Fenomén: Final Fantasy – Průvodce po světě, 1. část

Téměř dvacetiletá historie, kolem čtyřiceti již vydaných, či připravujících se herních titulů, filmy, seriály, figurky...milióny fanoušků. To je fenomén Final Fantasy v kostce. Nejen pro nováčky tu dnes mám monstrózního průvodce po všech tajích jednoho z nejlepších herních světů všech dob.
Kapitoly článku
Lenka Vlkova

Svět je zahalen v temnotě. Vítr přestal vát, moře se bouří a země umírá. Lidé čekají, na svou jedinou naději, vyplnění dávného proroctví:
„Když svět pohltí temnota, povstanou Čtyři Válečníci.“
Po dlouhé cestě, přijíždí čtyři mladí válečníci, každý z nich nesoucí Orb.

 

Takhle nějak začínala úplně první Final Fantasy v roce 1987. Za zvuků typického prelude, které se od těch dob v různých úpravách vyskytuje v každém dílu, se před hráčem otevřel svět, čekající na svou záchranu. Ve svou záchranu doufala také japonská firma Square, která vydala FF I jako svou poslední naději před bankrotem. FF I měla být poslední, finální hrou jak pro Square, tak i jejího tvůrce Hironobu Sakaguchiho (odtud také její název, Final Fantasy), ale odstartovala jednu z nejúspěšnějších a nejdéle vycházejících herních sérií vůbec. Každý díl přitom obsahuje zcela nový svět, charaktery, příběh i bojový systém (jedinými výjimkami jsou přímé pokračování FF X a Kompilace FF VII, ke kterým se dostanu později) a stojí tak zcela samostatně a nezávisle na předchozích dílech.

  

To je on, samotný Sakaguchi * Jeden z Chocobo designů… * a jeho přítel Mog

I přesto toho mají jednotlivé FF mnoho společného. Všechny kladou důraz na příběh a vývoj charakterů. Snaha o „filmové podání“ hry se dá vystopovat již u nejstarších dílů série. Pokaždé přináší něco nového a inovativního, ať už v oblasti grafiky (hlavně v oblasti počítačové animace je každý díl revoluční) či hratelnosti. Spojují je také lidé, kteří na nich pracují, z nichž někteří jsou u série již od samého počátku. V téměř každé FF se také setkáte s roztomilými maskoty  Chocoby, Moogly a Cidem, který má něco společného se vzducholoděmi. V mnoha narazíte také na Biggse a Wedgeho, kteří dokazují, že tvůrci čerpali inspiraci kromě z historie, mýtů, bájí a filozofie i ze Star Wars. Mnoho předmětů má nesmazatelné místo v inventáři téměř každé FF, jako například bájné meče Excalibur a Masamune.Vraťme se ale zpět do osmdesátých let, zaposlouchejme se do zvuků prelude a naše cesta po RPG klenotech může začít.

Zrod fenoménu

I přesto, že FF I měla být poslední hrou Sakaguchiho kariéry, hodlal ji ukončit ve velkém. Jako designera grafiky si na pomoc přizval známého japonského umělce Yoshitaku Amana, který nakonec jako designer grafiky zůstal u FF série až do šestého dílu a dodnes vytváří loga a arty k jednotlivým dílům série. Hudba prvního dílu (stejně jako devíti dalších) byla svěřena Nobuo Uematsu-ovi. Žánrové rozmanitosti jeho hudby se nic nevyrovná – je až neuvěřitelné, co dokáže jak s omezenými prostředky NESu, tak s živým orchestrem v pozdějších dílech. O jeho kvalitách svědčí hlavně mnoho prodaných soundtracků FF hudby a to v Japonsku i mimo něj. Některé jeho skladby se dokonce učí v hudební výchově na japonských školách.

Na úspěchu FF I měl ale vliv také propracovaný příběh (na tu dobu) a zábavný bojový systém. Hráč si zvolil povolání pro čtyři hlavní postavy – Válečníky Světla, jejichž vlastnosti pak díky zkušenostem získaným při náhodných soubojích vylepšoval. Za peníze získané při soubojích mohl nakupovat mnohé zbraně a předměty. Útočná i obranná kouzla se také kupovala, ale schopnost naučit se je měla jen některá povolání. V dnešní době si FF I na NESu zahrají nejspíš jen ti úplně nejskalnější fanoušci. Pro ty ostatní je tu vylepšená verze pro GBA (vyšla spolu s FF II jako FF I a II: The Dawn of Souls) a Playstation (opět spolu s FF II jako FF Origins). FF I dokáže jistě pobavit i dnes a nabízí také jedinečnou možnost – přiznejte se, kdo z vás by si nechtěl zkusit porazit samotný Chaos? :)

  

Původní FF I v akci * Animace z FF II - PSX verze * Světová mapa

Square po zahnání nebezpečí ve formě bankrotu nelenil a hned se dal do práce na druhém díle, který spatřil světlo světa hned v následujícím roce - 1988. Druhý díl kromě lepšího a hlubšího příběhu, nových charakterů i světa přináší také zcela odlišný bojový systém. Vlastnosti jednotlivých charakterů se totiž mění na základě používání různých zbraní, magie a schopností při boji. Pokud tedy dáte někomu z čtyřčlenné party například meč a bojujete s ním, zvyšuje se vám útok s mečem. Ve FF II se také poprvé objevuje Chocobo a Cid. Příběh se točí kolem čtyř přátel z království Fynn. Jejich království je obsazeno, rodiče zavražděni a oni sami jsou při útěku napadeni a ponecháni smrti. Tři z nich jsou zachráněni rezistentní skupinou, ke které se připojí, ale Leon, bratr Marie zmizí.

