ponechejme stranou) dozvěděli, že nový díl jejích miláčka stvoří společnost Bethesda, vyděsili se.

 

fallout3_11.jpgfallout3_12.jpg

A přitom proč? Bethesda má za sebou autorství ságy The Elder Scrolls, jedné z nejslavnějších RPG sérií vůbec, jejíž každý jeden díl přinesl něco do té doby nevídaného. Arena byla prvním opravdu plnohodnotným 3D dungeonem, Daggerfall pak dotáhl její velikost do nevídaných (i na dnešní poměry) rozměrů. Morrowind mnozí berou jako vrchol celé série, nicméně ani Oblivion, fascinující svým světem, úkoly a grafikou, nemůže zůstat bez povšimnutí. A to vše je právě kamenem úrazu: Bethesda postavila Fallout 3 na enginu Oblivionu, a do série 2D izometrických her přivedla třetí rozměr a pohled očima hrdiny.

fallout3_13.jpgfallout3_22.jpg

Spolu s drastickou změnou perspektivy, s jakou nahlížíte na svět, přišel i výrazný zásah do soubojového systému. Z komplexních tahových bojů a taktizování s Action Pointy v předchozích dílech zbyl ve Falloutu 3 „jen“ V.A.T.S., přičemž jeho využití je jen na vás a celou hru klidně můžete projít jako střílečku. Ostatně s technickými aspekty velkých změn vás seznámil již včera Petr ve svém článku.

Nechejte legendu spát

Oba dva první Fallouty jsem si zamiloval a strávil jsem u nich hromadu času. V době, kdy vydání třetího dílu bylo na spadnutí, jsem se k nim vrátil v pokusu opět se ponořit do jedněch z nejatmosferičtějších her všech dob. Ale dlouho jsem u ani jednoho dílu nevydržel. Zaprášená grafika, neuvěřitelně zdlouhavý soubojový systém, kvůli němuž se i zabití několika krys neúměrně protahuje, či rozvláčné postupování ve hře – to všechno není důvod špinit vynikající hry, jsou to však fakta, která mohou za to, že ani nadšeným příznivcům už hra nedá tolik co dřív.

fallout3_26.jpgfallout3_30.jpg

Vzpomínám si, jak jsem Fallout rozehrál kdysi dávno poprvé, aniž bych cokoli tušil o možnostech tehdejšího hardwaru nebo o tvorbě her. Přemýšlel jsem, proč celá hra nevypadá tak, jako animace průchodu dveřmi Vaultu do jeskyně, zabíraná z vlastních očí hrdiny – vždyť by to bylo mnohem působivější. Fallout 3 dotáhl tuhle moji představu do konce a potvrdil mi, že jsem se kdysi nemýlil.

Jen co si vaše oči zvyknou, před vámi rozprostře obraz nedozírné zkázy, až bezděky na chvíli zadržíte dech

Jedním z největších kouzel Falloutu je jeho svět: historicko-futuristický postapokalyptický svět plný destrukce, marnosti, špíny, ale také nové naděje. Tam, kde jste si dřív museli ledacos jen domýšlet, Fallout 3 kreslí v jasných konturách, které berou dech a okouzlují oči. A není to jen pouhým pozlátkem v podobě fantastického grafického zpracování!

VIDEO: 627 'Fallout 3 - východ z vaultu' 

Začátek Oblivionu a Falloutu 3 je takřka totožný: po chvíli v podzemí vylezete na sluneční světlo. Oblivion vás uhranul pohledem na travnatý svah, malebnou říčku a dokonalé stromy, uchvátil vás vychloubačnou prezentací toho, jak umí vypadat. Fallout 3 ale nevypadá výrazně lépe, neohromí vás po opuštění Vaultu nějakými technickými zázraky – namísto toho vás oslní prosluněným dnem a po chvíli, jen co si vaše oči zvyknou, před vámi rozprostře obraz nedozírné zkázy, až bezděky na chvíli zadržíte dech. Izometrický pohled vám nikdy nic podobného nenabídne a ani nemůže nabídnout.

