Far Cry Primal: zahoďte zbraně, nabruste kopí

Nový Far Cry Primal se nám přesune lehce do minulosti. Jen o nějakých 12 000 let.

Far Cry už od třetího dílu omývá stále stejnou šablonu a i když to napoprvé v případě Far Cry 4 bylo velmi povedené a stále tolerantní, pomalu ale jistě se to začíná opotřebovávat a Primal už působí jako agresivní reskin...uhádli jste...opět třetího dílu. Ale nepředbíhejme.

Hlavní hrdina Takkar je jediný přeživší ze své tlupy, což v pravěku není zrovna záviděníhodná pozice. Země Oros je divoká a nepřátelská, plná sekvojových lesů, tajg a bažin. Prohánějí se po ní nejen stáda prehistorických býložravců, ale i smečky zubatých šelem a neméně krvežíznivých lidí.

Hráč bude mít možnost skrze Takkara poznat Zemi dlouho předtím, než si ji podmanil člověk, kdy jí vládla kolosální zvířata a rostliny a lidský druh byl hluboko na spodku potravinového řetězce. Takkarův cíl je tak vlastně až primitivní: přežít ve světě, kde je tou nejslabší kořistí.

Navzdory prehistorickému kabátku jsme pořád ve Far Cry. Jestli chcete prozkoumat další část mapy, musíte si to zasloužit. Dobýt stanoviště, zabít jejich původní majitele a prohlásit je za své. Jen místo měst a vojenských základen čekají stany kolem ohniště a lovecké skrýše. Za své je prohlásíte zapálením vlastního ohně, který se ale nejdřív ze všeho potřebujete naučit rozdělat.

Doba sběračů a lovců zrovna nefandí komplikovaným zbraním, místo obvyklého arzenálu dostanete naostřený klacek a vrchol vašeho umu bude luk a šípy nebo třeba kyj, který se dá zapálit. Na začátku bude hráč zkrátka rád, když přežije tváří v tvář osamělému vlku. Protože jako vždy ve Far Cry (a ostatně i v jakékoli jiné hře), nepřátelé se vás snaží vymazat z povrchu zemského. A nezáleží jim na tom, jestli vás jen zapíchnou, nebo si i ustrojí večeři s vámi jako hlavním chodem.

Far-Cry-Primal-Kopí-1024x576.jpgfar-cry-primal-killer-cat.jpgfar-cry-primal-trailer-gameplay-takkar-ubisoft-3.jpg

Nový hrdina Takkar naštěstí není jen bezmocným samotářem. Je to Pán šelem. Při střetu se zvířaty je může buď zabít, nebo ušetřit a ovládnout. K vlastním silám tak přidá vlka, medvěda, nebo třeba šavlozubého tygra. Po zbraních a granátech se zasteskne snad jen málokomu.

Doprovázet může hráče vždy jen jedno zvíře a jen jednomu tak může dávat příkazy. Taktika a načasování jsou další nutností k přežití, bez kterých se hráč neobejde. Tenhle svět je o něco drsnější než ve všech předešlých hrách. Už nepůjde jen tak skočit doprostřed tábora a spoléhat na vlastní reflexy a rychlé myšlení. Ani vlk proti přesile moc nezmůže, bez ohledu na to, jak ostré má zuby.

06be9058814dafa6ec0eb168139d7a44.jpg

Jakkoli jsou stanoviště malá, není je lehké dobýt. Nejlepší způsob, jak vaše budoucí vlastnictví prozkoumat a vymyslet nejlepší strategii k jeho získání, je poslat na to okřídlené pomocníky. Kromě čtyřnohých mazlíků umí Takkar ovládnout i letce, třeba nenápadnou sovu. S těmito druhy zvířat bude možnost spojit se i duševně, jednodušeji řečeno, hráč uvidí jejich očima. Půjde to ale jen ve chvíli, kdy bude Takkar dostatečně dobře schovaný před nebezpečím. Maximálně to ale vyváží jednoduchý fakt, že prozkoumání základny ze vzduchu je nejefektivnější.

Sova.jpgfar-cry-primal.jpgFar-Cry-Primal-041215-018.jpg

Aby se vyvážila obtížnost daná už jen samotnou dobou, ve které se Far Cry Primal odehrává, hledání nepřátel bude o něco jednodušší. Hráč dostane k dispozici speciální filtr, který krajinu nakrátko přepne na jednobarevnou a všechny nepřátele zvýrazní. Poměrně jednoduše tak můžete svého společníka poslat vždy jen na jednoho (ne, není to zákeřné. Je to taktika!) a postupně tak zlikvidovat počet současných okupantů vašeho stanoviště na udolatelný počet. Plížení bude také jednodušší v noci, i když samozřejmě záleží na vaší současné úrovni schopností. Zdravý rozum a trpělivost budou často to jediné, co přinese ovoce. Krvavé.

sabertooth_hunt.jpg

I když něco napadne vás, zvířecí společník se ukáže jako docela esenciální v otázce vašeho dalšího přežití. Takkar má v ruce pořád jen ten špičatý klacek. Případně fešný šutr... připevněný na klacek. A co udělá šavlozubý tygr s divokým psem, si jistě dovedete představit sami. Nepřátelé jsou nejčastěji právě zvířata, od divokých psů po medvědy.

 

Zbraně se dají vylepšit, boji je ale přesto lepší se vyhnout

 

Pokud patříte k těm, kteří se o zásluhy za zabití nechtějí dělit vůbec s nikým, můžete zvířata ignorovat a všechny získané body si zabrat pro sebe. Mezi Takkarovy zbraně patří oštěpy, kyje a luk s šípy. Sbíráním rostlin, kamenů nebo kostí zabitých zvířat se stávající zbraně dají vylepšit, nebo můžete vyrobit úplně nové.

Boji je přesto lepší se vyhnout. Když se to nepovede, musíte být sakra vynalézaví v tom, jak využít svých (dost) limitovaných sil. Třeba oštěp se sice dá použít na házení i na blízko, účinnější je ale rozmachovat se zapáleným kyjem, u kterého máte šanci, že vzplanou i vaši nepřátelé. I když trefa do hlavy váš cíl zabije okamžitě, v každém jiném případě budete muset bodnout víckrát.

maxresdefault.jpgFar-Cry-Primal-Jeskyně.jpgizila.jpg

Kromě nepřátel lehce vzplane i cokoli dřevěného v dosahu, když se v tom rozmachování příliš rozvášníte. A vzhledem k tomu, že dřevěné a tudíž hořlavé je prakticky všechno, včetně Takkarovi maličkosti, buďte opatrní. Se všemi ostatními asi nechcete zabít i sebe a zničit půlku lesa.

Oheň se bude hlavně na začátku hodit i k jednodušším věcem než vycraftění prehistorického plamenometu. Minimálně k noční ochraně vaší osoby, aby si na vás nepochutnala kolemjdoucí fauna. Teď nezbývá jen čekat, jak to s prehistorickým Far Cry dopadne. Zatím to vypadá někde na půl cesty mezi kopírkou a novátorstvím.

Diskuze (7) Další článek: Steam odhalil hardwarové požadavky na Dark Souls 3

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,