FF II se na rozdíl od své předchůdkyně až do roku 2003 nedočkala oficiálního vydání mimo Japonsko. Stejný, nebo spíše ještě horší osud potkal FF III. Poslední hra od Square na NES se pro americké vydání nezdála dost atraktivní, a tak nikdy neopustila břehy Japonska. Vše se ale má letos změnit, protože se chystá její kompletní předělávka na Nintendo DS - v Japonsku již 24. srpna. Grafika bude kompletně v 3D, příběh rozšířen a setkáme se čtyřmi zbrusu novými charaktery s vlastní osobností a historií. Myslím, že se rozhodně je na co těšit už jen proto, že ve FF III se poprvé objevil propracovaný systém povolání, které je možné během hry měnit. Zkušenosti po bitvě se vrací z prvního dílu (a zůstávají dodnes) a poprvé v sérii se setkáváme s vyvolávanými bytostmi, které jsou od té doby neoddělitelnou součástí FF (summoni, Espeři, GFka, Aeóni, jak jen chcete :)). Příběh se točí kolem krystalů – na jeden z nich totiž hrdinové náhodou narazí. Rovnováze světa hrozí kolaps a je jen na vás vrátit vše do pořádku.

  

Předělávka FF III je plně v 3D *Klasické menu *Jeden z nových charakterů

Zlatá éra FF?

Pokud nepočítáme předělávky na různé hanheldy a konzole, je pravidlem, že Square vždy po třech FF mění herní konzoli. Pro čtvrtý díl série zůstal Square věrný Nintendu a volba padla na SNES. Původně měla být na SNES až FF V, ale vývoj NESové FF IV byl zastaven a veškeré síly se přesunuly do vývoje FF IV na SNES. FF IV patří podle mnohých mezi nejlepší hry, co kdy byly vytvořené (poprvé vyšla v roce 1991). Její soundtrack se prodává v mnoha verzích (například v úpravě keltským hudebníkem či poprvé jako klavírní kolekce). FF IV byla také mnohokrát graficky vylepšena (i když ve své době to byla grafická špička) a překonvertována například na GBA a Playstation. Do Evropy se poprvé dostala jako součást kompilace FF Anthology spolu s FF V v roce 2002.

Příběh plný zvratů se točí kolem temného rytíře Cecila, jeho přítele Kaina a lásky Rosy. Ve FF IV se v partě, tentokrát složené z pěti postav, prostřídá mnoho zajímavých a nezapomenutelných charakterů. Setkáme se s láskou, žárlivostí, pomstou, ale i nejednou smrtí. Každá z postav má svoje povolání, které ale tentokrát nelze změnit. Kouzla a schopnosti se postava učí pouze na určitém levelu nebo při nějaké události ve hře.

„Nejspíš je to můj osud, být temným rytířem…
Brzy ani nebudu cítit lítost ze svých skutků.“
Cecil, FF IV

Další z celkově tří FF původně vydaných na SNES je FF V. Hlavním hrdinou je osamělý tulák Bartz, který si jednoho dne ze hřbetu svého věrného Chocoba Boca všimne padajícího meteoru. Cestou na místo dopadu zachrání dívku Reinu před gobliny a u meteoru najdou starce Galufa, který si kromě svého jména nic nepamatuje. Reina je na cestě do Chrámu Větru, kam se nedávno vydal její otec zjistit, proč vítr přestal vát. Nakonec se tam vydávají všichni tři a meziplanetární dobrodružství může začít. FF V také čekala dlouho na své první mimo-japonské vydání. Dočkala se ho až v roce 1998 v Americe a 2002 v Evropě spolu s FF IV. Do té doby byla ale na internetu masivně rozšířená SNES verze FF V přeložená fanoušky.

Asi největším důvodem oblíbenosti FF V, kromě komplexního příběhu, je vylepšený systém povolání, inspirovaný třetím dílem série. Hráč dostává po bitvách kromě zkušeností potřebných k postupu na vyšší level i tkz. ABP body, které slouží ke zvýšení levelu povolání, kterých je celkem 22 a dají se všemožně kombinovat. Na grafice bitev se poprvé podílel také mladičký (22) Tetsuya Nomura, čímž začala jeho kariéra ve Square – později se o něm ještě několikrát zmíním. Poprvé v sérii se objevili bonusoví, extra silní bosové – například Omega. Nyní se můžeme těšit na GBA verzi, která vyjde v říjnu v Japonsku a v listopadu v Americe. Evropské vydání sice zatím není ohlášené, ale řekla bych, že začátkem 2007 bychom se také mohli dočkat.

