FIFA Street - otočka, patička, klička a gól (recenze)

Na ulicích žije opravdový fotbal - místo divadla dovednost s míčem, penalty nahrazují jesle a FIFA 12 zastupuje FIFA Street.

Po čtyřech letech přichází opět čas na pouliční fotbálek, čutanou na parkovišti, trikovou soutěž mezi pár zdmi, nebo třeba seriózní futsálové utkání. A tentokrát i ve výrazně uvěřitelnějším hávu bez komixových triků, ale s hromadou realistických fíglů na zmatení protivníka. Jen se to všechno naučit trvá nějaký ten pátek.

V EA Sports se viditelně snažili zapracovat na snadném pochopení hry. Máte k dispozici hned několik videí ukazujících základy ovládání, od pokrytí míče, pokopávání ve vzduchu, nebo jak na jesle. Ale jakmile začnete hrát, odhalíte, že vlastně vůbec nic neumíte. Únik po křídle je na malých hřištích k ničemu a pokud nejdete proti jedinému protivníku, tak je nadhozením míče oba nepřekonáte. Přichází čas na různé triky, kterých je ale hromada a každý samozřejmě potřebuje jiné načasování.

Aj, aj, AI

Na druhou stranu musím uznat, že máloco se vyrovná pocitu, kdy úspěšně zastavíte útok protivníka, o zeď si přihrajete mičudu zpátky, ruletou zamotáte hlavu jednoho soka, naznačíte pohyb jedním směrem a patičkou obehrajete druhého, třetí obránce naletí na rychlou otočku a brankáři zvednete míč těsně před rukama, abyste jej vítězoslavně dopravili do sítě. Než si na to však zvyknete, uplyne hromada vody a ne každý je ochotný se hromady triků učit.

Pokud se divíte, že sám překonávám celé družstvo protivníka, tak nemusím být nutně magor, co se není schopen podívat po spoluhráči. FIFA Street nabízí různé herní módy od klasického pouličního čutání, přes zmiňovaný futsál až třeba po Last man standing - za každý gól vám odejde jeho střelec a vyhráváte ztrátou posledního hráče.

Vždy je krásně vidět, co se chystají soupeři udělat

Nic však nepřekoná adrenalin módu Panna kde do banku načítáte body za jesle a obhození protivníka, jakmile střelíte gól, váš bank získáváte a protivník jej nuluje. Když už je v banku k desíti bodům a gól pořád nikde, tak máte strach z každé zbloudilé střely a naopak ostřelujete branku protivníka jak samopal vz. 58. A možná ještě rychleji.

Po celou dobu hry pak musíte bedlivě sledovat protivníky, pochopitelně hlavně jejich nohy - ať už se snažíte perfektně načasovat sebrání míče, nebo kličku, vždy je krásně vidět, co se chystají soupeři udělat, jen si to musíte stihnout uvědomit. Díky reálným trikům je radostí se na hru i jen dívat, i když na rozdíl od FIFA 12 už není možné spustit zápas bez hráče. Jistou nevýhodou také je, že AI při obraně trapně jen vykrývají prostor, ale vlastní získání míče je vždy na vás.

Učit se, učit se, fotbálek

A to přitom můžete klidně mít v družstvu excelentní obránce, které si vypipláte v kariéře. Zpočátku průměrní hráči totiž získávají úrovně a vy rozhodujete, zda investujete body raději do vlastností, nebo vylepšíte repertoár triků.

Čtyři skladby, co znějí pořád dokola a skládající se ze čtyř opakujících se tónů

Jen se občas vyskytnou situace, kdy díky skvělým stylovým hodnocením získá úroveň více hráčů a je docela nuda muset u všech ručně vybírat každý bod.

Jak musím pochválit celkovou grafickou prezentaci, od skvělých triků, rozeznatelných hvězd přes nádherná okolí až po propracovaná hřiště posprejovaná graffiti, případně výstavně čisté haly na futsál bez stěn okolo plochy, tak do stejné míry jsem nucen odrazovat vás od poslouchání hudebního doprovodu. Nestává se často, že by EA Sports přinesli špatný soundtrack, ale tady prostě asi čtyři skladby, co znějí pořád dokola a skládající se ze čtyř opakujících se tónů, odradí hráče po pár minutách.

Na hudbu si přitom nestěžuju sám, všech multiplayerová klání u jedné konzole skončila u nadávek na hudbu. Přitom ale hlavně ve více hráčích je hra skvěle chytlavá, nemluvě o tom, že díky propojení s ostatními hrami EA Sports můžete získávat třeba zkušenosti do FIFA 12 a podobně. Zásadní problém však přináší i ovládání, jehož zkrocení dělá zpočátku značné potíže a paměť na stisknutá tlačítka je hned po hudbě v nadávkách.

FIFA Street přináší úžasně akční fotbálek na menších hřištích se spoustou různých variací, ale tvůrci to možná až přehnali se všemi triky, co se můžete naučit. Jakmile ale dostanete míč pod kontrolu, čeká vás skvělé odreagování od velkého fotbalu, budete se víc starat o útok a vzhled hry, než stavět obranné valy a řešit karetní hrátky ze strany rozhodčích. Pokud si troufnete, je FIFA Street právě pro vás.

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Sportovní | Freestyle fotbal
Výrobce: EA Sports | Webové stránky hry