Naučte se, co máte umět

Pomineme-li fakt, že Bethesda se těžko bude učit dělat izometrické hry, když má mnohaleté zkušenosti z first person pohledem, můžeme klidně v přepracování Falloutu do současné podoby spatřovat snahu mnohem více vtáhnout hráče do jedinečného světa této hry. A to se podle mého povedlo dokonale. Zážitek z hraní však není to jediné podstatné – jak se novinky podepsaly na hratelnosti samotné a na soubojích?

art06.jpg

Žánr RPG má jedno obrovské kouzlo, pro které jej mám tak rád: nezáleží na tom, jak jste rychlí, zruční nebo šikovní, záleží na tom, jak vymyslíte svoji postavu, jak pochopíte její silné a slabé stránky a jak své znalosti promítnete do hry. Fallout 3 tohle všechno obsahuje, nicméně vzhledem k real-time bojům převádí i část zodpovědnosti za osud postavy na vaši vlastní šikovnost, schopnost rychle myslet a improvizovat za ne vždy příznivých podmínek.

A kdyby Fallout 3 šel ve svém zpracování ve šlépějích svých starších bratrů, ani všichni oba dva nejskalnější fanoušci by jeho tvorbu nezaplatili

Brzy po začátku hry mne na troskách silnice napadli dva nájezdníci, jenže byli dost daleko na to, abych jim přes V.A.T.S. neublížil a jen si vyplýtval AP. Vědom si své neschopnosti cokoli trefit, když hraji na konzoli, rychle jsem se skryl za betonové svodidlo a chvíli počkal. Když se nájezdníci dostatečně přiblížili, stačily mi již obnovené AP na dva přesné zásahy do jejich hlav. Ve Falloutu 3 není příliš času něco si rozmýšlet, vy sami se musíte rozhodnout – a rozhodnout se rychle a správně. A na rovinu, není to tak pro větší požitek ze hry lepší?

Hry i hráči musí jít s dobou

V neposlední řadě bychom neměli zapomenout na to nejpodstatnější: byznys. Před chvílí jsem dokoukal dokument o tvorbě třetího Falloutu a klidně věřím lidem, co se na hře podíleli, jejich obrovskou chuť vzkřísit legendu a přinést hráčům neopakovatelný zážitek z unikátního světa. Ale zadarmo to přeci dělat nebudou, a investuje-li Bethesda nemalý finanční balíček do vývoje, bude chtít, aby se náklady bohatě vrátily. A kdyby Fallout 3 šel ve svém zpracování ve šlépějích svých starších bratrů, ani všichni oba dva nejskalnější fanoušci by jeho tvorbu nezaplatili.

fallout3_36.jpgfallout3_38.jpg

Touha po zisku či ohlížení se na materiální stránku věci však není ničím, co bychom měli a mohli herním vývojářům vyčítat. Naopak bychom spíše měli být rádi, když úspěšné tituly umožňují investice do lepších technologií, a my se tak můžeme setkávat se stále působivějšími hrami. Vždyť grafika a herní možnosti, které nám před nedávnem připadaly revoluční a jedinečné, jsou dnes běžné a samozřejmé.

fallout3_42.jpgfallout3_43.jpg

Tento vývoj je nezadržitelný a v podstatě následuje změny v hráčské veřejnosti. Pochopitelně ne všem musí aktuální trendy vyhovovat, nicméně je na každém, aby si upřímně odpověděl, zda se mu něco skutečně nelíbí, nebo protestuje z principu. Fallout už nebude nikdy stejný, změnil se, stejně jako se změnili jeho hráči, i když třeba ne všichni. Co se však nezměnilo, je jeho dokonalá atmosféra a úchvatné prostředí.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce, RPG
Výrobce: Bethesda Softworks | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 30. října 2008
  • Bezkonkurenční postnukleární zasazení
  • Volnost světa i řešení úkolů
  • Vývoj postavy
  • Zajímavé lokace a úkoly
  • Depresivní grafická stylizace
  • Hackovací minihra
  • Nedotažené úkoly a některé lokace
  • Málo výrazné postavy
Diskuze (20) Další článek: Nová mega: Co Čech, to trenér

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,