  

Amanův design Rydie z FF IV *Překlad fanoušků a původní verze FF V *Když FF V, tak povolání!

Na FFV volně navazuje čtyřdílný animovaný seriál. Odehrává se dvě století po konci hry a hlavním hrdinou je potomek Bartze, hlavního hrdiny FF V. Příběh se točí kolem ukradených krystalů, ale s lítostí musím říct, že se seriál FF V, ani žádné jiné FF zdaleka nevyrovná. Setkáte se zde sice s Chocoby a magií, ale vše je „trochu jinak“. A tak Chocobové nemají peří a jsou z nich spíše jen oškubané slepice a magie se zde vyvolává pomocí spodního prádla. Nevím, zda tohle anime autoři zamýšleli jako parodii, nebo jej mysleli vážně (doufám v první možnost…), ale za shlédnutí FF: Legend of the Crystals podle mě nestojí.

„Kdes tak dlouho byl? A jak šlo loupení a rabování?
Dávám přednost termínu “Lovec pokladů”!!!!
Ha! Vždyť je to to samý!
Je v tom VELKÝ rozdíl!“
Arvis a Locke, FF VI

S FF VI se posouváme do roku 1994. Herní konzolí zůstává ještě naposled SNES a Square se z ní podařilo dostat maximum. Změnil se režisér na Yoshinori Kitaseho a Sakaguchi usedl do producentské židle. S FF VI přichází opět velké změny v oblasti hratelnosti, ale i prostředí. I když se předchozí díly série odehrávají pokaždé v jiném světě, jistým způsobem připomínají evropský středověk se svými hrady a vesničkami. FF VI je zasazená do světa mnohem rozvinutějšího. Nejvíce se blíží období Druhé průmyslové revoluce v druhé polovině devatenáctého století – parní stroje, laboratorní komplexy a vojáci, ovládající velké železné roboty. FF VI se také může pochlubit největším počtem hratelných charakterů ze všech FF – je jich celkem čtrnáct. Všichni mají vzhledem ke starším dílům opět mnohem propracovanější psychologii.

Propracovanější je i bojový systém a hratelnost. V dungeonech můžete nyní narazit na puzzle, vyžadující rozdělení party na dvě a v mnoha městech se po jistých herních událostech objeví vedlejší úkoly a questy. FF VI je celkově méně lineární než ostatní hry série a jde dokonce dohrát bez hlavního hrdiny v partě. Bitvy se tentokrát účastní stejně jako ve FF V čtyři postavy. Každý charakter má svou jedinečnou vlastnost, ale další kouzla a schopnosti se musí pomocí různých předmětů naučit. Poprvé se objevuje velmi silný, zoufalý útok charakteru, když má velmi nízké životy – s tímto útokem se v různých podobách setkáte i v každé následující FF. (Bod zlomu, Trance, Overdrive…)

  

Biggs, Wedge a Terra *Moje oblíbenkyně Celes *Jeden z klasických Esperů – Shiva

Příběh začíná nájezdem císařských vojsk na hornické městečko Narsche. Mezi vojáky je i mladá dívka, ovládaná otrokářskou čelenkou, která ji zbavuje veškeré vlastní vůle. Nic ale nejde, jak už to bývá, podle plánu, a tak se mladá dívka probouzí sama, bez čelenky a jakékoliv vzpomínky na svou minulost. Setkává se zlodějíčkem (pardon, lovcem pokladů ) Lockem, který jí slíbí ochranu. Z mnoha zajímavých hratelných postav se setkáme ještě s generálkou císařských vojsk Celes, králem Edgarem a jeho mladším bratrem Sabinem a mnoha dalšími. U FF VI nesmím také zapomenout zmínit záporáka Kefku, jehož strašlivý smích vám bude znít ještě dlouho v hlavě a mohu vám zaručit, že tak zlou postavu jako je on, jen tak někde neuvidíte. Stejně tak jako některé šokující scény, kvůli kterým musela zasahovat cenzura.

„Život…Sny…Naděje…
Odkud všechny pochází…
A kam směřují?
Všechno tohle… Já zničím!“
Kefka, FF VI

V Evropě vyšla FF VI samostatně pro Playstation v roce 2002. Nyní se připravuje její GBA verze, ale vzhledem k tomu, že v Japonsku je plánovaná až na letošní zimu, si u nás ještě nějakou chvíli počkáme. Ať se již rozhodnete čekat, nebo ne, rozhodně by vám FF VI neměla uniknout – tragický, vážný, ale místy  i komediální příběh stranou – kde jinde uvidíte jednu z hlavních postav zpívat v opeře? Na SNEsu samozřejmě živý zpěv ještě nebyl technologicky možný, ale Nobuo Uematsu se s tímto problémem vypořádal se ctí. A verzi zpívanou operní pěvkyní můžete samozřejmě najít na jednom z mnoha prodávaných výběrů FF VI hudby.

V druhé kapitole se podíváme na legendární sedmý a osmý díl, které přinesly pravý boom fenoménu Final Fantasy 

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,